Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Vierailija kirjoitti:
hei. Onko tuon sotkasiiran artikkelissa tuo kohtaamisissa rakentuva asiantuntijuus teidän mielestä sitä Tietävää- ulottuvuutta?
Ei ole.
Sitten kun valmistutte niin ottakaa vastaan ystävän neuvo: varokaa ainakin KeuSote -kuntayhtymää. Tukea ei tule työhön, työilmapiiri on sanonko mitä ja palveluita ei ole. Ja sosiaaliohjaajat ovat kateellisia sossujen "huippu"palkoista (=salli mun nauraa).
I am out of there.
Tietävä asiantuntija valta on ytimeltään kotoutujan puolesta tietävää. Elikkä asiantuntevaa valtaa. Erikseen tekstissä ei puhuta tietävä nimellä? vaan kohta "kohtaamisissa rakentuva asiantuntijuus" on tulkittava tietäväksi.
Ei ole, kohtaamisissa rakentuva ei kuulu modernin ulottuvuuden alle. Tietävässä päätökset tehdään ulkopuolelta, ei yhdessä asiakkaan kanssa.
Osaatko sanoa missä tästä tietävästä puhutaan enemmän artikkelissa? minä en ainakaan löydä tietävä- sanaa kuin 3kertaa mainittu eikä selitetty.
kiitos
Onko se tietävä sitte tuo "asiakkaan puolesta tietäminen- pikku otsikolla tekstissä"? Jäi häiritsemään vaikka tiedän kyllä mitä tarkoitetaan :D
Vilkaisepa asiakkaan puolesta tietäminen otsikon alle ja huomioi että puhutaan lakiasäätävä tai tietävä muodossa
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa missä tästä tietävästä puhutaan enemmän artikkelissa? minä en ainakaan löydä tietävä- sanaa kuin 3kertaa mainittu eikä selitetty.
kiitos
Artikkelissa käsitellään modernissa tulkintakehyksessä lakiasäätävää asiantuntijuutta (s.295). Sotkasiira on aineistonsa analyysissa vertaillut käsiteparia "lakiasäätävä TAI tietävä asiantuntija" ja "tulkitseva asiantuntija". (s.297)
Näkisin että tuo väliotsikko "Kohtaamisissa rakentuva asiantuntijuus" viittaa siihen, että kaikki käsitellyt asiantuntijuuden ulottuvuudet rakentuvat kohtaamisissa, olipa asiantuntijuus tietävää tai tulkitsevaa.
Etelä-Suomessa asuvat jos pääsette rovaniemelle, muutattekob etäopiskelumahdollisuudesta huolimatta? Itse ainakin kaipaisin vaihtelua niin se tulisi samalla 🙂
Eikös tänään pitänyt viimeistään tulla lisätietoa toisen vaiheen kokeesta? Eipä ole näkynyt. Sain kyllä infosähköpostin toisen hakukohteeni 2. vaiheen kokeesta, vaikka se on sosiaalityön 2. vaihetta myöhemmin. Toivottavasti se sosiaalityön kokeenkin info tulee vielä tässä illalla.
Onko teidän mielestänne tulevat sossut perusturvan, kuten toimeentulotuen taso riittävä, kun se on alle köyhyysrajan Suomessa? Onko teistä nykyinen opintotukijärjestelmä toimiva?
Perusturvan tasoa tulisi alentaa, koska toimeentulotuella elävät kuluttavat liikaa luonnonvaroja ja se edesauttaa maapallon tuhoutumista. Sen sijaan tulisi tukea aineellisesti köyhien mahdollisuuksia löytää mielekästä tekemistä ja harrastuksia, sekä kiinnostavaa yhteistoimintaa esimerkiksi luonnonsuojeluun ja ihmisoikeuksiin keskittyvissä järjestöissä. Köyhyyden aiheuttaman materiaalisen niukkuuden kokeminen tekee toimeentulotuen asiakkaista säästäväisen ja ekologisen elämäntavan kokemusasiantuntijoita, joiden osaamiselle on käyttöä tulevaisuuden yhteiskunnissa.
jos tosissaan lauoit,niin sosiaalityöntekijöistä löytyy ihmisiä, jotka ihmettelevät kun Suomessa on leipäjonoja "jenkkityyliin". Vasemmistoliiton tavoite on nostaa perusturvan taso 800 euroon ja sosiaaliturvauudistuksen työryhmät kuumeisesti pohtivat miten sosiaaliturvajärjestelmää kehitettäisiin siten, että työn vastaanottaminen olisi kannustavaa. Negatiivinen tulovero olisi yksi malli.
