Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1541/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vastasin kakkoskohtaan ihan väärin :D Vastasin siihen niiden asiantuntijuuden ulottuvuuksien perusteella, että miten eri tilanteissa ja asemissa ne tulee esiin ja mikä niitä määrittää. Metsään meni vissiin, hups.

En usko, että ihan metsään meni. Esimerkiksi modernia ja neutraalia ulottuvuutta käsiteltiin aika paljon etiikan osalta

Ite taas käsitin, että Sotkasiiran artikkelista piti nostaa esiin sellaisia kohtia, jotka nimenomaan siinä Raunion tekstissä lueteltiin erityisesti eettistä harkintaa vaativiksi ristiriitatilanteiksi 🤔 En hirveästi keskittynyt asiantuntijuuden ulottuvuuksiin tai yleiseen eettiseen pohdintaan, toki nyt jotain niistä puhuin. Mutta sittenpä se selviää, miten tuo oli tarkoitus tulkita sitten, kun hyvän vastauksen piirteet julkaistaan!

Mielestäni tässä ei ollut yhtä oikeaa tapaa lähteä purkamaan ainestoa ja hyödyntämään aikaisemmin annettua materiaalia

Vierailija
1542/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vastasin kakkoskohtaan ihan väärin :D Vastasin siihen niiden asiantuntijuuden ulottuvuuksien perusteella, että miten eri tilanteissa ja asemissa ne tulee esiin ja mikä niitä määrittää. Metsään meni vissiin, hups.

En usko, että ihan metsään meni. Esimerkiksi modernia ja neutraalia ulottuvuutta käsiteltiin aika paljon etiikan osalta

Ite taas käsitin, että Sotkasiiran artikkelista piti nostaa esiin sellaisia kohtia, jotka nimenomaan siinä Raunion tekstissä lueteltiin erityisesti eettistä harkintaa vaativiksi ristiriitatilanteiksi 🤔 En hirveästi keskittynyt asiantuntijuuden ulottuvuuksiin tai yleiseen eettiseen pohdintaan, toki nyt jotain niistä puhuin. Mutta sittenpä se selviää, miten tuo oli tarkoitus tulkita sitten, kun hyvän vastauksen piirteet julkaistaan!

Mielestäni tässä ei ollut yhtä oikeaa tapaa lähteä purkamaan ainestoa ja hyödyntämään aikaisemmin annettua materiaalia

Nimenomaan, tämä kannattaa muistaa aineistokokeissa. Tyylejä on niin monta kuin on ihmisiäkin. Toki hyvän vastauksen piirteissä mainitaan yleispäteviä asioita, joista olisi pitänyt mainita, mutta aineistot ovat niin laajoja, että hakijat ovat voineet painottaa hyvin erilaisia asioita, jotka kaikki saattavat olla yhtä lailla eettisiä tilanteita. Ei ole missään nimessä välttämätöntä saada kaikkea mahtumaan yhteen esseeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essee meni ihan hyvin. Vähän vajaa 7000 merkkiä ja aikakin riitti. Silti en usko valintaan. En oo ensikertalainen, joten valintakokeen kautta on tarjolla 3 paikkaa. Näitä kolmea paikkaa tavoittelee 380 ei-ensikertalaista hakijaa. Hakijoista siis otetaan sisään n. 0,79%. Näin siis Helsingissä.

Vierailija
1544/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua toi haastattelu meni ihan perseelleen kun aloin änkyttää ja jäädyin yhdessä kohtaa ihan täysin. No, sain mä lopulta sanottua jotain omaan esseeseeni liittyen.

Vierailija
1545/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ihan lukkoon tossa haastattelukysymyksessä! En ehtinyt sanoa paljoa, toivottavasti menee hyväksyttynä kuitenkin läpi😂

Vierailija
1546/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelu meni myös metsään, onneksi arvioidaan vaan HYV/HYL. Luulisi arvioiden ymmärtävän, ettei porukka ole välttämättä parhaimmillaan 2h puurtamisen jälkeen.

Vierailija
1547/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin ihan lukkoon tossa haastattelukysymyksessä! En ehtinyt sanoa paljoa, toivottavasti menee hyväksyttynä kuitenkin läpi😂

Sama 😭 ny pelottaa et tulee hylky ku vaan änkytin jotain vaikka oon ihan ite esseeni tehny..

Vierailija
1548/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti siel haastettelijat symppaa mun sönköttämistä, onneksi se on vaan hyväksytty/hylätty toisaalta. P.S älkää vielä paljastako kysymystä, jos joku ei oo tehny haastattelua ;)

Vierailija
1549/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisin vähän toivonut, että sosiaalityönkin opiskelupaikkoja lisätään kun kerran monia muitakin sotealan paikkoja on lisätty :(

Vierailija
1550/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks se on nyt ohi, pääsee vihdoin nauttimaan hyvistä keleistä ja suomen ihanasta kesästä ;)

Vierailija
1551/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, mokasin vielä tuon haastattelunkin. En vain osannut selittää, kun se kysymys oli pöhkö esseeseeni nähden. Ilmeisesti olen sitten kirjoittanut eri aiheesta, kuin mitä haluttiin vaikka kirjoitin tehtävänannon mukaan. Toinen vaihtoehto on, että käsitin haastattelukysymyksen väärin ja se vasta onkin noloa. Olen aika masentunut.

Vierailija
1552/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kanssa haastattelu ihan metsään, menin ihan lukkoon. Nauhoitin kaksi ottoa, ja siitä tokasta tuli vielä huonompi kuin ensimmäisestä. En saanut oikein sanaa suustani. Toivottavasti tuo nyt silti hyväksytään. Passikin näkyi siinä peilikuvana, mutta kaipa he osaavat sen kääntää 😂

Vierailija
1553/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisin vähän toivonut, että sosiaalityönkin opiskelupaikkoja lisätään kun kerran monia muitakin sotealan paikkoja on lisätty :(

Lisättiin muutama vuosi sitten n. kolmasosalla. Uskon kuitenkin että sosiaalityön profiilin ja palkkojen nostamiseksi harjoitetaan keinotekoista työvoimapulaa kysynnän lisäämiseksi, kuten lääkiksessä. Ammattikelpoisuuslaki loi tälle oivat puitteet.

Vierailija
1554/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko tuosta haastattelusta muuten joku sähköpostivahvistus, että on tehty? Mulle ei tullut, ja mietin, että sainko edes palautettua sitä 😂 Pääsin siihen kohtaan, missä pyydettiin valitsemaan joku hymynaama kuvaamaan haastattelukokemusta ja lätkäisin vaan läppärin kannen kiinni. Kaipa se perille meni?

Vierailija
1555/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelu meni vielä huonommin kuin essee ! Tavasin sitä kysymystä siinä ääneen varmaan neljä kertaa ja sit pahoittelin kun olen ihan lukossa

Vierailija
1556/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, mokasin vielä tuon haastattelunkin. En vain osannut selittää, kun se kysymys oli pöhkö esseeseeni nähden. Ilmeisesti olen sitten kirjoittanut eri aiheesta, kuin mitä haluttiin vaikka kirjoitin tehtävänannon mukaan. Toinen vaihtoehto on, että käsitin haastattelukysymyksen väärin ja se vasta onkin noloa. Olen aika masentunut.

Joo, itsellä sama. Olen varmaan kirjoittanut esseen aiheen vierestä kun en osannut vastata kysymykseen. Totesin sit vaan että en nyt ihan tainnut noin tehdä sitä esseetä ja kerroin mitkä oli ne esseen pääidea, toivotaan että ne herkästi hyväksyttäisiin.

Vierailija
1557/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä helvetin tuskaa en haluaisi pahimmalle vihamiehellenikään, jos sellainen olisi. Nyt pitää yli kuukausi jännittää olenko munannut melkein vuoden valmistautumisen olemalla liian hidas ja tyhmä. Tulee mieleen, että miten voin selvitä opiskeluista, kun jo hakeminen on näin rankkaa ja ahdistavaa. Jokainen tentti tulee olemaan samanlainen kiirastuli, jossa yrität vain epätoivoisesti saada kaiken ulos, mitä on sisälläsi, mutta kello ei anna armoa eikä ole toivoakaan saada mitään järkevää sanotuksi. Jos pääsen opiskelemaan,. yritän tehdä kaiken luennoilla ja esseillä, en halua kuolla sydänkohtaukseen tenteissä, kun paineen vuoksi sydän takoo pahemmin kuin kuntopyörällä täysillä polkiessa. 

Vierailija
1558/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastattelukysymys toimi tosi huonosti esseeni kanssa! olin sitä sentään yhdessä kohtaa käsitellyt niin sitä siinä sitten sönkkäsin. voi luoja tämä toka vaihe oli kyllä hirveä. kyllä on jatkoon päässeet paikkansa ansainneet! itsellä kaikki meni aivan perseelleen, tämän tyyppinen tehtävä ei vain sopinut minulle lainkaan. Kyllä ainakin erottelee jyvät akanoista. Itse olen hitaahko tekemään esseitä ja en selvästikkään kestä aikapainetta hyvin. Olisi ollut ihanaa päästä oikeasti esittelemään tietojani ja taitojani, mutta nyt en siihen valitettavasti kerinnyt :(

Vierailija
1559/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse painoin haastattelulinkkiä uudestaan niin aukesi sivu, jossa sanottiin että "haastatteluaika on päättynyt tai olet jo tehnyt haastattelun". Sillä pystyy hyvin testaamaan, menikö perille :)  

Vierailija
1560/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo haastattelukysymys ei kyllä ollut mitenkään outo tai yllättävä, siinä tehtävänannossahan käskettiin soveltaa niitä rooleja (sosiaalinen omatunto & moraalinvartija) Sotkasiiran artikkeliin? En ihan ymmärrä, miten tuon esseen on voinut kirjoittaa vastaamatta haastattelukysymykseen. Vai olikohan eri ihmisillä eri kysymys?

En mä kyllä mitään järjellistä osannut silti vastata, kun olin niin hermona. Todella toivon, että he silti uskovat mun kirjoittaneen esseeni itse, vaikka menin tosi lukkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi