Marraskuiset 2020
Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?
Kommentit (436)
Kasvaa kyllä haba kun tota 8kg mötikkää kanniskelee päivät, plus 6kg veikka päälle 😆
Mä aattelin alottaa just tosi pienillä määrillä ja jatkaa siitä ihan sen perusteella miten vauva reagoi. Jos näyttää että tulee mahanpuruja niin sit aattelin himmata vähän tahtia, ja jos ei tuu mitään niin aattelin sit joka päivä jossain aamupäivästä antaa aina vähän sen verran kun syö. Tuskin mitään isoja määriä ton nestemäisen dieetin (🤣) jälkeen edes menee. Mäkään en ihan tiedä et millasella aikataululla niitä annoksia pitäis suurentaa
Moikka!
Täällä vaavi nukkuu edelleen hyvin. Menee joka ilta nukkuu 19-20 maissa, itse haluaa nukahtaa omaan sänkyyn. Laulan hänelle vähän ja joskus pidän kädestä tai silitän otsaa tms jos haluaa. Lähes aina vieressä odotan kuitenki että nukahtaa. Yleensä herää sit 5-7 aikaan syömään ja siitä jatkaa unia sen pari h. Ihan yksittäisinä öinä saattanut siinä välillä herätä kerran syömään. Päivisin nukkuu edelleen n.3 päikkärit. Usein herätän vauvan 2h jälkeen päikkäreiltä jos ei ole itse herännyt, koska nukkuis usein pidempäänki. Muuten menee ihan nukkumiseksi koko päivä. Aika lailla menee päivät silleen että 2h valvoo, 2h nukkuu jne. Pitää olla kiitollinen että ainakin toistaiseksi näin hyvin nukkuu, kun kuuntelee teitä😕 On ikävä että vauvat teillä nukkuu huonosti päivisin. Ovat mahdollisesti sitten kiukkuisempiakin jos väsyttää?😥 Onneksi yöt menevät teilläkin paremmin🥰
Päivisin touhuillaan vauvan kanssa kaikkea kivaa. Viimeisimpänä vauva löysi ystävän peilistä😅🙈 Se on turvallinen korona-ajan kaveri🤣 Varpaatkin poika löysi muutama päivä sitten ja niitä on kiva ihmetellä. Istua pitäisi koko ajan (tuettuna siis) ja masullaan osaa jo pyristellä hieman johonkin suuntaan aina. Kyljelleen osaa kääntyä ja löytyy usein yölläkin ihme mutkalta😁
Buns, on sinulla hyvin kasvanu vauvat! Ja Mariialla myös. Meillä alkoi painon nousu pojalla laskea (siis painoa tuli lisää muttei tarpeeksi) joten jouduttiin käymään neuvolassa punnituksilla ja tehostamaan syöttöjä +saa joka päivä teelusikallisen rypsiöljyä maidon sekaan. Nyt viimeksi oli sitten paino noussut viikossa 270g🥰👍 Hieman alle 6700g painoi viimeksi, että saisi varmaan painaa enemmänkin mutta ei hän laihalta näytä.
Meillä on ensi viikolla 4kk neuvolalääkäri, katsotaan mitä paino ja pituus siellä on. Siellä keskustellaan myös kiinteiden maistelun aloituksesta. Mekin ajateltiin perunalla aloittaa. Me varmaa aloitetaan varovasti sit ens viikolla, jotta sais poika pian painoa lisää.
Moi,
Käytiin neuvolassa ja ei ollut paljoa tullut painoa lisää viikossa mutta noussut kuitenkin. Lääkäri sanoi että lapsi on aivan täydellinen ja paino hyvä, ei mtn hätää. Kyllä helpotti😊♥️ Paino oli 6705g ja pituus 66,9cm.
Aloitettiin tänään maistamaan perunaa. Laitoin vähän rintamaitoa sekaan ja kahdesti maistettu pikkuisen ja näyttää maistuvan. Bataattia voisi seuraavaksi maistaa.
Onko teillä maistunut soseet ja mitä olette ehtineet kokeilla? Onko tullut vatsanpuruja?
Moikka!
