Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Vierailija kirjoitti:
ei jää yrityksestä kiinni kirjoitti:
Viime vuonna jäin ensimmäiselle varasijalle hakemassani kohteessa (ei-ensikertalainen). Valmistauduin kokeeseen ihan ok, samaan tapaan kuin esim. Avoimen yliopiston tentteihin olen valmistautunut ja saanut 4-5 arvosanoja. Sain Pääsykokeesta 52.5 pistettä ja kismitti niin vietävästi, että jäi opiskelupaikka niin pienestä kiinni. Tänä vuonna olen tankannut koko kuukauden materiaaleja siihen malliin, että nyt alkaa olla melko itsevarma olo. Yllätyksenä kokeessa tuli viimeksi se, kuinka yksityiskohtaisia juttuja osaltaan kysyttiin (varmasti erottelee jyvät akanoista) ja kysymysten muotoilu siten, että niihin vastaaminen vaati tekstien kokonaisvaltaista sisäistämistä. Esseeosuus oli mielestäni helpompi, sillä alalla kohta 10 vuotta työskennelleenä olennaisten pointtien poimiminen tekstistä ja niiden peilaaminen teoriaan ei tuottanut vaikeuksia.
Viimeiset lukupäivät käytän vielä kaiken maailman nippelitiedon ja muutamalla rivillä mainittujen käsitteiden opetteluun.Pisteesi olisi riitänyt kaikkkin yliopistoihin viime vuonna. En nyt oikein ymmärrä mihin sisäänpääsy jäi, ei ainakaan pisteisiin.
Hain -19 vain Tampereelle, sinne alin hyväksytty oli 49p kokeella, tämä on ensikertalaisten raja. En ole ensikertalainen, joten taistelin kiintiön ulkopuolelle jääneistä 9 opiskelupaikasta. Näistä paikoista 4 oli niitä, jotka täytettiin valintakokeen perusteella. Tässä jonossa jäin 1. varasijalle tuolla 52,5 tuloksella. Parempi onni (tai kovempi yritys) toivottavasti tällä kerralla :)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä provosoitua, jos ei ole sossu ainesta! :D Ruotsin kieli todellakin pitäis olla sillä tasolla, että sillä selviytyy työssä, koska todellakaan kaikki ei siihen pysty, vaikka niillä on hyväksytty virkamiesruotsi, kuten pääministerimme Sanna Marin. Aika noloa! Mutta juu väestötietojärjestelmästä voit udella mun äidinkieltä, kun kerran mut tunnistit, niin se on ruotsi!
Se on totta, että en ole sossuainesta, en siihen työhön halua enkä ole sinne koskaan hakenutkaan. Mutta voisitko vielä selventää, miten ihmeessä äidinkielesi voisi olla ruotsi, kun äitisi tai isäsi ei ruotsia puhu. Äidinkieli on kieli, joka opitaan ensimmäisenä. Joo onhan se kai mahdollista vaihtaa jälkeenpäin, mutta miksi joku täysin suomalainen sen vaihtaisi hetken Ruotsissa pyörähtämisen jälkeen? Mielenvikaista vaatia joka paikassa palvelua ruotsiksi, kun on kuitenkin suomea lapsesta asti puhunut. Saati kiusata tästä ihmisiä kaikennäköisillä valituksilla. Ei kiusaaja sovi sosiaalityöntekijäksi. Etkö itse ole oppinut, että et ole lääkäriainesta, vaan vielä sinne kuitenkin hait? Kiusaat muita tässäkin keskustelussa, jotka ovat useammin hakeneet ja itse olet hakenut lääkikseen ties monettako kertaa. Mene itseesi.
Olen hakenut lääkikseen 2 kertaa, enkä enää hae, koska en ole lääkäri aineesta, ainakaan nykyisellä pääsykokeella. Tämä on aika off topic ja henkilökohtaisuuksiin menemistä, mutta Suomi on lainsäädännön mukaan kaksikielinen maa ja minun mielestäni yleissivistykseen kuuluu molempien kotimaisten kielten osaaminen, ainakin valtion viroissa! Ei pidä provosoitua, jos on itse katkera ja kateellinen hylätty! Elämä ei aina mene niinkuin itse haluaisi!
Ensinäkin mun Facebook on alterego. En ole siellä omalla nimellä! Mutta mun mielestä esimerkiksi laittomuudet liittyen Nuorten ystävien koulukotiin Muhoksella TÄYTYY TUTKIA ja KRITIIIKKI OIKEUTETTUA, koska AVI ei puutu siihen. Toivottavasti itse sossuna pystyn parempaan! Olen hakenut kerran Kuopioon ja kerran Oulun lääkikseen!
On kaikille parempi, että ruotsinkieliset asiakkaat hoitavat he, joilla on riittävä ruotsin kielen taito. Virkamiesruotsi ei siihen pätevöitä. Myöskään kaikki eivät ole velvollisia kykenemään palvelemaan asiakasta ruotsiksi. Se riittää, että joku pystyy siihen. Työntekijää voidaan siis kielisyistä tarvittaessa vaihtaa.
Voidaan käyttää mittapuuna sitä, että ruotsinkielisiin ohjelmiin pääsee opiskelemaan ilman kielitestiä, jos on kirjoittanut keskipitkästä ruotsista L. Sen saavuttaa noin 5 % kirjoittajista. Eli hyvin pieni joukko, eivätkä kaikki voi koskaan kuulua tuohon joukkoon.
No mulla on myös keskipitkästä ruotsista L ja olen asunutkin siellä. Oisko taas silleen, että mun kohdalla siellä katkerat ja kateelliset ihmiset yrittää mustamaalata, kun olen aito ja rehellinen omalla persoonallani töitä tekevä tuleva sossu, mukavakin.
” Kokeen aikana sinulla saa olla käytössä 30.4. julkaistu ennakkomateriaali.” Eli ei täydykään vastata täysin ulkomuistista.
Pysytään aiheessa provoilun ja maalittamisen sijaan. Aikuisia ihmisiä ollaan ja meillä on muutenkin aika raskas työ. Esseekokeessa odotan esseetä siitä sosiaalityön historiasta ja niistä avantgardisteista.
Vierailija kirjoitti:
” Kokeen aikana sinulla saa olla käytössä 30.4. julkaistu ennakkomateriaali.” Eli ei täydykään vastata täysin ulkomuistista.
Anteeks mistä sä ton tiedon sait?
Hei. ma on koe niin milloin siitä saikaan tietää miten meni? viikko ennen seuraavaa vaihetta tulee kutsu jos tulee? alkaa todenteolla jännittää. Onneksi on tuttu tuo amk ympäristö missä koe tehdään ettei sitä tarvitse jännittää kummemmin. netinkin vaihdoin nopeampaan ;D jännitän kuinka monta kysymystä ja montako minuuttia aikaa vastata per/kysymys. Onkoha jokin aikaraja kysymyksissä että ihmiset vastaisi järjestyksessä eikä hyppien? jotain luki ohjeissa että lukkiutuu pikkuhiljaa vastaukset ja täytyy siirtyä eteenpäin? tarkoittikohan tätä koetta - jokatapauksessa järkevää tehdä järjestyksessä. Luulen, että koe menee todella nopsaa ja vastausten täytyy tulla selkärangasta heti. HUH. Maailman kamalin on lukea tuo avantgardistit. Olen lukenut läpi kaksi kertaa kaikki , jotkin enemmän huolellisesti. Kaikki muut tuntuvat luontevalle lukea paitsi tuo avantgardisti - osio. Näitä samoja aiheita on ollut aiemmin amkin esivalintakokeissakin.
Päivitys 29.5 alapuolelta: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/sosiaalityon-yhteisvalinta
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hyvä, kun ei sitä materiaalien käyttöä olisi kuitenkaan voitu mitenkään valvoa. Suurella mielenkiinnolla odotan, millainen koe tulee olemaan, kun sen pitäisi kuitenkin karsia hakijoita, eli eivät kysymykset voi sellaisia olla, että kuka vaan löytää vastaukset helposti artikkeleista. Vai onkohan enemmänkin panostettu tehtävien määrään sillä ajatuksella, että niitä ei ehdi tehdä annetussa ajassa, jos hakee vastaukset artikkeleista.
Vierailija kirjoitti:
Päivitys 29.5 alapuolelta: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/sosiaalityon-yhteisvalinta
Ohoh miten on mahdollista!? en ymmärrä. eikös nytkin hki aloituspaikkoja ollut todella vähän!! näin ei-ensikertalaisena luulisi ainakin olevan miltei mahdoton saada paikkaa . katsotaanko motivaatiota lainkaan?
AMK-koejärjestelmässä ei liene edes mahdollisuutta esseetehtäviin, sillä sellaisia ei ole AMK-kokeessa eikä ole ollut missään tähän mennessä pidetyssä yliopiston pääsykokeessakaan.
Sellaisia siis tuskin on tulossa.
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota avantgardistit -artikkelissa tuohon omituisuuteen, että YK:n (perustettu 1945) sanotaan organisoineen UNRRA:n (perustettu 1943)? Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan aineistokoe eri alustalla sitten, ei varmaakaan amk?
Mun mielestä jossain sanottiin, että mitään yliopistojen toisen vaiheen kokeita ei järjestetä AMK-alustalla. Just tänään aiheesta luin, olisikohan ollut opintopolusta.
Pisteesi olisi riitänyt kaikkkin yliopistoihin viime vuonna. En nyt oikein ymmärrä mihin sisäänpääsy jäi, ei ainakaan pisteisiin.