Onko teillä koskaan PERÄSUOLESSA sellaista KOVAA viiltävää KIPUA?
Kommentit (30)
Minulle tuli raskauden viimeisellä kolmanneksella peräpukamia, ne häipyivät viikko synnytyksen jälkeen. Niin luulin, mutta niitä oli myös sisäisesti. Onneksi kehtasin jälkitarkastuksessa kysyä, mitä ne peräsuoli krampit ovat. Homma hoitui suolen sisään laitettavalla peräpukama voiteella. Pidän huolen, ettei vatsa pääse kovalle syömällä kuitupitoisesti ja juomalla tarpeeksi.
Täällä yksi jolla on ilmestynyt tälläisiä vihlaisuja peräsuoleen. Tai kipu tuntuu tuossa aivan peräaukon läheisyydessä. Vihlaisuja kestä aivan hetken, mutta niitä on paljon pitkin päivää.. Eivät vaikuta normaaliin elämään kummemmin mutta vaivaa se mieltä! Päivässä vihlaisuja tulee kymmenittäin.. Yleensä niitä tulee istuessa ja tärinä aiheuttaa myös vihlontaa.. Ulostaessa ei ole normaalista kivusta poikkeavaa ilmennyt (haavaumat aiheuttaa kipua).. Lisäksi olen rv 7.. vihlontaa on päivittäin ollut kohta viikon.. Ovatkohan pukamia vai jotain muuta.? Neuvolakäyntiin on kolme viikkoa, siellä viimeistään kysyn asiaa...
Kyllä näitä on muillakin kuin endometrioosi- ja peräpukamaihmisillä. Ihan normi kamaa siis. Itselläni usein ilmennyt kuukautisten ensimmäisenä päivänä. Vihloo vimmatusti ja pakonomaisesti tekee mieli työntää lantiota eteen kivun pakottamana. Vihlonnan aikana ei tosiaan pysty kunnolla liikkumaan. Kiva juttu jos joskus iskee salamana jossain julkisella paikalla, itse ainakin säpsähdän aina kivusta ja jään seisomaan ihme asentoon. :)
Näin 20 vuotta myöhässä mutta kun itekkin löysin tälle nyt vasta nimen niin jaan nyt tännekin, todennäkösesti proctalgia fugax eli lantionpohjan kohtauksellinen kipu. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01170
Nuo voi kestää pitempäänkin kun "sekunteja/minuutteja" ja kipu on toisinaan ihan sietämätöntä. Kuuma kylpy/suihku/kuumavesipullo tai rihasrelaksantit on allekirjoittaneelle olleet ainoa apu. En oo lähtenyt lääkäriin kun kipukohtaukset on niin satunnaisia että joskus voi olla vuosiakin välissä. Stressi ja paljo istuminen vissiin saattaa altistaa.
Jos ovat näitä niin ovat "vaarattomia" mutta siihen kipuunhan se tieto ei auta.
Mulla oli, vuosia, se oli synnytyksestä tullut vaurio eli peräsuolen fissuuri. Niin syvällä, ettei sitä näkynyt ja kärsin turhaan vuosia. Löytyi sattumalta tähystyksessä, joka tehtiin muista syistä. Hoitui yhdellä voidetuubilla, jota laitoin muutaman viikon ajan.
Ihan turhaan kärsin. Synnytysvammoja ei oikein oteta vakavasti. Kyseessä oli syöksysynnytys.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli raskauden viimeisellä kolmanneksella peräpukamia, ne häipyivät viikko synnytyksen jälkeen. Niin luulin, mutta niitä oli myös sisäisesti. Onneksi kehtasin jälkitarkastuksessa kysyä, mitä ne peräsuoli krampit ovat. Homma hoitui suolen sisään laitettavalla peräpukama voiteella. Pidän huolen, ettei vatsa pääse kovalle syömällä kuitupitoisesti ja juomalla tarpeeksi.
Todennäköisesti ei olleet peräpukamat vaan fissuura kuten minullakin oli. Mutta hoito oli oikea. Ei parane peräpukamavoiteella se.
Muuten, endoihmiset, mulla ei synnytyssupistuksetkaan tuntuneet 'missään' kun koko ajan odotin milloin se supistus huipentuu 'peräkramppiin'. Mutta pysyivät vaan supistuksina... jotain hyvää tästäkin taudista. Vähän off topic..