Täällä maisteltu soseita nyt joka päivä. Perunaa, porkkanaa ja luumua ollaan tähän menneessä maisteltu ja luumu näyttäis olevan paras ja sitten porkkana. Perunasta kaveri ei oikein välittänyt. Tuon porkkanan ja perunan olen soseuttanut itse. Kaapissa odottaa parsa- ja kukkakaali, että niitä seuraavaksi. Luumuakin annoin tänään ekaa kertaa juurikin vatsanpurujen vuoksi. Eilen meinaan näytti siltä, että yöllä alkoi vatsaa vääntää jonkin verran ja luulen sen johtuvan juuri noista kiinteistä soseista, kun kakkakin on pariin otteeseen ollut kiinteämpää. Olen siis kerran päivässä antanut noita soseita ja siihen maitoa päälle, jos on maistunut.
Hero, hieno homma, että siellä nukutaan päikyt myös hyvin. Täällä se on edelleen vaihtelevaa. Tänään nukkui tunnin ulkona ja siitä kun heräsi, niin sain jatkettua unia vielä sisällä vaunuissa toisen tunnin 👍 Yöunille menee siinä klo 19-19.30. Ensin ollaan luettu iltasatu ja sitten juotu maito. Sen jälkeen laitan hänet omaan sänkyyn ja itkuhälyttimestä rauhoittavaa musiikkia ja toivotan hyvät yöt ja silitän hetken, niin nukahtaa itse siihen.
Täällä kanssa käännytään jo selältä kyljelleen ja varpaita ihmetellään. Leikkimatolla myös viihtyy tosi hyvin ja lelut saa kyytiä 😜 Selvästi on myös ”puhe” lisääntynyt ja öisinkin kun herää syömään, niin ei itke vaan alkaa hymyssä suin juttelemaan 🥰
Itse olin pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa ulkona vauvan syntymän jälkeen. Käytiin kolmen ystäväni kanssa ravintolassa syömässä ja vähän juomassa. Toki täällä rajoitukset, joten klo 23 olin jo kotona, mutta oli aivan ihanaa syödä ravintolassa ja jutella rauhassa ystävien kesken. Kyllä se juomakin ihan hyvältä maistui yli vuoden tauon jälkeen 😉
37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3
Moi Mariia83,
Onpa hienoa että sait vauvan jatkamaan uniaan sisällä. Näköjään sit ainaki välillä kuitenki pidemmät päikkärit mahdollisia, hyvä!😊 Ja hienoa että sielläki nukahdetaan hyvin omaan sänkyyn yöunille🥰
Harmi että soseista tullut vatsanpuruja siellä. Me ollaan nyt 2pv annettu perunaa. Eka pv annettiin 2x 1/4tl ja tänään sai 4x1/2tl eri syöttöjen yhteydessä. Vielä ei oo tullu mtn oireita tai masukipuja, toivotaan ettei tulekaan. Seuraavaksi annetaan bataattia. Sit ehkä maissia tai porkkanaa. Luumua ostin purkillisen varalta, jos käy masuun soseet. Kakka ei ole kyllä tullut nyt kolmeen päivään! Toivottavasti huomenna🥺
Onpa kiva että pääsit tuulettumaan! Uskaltaisinpa mäki jtk kivaa tehdä... Mä en uskalla edelleenkään mennä oikein minnekään tän hiton koronan takia🤪😷🙈 Viikonloppuna aion uskaltautua pitkästä aikaa sukulaisen luo kylään mutta hekin käyttävät sit maskia. Sen verran oon hellittäny että lähiperhe saa tulla käymään ilman maskia😆 Mut oon tarkka ettei kellään oo minkäänlaisia flunssaoireita tai ole ollut sellaisten kanssa tekemisissä...
Musta tuntuu etten uskalla juoda alkoholia enää koskaan kun niin kauan ollut juomatta (en juonut silloinkaan kun yritettiin melko pitkään vauvaa) että tulisi varmaan pienestä annoksestakin mieletön krapula🤢
Onko kellään sellasta ongelmaa, kun meillä vauva alkanut tässä ihan pari pv nyt rinnalla ollessa puremaan😬 Eihän toki onneksi vielä hampaita ole mutta jonkin aikaa juotuaan alkaa änisemään ja puree tosi kovaa leuat yhteen ja vetää rintaa😵 Laitan sormen väliin ja kiellän, niin vauva vaan alkaa nauramaan🤭🤦♀️ Mahdoton ipana😅🤣 Toivottavasti pääsee yli tästä uudesta tavasta tai loppuu kyllä imetys viimeistään siihen kun yksikään hammas puhkeaa🤣
Muutenhan tämä meidän poitsu on oikein kiltti, valloittava ja rakastava, pussailee kovasti(kuolaa naaman hyökkäämällä nuoleksimaan naamaa iso hymy kasvoilla) ja olen ihan hänen vallassaan🥰Mulle tulee jo kauppareissun tai koiran lenkittämisen aikana ikävä pientä😅 Aivan mahtava lapsi! Jos olisin tiennyt millaista on olla äiti, olisimme yrittäneet lasta jo aiemmin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan...
