Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
601/2052 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keravaa kehoitan välttämään. Työpaikkailmoituksissa kovasti kehutaan ja luvataan, ja palkka on suureempi kuin ympäröivissä kunnissa. Mutta palkan nostamiseen oli aikoinaan syynsä - työilmapiiri niin huono, että ihmisiä yritettiin pitää töissä puhtaasti rahalla. Kaikki esimiehet kavereita keskenään, piiri pieni pyörii....

Vierailija
602/2052 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl sä pääset! Mulla on 3,9, joten tosi epätodennäköistä, että paikka irtoo, voihan sitä toivoo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/2052 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu, ootteko valmistautuneet hyvin? 

Itse olen ihan liian vähän harjoitellut ja ahdistaa kokeen kaksiosaisuus, toisaalta tietysti sitten on ohi jos ei maanantaina pääse jatkoon. 

Onko moni hakenut muillekin aloille ja sosiaalityö vain alempana toiveena?

Vierailija
604/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakiko joku sosiaalitieteisiinkin vai kiinnostaako kaikkia nimenomaan sosiaalityö?

Vierailija
605/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Itse hain vain nimenomaan sosiaalityöhön olen viime kevään ylioppilas. Onko täällä suurin osa vähän vanhempia vai onko enemmänkin nuoria jotka nimenomaan pyrkivät sosiaalityöhön? :) 

Vierailija
606/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootteko koittaneet painaa tota pääsykokeeseen kirjautumislinkkiä? mulla lukee vaan "et voi tunnistautua tähän valintakokeeseen. tarkista valintakokeesi ajankohta." pitäiskö siinä siis näkyä se kirjautumisaika myös :Dd

Vierailija
607/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole uskaltanut painaa kirjautumislinkkiä, koska pelkään, että se sotkee kaiken ja kokeen tekeminen epäonnistuu. Painan sitä tarkalleen määrättynä kellonaikanaa. Tarkistan ajan GPS-satelliittien atomikelloista. Näin pyrin ehkäisemään virheen mahdollisuuden, joka voi aiheuttaa epäonnistumisen kokeessa. Kannattaa olla varasuunnitelma kuitenkin, esim. toinen tietokone vieressä. 

Vierailija
608/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon jyväskylään oli pisteraja todistusvalinnassa? En löydä tietoa itse.

Vierailija
609/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haen nyt ja valmistuin viime vuonna lukiosta. :)

Vierailija
610/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihan liian vähän harjoitellut ja ahdistaa kokeen kaksiosaisuus, toisaalta tietysti sitten on ohi jos ei maanantaina pääse jatkoon. 

Mä lukenut läpi kaikki ja toisen kerran poiminut tärkeimmät asiat ja kirjoittanut ylös asioita. Kieltämättä liian vähä lukenut. Mitä tarkoitat kokeen kaksiosaisuudella, tarkoitatko sitä 2vaihetta?

Vierailija
611/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

help kirjoitti:

ootteko koittaneet painaa tota pääsykokeeseen kirjautumislinkkiä? mulla lukee vaan "et voi tunnistautua tähän valintakokeeseen. tarkista valintakokeesi ajankohta." pitäiskö siinä siis näkyä se kirjautumisaika myös :Dd

En oo tekemässä sosiaalityön pääsykoetta, mutta oon nyt tehny muutaman kokeen tässä haussa. Näin meni niissä: se kellonaika ilmestyi vain jos kävi siellä samana päivänä kun pääsykoe oli. Kirjautumisaika näkyi vain sähköpostiviestissä/hakulomakkeella. Koepäivänä sinne voi mennä muutamaa minuuttia aikaisemmin jonoon, jolloin näkyy teksti tyyliä "arvioitu kirjautumisaikasi on xx:xx" ja sivu siirtyy sitten automaattisesti kirjautumisajan alkaessa tai jonkun minuutin parin sisällä siitä tunnistautumiseen.

Vierailija
612/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lukenut läpi kaikki ja toisen kerran poiminut tärkeimmät asiat ja kirjoittanut ylös asioita. Kieltämättä liian vähä lukenut. Mitä tarkoitat kokeen kaksiosaisuudella, tarkoitatko sitä 2vaihetta?

