Marraskuiset 2020
Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?
Kommentit (436)
Moi vaan :)
Meilläkin menee ihan hyvin, kovasti on molemmat ruvennu jokeltamaan ja hymyilemäänkin. Kovasti myös molemmat yrittää kääntyillä selältä mahalleen, ja pää nousee hyvin lattiasta. On myös alkanu tajuamaan toisensa. Tuijottavat kovasti toisiaan ja hymyilevätkin välillä toisilleen. 2kk neuvolassa meillä oli vauvojen mitat 58cm ja 4,7kg & 55cm ja 5,6kg. Toinen vauvoista oli ottanu kuukaudessa 2kg painoa.. :D Ruoka vissiin maistunu. Ei ollu neuvolassa huolissaan tästä, luultavasti ottaa sitte pituuskasvuspurtin jossain kohti nyt kun massaa on kerätty. Muutenkin paino vauvat syntyessään sen verran vähän et nyt on melkeenpä ottanu "normaalit" vauvat kiinni kasvutahdissa. Rotarokotteen pyysin lykkäämään vatsavaivojen pelossa parin viikon päähän, kun miehellä alkaa toinen 3vk isyyslomapätkä. Sillon ollaan molemmat sentään kotona hoitamassa vauvoja jos mahavaivat vaikka palaiskin, huomattavasti helpompaa niin.
Buns, tosi hyvin on teidän vauvat kasvaneet ja kiva kuulla että menee hyvin♥️ Ilmeisesti vatsatkin tosiaan rauhoittuneet. Toivottavasti ei tule takapakkia rokotuksen takia. Meillä ei ainakaan tullut mtn huomattavaa siitä rotarokotuksesta.
Ihana että teidän vauvoilla on seuraa toisistaan. Itse kun ei uskalla nähdä juuri ketään saati toisia lapsia joilta voi mahdollisesti saada jonkinmoista pöpöä, niin eipä ole pienelle sitten lapsiseuraa😔
Täytyy vaan toivoa että koronatilanne tästä vain paranee kun rokotuksetkin aloitettu🙏
Hero, juu noi samat varoitukset saatiin myös siitä rotasta. Paha sanoa, että tuliko vauvalle siitä mahanpuruja, koska niitä oli kuitenkin jo ennestään. Meillä vauva nukkuu parit päikkärit päivässä kestoltaan 2-3 tuntia. Mummi oli kyllä saanut vauvan nukkumaan peräti neljän tunnin päikyt 😍 Vauva oli siis maanantai päivän mun äidilläni hoidossa, kun olin edeltävänä yönä sairastunut rintatulehdukseen ja aamulla kun heräsin, oli kuume 38.5 ja voimat ihan loppu. Jos olin pystyssä hetkenkin, niin meinasi taju lähteä. Oli siis pakko pyytää mummi apuun 🙏🏻 Sain lääkäristä antibioottia ja nyt on jo paljon parempi olo. Se olikin vauvamme ensimmäinen hoito reissu ja koin hirveän huonoa omatuntoa asiasta etten pystynyt lastani itse hoitamaan. Vaikka ei hän yötä pois ollutkaan. Nyt en ole antanut vauvalle rintamaitoa ollenkaan, kun syön antibioottia. Kyllähän sitä saisi antaa silti, mutta vauvakin saisi osan antibioottia turhaan. Olenkin tässä jo pohtinut, että jatkanko pumppausta vai lopetanko sen tähän, että vauva saa jatkossa vain korviketta. Vaikea päätös, mutta tämä oli jo toinen rintatulehdus ja en niitäkään enää haluaisi.
Palatakseni tuohon nukkumis hommaan, niin vauva on nyt muutaman päivän peräkkäin nukkunut jo klo 21-5.30 läpi yön siis. Itsellehän se on helpottavaa, että saa itsekin nukkua kunnolla, mutta täytyy kysyä neuvolasta, että onko tuo ihan ookoo, kun on kuitenkin niin pieni vielä. Hero, juu tiedän kanssa tuon kätkyt homman tosta vatsallaan nukkumisesta, mutta meidän vauva vaan nukkuu vatsallaan paljon paremmin vatsanväänteidenkin vuoksi. Kiva juttu jos sulle on ollut apua siitä kätkyt hälyttimestä. Meillä nukutaan nyt perhepedissä aika paljon, joten ei siitä olisi hyötyä meille 😊
Buns, kiva, että sielläkin menee hyvin. On varmasti vauvoillakin kivaa, kun tutustuvat ja ihmettelevät toisiansa. Meillä saa vaan nauraa äidin ja isin höpöille jutuille 🙈 Noi vatsakivut on kyllä pahoja ja eilen oli meilläkin niitä taas jostain syystä enemmän vaikka oli jo muutama päivä ilman. Kiva, että teillä vielä isällä lomaa edessä. Täällä on jo isyyslomat pidetty ja itse hoidan vauvan. Jos vauva ei nuku ajoissa, niin itse valvon hänen kanssaan toisessa huoneessa, että mies saa nukkua, kun menee aamulla töihin.
37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3
Maanantaina mulla olisi ollut myös etänä striimin kautta MLL:n kasvu vanhemmuuteen keskustelu ja tiistaina fysioterapeutin pitämä motoriikka ryhmä, mutta kumpaakaan en päässyt ton hiton tulehduksen takia 😔 Harmittaa tosi paljon ja varsinkin tuo motoriikka ryhmä, kun siellä olisi ollut neljä muuta vauvaa äitien kanssa, niin olisi päässyt tutustumaan kasvokkain saman ikäisten vauvojen äitien kanssa. Saisi kyllä tosiaan tämä korona loppua, että voisi elää normaalisti. Kohta hän pääsisi jo vauvauintiinkin jos se vain järjestetään koronan vuoksi. Ollaan sovittu miehen kanssa, että hän menee sinne vauvan kanssa. Se on isän ja pojan yhteinen juttu ❤️ Mites muut, oletteko ajatellut viedä vauvoja muskariin, vauvauintiin tms. jos korona sallii?
Mahtaako Pingu käydä täällä enää lukemassa. Olen monta kertaa häntä ajatellut, että onko kaikki mennyt hyvin, kun hänestä ei ole kuulunut mitään loppuraskauden jälkeen. Toivottavasti hänellä on kaikki hyvin ja vauva sylissä 💙
Mariia83, älä nyt ihmeessä pode huonoa omatuntoa jos mummi on auttanut vauvan hoidossa ja vieläpä ihan syystä kun kipeä olit! Hyvä vaan että sait apua♥️
Harmi että olet saanut rintatulehduksen jo kahdesti, kuulostaa ikävältä.
Hyvä että vauva nukkunut hienosti! Meilläkin muutamia poikkeuspäiviä lukuun ottamatta nukutaan hyvin😊 Meilläkin mies töissä mutta etänä ja työ sellaista että voi pitää taukoja milloin haluaa, niin voi tarvittaessa auttaa. Mut yleensä touhuillaan vauvan kanssa kahdestaan kaikenlaista ja nukutaan päikkäreitä😅
Me ei tällä hetkellä olla ajateltu vielä mtn kodin ulkopuolisia aktiviteettejä vauvan kanssa koronan takia😔 Pitää katsoa mitä meidän kaupungissa on sit tarjolla kunhan tilanne sallii...
Mariia, jokos teillä oli ne ristiäiset vai millonkas ne nyt onkaan? Kerrohan sitten kuinka meni ja jos haluat niin mikä vauvan nimeksi tuli😊 (siis esim etunimi jos et koko nimeä halua kertoa)
Me pidetään ensi kuun alussa kakkukahvit perheelle jolloin kerrotaan nimi heille (täytyy sitä ennen tehdä lopullinen päätös nimestä!😱😬) ja kavereille sit viestillä tai puhelulla. Kastejuhla pidetään myöhemmin.
Joo itsekin miettiny Pingua ja muitakin joista ei ole kuulunut... Toivottavasti heillä ja vauvoilla kaikki kunnossa🙏♥️
Ei kannata potea huonoa omaatuntoa hoitoon jättämisestä (helpommin sanottu kun tehty.. heh) varsinkaan syystä! Noin pienenä vauva ei edes ymmärrä kunnolla ikävöidä, vaan on tyytyväinen kun perustarpeet tyydytetty, teki sen kuka tahansa. Meillä vauvat on ollu jopa yökylässä kerran, niin että lähtivät aika myöhään illalla, ja aamulla aikaisin takasin. Saatiin miehen kanssa olla ihan kahestaan ja syödä rauhassa, sekä nukkua yö katkeamattomasti niin johan jaksoi taas vauvojen kanssa paljon paremmin :) Hyvinvoivat vanhemmat = hyvinvoiva vauva.
Tekstistä tulee aina kauheen tönkön kuulosta, kun kirjotan koneella niin ei saa emojeita..:D
Heippa kaikille!
Meillä oli tänään pojan ristiäiset ja poika sai nimekseen Aaron 💙 Hänelle tuli kaksi muutakin nimeä suvusta. Juhlat olivat oikein onnistuneet ja kivat. Koronarajoitusten vuoksi meitä oli siis vain 10, mutta harmitti kyllä, kun pappi sanoi juuri ennen kastetta, että voidaan odottaa jos omat vanhempani haluavat tulla mukaan, niin hän sallii sen silti. No äitini ei ollut vielä juhlapukeissa, kun ei osannut odottaa, että olisivat päässeetkin osallistumaan. Toki he tulivat papin lähdön jälkeen kahville. Poika huusi suoraa huutoa koko kasteen, että siinä oli kyllä pokassa pitelemistä 😂 Vaikka oltiin juuri syöty, niin ei auttanut. Taisi olla väsymys kiukku päällä, kun päikkäreiltä jouduttiin herättämään.
Meillä on täällä kova kehitysvauhti päällä. Eilen poika tarttui itse helistimeen ja tänään otti kädestäni purulelun 😍 Yksi päivä hän yritti kovin tulla turvakaukalosta itse pois 🙈 Eli kova on kiire pojalla kasvaa vaikka ei ole vielä edes 3kk. Paljon on myös tullut uusia ääniä häneltä ja viime yönäkin hän olisi vain mieluummin jutellut kuin nukkunut 😆 Jotenkin nyt on mielekkäämpää tuo vauvanhoito, kun vuorovaikutus on selvästi lisääntynyt. Saa paljon hymyjä takaisin ja se on ihan maailman parasta ❤️
Mitäs muille kuuluu?
Hei Mariia83 ja muutkin!
Ihana nimi tuli siellä pojalle!💖 Kiva että juhlat onnistuivat vaikka pienellä porukalla olittekin🤩 Harmi että piti pieni kesken unien herättää, se itkettää varmasti monia vauvoja. Mutta hyvä että asia huumorilla otettiin, eihän sille mtn mahdakaan😅
Me pidetään parin viikon päästä perheille nimikahvittelut. Silloin kerrotaan nimi. Kastejuhla tosiaan sitten joskus myöhemmin.
Meillä pikkuinen on myös todella paljon oppinut uutta! Hän kääntyy itse kyljelleen ja ottaa leluista kiinni ja laittaa suuhun. Kädet on suussa koko ajan😅 Hänkin juttelee paljon ja hymyjä satelee. On tosi reipas, iloinen ja tyytyväinen lapsi. Ei turhia itkeskele🤗👍 Tässä n. pari viikkoa mennyt nukkumaan yöunille 19.30-20.30 ja herää syömään 04-05.30 maissa😅 Sitten menee takaisin nukkumaan ja herää joskus 8-9 maissa leikkimään. Ja sitten vielä parit lyhyemmät päikkärit ennen 20... Käytiin jo neuvolassakin kun ihmetytti noin pitkät unet ja nukkuu paljon, mutta paino noussut, syö hyvin ja on repias ja virkeä hereillä ollessaan, niin sanoivat että antaa nukkua kun nukuttaa🤗 Tainnut vauva periä äitinsä unen lahjat🤣😴😴
Olen kyllä niin tuon pienen lumoissa ja pusuttelen sitä vain koko ajan ja nuuhkin vauvatuoksua😁😍🥰😘
Hienoa Hero, että sielläkin asiat noin mallikkaasti ☺️ Teillä nukutaan lähes samassa rytmissä kuin meillä. On kyllä luksusta saada itsekin nukkua jo näin varhain täysiä öitä 🙏🏻 Varmasti kyllä tulee niitä katkonaisempia öitä vielä, kun hampaita alkaa tulla tai pikkuinen sairastuu. Onneksi ei ole vielä mikään pöpö iskenyt.
Joo olisihan se ollut tosiaan kiva pitää pikkuiselle isommatkin juhlat, mutta eihän tälle mitään voi. En kuitenkaan halunnut siirtää niitä, kun itselle on tärkeää, että poika on kastettu. Vaikka en mä mielestäni ole erityisen uskovainen, mutta kun mielessä välillä pyörii kaikkia pelkoja lapsen menettämisestä, niin on hänet ainakin kastettu jos jotain pahaa tapahtuisi.
On tää kyllä yhtä tunnemyrskyä välillä. En osannut kuvitella, että rakkaus vauvaa kohtaan on näin suurta ja sitten tietysti välillä alkaa pelätä pahoja asioita, että hälle sattuisi jotain. Juuri tuossa kastejuhlassakin teki älyttömän pahaa, kun pikkuinen huusi itsensä punaiseksi etkä voinut itse olla lohduttamassa.
Kivoja nimijuhlia teillekin Hero ja tule sinäkin kertomaan mikä nimi pojalle tuli jos vaan haluat 🥰
Mariia83, et ole kyllä ainoa kuka pelkää vauvan puolesta😟 Se on ihan normaalia ja hyväkin asia (jos ei mene ihan liialliseksi) jotta vauva pysyy turvassa. Itsekin pelkään kaikkea mahdollista. Kyllä se vaan on se äidin rakkaus niin suuri, että sitä pientä haluaa suojella kaikin tavoin🥰 Mutta älä liikaa pelkää kaikkea (helpommin sanottu kuin tehty). Lapset on lujaa tekoa ja 3kk iässä immuniteettikin alkaa olla jo hyvä.
Toki tämä korona-aika tuo vielä omat haasteensa ja itsekin sitä pelänneenä, olen käskenyt kaikki sukulaisetkin käyttämään maskia meillä tai meidän seurassa... Sekin tuntuu joidenkin mielestä olevan hieman liiallista mutta en halua pöpöjä vauvalle...
Oletteko muut antaneet perheiden eli lähisukulaisten (vanhempanne, sisaruksenne jne) olla ilman maskia vauvan seurassa? Olenko minä vain ihan sekaisin?🙈🤣🤭😷
Me järjestetään vauvan nimiäiskahvittelut kahdessa osassa saman päivän mittaan ja aion käskeä kaikkia käyttämään maskia paitsi syödessä, jolloin vien vauvan eri huoneeseen ja pidämme turvavälin vieraisiin😷🤭🙈 On tämä aikamoista...
Minäpäs tulen sitten kertomaan mikä vauvan nimeksi tuli😊 Eilen tuli jo vastaus että nimi on rekisteröity, joten nyt sit voidaan avata pankkitili niin pääsee isovanhemmat tallettaa rahoja pienelle🤣🤣🤣💰💰💰
Hero, en mä ole pyytänyt vieraita käyttämään maskia vauvan seurassa, eikä itseasiassa ristiäisissäkään käytetty. Toki ei olla ”vierasta” porukkaa edes nähty, että käydään muutenkin mun vanhempien luona kylässä joka viikko, kun asuvat tuossa ihan lähellä. Ollaan sen verran paljon tekemisissä, että kyllä se korona tarttuisi ilman maskiakin meidän kesken. Toki on varmempaa pyytää käyttämään maskia jos siltä tuntuu. Kaupassa asioidessa kyllä käytämme molemmat maskia.
Ei mulla mitään järjettömiä pelkoja ole vauvan suhteen. Ihan sitä normaalia oloa välillä, kun häntä se lähes 10 vuotta odotettiin, niin ei välillä voi vieläkään uskoa todeksi, että hän on nyt tässä 💙
Oltiin tänään aamulla 3kk neuvolassa ja kaikki mallillaan vieläkin. Kasvaa ja kehittyy kuin oppikirjasta, näin sanoi neuvolan täti 🙏🏻 Pituus oli 60.5cm ja paino 6464g. Rokotuksiakin tuli taas kaksi sekä rota uudelleen. Kovasti yritin hämätä vauvaa lelulla piikin laiton aikaan, mutta eihän se mitään auttanut, kova itkuhan siitä tuli. Nauravainen poika muuten ja juttelee paljon. Tulee niin hauskoja ääniä pojalta, että naurattaa itseänikin, kun hänen kanssaan jutellaan ☺️
Tää loppuviikko ollaan taas pitkästä aikaa herätty yöllä syömään klo 2.00 maissa ja sitten aamulla klo 6.00 uudelleen. Tässä iässä kuulemma tulee taas se tiheän imun kausi, niin nyt tankataan. Onneksi on viikonloppu edessä, niin mies lupasi hoitaa yösyötöt, jotta äiti saa nukkua 🥰
Hyvät viikonloput kaikille!
Hei taas!
Joo mä oonajatellutkin että taidan olla liiankin tarkka tämän koronan suhteen kun kaikki laittanut maskeja käyttämään😆
Meillä ens kuun 9pv rokotukset ja kyllä jännittää sekin. Toiv ei tule vauvalle kuumetta rokotuksesta😪
Hienosti sielläkin vauva kasvanut💖👍
Itsestä ihanaa kanssa kun poika ääntelee ja nauraa hekottaa ääneen leveä hymy kasvoilla😍🥰 Ihan parasta😍🥰💖
Hei kaikki.
Meillä oli vauvan nimijuhlat ja pienen pojan nimeksi tuli Roni💖🥰 Hän jaksoi hienosti juhlat ja hyvin maistuu nyt yöunet...
Kaikki tykkäsivät nimestä, se oli kiva kuulla.
Pankkitilinkin avasimme jo pienelle😊
Hei ja anteeksi en enää tiedä missä voisin kriiseillä tai miettiä. Mutta tilanne on tämä: kävin kierukan poistossa maanantaina, hoitaja sanoi että tyhjennys vuodon pitäisi alkaa muutaman päivän päästä ja sitten kun ekat kunnon menkat on tullu voi aloitella lapsen tekemistä. Noh, naureskelin hänelle että olo on kyllä aivan karmea ja vastaa vähän samaa kuin raskaana olisi. Naureskeltiin ja hän toivotti hyvää kevättä. Nyt neljä päivää myöhemmin olot on pahentuneet ja kaikenlaisia himoja on ilmaantunut. Mitään vuotoja ei ole ilmaantunut siis tähän mennessä. Tein tänään sitten testin joka osoittautui positiiviseksi mutta sen kehitys ajan jälkeen. Joten mitä te tekisitte, odottaisitte viikon ja tekisitte uuden vai syöksyisitte kauppaan tai apteekkiin tyhjentämään testi hyllyn.