Moikka Hero!
Apua, mua alkoi nyt hirvittää, että ollaanko me annettu pojalle liikaa kiinteitä kerralla, kun katsoin noita sun määriä 😱 Siis en oo mitannut niitä vaan laittanut kulhoon vaan jonkin verran sosetta ja syöttänyt lusikalla sen verran mitä maistuu. Eilen ja tänäänkin söi kaiken mitä kippoon laitoin 😅 Kyllä siitä aika monta vauvalusikallista tuli. Voi tietty olla, että sen takia vatsaa vääntää, että on kerralla liikaa, mutta sitten taas neuvolassa sanoivat, että saa antaa niin paljon kuin syö 🤷🏻♀️ Tänään maisteltiinkin parsakaalia ja hyvin näytti poika siitä tykkäävän. ”Jälkkäriksi” annoin hiukan luumua, mutta ei sillä kakkaa vielä irronnut.
Kiva jos säkin uskaltaudut hiukan edes kyläilemään. Eihän tämä tilanne kiva ole, mutta kyllä itsellä ainakin alkaa hermo kiristymään jos ei missään pääse käymään. Käynkin viikonloppuisin omien vanhempieni luona kylässä vauvan kanssa, niin saan aikuista juttu seuraa hetkeksi, siis muutakin kuin tuon mieheni 😂 Muuten sitten ollaankin vauvan kanssa kaksistaan kotona aamupäivät, kun mies on töissä ja kauppareissutkin hoidetaan verkossa eli tilaan kerran viikossa ruoat paikallisesta supermarketista, joten sinänsä kontaktit on täälläkin aika minimissä. Onneksi nuo omat vanhemmat asuu niin lähellä. Se on viikon kohokohta itselle, kun lauantaisin kyläillään siellä. Ravintoloissa en käynyt yleensä kuin muutaman kerran vuodessa ennen vauvaa, joten tuskin ne määrät siitä ainakaan nousee, mutta hyvä se on välillä käydä vähän tuulettumassa. Mäkin pelkäsin, että mulle tulee tosi paha olo, kun pitkästä aikaa juon, mutta ei tullut. Saattaa tietysti osasyy olla siinä, että oli niin aikaisin jo nukkumassa, normaalisti olisi mennyt pilkkuun saakka 😅
Meillä kanssa tekee tota samaa, että puree tuttipullon tuttiosaa aika paljonkin välillä. Itse en siis imetä enää niiden rintatulehdusten vuoksi. Luulen, että tuo pureminen liittyy siihen hampaiden tuloon, että ikeniä kutittelee jo pikkuhiljaa.
Ihanaa lukea miten paljon nautit vauvasta ja äitiydestä ❤️ Onhan tämä jotain ihmeellistä ja vieläkin jotenkin epätodellisen tuntuista. Mies on niin hullaantunut tuosta pikkuisesta, että on jo useaan otteeseen ehdottanut toista 😅 Itse en kyllä ole lämmennyt ajatukselle, enkä osaa sanoa, että haluanko enää. Toki siihen vielä vaikuttaa se rankka synnytyskokemus, että ei kiitos.
Moi Mariia83,
Eikö teille sanottu neuvolassa mtn niistä määristä? Meille sanottiin että varovasti täytyy aloittaa, maisteluannoksilla, lusikankärjellinen vain aluksi...🤷♀️ ja että nyt vaan maistellaan eri makuja sinne 5kk asti. Että ei ole tarkoitus korvata aterioita vielä soseilla... siksi me on annettu tosi varovaisesti. Annoin tänään äsken 1tl perunaa ja seuraavaksi annan peruna-bataattimixiä. Laitan aina rintamaitoa sekaan että notkistuu.