Joo, tarkoitan toista vaihetta,jos siihen pääsee, pitää vielä jaksaa lukea ja harjoitella. Normaalisti olisi kaikki ollut kerralla ja sitten ohi.

Vierailija
613/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakiko joku sosiaalitieteisiinkin vai kiinnostaako kaikkia nimenomaan sosiaalityö?

Hain pelkästään sosiaalityöhön. Ja olen vanhempi 30+, mutta ensikertalainen.

Vierailija
614/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko pitää muistiinpanot esillä kokeessa?

Vierailija
615/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiotteko pitää muistiinpanot esillä kokeessa?

no tottakai :D mutta ei niistä ole hyötyä paljonkaan kun ei ole aikaa jäädä etsimään tietoa.

Vierailija
616/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

gallup:

sosiaalityö on ykkösvaihtoehtoni =ylänuoli

hain psykalle, sosiaalitieteeseen yms. ja sosiaalityö on varavaihtoehtoni =alanuoli

Vierailija
617/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako siitä AMK järjestelmästä poistua jos tarvitsee etsiä materiaalia niistä artikkeleista? Vai pitääkö olla omat muistiinpanot joista saa sitten ”luntata” ?

Vierailija
618/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ samaa mietin?

Vierailija
619/2052 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yksi sossu vain kirjoitti:

Sitten kun valmistutte niin ottakaa vastaan ystävän neuvo: varokaa ainakin KeuSote -kuntayhtymää. Tukea ei tule työhön, työilmapiiri on sanonko mitä ja palveluita ei ole.  Ja sosiaaliohjaajat ovat kateellisia sossujen "huippu"palkoista (=salli mun nauraa).

I am out of there.

Minä taas olen ihan viihtynyt Keusotella. Tosin siirryin sinne surullisenkuuluisasta Vantaan sosiaalitoimesta, joten odotukset eivät olleet korkealla. Palkkanikin Keusotella on rekry- ja ikälisien kanssa yli 4000€ kuussa, sekin on parempi verrattuna pk-seudun suuriin kuntiin. Mutta sanottava on, että esimiestyö Keusotessa on täysin onnetonta ollut. Itselläni on pitkä kokemus sosiaalityöstä, joten pärjäilen omillani. Mutta jos olisin uraani aloitteleva, perehdytys ym. olisi kyllä ollut surullisen huonoa.

Hirveän vähän kunnat ovat valmiita investoimaan sosiaalityöntekijöiden viihtyvyyteen ottaen huomioon, että avoinna oleviin virkoihin ei usein saada ainuttakaan hakemusta. En ole vielä yhdessäkään täysin toimivassa työpaikassa ollut viidentoista vuoden urani aikana. Joissain pomo on ollut osaava/kannustava/asiantunteva, joissain (useimmissa) ihan huiput työkaverit. Mutta sitten taas esim. työvälineet tai -tilat ovat saattaneet olla niin ala-arvoiset, että on ollut pakko jatkaa eteenpäin.

Itse työstä pidän silti edelleen paljon, mutta omaa asennetta on olosuhteiden pakosta ollut pakko muokata ns. välinpitämättömään hälläväliä-suuntaan. Asiakkaiden eteen työskentelen hyvin, mutta toinen toistaan surkeampia työnantajia en juuri arvosta. Tällä alalla johtaminen on oikeasti surkuhupaisaa.

Kiva kuulla pitkän linjan kokemusta aiheesta, kun itse työskennellyt vasta vähän aikaa ja samoja asioita pohtinut. Toisaalta työssä on hyvää juuri se, että on niin itsenäistä jolloin esimiehen rooli on enemmän "mahdollistaja". Toki työssä jaksamisen kannalta selkeät linjaukset, ajankohtaiset ohjeistukset ja työnohjaus ovat kriittisiä ja näiden tovoisi toteutuvan. Toki tärkeää hyvä johtaminen olisi myös ammattikunnan profiilin kannalta. Työ on tosiaan itsessään mukavaa, vaikkakin vaativaa.

Jäin miettimään, miksi et ole itse hakeutunut johtotehtäviin, jos kokemusta ja näkemystä on?

Vierailija
620/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut järjestelmät näkee jos vaihtaa toiselle välilehdelle. Ei kannata huijailla ainakaan niin

Ketju on lukittu.