Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Näin unta, että ensinnäkin myöhästyin kokeesta ja aloitin tekemään toista vaihetta paniikissa vasta 5min ennen palautusaikaa. Toiseksi, siinä ei ollut mitään esseetä aluksi, vaan koe alkoi loogisilla, älyttömillä päättelytehtävillä: "Jos kokilla on hattu, voiko tarjoilijalla olla essu?" myös jostain antiikin filosofeista kysyttiin. Onneksi ei pitäisi olla tuollaista luvassa 😂
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa!
Varaudun henkisesti useampaan 😁
Ilmeisesti ton saa aloittaa heti klo 15.15?
Hämmentävää informaatiota kyllä. Juu, heti 15.15.
Jännittää kyllä tämä koe, viimeksi esseitä kirjoitellut lukiossa ~10 vuotta sitten.
Mulla on aika epätarkka web-kamera ja mietin saavatkohan haastattelun tarkastajat edes selvää henkkareistani.. Naama näkyy ihan ok, mutta pientä pränttiä vaikea erottaa
Ei haastattelijat voi olettaa et kaikilla ois mitään HD webcamia, uskon että riittää kunhan jotenki näkee..
No se koulupaikan saaminen tais sitten jäädä siihen...
Miten meni? Mulla tuli älytön kiire, jäi vähän ristiriitainen fiilis omasta tekeleestä.. Palautin esseen tasan klo 14, sydän hakkasi täysillä siinä kohtaa! Tuntuu, etten tarpeeksi käyttänyt sitä aineistoa pohjana. Oon niin hidas ja pohdiskeleva kirjoittaja, että saattoi koitua omaksi kohtaloksi. Toivottavasti teillä meni kivasti!
Noh, kertokaas mielipiteitä? Mun mielestä ihan yllättävän vaikea aihe, mut jos ymmärsin sen oikein saattoi mennä ihan hyvin.
Vitsit oli vaikee. Kirjoitin just maailman paskimman esseen, joka ei varmaan edes vastannut kysymykseen.
Loppui aika kesken ja tuli aika lyhyt pohdinta, saa nähdä riittääkö :/
Nyt vaan odotellaan että saadaan kuulla, miten tämäkin vaihe oli epäreilu, ei pystynyt näyttämään taitojaan, panikointi pilasi kaikki mahdollisuudet jne..
Mulla meni 30 min pelkästään aineiston lukemiseen🙂 Tunnin jälkeen olin kirjoittanut vasta pari kappaletta. Ajan kuluminen stressasi enkä ehtinyt oikolukea omaa tekstiä. Merkkejä oli 5000 eli puolet ihannemäärästä. Hyvästi koulupaikka
tosi pitkä aineisto. kesken jäi essee ihan täysin... hävettää ihan kuinka huono siitä tuli!
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni 30 min pelkästään aineiston lukemiseen🙂 Tunnin jälkeen olin kirjoittanut vasta pari kappaletta. Ajan kuluminen stressasi enkä ehtinyt oikolukea omaa tekstiä. Merkkejä oli 5000 eli puolet ihannemäärästä. Hyvästi koulupaikka
10 000 oli maksimimäärä, ei ihannemäärä 😆
Vaikea aihe ja kysymyksenasettelu, mutta helpottavaa nähdä, etten ole ainoa joka on tätä mieltä :D rajattu aika aiheutti sen, että kirjoitin ajatuksenvirtana kaiken mitä mielestä tuli eikä jäänyt YHTÄÄN aikaa jäsennellä tekstiä. Ei siis yhtään. Edes tällä toteutustavalla en saanut paljoa asiaa tiedostoon. Klo 13:57 tallensin paniikissa tiedoston ja kirjasin itseni opintopolkuun. Lykkyä tykö vaan tarkastajille puheripulini lukemiseen.
Täällä kanssa tuli jotenki epätoivoinen raapustus. Minkähänlainen kysymys siinä videohaastiksessa ois?
Oli kyllä vaikea koe, mutta tahallaan tekivät.
Tuntui, että olisin tarvinnut yhden lisätunnin, että olisin saanut hyvän esseen kirjoitettua. Aikaa oli liian vähän ja siksi ei voinut kirjoittaa hyvää vastausta. Mulla meni kans pitkään lukea se pelkkä aineisto, vaikka olenkin nopea lukemaan.
Niin ja se sisäänpääsyhän riippuu eniten tästä esseestä eli tais jäädä minultakin se opiskelupaikkakin siihen. Eikun vaan avoimeen yliopistoon taas. :(
Tunti meni pelkästään aineiston sisäistämiseen. En oikein ymmärtänyt kysymystä, joten esseestäni tuli lyhyt hätiköinti, joka meni varmaan ohi aiheenkin. En oikein ymmärtänyt, mitä Sotkasiiran eettistä pohdintaa edellyttävät tilanteet olivat... Tänä vuonna uskoin jo vihdoin kouluun pääseväni, mutta jäipä taas vain haaveksi :(
Mietin ihan samaa!
Varaudun henkisesti useampaan 😁
Ilmeisesti ton saa aloittaa heti klo 15.15?