Sanoivat myös neuvolasta että kannattaa antaa pieniä annoksia useammin päivässä. Jos teillä masukivut jatkuu vauvalla, niin kokeilkaa että aamupainotteisesti (ei iltaa vasten) antais esim 3 ruokailulla vähemmän kerralla? Mut hyvä vaan että maistuu sielläkin vauvalle soseet😊
Joo siis mä en alunperin ollut ajatellut koskaan hankkivani lasta mutta iän myötä ja siskojen sekä ystävien lapsiin ihastuttuani alkoi miettimään että pitäisikö sittenkin...ja sit oli kamala synnytyspelko joka osittain lapsen hankinnan esteenä ollut... mut ajateltiin sit uskaltautua kokeilemaan ja vaikka synnytys oli järkyttävä, oli vauva elämäni paras ja mullistavin (positiivisesti) päätös jota en kadu sekuntiakaan. Mutta kyllä uskon että mulle riittää tämä yksi. Hän on ihana ja täydellinen enkä kaipaa enempää lapsia. Enkä todellakaan halua kokea sitä synnytyksen ponnistusvaihetta enää koskaan! Minulla on nyt kaikki mitä halusin, pieni ihana terve lapsi🥰😍
Mariia83,
Joko teidän pienellä alkoi vatsa toimia?
Meillä poika oli 4 päivää kakkaamatta soseiden aloituksen vuoksi mutta ei valittanut masua juurikaan. Vähän levoton oli. Aamuyöstä nyt sit tuli kakat, jee😅
Hieroin masua kun heräsi ja heiluteltiin jalkoja ja annoin selällään äkistellä ja pumpata jalkojaan. Taitaa olla aika yleistä että suolen toiminta hidastuu kun aloittaa kiinteitä maistelemaan.
Toivottavasti teilläkin helpottanut masutilanne🥰
Kyllä hänellä on vatsa toiminut kiinteistä huolimatta. Kakka on vaan ollut vähän kiinteämpää, että sekin tietysti voi olla syy vatsakipuihin. Pääsääntöisesti kakkaa kahden päivän välein, joskus myös joka päivä.
Neuvolassa sanoivat noista soseista just sen, että varovasti aloitellaan, mutta sitten kuitenkin sanoi, että saa antaa niin paljon kuin syö 🙈 ja kyllähän ne soseet tälle herralle maistuu 😜 Eilen mittailin määriä ja annoin klo 17 kaksi ruokalusikallista parsaa ja yhden ruokalusikallisen luumua. Kaveri veti päälle vielä 100ml maitoakin. Klo 19 joi iltamaidon, joka on 160ml annos ja näillä eväillä nukkuikin pitkästä aikaa läpi yön ja heräsi vasta aamulla kahdeksalta. Piti pari kertaa oikein nousta tarkistamaan, että on hengissä, kun ihmettelin miksi ei ole herännyt syömään 😅
Tänään en enää mittaillut, vaan annoin summa mutikassa maissia ja ruusunmarjasosetta kello kahden maissa ja viideltä syötiin taas maissia ja luumusosetta. Selvästi kuitenkin tykkää noista soseista, mutta seuraan nyt että kipuileeko paljon. Viime yönä en ainakaan herännyt, että ei ehkä niin paljon kipuillut.
Mä olin taas aina tiennyt, että haluan lapsia, mutta haave siirtyi aina eteenpäin, kun ei ollut sopivaa kumppania löytynyt, vaikka aiemmin olin viisi vuotta parisuhteessa, mutta silloinen puolisoni ei halunnut lapsia. Nykyisessä suhteessa taas ei ollut mikään itsestäänselvyys, että saadaan vauva, mutta onneksi hän sieltä kaikkien odotettujen vuosien jälkeen saapui 💙 Olin aiemmin kuvitellut itselleni kaksi tai kolme lasta, mutta en osaa enää sanoa haluanko edes yrittää toista. Ikääkin alkaa olla sen verran, että en halua yli neljäkymppisenä enää olla raskaana. Enkä tosiaan edes oleta, että välttämättä toista tulisi kovin helposti, joten olen erittäin tyytyväinen itse myös tähän yhteenkin rakkauspakettiin 💕
Mariia83,
Hyvä että masu siellä toimii ja soseet maistuu!
Meillä kans joka ilta vauva on ensin rinnalla ja sit juo vielä rintamaitoa pullosta 100-120ml päälle😅 Hyvin ne tankkaa että jaksaa nukkua. Hienosti sielläkin uni nyt maistunut kun saanut masun täyteen soseita ja maitoa😊🥰
Aivan ihana että sait ainakin tämän yhden pienen rakkaan nyytin, kun olet pitkään jo lasta halunnut😍 Ikävä että synnytys oli sinullekin raskas ja vaikuttaa päätökseen toisesta lapsesta🥺 Toki ymmärrän että ikäkin vaikuttaa, itselläkin oli toive että ennen 40v tulisi raskaaksi ja onneksi niin kävi🥰
Ihanaa sunnuntain jatkoa!
Mä oon antanu sosetta sen verran kun poika syö aina sen jälkeen, kun oon pari pv maistatuttanut eka ja todennut ettei tullut masuvaivoja tai muita oireita. Vetää yleensä maitoa tosi paljon paremmin ton soseen jälkeen.
Meillä yöt ollut yhtä sekoilua viimeset viikot. Toiselle puskee hampaita ja yhden yön intensiivisen harjoittelun jälkeen osaa kääntyä selältä mahalleen ja toisinpäin, wuhuu. Toinen hulinoi muutenvaan silloin tällöin, ja molemmat heräilee aamuyöstä välillä ihan pirteenä :D
Buns, onpa hienoa että siellä kääntyillään jo kunnolla😊 Tosin kuullut, että juurikin se saattaa yöllä tehdä levottomaksi kun vauva sit kääntyilee. Sitä odotellessa😅 Meillä käännytään vasta kyljelleen.
Teilläkö toiselle tulee jo hampaita! Tosi ajoissa👍. Mä toivon ettei meidän pojalle iha heti tulis kun puree rinnalla😅🤣🤣🤣
Tänään kääntyi meillä poika ekaa kertaa ihan itse mahalleen🤩😍 Katsotaanhan valvottaako miten...että kääntyykö yölläkin sitten😁
Soseet maistuu todella hyvin, mutta nyt ei taas maito oikein maistu. Meinaa jäädä lyhyeksi rinnalla olot ja pulloon aina maitoa... haluaisi vain soseita. Minkäs teet, ei sitä vauvaa voi pakottaakaan juomaan😬🙊🙈 Parin viikon päästä 5kk neuvola, niin katsoo nyt siellä miten paino noussut, että onko riittävää maidon saanti. Kyllä osaa stressata nämä syönti hommat😳😱Sitä vaan haluaa että pienellä olis kaikki hyvin ja masu täynnä🥰
Buns, teillä onkin sitten jo kivat hulinat siellä menossa. Toivottavasti saat edes jossain välissä levättyä. Itsekin ”kauhulla” odotan hampaiden tuloa, että valvotaanko sitten miten paljon.
Hienoa Hero, että siellä jo kääntyillään itse 🥰 Meillä käännytään just toisinpäin eli osaa vatsaltaan kääntyä selälleen, mutta ei vielä toisinpäin 🙈 Poika nukkuu meillä suurimman osan yöstä mahallaan ja olen antanutkin hänen nukkua rauhassa, kun selvästi tykkää siitä asennosta. Soseet maistuu täälläkin hyvin ja selvästi niitä aina odottaa ruokailulla. Kaksi kertaa päivässä annan soseita ja tietty maidon päälle jos maistuu. Vielä on ainakin maito kelvannut hyvin soseiden jälkeenkin.
Annettiin yksi ilta ensimmäinen panadol suppokin pikkuiselle, kun selvästi oli kipuja ja heräili yöunilta kokoajan. Itse epäilin just hampaita, mutta en ole varma. Lääke kuitenkin auttoi ja poika sai nukuttua paremmin. Juuri tilasinkin lisää tarpeellisia tarvikkeita vauvalle, vähän ruokailuvälineitä ja tärkeimpänä korvakuumemittarin mikä meiltä vielä puuttui. Sillä on huomattavasti helpompi mitata lapselta kuume kuin tavallisella mittarilla. Päiväunetkin on taas alkanut maistumaan herralle. Eilen ja tänään nukuttiin kolme tuntia ulkona 😊 En tiedä onko tuo lämpimämpi keli vaikuttanut siihen, kun en laittanut poikaa enää makuupussin sisään. Hän meinaan ei tykkää peitostakaan ollenkaan. Joka yö potkii sen pois päältään monta kertaa 🙈 Meillä myös viikon päästä 5kk neuvola, apua miten nopeasti tämä aika menee 😱
Moi, Mariia83, täälläkin soseet maistuu edelleen. Syö 3-4x päivässä soseita ja maitoa, muuten sit vaan maitoa. Vettä annettu pullosta välillä kun syö soseita, tykkää kovasti mut ei sitä paljoa voi antaa ettei täyty masu vedellä. Maitoa hän haluaa juoda kylmänä nyt!
Meillä kanssa poika ei tykkää peitosta lainkaan. Potkii sen aina pois. Päikkärit kuitenki maistuu vielä mut nukkuu miten sattuu, välillä yhdet päikkärit voi olla 1h ja välillä yli 3h🙈 ja nukkuu 2-3 päikkärit päivässä.
Äkkiä kyllä menee aika tosiaan, kohta jo 5kk ovat pienet ihanuudet😍
Ootteko ajatellu milloin mennä takaisin töihin/opiskelemaan jne? Tai lähinnä milloin ajattelitte viedä päiväkotiin lapset? Täällä pitää päiväkotipaikkaa kuulema hakea 6kk ennen joten pitää siinä vaiheessa ainakin tietää milloin menee takaisin töihin. Itse voisin olla vaikka vuosia kotona (nyt tuntuu siltä) mutta eipä kodinhoidontuella paljon kotona istuta lapsen kanssa🥺😔 Itse nyt suunnitellut että menisin töihin kun vauva 1v3kk ja mies olisi vielä 1kk sitten kotona vauvan kanssa isyyslomalla eli menisi tarhaan sit pikkuinen kun 1v4kk. Ja mä ainakin aluksi tekisin 4 päiväistä viikkoa niin saisi olla enemmän lapsen kanssa kotona.
Heippa kaikille!
Meillä oli tänään pojan 5kk neuvola ja komeasti oli jäbä kasvanut! Pituutta 66.6cm ja paino 7.990kg. Parit rokotuksetkin tuli taas+rota ja tällä kertaa selvittiin ihan pikku itkulla niistä 👍 Kaikki muutenkin erinomaisesti ja kaveri koittaa kovasti jo ryömiä/kontata eteenpäin 🙈 Hiukan jäi harmittamaan, kun neuvolan täti ei ehtinyt tehdä neuvolakorttiin muita merkintöjä kuin mitat, kun siellä tuli yhtäkkiä palohälytys ja piti koko rakennus tyhjentää. Muuten oltiin kaikki tutkimukset saatu tehtyä, niin ei jääty enää odottamaan, kun palovaroittimet huusi sekä palokunnan auton pillit, niin oli sen verran härdelliä, että vauvakin olisi hermostunut.
Soseet maistuu edelleen ja seuraavaksi olisi tarkoitus aloittaa lihojen maistelu ja puurojakin saisi aloitella. Olenkin jo viikon verran antanut pojalle iltamaidon tilalle maissivelliä, että nukkuisi paremmin, mutta kyllä silti vielä herää yhden kerran yössä syömään. Päikkärit onneksi sujuu vieläkin hyvin 🙏🏻
Hero, näillä näkymin itse olen palaamassa töihin heti, kun vanhempainvapaa päättyy, toki pidän siihen perään kaikki lomat mitä on pitämättä, niin töihin paluu olisi siinä syyskuun lopussa. Mies jää siinä sitten kuuden viikon isyysvapaalle, niin poika ehtii juuri täyttää vuoden ennen kuin menee tarhaan. Meillä ehkä toi mies olisi halukkaampi jäädä kotiin, mutta se kotihoidon tuki on kyllä niin pieni, että tuskin on mahdollista. Itse en ole kotiäiti tyyppiä vaikka kuinka pientä rakastan, mutta koen, että tarvitsen päivääni muutakin tekemistä. Tällä hetkellä ainakin tämmöiset fiilikset, että voihan ne myöhemmin muuttua, kun lapsi kasvaa ja jos tarhassa oleminen ei suju, niin voihan sen hoitovapaan aloittaa myöhemminkin.
Teillä pitääkin aika aikaisin hakea hoitopaikkaa. Täällä se on 4kk ennen hoidon alkua. Tässä onkin kaksi tarhaa ihan muutaman sadan metrin päässä meidän kodista ja toivon niistä jommasta kummasta saavan paikan, kun minä hoidan hakemisen ja itsellä ei ole ajokorttia 🙈 Alustavien suunnitelmien mukaan mies veisi aamulla, kun menee seiskaksi töihin ja minä haen, kun pääsen 13.30. Mun työpäivät alkaa jo klo 6.00, niin ei oikeen onnistu tuo vieminen niin aikaisin. Eikä tarvittaisi vuorohoitopaikkaa, että sinänsä hyvä, että molemmat tehdään pelkkää aamuvuoroa.