Ajatukset keikahti nurin ja pää on sekaisin. Vauva on tervetullut meille ja varmasti sisarukset olisi innoissaan pienestä mutta aika on muuten ehkä huono ja vaikuttaa tulevaisuuden suunnitelmiin rajusti ja nyt en tosiaan tiedä miten toimisin, tekisi mieli hakea uusi testi ja testaa heti tai sitten odotella mikä olis ehkä järkevääkin.
Anteeksi kun tänne änkesin avautumaan mutta luulen että te olisitte oikeat auttamaan minua.
Kiitos ja anteeksi 🙂
Hero, kiva kuulla, että teillä nimijuhlat olivat oikeen onnistuneet ja kiva nimi teillekin tuli pojalle ☺️
Täällä ei mitään ihmeempiä, tänään ei päästy edes vaunuttelemaan, kun pakkasta yli 20 astetta 🥶 Eipä niistä vaunutteluista kyllä juuri hyötyä tällä hetkellä ole, kun meidän pikku mies on päättänyt, että ei nuku enää päiväunia. Muutama viikko sitten nukkui ulkona aina kolmen tunnin päikyt, mutta enää ei. Herää välittömästi vaunulenkin päätteeksi, että nippa nappa saan hänet tunnin päikkäreille päivässä tai välillä nukahtaa syötön yhteydessä syliin ja sekin on max. 20 minuutin unet. Noo onneksi yöt nukutaan vielä melko hyvin, että yksi yösyöttö on tullut taas mukaan siinä kolmen maissa, mutta muuten nukkuu sitten klo 19.30-6.00.
Daimiduu, mulla ei ole kierukkaa koskaan ollut, joten en osaa siitä sanoa yhtään mitään, mutta teini-iässä yli 20 vuotta sitten mulle kävi niin, että tein raskaustestin joka oli negatiivinen ja heitin sen roskiin, mutta kuinka ollakaan seuraavana päivänä se olikin positiivinen. (Katsoin sen saman testin vielä roskiksesta) ja kyllähän siinä niin kävi, että olin raskaana vaikka tulos tuli vasta testi ajan päättymisen jälkeen. Eli ehkä sinuna hakisin uuden testin, mutta sen Clearbluen digitaalisen, niin ei tarvi sitten viivoja itse arvailla. Jos se on negatiivinen, niin sitten odottaisin viikon ja tekisin sen jälkeen uuden testin vielä.
Eihän siihen vauvan tuloon aina osaa varautua tai ole välttämättä sopivaa hetkeä. Mekin yritimme useita vuosia tuloksetta ja vuosi sitten olimme jo miehen kanssa sopineet erosta (muista syistä) kunnes yhden kerran hyppäsimme vielä sänkyyn ja kuinkas ollakaan, siitä kerrasta syntyi esikoispoika viime marraskuussa 💙 Eli niin se elämä ja suunnitelmat vaan voi muuttua yhdessä yössä 😉
Mariia83, täälläkään ei ole muutamaan päivään voinut vauvan kanssa ulkoilla koska liian kylmä.
Meillä poika tosin nukkuu todella paljon mutta neuvolasta sanoivat että antaa nukkua😅 Menee yöunille 20 maissa, yleensä herää 4-6 aikaan syömään, nukahtaa takaisin ja herää 8-9 aikaan. Sen jälkeen nukkuu kahdet päikkärit joiden pituus vaihtelee n.1-3h... Yleensä myös alkaa ihan itse nukkumaan eli haluaa sänkyyn ja siihen alkaa vaa nukkumaan. Teillä on Mariia siellä tosi innokas pikkunen kun ei malta päikkäreitäkään nukkua😅😍
Käytiin 3kk neuvolassa ja poika oli 64,3cm pitkä, painoi 6220g ja päänymp 41cm. Kaikki oli kunnossa. Poika ei itkenyt ekaa rokotetta lainkaan vaikka änähti ja suu meni mutruun, mutta toista (joka kuulema kirvelee) itki hetken. Tosi reipas oli pieni♥️ Tuona päivänä kyllä maistui uni äidin sylissä vaikka yleensä haluaa sänkyyn🥰
Daimiduu, mullakaan ei ole ollut kierukkaa joten en osaa minäkään siitä mtn sanoa, mutta itse kun tein raskaustestejä vauvaa yrittäessä, niin ei niistä negatiivisista mikään muuttunut myöhemminkään positiiviseksi (kyllä, tarkistin pari kertaa ajan jälkeen koska niin pientä toivottiin🙈) joten voisi kuvitella että raskaana olet jos on muuttunut, mut en tiedä... Itsekin tekisin myös nyt uuden testin ja jos negatiivinen niin myöh uudestaan...
Kiitos teille. Teen aamulla uuden testin. Katsotaan sitte mikä tilanne. On niin sekaisin koko pää ettei pysty keskittymään sitä vaan kävelisi edes takaisin ja toivois että jos siellä joku on niin pysyykö kyydissä ja onhan kaikki hyvin ettei ole käynyt mitään. Mutta ehkä huomenna on vähän viisaampi. 🥰
Hero, teillä nukutaankin kivasti sitten vielä 👍 Tosi reipas pikkuinen teillä siellä, kun rokotuksetkin menee niin reippaasti.
Täällä ollut edelleen päikkyjen kanssa hankaluuksia. Millään ei suostu tuntia pidempään nukkua missään ja suurimmaksi osaksi nukkuu max. 20 minuutin päikyt. Vaunulenkillä kyllä nukkuu, mutta heti kun pääsen kotiin, niin herää välittömästi 🙈 Tänään sain hiukan omaa aikaa, kun lenkin päätteeksi nukkuikin yllättäen vielä toisen tunnin. Noo onneksi yöt nukkuu kuitenkin hyvin 🙏🏻
Poika tänään tasan 4kk ja neuvolassa käyty, jossa oli myös lääkärintarkastus. Pituus tällä hetkellä 63cm ja paino 7.130kg. Lääkärintarkastuksessakin kaikki hyvin.
Nyt olisi lupa aloittaa kiinteiden ruokien maistelu pikku hiljaa. Kaapissa odottaakin muutama peruna, että niillä olisi tarkoitus aloittaa. Yritän nyt ensi alkuun itse tehdä näitä soseita pakkaseen, mutta varmasti jossain vaiheessa tulee kaupankin valmissoseet mukaan. Piti jo viikonloppuna kokeilla antaa tuota perunaa, mutta jotenkin olen lykännyt sitä, kun pelkään, että alkaa kovat maha vaivat uudelleen niistä. Ostin kaappiin pari luomu luumusosettakin varoiksi, että niillä saa sitten vatsan toimimaan jos tilanne vaatii. Mites muut, meinasitteko aloittaa kiinteiden maistelun nyt jo 4kk iässä?
Mites Daimiduulle kävi testin suhteen?
Meillä kans päiväunien kanssa vaikeuksia, ollut jo kuukauden päivät, ehkä enemmänkin. Meillä ei myöskään siis nukuta kuin ~20min pätkiä ja usein käy niin, että kun vihdoin molemmat on nukutettu niin ensimmäiseksi nukahtanut jo heräilee.. Ei paljoa omaa aikaa löydy 🥴 Meillä oltiin neuvolassa 6,5kg 63cm ja 8kg 60cm.. Nää tosiaan syö aikalailla saman verran, niin en ymmärrä miten toi painoero on noin suuri 🤣 Molemmat kuitenkin painoi sen 2,5kg (25g eroa) syntyessään.
