Minä en ole mikään opettaja! T: Etäkouluun kyllästynyt vanhempi
Opettajaksi täytyy käydä viiden vuoden yliopistokoulutus. Minä en ole sitä käynyt. Nyt oletetaan, että meidän pitäisi jaksaa opettaa lapsiamme ilman koulutusta ja tehdä vielä samalla töitä!
Kommentit (146)
Eikö sun kakarasi osaa YKSIN tehdä tehtäviä?
Mitä sinä siinä opetat? Seisot vieressä vai.
Meillä menee tää tosi kivasti. Lapsikin sanoi oppivansa paremmin, kun ei ole meluisaa luokkaa häiritsemässä.
Sano lapselles, että sua ei kiinnosta sen opiskelut ja käske jättämään rauhaan.
Mä olen korkeakoulutettu, nyt joutilaana kotosalla ja hyvin ehtisin autella kersoja läksyissä. Ei vaan kohtaa kysyntä ja tarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja sisarukseni emme saaneet minkäänlaista apua vanhemmiltamme läksyjen teossa millään luokalla. Meille kyllä luettiin paljon pienestä pitäen, ja osasimme lukea ja kirjoittaa sujuvasti ekaluokalle mennessä - ne taidot olimme oppineet itseksemme ja keskenämme. Minulla oli ekaluokalla hankaluuksia joukko-opin kanssa, mutta jollain tavalla väänsin itseni siitäkin läpi. Kirjoitin lukiosta ällän paperit ihan omin voimin.
Mitä kummallista nykykouluissa oikein opetetaan, kun vanhempien pitää olla niin tiiviisti mukana läksyjen teossa?
Itse kävin 90-luvulla peruskoulun eikä vanhemmat juurikaan olleet kiinnostuneita mun koulun käynnistä. Olinkin aika yllättynyt miten tiiviisti vanhemmilta odotetaan osallistumista lasten opiskeluun ihan normiolosuhteissa, varmaan ihan hyvä, mutta uskon olleeni paljon toimeliaampi oppimiseni suhteen kun puoltakaan vastuuta ei kantanut vanhempani vaan vastuu oli 100% omani. Nykyään lapsilla ei ole vastuuta vaan vastuu oppimisesta on vanhemmilla, myös kuri ja kaikki säännöt ja niiden mukaan toimiminen jne. Eli koulu ja tehtävät eivät niinkään ole muuttuneet vaan vastuuta on kaadettu enemmän vanhemmille.
Millaisia tehtäviä lapsesi on saanut? Minkä ikäinen hän on? Miten opettaja ohjeistaa oppilaita?
Ope
Itse käyn vielä töissä. Tänään panokseni koulunkäyntiin oli kysymys miten päivä on mennyt. Ja kuuntelin selostusta päivän teamsista ja matikankokeesta.
Viime viikolla piti nähdä vähän enemmän vaivaa kun varmisteltiin että lapsen läppärillä on tarvittavat ohjelmat.
Lapsi on tyytyväinen, on työrauhaa ja sen hetken kun ope on puhelimessa ei kukaan keskeytä ja huutele välistä.
Opettajana tekisi mieli sanoa, että vastaavasti minä en ole lapsesi vanhempi. Tehtäväni ei ole opettaa hänelle alkeellisimpia käytöstapoja, kasvattaa pois väkivaltaisista tavoista tai lohduttaa, kun on nälkä äidin laitettua kaikki rahat kaljaan. Ei ole minun tehtäväni kertoa, miksi toista ei saa kyödä tai miksi öisin nukutaan eikä pelata. Nuo ovat vanhempien tehtäviä ja silti minä joka päivä joudun niitä tekemään tässä opettamisen lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen korkeakoulutettu, nyt joutilaana kotosalla ja hyvin ehtisin autella kersoja läksyissä. Ei vaan kohtaa kysyntä ja tarjonta.
Sinun pitää tehdä se ilmaiseksi! T:lahnaäiti Netfliksin ääreltä
Aika haastavaa tämä on, kun ei ole sellaista opettajan näkemystä. Lapsen matikan tehtävätkin on aivan utopiaa ja olen ison osan unohtanut. Kuten myös saksa ja sen ääntäminen. En ole ikinä edes lukenut sitä. Ihan kylmiltään tähän tehtävään tuli nakattua.
Opettakaa lapsille EDES perushygieniaa ja käytöstapoja. Sillä pääsee jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä lähtökohtaisesti juuri sinä vanhempana olet vastuussa lastesi kasvusta ja kehityksestä. Koulutehtävien ja oppimisen tukeminen kuuluu vanhemman perustehtäviin myös normaaliaikoina. Nykyajan vanhemmat ovat vaan ulkoistaneet lastensa kasvatuksen ja kehtityksen tukemisen opettajille, sosiaalityöntekijöille/sosiaaliohjaajille, psykologeille, kuraattoreille, harrastustoiminnan vetäjille yms yms. Nyt on hyvä aika palautua vähän ruotuun. Jos haluat tehdä/saada lapsia, niin olet heistä vanhempana ihan itse vastuussa. Hanki sen verran lapsia, jotka pystyt elättämään ja kasvattamaan. Jos et ole tähän lainkaan kykenevä, älä hanki lapsia.
Nyt on myöhäistä tätä ap:n kohdalla miettiä, kun p@askat on jo housuissa, mutta turha huudella, että jonkun pitää tehdä sinun työsi vanhempana. Ei alakoulun oppisisällön opettaminen ole ylivoimainen asia kenellekään täysjärkiselle ihmiselle. Kuulostaa laiskuudelta ja mukavuudenhalulta.
- Etätöitä tekevä kahden alakouluikäisen lapsen äiti
Mikähän on tälläisen ihmisen lasten tulevaisuus kun vanhempi ei tajua eroa kasvattamisella ja opettamisella. Kummasta lapset jäävät paitsi?
Kyllä lapset osaa ihan itse läksynsä tehdä, en minä niitä heidän puolestaan tee. Ei tämä etäkoulu sen kummallisempaa tarkoita, kuin tehtävien tekemistä. Jotkut tuntuvat kuvittelevan että lapset oppivat, kun vanhemmat tekevät läksyt niiden puolesta.. MIKSI SITÄ KOULUA YLIPÄÄTÄ KÄYDÄÄN, JOS LAPSI EI ITSE TEE TEHTÄVIÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Aina vainko te jaksatte kitistä. En tiedä, miten muissa kouluissa on järjestetty, mutta kyllä meillä ainakin ne opettajat nimenomaan katsovat, mitä minäkin päivänä opetellaan ja miten. En ole yhtäkään tuntisuunnitelmaa joutunut tekemään enkä perehtymään opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Kiva sinulle. Jos viitsit katsoa napaasi pidemmälle näet ettei kaikilla lapsilla ole sama tilanne. Mutta totta kai voit myös pysyä kuplassasi ja kokea ylemmyyden tunnetta haukkumalla muita. Lapsesi ovat varmaan koulukiusaajia jos sinä heidät kasvatit.
Etäkoulussa suuri vastuu on lapsella itsellään. Painottakaa sitä lapselle. Opettaja on yhä puhelinsoiton päässä jos lapsi tarvitsee opettajalta apua, löytyy videoneuvottelutyökaluja yms. Opettaja on yhä töissä ja tavoitettavissa koulupäivän oppituntien aikana. Juttu on vaan siinä että lapsen pitää tehdä ne kouluhommat silloin kun opettaja on tavoitettavissa. Toki vanhempi joutuu auttamaan ja opastamaan lastaan, mutta EI niin, että lapsi himmailee päiväsaikaan ja vasta iltamyöhällä aloittaa kouluhommat ja sit huomaa että ei edes ymmärrä mitä pitäisi koulutehtäviä/koulutehtävissä pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset osaa ihan itse läksynsä tehdä, en minä niitä heidän puolestaan tee. Ei tämä etäkoulu sen kummallisempaa tarkoita, kuin tehtävien tekemistä. Jotkut tuntuvat kuvittelevan että lapset oppivat, kun vanhemmat tekevät läksyt niiden puolesta.. MIKSI SITÄ KOULUA YLIPÄÄTÄ KÄYDÄÄN, JOS LAPSI EI ITSE TEE TEHTÄVIÄÄN.
Jotkut näyttävät luulevan että lapsen voi jättää yksin lukemaan ja se on sama kuin opettaminen. Toivottavasti lapsesi pääsee pian takaisin kouluun ja oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana tekisi mieli sanoa, että vastaavasti minä en ole lapsesi vanhempi. Tehtäväni ei ole opettaa hänelle alkeellisimpia käytöstapoja, kasvattaa pois väkivaltaisista tavoista tai lohduttaa, kun on nälkä äidin laitettua kaikki rahat kaljaan. Ei ole minun tehtäväni kertoa, miksi toista ei saa kyödä tai miksi öisin nukutaan eikä pelata. Nuo ovat vanhempien tehtäviä ja silti minä joka päivä joudun niitä tekemään tässä opettamisen lomassa.
Mikä on mennyt pieleen kun opettaja ei ymmärrä että hänellä on velvollisuus tehdä lasu jos kohtaa noin vakavaa välinpitämättömyyttä lasta kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä ja sisarukseni emme saaneet minkäänlaista apua vanhemmiltamme läksyjen teossa millään luokalla. Meille kyllä luettiin paljon pienestä pitäen, ja osasimme lukea ja kirjoittaa sujuvasti ekaluokalle mennessä - ne taidot olimme oppineet itseksemme ja keskenämme. Minulla oli ekaluokalla hankaluuksia joukko-opin kanssa, mutta jollain tavalla väänsin itseni siitäkin läpi. Kirjoitin lukiosta ällän paperit ihan omin voimin.
Mitä kummallista nykykouluissa oikein opetetaan, kun vanhempien pitää olla niin tiiviisti mukana läksyjen teossa?
En pysty puhumaan joka koulusta ja opettajasta mutta oman lapseni kohdalla kokemus on ettei opettaja opeta ollenkaan. Siksi tämä etäkoulu ei ole mikään uusi kokemus. Tätä se on aina ollut, ainoa ero että lapsi menee yksinään tarhassa nopeammin eteenpäin tehtävissä kuin mitä koulussa.
Tästä voisi tulla tapa ja osa viikosta olisi jatkossakin kotona.
Eikö nyt olisi hyvä mahdollisuus myös kotona loisivien mammojen ottaa ote elämästään?
Minä olen tehnyt lapsen, nyt yhteiskunta kasvattamaan nopeasti!