Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1521/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kakkoskohdassa tarkoitettiin? Tarkotettiinko niitä tilanteita jotka olivat sitaateissa?

Vierailija
1522/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saiko joku muka lähellekään sitä maximi 10 000 merkkiä? Nostan hattua jos sai, koska itse sain juuri ja juuri 3000 kunnes aika loppui😂

Mulla oli vähän päälle 7600 merkkiä. Harmi vaan, että yli puolet siitä ei liittynyt mitenkään tehtävänantoon 😂

Joo sama mulla about 7000 😂 En oo varma ymmärsinkö kysymystä et vastasinko ihan aiheen sivusta.. Muutenki 2 h aivan järkyttävän lyhyt aika:D Ihan paniikissa luin sitä annettua aineistoa enkä oikeen sisäistäny kunnolla koko tekstiä ja aika loppu ihan kesken äkkiä vaan yritin sitä esseetä väsätä et saisin ees jotain tekstiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe testasi ainakin paineensietokykyä ja nopeutta. Jatkuva trendi yhteiskunnassa. Kaikki pitää aina tehdä tehokkaasti ja vauhdilla. Nyt muistui mieleen, että siinä Raution aineistossakin puhuttiin loppupuolella tehokkuudesta ja siihen liittyvästä etiikasta, mutta en tietenkään muistanut kirjoittaa siitä mitään. En myöskään resurssipuutteista, mikä on nyky-yhteiskunnassa aika olennaista. Huoh.

Vierailija
1524/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa ne tuolla sitten päättivät erotella ne oikeasti tietävät niistä ctrl+f henkilöistä.

Kyllä mä ainakin uskon, että tää esseekoe erotteleekin todella hyvin. Aikaraja oli äärimmäisen tiukka ja tehtävänanto tosi haastava, mun mielestä erittäin hyvin suunniteltu koe!

Ja itselläni meni siis aivan penkin alle, joten mistään puolueellisuudesta ei ole kyse. Oon aidosti sitä mieltä, että ne, jotka onnistuivat tässä vaikeassa kokeessa kiireen keskellä ovat ilman muuta paikkansa ansainneet!

Vierailija
1525/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kakkoskohdassa tarkoitettiin? Tarkotettiinko niitä tilanteita jotka olivat sitaateissa?

Siellä oli aika paljon niitä esimerkkejä sitaateissa mutta myös ilman sitaatteja. Uskon, ettei ollut kovin tarkkaan rajattua. Koko Sotkasiiran artikkelissa tuli aika hyvin ilmi ne eettiset näkökulmat

Vierailija
1526/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon Köystin kirjan viime syksynä tehdessäni perusopintoja. En kyllä muistanut enää mitään. Mutta jos on lähiaikoina lukenut sen, niin olisi saattanut muistaa tarkempaa tietoa. Se on ollut käytössä Jyväskylässä perusopintojen ensimmäisellä kurssilla.

Vierailija
1527/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin kakkoskohtaan ihan väärin :D Vastasin siihen niiden asiantuntijuuden ulottuvuuksien perusteella, että miten eri tilanteissa ja asemissa ne tulee esiin ja mikä niitä määrittää. Metsään meni vissiin, hups.

Vierailija
1528/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vastasin kakkoskohtaan ihan väärin :D Vastasin siihen niiden asiantuntijuuden ulottuvuuksien perusteella, että miten eri tilanteissa ja asemissa ne tulee esiin ja mikä niitä määrittää. Metsään meni vissiin, hups.

Luulen et suurin osa vastasi näin

Vierailija
1529/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että ihan metsään meni. Esimerkiksi modernia ja neutraalia ulottuvuutta käsiteltiin aika paljon etiikan osalta

Vierailija
1530/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kuulosta vaikealta tuo tämän vuoden aineistokoe. Paljon oli aikaa kirjoittaa esseetä? Lohdutan teitä sillä, että jos satutte pääsemään sisään yliopistolle, niin kurssitehtävät tai tentit eivät ole ihan noin vaikeita kuin pääsykoe 😅 T: kolmannen vuoden sosiaalityön opiskelija

Vierailija
1531/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa ne tuolla sitten päättivät erotella ne oikeasti tietävät niistä ctrl+f henkilöistä.

Kyllä mä ainakin uskon, että tää esseekoe erotteleekin todella hyvin. Aikaraja oli äärimmäisen tiukka ja tehtävänanto tosi haastava, mun mielestä erittäin hyvin suunniteltu koe!

Ja itselläni meni siis aivan penkin alle, joten mistään puolueellisuudesta ei ole kyse. Oon aidosti sitä mieltä, että ne, jotka onnistuivat tässä vaikeassa kokeessa kiireen keskellä ovat ilman muuta paikkansa ansainneet!

Mielestäni olisivat saaneet laittaa tuon kokeen yhtenäiseksi, eikä tälläistä kahden osan koetta. Eli kaikki olisivat saaneet tehdä tuon kokeen, niin olisi ollut tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikilla.

Tottakai ongelmanahan olisi ollut sitten tuo haastattelu, mutta mielestä sen olisi ihan hyvin voinut jättää välistä.

Vierailija
1532/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi saada ajatukset jotenkin koottua ennen sitä haastattelua. Tiedä saanko sanottua enää tässä kunnossa mitään järkevää :")

Vierailija
1533/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän koetta ajattelen, sitä enemmän tulee tunne, että penkin alle meni.

Vierailija
1534/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon Köystin kirjan viime syksynä tehdessäni perusopintoja. En kyllä muistanut enää mitään. Mutta jos on lähiaikoina lukenut sen, niin olisi saattanut muistaa tarkempaa tietoa. Se on ollut käytössä Jyväskylässä perusopintojen ensimmäisellä kurssilla.

Onko jossain listaa noista kirjoista mitä käytetään sossuopinnoissa?

Vierailija
1535/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastasin myös nojautuen niihin ulottuvuuksiin ja kösittelin jokaisen kohdalla mitä eettisiä haasteita niihin liittyy juuri esim ihmisarvojen ja asiakaslähtöisyyden osalta. Itse olen ihan tyytyväinen tähän rakenteelliseenbratkaisuun, koska ne yksittäset asiakastapauksethan menee jokaisen ulottuvuuden alle, eli ne ulottuuvudet on tavallaan yläkäsite kaikelle käytännön toiminnalle missä niitä eettisiä haasteita kohdataan 😅 mä unohdin otsikoida myös esseeni ja teksti jäi tosi ohueksi ajan puutteen vuoksi, mutta ehyt kokonaisuus kuitenkin. Todella haastava ja erottelee varmasti jyvät akanoista. Tässä esseessä ei mielestäbi ollut mtn merkitystä sillä saiko aineisto olla esillä cai ei, itse rn ainakasn edes ehtinyt vilkaista sinnepäinkään vaan ulkomuistista yhdistelin asiat.

Vierailija
1536/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä kuulosta vaikealta tuo tämän vuoden aineistokoe. Paljon oli aikaa kirjoittaa esseetä? Lohdutan teitä sillä, että jos satutte pääsemään sisään yliopistolle, niin kurssitehtävät tai tentit eivät ole ihan noin vaikeita kuin pääsykoe 😅 T: kolmannen vuoden sosiaalityön opiskelija

Oli todellakin vaikea, vaikka itekin olen joskus opiskellut toista alaa yhteiskuntatieteellisessä. 😅 Aikaa oli 2h ja sitä ennen piti lukea aineisto, sen sivumäärää en tähän hätään muista.

Vierailija
1537/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun kävin muutama vuosi sitten tekemässä pääsykokeen ja häpesin sen jälkeen niin paljon sitä mun aineistoesseetä, etten saanut monena iltana edes unta kun mietin sitä. Itseasiassa häpesin jo siinä samalla kun kirjotin sitä esseetä! Multa loppui aika kesken ja esseeni oli täysin jäsentelemätön sekamelska, joka mielestäni hädin tuskin vastasi kysymykseen.

Sain siitä sotkusta 26/30 pistettä ja pääsin sisään. Että ei se oma fiilis aina todellakaan ole oikeassa! Tsemppiä ja hyviä hermoja tulosten odotteluun!

Vierailija
1538/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoin esseeni ikinä, en edes aio osallistua haastatteluun koska sillä se yritys jää varmaan arvostelijoilla lukematta jo ekan kappaleen jälkeen kun menee niin täysin metsään.

Vierailija
1539/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain listaa noista kirjoista mitä käytetään sossuopinnoissa?

Vierailija
1540/2052 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että ihan metsään meni. Esimerkiksi modernia ja neutraalia ulottuvuutta käsiteltiin aika paljon etiikan osalta

Ite taas käsitin, että Sotkasiiran artikkelista piti nostaa esiin sellaisia kohtia, jotka nimenomaan siinä Raunion tekstissä lueteltiin erityisesti eettistä harkintaa vaativiksi ristiriitatilanteiksi 🤔 En hirveästi keskittynyt asiantuntijuuden ulottuvuuksiin tai yleiseen eettiseen pohdintaan, toki nyt jotain niistä puhuin. Mutta sittenpä se selviää, miten tuo oli tarkoitus tulkita sitten, kun hyvän vastauksen piirteet julkaistaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän