Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Vierailija kirjoitti:
Siis saako siitä AMK järjestelmästä poistua jos tarvitsee etsiä materiaalia niistä artikkeleista? Vai pitääkö olla omat muistiinpanot joista saa sitten ”luntata” ?
Ohjeissa lukee että ennakkomateriaalia saa käyttää, muuta ei.
Mietin sitä että jos ei saa muilla sivuilla käydä muka kuin vain materiaalit kattoo samaan aikaan kun koetta tekee , niin entä jos tarvetta tarkistaa esimerkiksi ohjeita yliopiston sivulta? tuskin ne sitä voi kieltää. miten he tarkistaa mitä sivuja me katsotaan?
Eikös lääkis kokeessa käytetty myös AMK järjestelmää ja kyl ne pysty googlaamaan niitä sanoja esim? En yritä luntata, mutta ohjeissa kun sanottiin että saa käyttää ennakkomateriaaleja
en kyllä osaa sanoa uskaltaako ainakaan samalla koneella googlettaa.....:/
No mites kaikilla meni? Mun mielestä oli melko helppo, toinen osio pelottaa vaan..
Tuntuipa helpolta toi koe.. Jäi reilusti aikaa jopa tarkistaa muutama epävarma kohta!
Hitto mikä pettymys. Koe oli niin helppo, että kaikki kunnolla lukeneet saavat varmasti täydet pisteet. Toiseen osioon tulee siis valtavasti osallistujia, kun ensimmäinen osio ei ollut ollenkaan karsiva.
Oli helppo koe, ei vaadittu paljoa...
Itselleni se ei ollut niin helppo, joten kai sitten karsiuduin jo pois, vaikka paljon luin.
Helpolta tuntui, kysymyksiä oli vähemmän kuin odotin. Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että vaaditaan täydet pisteet jatkoon pääsyksi. Itselläni jäi toisen osion tekemisen jälkeen 17min aikaa... Toinen osio tuntui omalla kohdalla helpommalta kuin eka. Muutama kompakohta jäi mietityttämään, toivottavasti jatkoon pääsy ei kaatunut niihin. Vastasin riskillä, vaikka olisi tehnyt mieli painaa "jätän vastaamatta" varmuuden vuoksi
Vierailija kirjoitti:
No mites kaikilla meni? Mun mielestä oli melko helppo, toinen osio pelottaa vaan..
Vähän liian helppo oli eli yksikin väärä vastaus voi pudottaa pois pelistä :S
Mä luin hirveesti ja jätin 2 "vastaamatta" , esim. se että sosiaalityöntekijä voi olla syrjäyttävä tai jtn, ja se being ulottuvuuteen ei kuulu... Kaikki muut on mun mielestä oikein koska luin paljon! En usko, että vaaditaan täysiä pisteitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Helpolta tuntui, kysymyksiä oli vähemmän kuin odotin. Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että vaaditaan täydet pisteet jatkoon pääsyksi. Itselläni jäi toisen osion tekemisen jälkeen 17min aikaa... Toinen osio tuntui omalla kohdalla helpommalta kuin eka. Muutama kompakohta jäi mietityttämään, toivottavasti jatkoon pääsy ei kaatunut niihin. Vastasin riskillä, vaikka olisi tehnyt mieli painaa "jätän vastaamatta" varmuuden vuoksi
Itse tein juuri toisinpäin, nimittäin taisi tulla 3 kohtaa, johon jätin mielummin vastaamatta, kun että otin miinuspisteitä.
Aivan liian helppo. Harmittaa, kun tajusin nyt jälkeenpäin vastanneeni väärin yhteen kohtaan ja 100% varmasti jatkoon pääsee vain täysillä pisteillä😭
Tää on just tää syy miks monivalinnat on niin huonoja. Parempi kun on essee ja siinä näkee mitä ihminen oikeasti muistaa ja mitä ei.
Mun mielestä se b-osio oli tosi helppo, mutta a-osiossa jouduin jättämään muutamaan kohtaan vastaamatta, kun en vaan kokenut, että materiaaleista olisi löytynyt niihin mitään selkeää oikeaa vastausta. Ehdin hyvin käydä materiaaleja läpikin ja löytää sieltä oikeat kohdat, mutta en silti tajunnut vastausta. Täytyy kai nyt vaan toivoa, että tuo ei koidu kohtalokseni ja pääsen silti toiseen vaiheeseen. Kovin todennäköisenä en kyllä sitä pidä.
Harmittaa, että aikaa kokeen tekemiseen annettiin noin hurjan paljon, että vastaukset ehti hyvin etsiä artikkeleista. Tuntuu, että oon nyt lukenut kuukauden aivan turhaan, en hyötynyt siitä yhtään mitään. Mutta onneksi pääsin jo todistuksella ainakin Rovaniemelle.
Ja onhan se toisaalta niin, että jos mä en osannut löytää teksteistä oikeita vastauksia, vaikka olin niitä kuukauden päntännyt, ja muut sen sijaan tajusivat ne, niin ehdottomasti he ansaitsevatkin päästä toiseen vaiheeseen enemmän kuin minä :)
Milloinkohan saa tietää pääseekö seuraavaan osioon?
Aineistokokeeseen kutsutaan kolminkertainen määrä hakijoita aloituspaikkoihin nähden. Mut varmaan aika lailla täydet pisteet saa olla, että pääsee tokaan vaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mietin sitä että jos ei saa muilla sivuilla käydä muka kuin vain materiaalit kattoo samaan aikaan kun koetta tekee , niin entä jos tarvetta tarkistaa esimerkiksi ohjeita yliopiston sivulta? tuskin ne sitä voi kieltää. miten he tarkistaa mitä sivuja me katsotaan?
Vaikeaa ellei mahdotonta valvoa - ole rehellinen itsellesi
Mielestäni toiseen vaiheeseen ei voi ns harjoitella kovinkaan? tietysti omaa kirjoittamista harjoittelemalla sekä tieteellisten artikkeleiden lukeminen voi auttaa?