Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäopetus: mitä huoltajana toivoisit meiltä opettajilta?

ope
22.03.2020 |

Opetan peruskoulun luokilla 3-9. Mitä näinä erikoisina aikoina erityisesti toivoisit meiltä opettajilta? Tilanne tuli meillekin yllättäen, parissa päivässä pitää oppia lähes uusi ammatti. Itsekin olen neljän koululaisen äiti, mutta mielelläni kuulisin muidenkin huoltajien toiveita.

Kommentit (354)

Vierailija
181/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuulostaa jo siltä, että osa vanhemmista on täysin irti todellisuudesta. Mitä rankkaa on siinä, että yläkoululainen noudattaa lukujärjestystä ja tekee tehtäviä sen mukaan? Miksi pitäisi nukkua pidempään tai tehdä ne vasta seuraavana päivänä tai viikonloppuna? Ei kouluunkaan mennä silloin kun huvittaa eikä sielläkään valita, mitä ainetta tässä nyt jaksaisi opiskella.

Jos oppitunti kestää 45 minuuttia, niin se tarkoittaa, että opiskeluun on varattu 45 minuuttia ja päälle läksyt ehkä vartin. Toisin sanoen yhtä ainetta opiskellaan 60 minuuttia kerrallaan. Jos menee kovasti yli, opelle voi laittaa viestiä, että tehtäviin menee kauheasti aikaa.

Toisaalta se varmaan kertoo, ettei kyseinen oppilas muutenkaan ole tässä oppiaineessa keskitasoa. Joskus opettaja erehtyy tehtäviin menevästä ajasta. Siksi on tärkeää kertoa, kauanko niitä tehtäviä oikein tekee. Heikoilla oppilailla menee kauemmin saman asian oppimiseen kuin keskitason oppilailla ja hyvillä on varmaan hiukan liikaakin aikaa. Se on vain elämää. Elämässä kaikki ei ole jaettu tasan.

Eri asia on resurssit. Jos kotona on yksi kone ja sitä käyttää niin äiti kuin kolme lastakin, niin siinä tilanteessa kannattaa ilmoittaa opettajille (koululta saa kyllä koneen käyttöön, jos pyytää). Ei se silti tarkoita, että koko luokan pitäisi noudattaa samaa aikataulua kuin sen, jolta se kone puuttuu, kun ei ole viitsitty koululta sitä pyytää. Kyllä opettajat on armollisia ja antavat lisäaikaa, jos siihen on hyvä syy.

On hassua, että valitetaan, kun jokaisella opettajalla on vähän erilainen tyyli opettaa, eri välineitä ja materiaaleja mutta sitten vaaditaan, että juuri oman kodin mukaan pitäisi koko koulun pyöriä. Ruokailun pitää olla klo 11-12, koska se sopii meidän perheelle. Ei, sitä ei pitäisi määritellä, koska se sopii meidän perheelle. Opettajien pitäisi tehdä kaiken samalla tavalla mutta niin, että se sopii jokaiselle kodille. Hmmmm. Ehkä kodit voisivat sopeutua kouluun eikä koulu koteihin niin kuin aina ennenkin. Järki käteen nyt!

T. Kolmen teinin äiti

- kaikki tekniikka ei ole toiminut

- tuntiaikataulut eivät päde

- äänellistä oppituntia ei voi pitää samassa kerroksessa, jossa yksi lapsi on kokeessa

- kuvataidelinjalla kuvataide on eri pöydällä kuin ne muut aineet

- ruokkisten säätäminen kaikkien aikatauluihin on työlästä

- kun joka opettajalla on omat systeeminsä, se aiheuttaa kaaosta ja sotkua

Varmasti itsekin keksit, kun pätemiseltäsi ehdit

Vierailija
182/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun matematiikan opettaja

Meillä on ohjeistettu, että lukujärjestyksen mukaan mennään ja käytössä on Teams. Laitan siis yhteisen ohjeen mukaan tuntia edeltävällä välitunnilla wilmaviestin. Viestissä on linkki aiheesta kuvaamaani YouTube videoon, sivu mistä löytyy esimerkit sekä tehtävät. Usein laitan vielä vaihtoehdot perustehtävistä ja vähän haastavammista.

Olen ohjeistanut, että riittää, kun käyttää lukujärjestyksen mukaisen ajan, ei siis tarvitse ehtiä tehdä kaikkia tehtäviä ja jos on nopea, voi tehdä lisäksi kirjan lisätehtäviä.

Tunnin lopuksi oppilaat lähettävät kuvan vihon aukeamasta. Seuraan näin, että tehtäviä on tehty. Olen myös ohjeistanut tarkistamaan itse kirjan takaa, onko vastaus oikein. Jos huomaan paljon virheitä/puutteita, niin neuvon. Kysyn myös joka tunnilla chatissa jokaiselta erikseen, miten tehtävät sujuvat. Kaikki eivät uskalla kysyä yhteisesti. Vastailen näihin viesteihin heti.

Pidän vähintään kerran viikossa yhteisen videotuokion. Tänään soitin yhden luokan oppilaille kaikille erikseen ja kyselin, miten menee. Ehdin juuri soittaa kaksoistunnin aikana kaikille n. 5min puhelun. Erityisen tuen oppilaille minä tai erityisopettaja soittaa pari kertaa viikossa oppituntien aikana.