Mukavaa pääsiäisviikkoa kaikille! 🥚🐣
Mariia83, hienosti siellä poika kasvanut! Aikamoinen neuvolakäynti ollut🙈😂😱
Kaikkihan me ollaan erilaisia, joten jokainen tekee niinku omalle perheelle paras, töihin menon suhteen ym😊 Ite en oo enää niin menevää sorttia että mielellään vaa kotona ois😂
Meilläki ois peräti 3 päiväkotia kävelyetäisyydellä, että niistä johonki ku pääsis👍 Mullakaan ei ajokorttia nii onnistuis parhaiten ku ois lähellä. Mies toki voi autolla hakea myös... Sulla oiski Mariia ihan unelmatilanne ku pääset niin aikaisin töistä. Itse kun pääsee 16 maissa ja hakee pojan jne nii joson 17 maissa kotona nii ei siinä paljoa ehdi lasta nähdä kun on jo pienen nukkumaanmenoaika😔
Ihanaa pääsiäistä täältäkin kaikille🐰🐇🐣🐤🐥🌼🌷🥚🌼
Heippa kaikille!
Aika hiljaista on täällä ollut, mutta kirjoittelen silti kuulumisia tänne, kun en kuulu mihinkään muuhun vauvaryhmään/keskustelu foorumiin missä vaihtaa kuulumisia toisten kanssa.
Täällä kaikki hyvin, poika kasvaa vauhdilla ja pari hampaan alkuakin on jo puhjennut esiin 👍 Nyt sujuu jo kääntyminen myös selältä vatsalleen. Ei toki vielä ihan sujuvasti, mutta pari kertaa olen nähnyt hänen itse kääntyvän leikkimatolla. Terveenäkin ollaan onneksi pysytty. Lihasoseita ollaan maisteltu nyt toista viikkoa ja hyvin tuntuu nekin maistuvan.
Jännää miten poika on muuttunut ihan niistä ensimmäisistä kuukausista. Hänellä oli syntyessään tuuhea tosi tumma tukka, mutta nyt on tuo ”vauvatukka” lähtenyt ja tilalle kasvaa kovaa tahtia uutta. Näyttää mielestäni vaaleammalta, samoin kulma ovat selvästi vaalentuneet. Hauskaa seurata minkä näköinen tyypistä tulee ja millainen persoona 😍 Yksi päivä kävin Tokmannilla ostoksilla ja siellä hypistelin lastenosastolla vauvan vaatteita ja muistelin haikeana jo, että miten pieni hän olikaan syntyessään ja nyt tuntuu jo niin isolta pojalta.
Hero, joo mulla on kyllä unelma työvuorot tuon tarhapäivän pituuden suhteen, että pääsee ajoissa hakemaan. Olen vaan ennen vauvaa ollut aika työkeskeinen ja tottunut tekemään pidempää päivää, että siihenkin tulee iso muutos nyt tulevaisuudessa. Vaikka toki ylitöitäkin tulee pakosta välillä, mutta mies saa silloin hakea, kun hänellä ei niitä tule.
Täällä on kovasti ollut syöttötuolin tuunaus menossa, kun kohta sitäkin jo tarvitaan. Ostin tosiaan kirpparilta Stokken tripp trapp tuolin 25 eurolla ja päätin maalata sen valkoiseksi. Nyt olen saanut jo tuolin hiottua ja pohjamaalin pintaan ja hyvältä näyttää nyt jo 👌
Mukavaa kevättä kaikille! ☀️
Moikkamoi!
