Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
661/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itseasiassa itsekin, että tässä keskustelussa olevat ovat varmasti lukeneet hyvin verrattuna moneen muuhun. Yleensä tällaisissa keskusteluissa on silloin aktiivisempi.

Vierailija
662/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki ei ole sosiaaliturvaetuus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kelan myöntämä sosiaalietuus, löytyi suoraan aineistosta

Vierailija
664/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan ollu viel harrastukset siinä vaihtoehtona

niin tais olla

Mut joo, millonkahan niitä tuloksia sitten tulee? tietääkö joku siis 100% varmasti ilman arvailua?

itse ainakin seuraan kokoajan sähköpostia. on se kyl tosi pian se toinen vaihe tulossa... onkohan sekin etänä?

Vierailija
665/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin itseasiassa itsekin, että tässä keskustelussa olevat ovat varmasti lukeneet hyvin verrattuna moneen muuhun. Yleensä tällaisissa keskusteluissa on silloin aktiivisempi.

Aina voi toivoa

Vierailija
666/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ei ole sosiaaliturvaetuus. 

niin ei ole . muistaako joku mitä vaihtoehtoja siinä oli?

saatoin hätäpäissään vastata väärin.

Vierailija
667/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luin hirveesti ja jätin 2 "vastaamatta" , esim. se että sosiaalityöntekijä voi olla syrjäyttävä tai jtn, ja se being ulottuvuuteen ei kuulu... Kaikki muut on mun mielestä oikein koska luin paljon! En usko, että vaaditaan täysiä pisteitä. :) 

Mitä noihin edelllä mainittuihin muut vastasi? hitsit ku ei enää muista täysin kysymystä ja vastausvaihtoehtoja? oliks ainaki being ulottuvuudessa vaihtoehtona vapaaehtoistyö? vastasin muistaakseni itse sen vikan jota ne muista mitä siinä luki :D

koe oli tosi helppo. A osio vaikeampi ja aika meni nopsaa. B varmaan meni kaikki oikein, aikaa jäi tarkistaa 5min.

Being-ulottuvuuteen ei kuulu merkitykselliset ihmissuhteet eli viimeinen kohta oli oikein. Itse vastasin, että sosiaalityö voi olla syrjäyttävää toimintaa

Mitä tarkoitat, sosiaalityö voi olla syrjäyttävää toimintaa?

Vierailija
668/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikiksen toka vaihe järjestetään ainakin fyysisenä kokeena. 

Vierailija
669/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastasitte siihen onko toimeentulotuki sosiaalietuus -kysymys.

Suoraan materiaaleista: "Toimeentulotuki ei ole Kelan maksama sosiaalietuus"

Vierailija
670/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tätä varmasti kysytään kokeessa. Oli vahva tunne asiasta, koska toi on sellainen kohta, jota ei varmasti kaikki ole tarkkaan painanut mieleensä.

Artikkelissa sanotaan, että toimeentulotuki on osa sosiaalihuoltoa toimeentulouudistuksen jälkeen, eikä se ole sosiaaliturvaetuus kuten muut Kelan maksamat etuudet.

Vierailija
671/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vastasitte siihen "viimeisen 10v aikana kuntoutustuki on kohdistettu niihin, joilla realistisena tavoitteena on työelämään osallistuminen"? Artikkelissa puhuttiin, että 2010-luvulla aktivoivan työpolitiikan mukaisesti kuntoutustukea kohdistetaan heihin, joiden kuntoutumista/palaamista työelämään pidetään todennäköisenä. Hirveä kompa, kun käytännössä tuo kuulostaa samalta asialta, mutta toisaalta siinä on pieni sävyero..

Vierailija
672/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä meidän on ihan turha stressata enään mitä vastasimme. Koe on tehty ja ei sitä voi enään muuttaa. Toivotaan, että pääsemme toiseen vaiheeseen. ❤️😊

Vierailija
673/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vastasitte siihen, että onko se asiakkaan ohjaaminen ja joku? En muista kysymystä, mutta postmodernia asiantuntijuutta?

Vierailija
674/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ei ole etuus, vaikka Kela sen myöntää.

Vierailija
675/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastasitte siihen "viimeisen 10v aikana kuntoutustuki on kohdistettu niihin, joilla realistisena tavoitteena on työelämään osallistuminen"? Artikkelissa puhuttiin, että 2010-luvulla aktivoivan työpolitiikan mukaisesti kuntoutustukea kohdistetaan heihin, joiden kuntoutumista/palaamista työelämään pidetään todennäköisenä. Hirveä kompa, kun käytännössä tuo kuulostaa samalta asialta, mutta toisaalta siinä on pieni sävyero..

Vastasin että kyllä näin on eli kuntoutustuki on kohdistettu heihin joita pidetään tod näk palaamaan työelämään. Eli nuorille tulee enemmän hylkyjä hakemukseen tästä syystä. 

Vierailija
676/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastasitte siihen, että onko se asiakkaan ohjaaminen ja joku? En muista kysymystä, mutta postmodernia asiantuntijuutta?

Mä vastasin, että ei ole. Kun postmoderni asiantuntijuus oli sitä yhteistä tulkintaa, niin ajattelin ”ohjaamisen” kuuluvan enemmänkin moderniin asiantuntijuuteen.

Vierailija
677/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JUU Tämä nyt tiedossa MUTTA VOIKO JOKU LAITTAA MITÄ VAIHTOEHTOJA SIEL OLI? :) mä en voinu ottaa ees kuvia puhelimella ku se ei just kokeessa pelittänyt :D mun tuuria

Vierailija
678/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JUU Tämä nyt tiedossa MUTTA VOIKO JOKU LAITTAA MITÄ VAIHTOEHTOJA SIEL OLI? :) mä en voinu ottaa ees kuvia puhelimella ku se ei just kokeessa pelittänyt :D mun tuuria

se oli oikein vai väärin -kysymys.

Vierailija
679/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastasin sillä periaatteella, että katson sen vastauksen, jonka perusteella voin valittaa, jos se ei ole oikein. Useissa kohdin olisi voinut katsoa kaksi vastausta oikeaksi, jolloin valitsin sen, josta uskoin, että voin varmasti saada valituksen läpi, jos se on väärin. Ei siis pitänyt etsiä oikeaa vastausta vaan eliminoida kaikki sellaiset, jotka ovat varmasti vääriä ja sen jälkeen valita se vastaus, josta uskoi, että valittaminen menee varmemmin läpi. Auttoi paljon, kun pystyi tarkistamaan tekstistä ne kohdat, missä asiaa käsiteltiin, koska siitä näki ne tarkat sanamuodot, miten asia on muotoiltu.

Vierailija
680/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vastasin, että ei ole. Kun postmoderni asiantuntijuus oli sitä yhteistä tulkintaa, niin ajattelin ”ohjaamisen” kuuluvan enemmänkin moderniin asiantuntijuuteen.

Samoin mäkin vastasin. Vaikka ohjaaminen tavallaan kuulostaa lempeältä, niin ei toinen voi "ohjata" toista, jos he ovat samanveroisia ja yrittävät ratkoa asioita yhdessä kumppaneina. Eli ohjaaminen kuulu moderniin asiantuntijuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä