Onko teillä koskaan PERÄSUOLESSA sellaista KOVAA viiltävää KIPUA?
Kommentit (30)
näitä äkki vihlaisuja. Sillon kyllä pysähtyy siihen paikkaansa eikä pysty liikkumaan ennen kun kipu ohi. Aika harvoin näitä kyllä tulee.
Silti mietityttää mistä johtuu..
Kipu tuntuu peräaukon seutuvilla ja iskee kuin salama ja häipyykin sitten aika nopeasti. Joskus ei meinaa voida liikahtaa kun niin vihloo/tuikkii.
ja myöskin yhdyntäkivut tietyissä asennoissa. Siksi ajattelin sen liittyvän näihin kiertojuttuihin.
samoin kuin pukamien vuotaminen eli molempia on aina ovulaation aikaan.
kunnes luin aiheesta. 30-40% naisista??!!
Pesäkkeet voivat kasvaa vähitellen paikoitellen hyvinkin laajoiksi tuumoreiksi (endometriooma). Pesäke voi olla munasarjan sisällä. Tällöin veri ei pääse vuotamaan ulos, jolloin vähitellen muodostuu kystamaisia kasvaimia munasarjan sisään. Tällainen kysta voi kasvaa läpimitaltaan usean senttimetrin läpimittaiseksi. Kun se puhkeaa, veri leviää vatsaonteloon ja aiheuttaa äkillisiä kipuja.
Endometrioosi voi olla oireeton monilla naisilla vuosien ajan, kun taas toisilla se voi aiheuttaa paljon vaivoja. Tärkein oire on kuukautiskivut. Sijaintinsa mukaisesti se voi esiintyä monessa paikassa. Se voi ilmetä kivuliaina kuukautisina, tärinäkipuja tai kipuina yhdynnän ja ulostamisen aikana. Jos endometrioosipesäke kasvaa peräsuolen läpi, peräsuolesta voi vuotaa verta lähinnä kuukautisten aikana.
Pesäkkeitä on yleensä hedelmällisessä iässä olevilla. Diagnostisoitaessa keskimääräinen ikä on 25-29 vuotta. Sitä tavataan harvoin vaihdevuosien jälkeen. Vatsaontelon tähystyksessä eli laparaskopiassa endometrioosia löytyy noin 30-40%:lla.
Lisää aiheesta http: //www. antioxidant. fi/artikkelit_tulostus/endometrioosi. htm
Ne tulevat aina kuukautisten aikaan ja nyt loppuraskaudesta vessassa käydessä.
Mulla tulee vihlaisuja silloin, kun tavara on jostain syystä kovaa. Silloin sattuu, kun se valuu alaspäin. Nyt kun alapään kivuista puhutaan, niin sattuuko kenelläkään muulla yhtäkkiä klitorikseen ilman mitään syytä?
Mun miehelläkin on joskus noita vihlaisuja, ja sillä tuskin on endometrioosia. Luulisin, että ne johtuu kakkakikkareiden liikkeistä suolessa.
mulla kans.. Tuntuu lähinnä niinkuin olisi kramppi peräaukolla.
Samoin. Ja jostain luinkin, että se on joku peräsuolen kramppi. Tosi epämiellyttävä. :(
Peräpukama teillä hiertää: eli suolessa on väärää ravintoa, liian vähän juotu nestettä ja liian harvakseltaan liikuntaa.
Peräpukamat ei aina pullahda ulos, ne voi olla suolen sisällä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00058
Tänä vuonna alkanu vihlaisut. Aika harvakseltaan, mut sillon ku on tullu ni tuntunu ku olis rautaputki perseessä.
Enfometrioosi minulla aiheuttaa ko. krampit
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:35"]
mulla kans.. Tuntuu lähinnä niinkuin olisi kramppi peräaukolla.
[/quote]
Kyllä tuo vaikuttaa kuroutuneelta peräpukamalta:D Itsellänikin välillä p*skalla istuessa peräaukkoon iskee äkillinen kipu joka tuntuu juuri tuollaiselta krampilta. Välillä tulee verta paperiin pyyhkiessä. Ohi se on mennyt suurinpiirtein puolessa tunnissa. En ole vielä saanut itsestäni irti kysyä asiasta työterveystarkastuksessa käydessä mutta kai pitää vain unohtaa häveliäisyytensä ensikerralla:)
Endosta johtuu myös itselläni, kivut ovat helpottaneet kun aloin syödä e-pillereitä useamman laatan putkeen.
Endometrioosi aiheuttaa kipua myös peräsuolessa. Endohan on kohdun limakalvon sirottumatauti, joka leviää helposti myös peräsuolen pinnalle. Silloin peräsuolen pinnalla oleva kohdun limakalvo käyttäytyy kuten kohdun limakalvo kohdussa: kouristelee mm. ovulaation aikana kuukautisista puhumattakaan. Ja totta helvetissä kipu silloin tuntuu myös peräsuolessa.
Minulla tulee noita vihlaisuja myös harvakseltaan. Kipu kestää ehkä 15 sekuntia ja sitten häipyy.
En usko kyllä peräpukamiin enkä endoon kun ei mitään muuta vaivaa ole koskaan ollut.
Enkä todellakaan mene lääkäriin tuon takia. Kipu tulee ja menee eikä yleensä häiritse normaalia elämää millään tavalla, vaikka tuska onkin kauhea.