Meillä oli eilen neuvola, vihdoin.. Ollu jotain ihme sekoilua neuvolan puolelta pari viime kuukautta, ni meillä on menny ajat ihan uusiksi, eikä olla päästy meidän omalle terkkarille edes 🙄 Vähän nihkeetä kun ei hän sit samalla tavalla tunne lapsia kun se oma tuttu terkkari, plää. Meillä anyway lähennellään 10kg toisen lapsen puolesta, toinen huitelee pari kg kevyempänä 🥴 Voin kertoa, että noiden kanniskelu alkaa ottaa pikkuhiljaa selän ja hartioiden (ja haban..) päälle 😆
Tosta päiväkotihommasta en osaa sanoa tarkemmin.. Yli vuoden ikäisiksi meinasin vähintään olla kotona, mieluiten niin pitkään että lapset osais jo omatoimisesti tehdä jotain asioita, ja ehkä muutama sanakin sais tulla. Saa nähdä. Meillä kuitenkin miehen kanssa aika vähän kuluja, kun ei ole autoa, ja suht halpa vuokrakin näin kolmioksi, niin uskon että pärjätään vaikka olisinkin vaan pelkällä kotihoidontuella. Vähemmälläkin ollaan joskus pärjätty 😊
Meillä molemmat kääntyilee oikeestaan kaikkiin suuntiin, ja opittu vaikka mitä kivaa viimeisen kuukauden aikana. Vaikuttaa heti tietty pienillä yöuniin kaikki uudet taidot, niin yöt ollu aika risasia myös, vähän meinaa väsyttää 🥱 Kiinteitäkin menee ihan kivasti, vielä en oo lihaa antanu mutta lähipäivinä varmasti testissä. Meillä tyttö istuu niin hyvin jo, että oon antanu olla syöttötuolissa tuettuna lyhyitä aikoja. Meillä tollaset ikean antilopit, ihan vaan sen takia että helppo sit heittää koko tuoli vaikka suihkun alle jos sotku on ihan järkyttävä. Yhden kanssa varmasti on jo, niin en malta oottaa sit tuplasotkuja kun aletaan sormiruokailemaan 🤣 Ratasosat meinasin ottaa käyttöön myös nyt kun ilmat vähän lämpenee. Aurinkolasitkin sain hommattua ni ei häikäse 😎
Meidänkin pienet on kyllä niiiin erinäköisiä kun sillon ihan pienenä. Ei uskois että ois samat lapset 🙈 Toinen näyttää kyllä ihan isänsä kloonilta, kun oli saman ikäinen. Meillä hauskasti tytöllä ihan vaaleat hiukset, pojalla ruskeat 😍 Meillä vanhemmilla taas toisinpäin 😆
Ei kai tässä muuta ihmeellistä, kivaa kevättä 🌺
Kiva kuulla Buns, että jollain muullakin on päikkyjen kanssa ongelmia. Tai siis eihän se kivaa ole, mutta tietää ainakin, että ei ole ainut, kun taistelee päikyistä vauvan kanssa. Tänään taas heräsi jo kesken vaunulenkin ja selvästi oli väsynyt vielä kotiin tultuamme, eikä millään suostunut jatkamaan unia ulkona heijaamisesta huolimatta. Sisällä sitten riisuin häneltä ainoastaan ulkovaatteet ja jätin vaunuihin makoilemaan. Vein hänen lempi unilelun kainaloon ja työnsin vaunut keittiön ikkunan alle, josta avasin tuuletusikkunan raolleen ja siihen nukahti uudelleen. Luin jostain blogista tuon kikan, että laittaa vauvan vaunuihin ja ikkunan alle jos ei ulkona nuku. Meillä toimi ainakin tämän kerran ☺️ Yleensähän vauvat nukkuu mielellään ulkona viileämmässä, mutta en tiedä sitten puenko liian paljon vaatetta tuolle pikku ukolle ja siksi ei viihdy enää ulkona. Välillä on tukka kyllä hikinen, kun herää ulkoa, mutta en oikeen vähempääkään voi enää pukea, kun villahaalarinkin jätin jo pois välistä ja kypärämyssyn päälle laitoin hiukan ohuemman pipon kuin pakkasilla. Vaunuissa on kuitenkin ulkovaatteissa ja vielä äp makuupussin sisällä. Täällä siis nyt ollut 4-6 astetta plussan puolella.
Heh heh teillä onkin siellä sitten potra tyttö ❤️ Aika jännä, kun mäkin heti ajattelin, että poika olisi se isompi kuin yleensä. Ei kai sillä mitään väliä ole, pääasia, että kasvavat kuitenkin. Sulla on kyllä kaksin verroin hommia siellä. Itse en osaisi edes kuvitella, että miten vähän sitä lepoaikaa itselle jäisi jos näitä olisikin kaksi 😅 Toki kun tuosta kasvavat, niin heille on toisistaan seuraa, että mä luulen, että itse joudun aika paljon viihdyttämään tätä pakettia täällä kotona 😆 Eikä siinä mitään, kyllä tämä äitiys on silti parasta mitä on elämässä saavuttanut. Sanotaan näin, että kun tähän ikään menneessä oli niin tottunut jo olemaan ”yksin” ja nukkumaan ne omat päikkärit sun muuta, niin ehkä siihen on ollut eniten totuttelemista, että sitä omaa aikaa on tällä hetkellä todella vähän.
Kuinka usein annat viikossa noita kiinteitä pojalle? Joka päivä? Olen itse ihan pihalla noista määristä sun muuta. Ymmärsin, että aluksi vaan teelusikallinen päivässä? Vaikka kyllä mulle neuvolassa sanottiin, että saa antaa enemmänkin jos vaan syö ☺️