Tossa reilu 3kk iässä annoin vähän luumua neuvolan suosituksesta kun mahat meinas olla jumissa, ja nyt 4kk täytyttyä annoin valmiimmalle bataattia maisteluun. Poika siis syö mielellään muutakin kun maitoa, tyttö ei niinkään. Tyttö siis sen 8kg niin ei oo kyllä kiinteiden alottelulla kiire hänen kanssa 😆
Yöunetkin ihan ok mallilla, 7-7 rytmillä aika pitkälti. Yhtenä yönä toinen nukkui 12h putkeen 😱 Usein päästään 1 syötöllä läpi yön, joskus 2 mutta harvemmin sen enempää. Joskus myös ihan ilmankin. Hulinoita odotellessa kun nyt on taas tottunu et saa nukkua suht hyvin 🥴
Mariia83, kiitos selvennyksestä rokotehomman suhteen. Ajattelin jo, että unohtuiko meidän vauvalle antaa jtk🙈😅 Meillä varoiteltiin että rotaviruksesta voi vanhemmat saada vatsataudin jos ei pese käsiä tosi hyvin vaipan vaihdon jälkeen. Ja että vauvalla voi olla enemmän mahakipuja tms mut ei onneksi tullut kenellekään mtn.
Meillä tuo pieni nukkuu ihan älyttömiä pätkiä välillä, tänäänki nukkui päikkäreitä 5h putkeen. Aiemmin kun ähelsi yöllä paljon, heräteltiin päivällä 2h välein jotta nukkuisi yöllä mutta ei siitä apua ollut joten on annettu nukkua jos nukuttaa mutta kyllä päivällä tuo 5h on pitkä aika nukkua, yleensä herätänkin sitten jo aiemmin...
Mulle jäi niin kauheet pelot sen synnytyksen takia (kun luulin että vauvalle sattuu jtk), että en uskalla esim nukuttaa vauvaa mahallaan (välillä toki nukahtaa rinnalle osittain mahallaan mutta siitä siirrän omaan sänkyyn selälleen) kun netissä lukee ettei sais nukuttaa mahallaan. Se kuulema lisää kätkytkuoleman riskiä, eikä nykyään suositella enää kyljelläänkään nukuttamista samasta syystä, vaikka äiti juuri kertoi meidän lasten vauvana niin nukkuneen...🤷♀️ Tuo nanny kätkythälytin on ollut kyllä hyvä, on itse saanut paremmin nukuttua kun se valvoo vauvan hengitystä. Suosittelen, jos on muita yhtä "hulluja" kun mä jotka panikoi joka asiaa...
Kiva kuitenkin kuulla että teillä Mariia83 on nukuttu jo hyviä yöunia🥰 Se on tärkeää, niin jaksaa vauvan kanssa.
Soitin juuri tänään kirkkoon ja sanoin että ei pidetä kastetilaisuutta nyt ennen 3kk... kerroin meidän ristiäissuunnitelman, että jos sama koronatilanne kun nyt, pidetään kesällä ulkona kastejuhla, jos parempi niin kirkon tiloissa sit kesällä ja jos huonompi niin ei ollenkaan tänä vuonna. Kirkolta kertoivat että kuulostaa hyvälle ja monet on kuulema juuri näin tehneet. Aika täytyy varata myöhemmin, koska papeilla ei vielä työvuoroja kesälle saakka😂
Toivottavasti Mariia saatte molemmat isovanhemmat teille mukaan juhlaan. On tämä korona vaan niin ikävää... menee moni asia mönkään... itse katselin vauvan eka kuvia ja on se vaan kasvanut jo 2kk niin paljon...ja ei ole kaikki sukulaiset ja kaverit edes livenä nähneet kun en uskalla kaikkia tavata😫
Jospa vielä joku pv maailman tilanne ennallaan ja korona kukistettu tai ainakin hoidettavissa niin että tilanne hyvä ja uskaltaa kyläillä ja liikkua vapaasti🙏
Ihanaa viikonloppua kaikille! Nauttikaa pikku tuhisioistanne😍♥️⭐