Vasemmistoliiton ajattelu perustuu vanhentuneeseen materialistiseen ajatteluun, jossa taloudellinen hyvinvointi ja riittävät sosiaalituet nähdään todellisen hyvinvoinnin takeina. Se estää uudistuksia, jotka voivat parantaa sosiaalipalveluiden käyttäjien tilannetta kokonaisvaltaisesti. Niukkuuteen sopeutuminen on paljon parempi vaihtoehto kuin kulutusjuhliin yllyttäminen. Suomessa on erittäin hyvä sosiaaliturvan taso, joka on laskettu niin, että sillä pystyy tulemaan toimeen. Tutkimusten mukaan toimeentulotuen alistavat käytännöt ovat paljon toimeentulotuen niukkuutta haitallisempia tuensaajille. Pienistäkin tuloista saa säästettyä hyvin ekologisesti kestäviin ostoksiin, kunhan sosiaalitukien kontrollointi muuttuu ihmisten järkeviä kulutuspäätöksiä tukevaksi. Tärkeää on kannustaa ihmisiä löytämään vahvuutensa ja paikkansa osana yhteisöä ja ihmiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoliiton ajattelu perustuu vanhentuneeseen materialistiseen ajatteluun, jossa taloudellinen hyvinvointi ja riittävät sosiaalituet nähdään todellisen hyvinvoinnin takeina. Se estää uudistuksia, jotka voivat parantaa sosiaalipalveluiden käyttäjien tilannetta kokonaisvaltaisesti. Niukkuuteen sopeutuminen on paljon parempi vaihtoehto kuin kulutusjuhliin yllyttäminen. Suomessa on erittäin hyvä sosiaaliturvan taso, joka on laskettu niin, että sillä pystyy tulemaan toimeen. Tutkimusten mukaan toimeentulotuen alistavat käytännöt ovat paljon toimeentulotuen niukkuutta haitallisempia tuensaajille. Pienistäkin tuloista saa säästettyä hyvin ekologisesti kestäviin ostoksiin, kunhan sosiaalitukien kontrollointi muuttuu ihmisten järkeviä kulutuspäätöksiä tukevaksi. Tärkeää on kannustaa ihmisiä löytämään vahvuutensa ja paikkansa osana yhteisöä ja ihmiskuntaa.
Nuoren Li Anderssonin vasemmistoliitto ei edusta vanhentuneita materialistisia arvoja, vaan arvoja, missä ilmastonmuutos ja tasa-arvoinen yhteiskunta suodaan kaikille ei harvoille. Vasemmistoliitto ei myöskään halua kyykyttää ja alistaa köyhiä ja leikata heidän jo entuudestaan liian pieniä sosiaalitukia. Joten unohtakaa sosiaalityön pääsykokeisiin lukevat nämä löpinät.
Li Andersson on yli 30-vuotias, eli keski-ikäinen. Nuori on alle 30-vuotias, keski-ikäinen 30-60-vuotias ja sitä vanhempi on ikäihminen. Nykymaailmassa rahan holtiton jakaminen ei ole ratkaisu, koska jo toimeentulotuki on liian suuri maapallon kestokykyyn nähden. Ennen vanhaan, kommunismin aikana, katsottiin, että luonnonvarat ovat loputtomat, kuten Marx opetti. Siksi niitä sai tuhlata mielin määrin ja samalla saastuttaa kaikki paikat. Nyt kommunismi on havaittu huonoksi aatteeksi ja se on kuollut pois. Pikku hiljaa myös kommunismin kylkiäisinä syntyneet vanhakantaiset vasemmistopuolueet kuolevat pois turhina ja haitallisina.
yksi sossu vain kirjoitti:
Sitten kun valmistutte niin ottakaa vastaan ystävän neuvo: varokaa ainakin KeuSote -kuntayhtymää. Tukea ei tule työhön, työilmapiiri on sanonko mitä ja palveluita ei ole. Ja sosiaaliohjaajat ovat kateellisia sossujen "huippu"palkoista (=salli mun nauraa).
I am out of there.
Minä taas olen ihan viihtynyt Keusotella. Tosin siirryin sinne surullisenkuuluisasta Vantaan sosiaalitoimesta, joten odotukset eivät olleet korkealla. Palkkanikin Keusotella on rekry- ja ikälisien kanssa yli 4000€ kuussa, sekin on parempi verrattuna pk-seudun suuriin kuntiin. Mutta sanottava on, että esimiestyö Keusotessa on täysin onnetonta ollut. Itselläni on pitkä kokemus sosiaalityöstä, joten pärjäilen omillani. Mutta jos olisin uraani aloitteleva, perehdytys ym. olisi kyllä ollut surullisen huonoa.
Hirveän vähän kunnat ovat valmiita investoimaan sosiaalityöntekijöiden viihtyvyyteen ottaen huomioon, että avoinna oleviin virkoihin ei usein saada ainuttakaan hakemusta. En ole vielä yhdessäkään täysin toimivassa työpaikassa ollut viidentoista vuoden urani aikana. Joissain pomo on ollut osaava/kannustava/asiantunteva, joissain (useimmissa) ihan huiput työkaverit. Mutta sitten taas esim. työvälineet tai -tilat ovat saattaneet olla niin ala-arvoiset, että on ollut pakko jatkaa eteenpäin.
Itse työstä pidän silti edelleen paljon, mutta omaa asennetta on olosuhteiden pakosta ollut pakko muokata ns. välinpitämättömään hälläväliä-suuntaan. Asiakkaiden eteen työskentelen hyvin, mutta toinen toistaan surkeampia työnantajia en juuri arvosta. Tällä alalla johtaminen on oikeasti surkuhupaisaa.
hei. Onko tuon sotkasiiran artikkelissa tuo kohtaamisissa rakentuva asiantuntijuus teidän mielestä sitä Tietävää- ulottuvuutta?