Oppituntien ulkopuolella kuvailen videoita. Suunnittelen millä aikataululla on sopiva edetä. Mitä tehtäviä kannattaa antaa tehtäväksi. Olen yhteydessä muihin opettajiin. Ja yritän lopettaa työpäivän neljältä ja käydä ulkoilemassa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yllä on tullut esille, käytännöt vaihtelevat kunnittain ja sen mukaan, onko kyseessä luokanope vai aineenope. Useimmilla luokanopekollegoillani on tehtävänanto livenä klo 09 ja seuraava tsekkaus klo 12. Tehtävät annetaan Wilmassa ja työskentelyn ajan oppilaita ohjataan vaikka omalla Whatsapilla ja numerolla, työpuhelimia numeroineen ei ole juuri kenelläkään opella kunnasta riippumatta. Useimmat aineenopet yhdistävät chatin, liven, wilman ja pudokkaiden seurannan, oppimateriaalin laatimisen ja omien lasten hoidon. 

Kuulostaa aika ikävältä, kun kirjoitetaan tehtävien tulevan tipoittain Wilmaan "viitsimisen" mukaan. Eivätköhän ne tule sinne heti kun mahdollista. Tehtävät eivät killu missään listassa valmiina odottamassa. 

Aineenopella on helposti 23*10 = 230 oppilasta. Niille, joilla homma sujuu, ei välttämättä heru tällä hetkellä kuin luokan yhteinen live-tunti joka toisella tunnilla ja paritöitä, ryhmätöitä tai itsenäistä työskentelyä. Meille kerrottiin, että oppilaiden asuinalueella verkko on todella kuormittunut vanhempien ja oppilaiden käytössä. Laitteita on onneksi voitu jakaa koululta, eli oppilailla on hyvä tilanne tämän puolesta.

Passiiviset oppilaat, joiden vanhemmat eivät välttämättä edes seuraa Wilmaa, työllistävät. 

Kuntani käyttää luojan kiitos Classroomia, joka on helppokäyttöinen ja monipuolinen. Rakennan sinne kaiken materiaalin itse, sillä oppimateriaalimme ovat yli 10 vuotta vanhoja eikä uusia ole tätä seuraavan laman myötä takuulla tulossa. Teen siis itse tehtävät alkaen tilastohauista, uutisista, videoista jne, hoidan eriyttämisen, vastaukset, livetunnit jne. Olen tehnyt itse videot omalla puhelimellani, jollei netistä löydy riittävän selkeää aineistoa. Englanninkielisiin materiaaleihin teen sanaston ja seuraan, että ovat perillä sanastosta ja oppimastaan asiasta.

Teen siis täyttä työpäivää JA hoidan samalla leikki-ikäistä lastani samalla (heh heh) ja puskien kodin askareet johonkin väliin. Olen alusta asti ohjeistanut oppilaat lukujärjestykselläni ja tuntien aikana tarjottavalla tuella (livet, chat, wilma) sekä työmäärän seuraamisella: kun 45 min on kulunut, on tehty oppitunnin verran töitä. Läksyaikaa on noin vartti. 

Oppilaiden kanssa aivan parasta on ollut livetapaamiset, joissa etänä koetamme jakaa fiiliksiä, ajatuksia, kysymyksiä jne. Niitä sitten vedetään lapsi sylissä. Pääosin olen erittäin iloinen voidessani opettaa, ohjata, välttää koronaa parhaani mukaan ja hoitaa lastani, jotta hän ei kuormita päivähoitoa. 

Vierailija
184/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin toisvoisin, ettette suhtautuisi yläkouluikäisiin potentiaalisina petkuttajina. Meillä tehtävät nyt lähinnä kontrollin välineitä ja kyttäämistä. Tuommoinen agressiivinen suhtautuminen aiheuttaa nuoressa vain kapinaa ja epäluottamusta opettajaa ja koululaitosta kohtaan. Vähän ymmärrystä sille, että tilanne on kaikille uusi. Pitkät listat etäopiskelusta ja itseohjautuvuudesta olisivat aikuisellekin vaativia näin äkkiseltään, saati 13-vuotiaalle. Onneksi työskentelen itsekin etänä ja voin olla lasten tukena niin paljon kuin pystyn. Kaikkia aineita en kuitenkaan osaa opettaa, en millään. Että jos vaaditaan lisätukea kotoa tyyliin kemiaan niin parempi ratkaisu olisi se etätukiopetus koululta, jos ongelmia ilmenee. Ja sitä toivoisin, että opettajat ottaisivat huomioon sen, että tilanne on perheillekin uusi. Ja että perheet ovat erilaisia. Emme me halua avata koko elämäämme jonkin aineen opettajalle vain selittääksemme, miksi meillä syötiin klo X eikä klo Y ja siksi lapsi kuittasi jonkin tehtävän puoli tuntia ennemmin tai myöhemmin kuin opettaja määräsi. Ne lapset opsikelevat, syövät ja elävät nyt kotona perheidensä kanssa. Silloin pitää joissain asioissa mennä perheen mukaan. Että ei pitäydyttäisi lillukanvarsiin. Ja ihmeellisiä rangaistuuhkauksia massaviesteinä: "Jos ette sitä ja tätä sillä kellonlyömällä, merkitään poissaolevaksi Wilmaan." Huhhuh. Joo anteeks että avauduin.

Opettaja ei vaan voi voittaa tässä. Meille (lukio) on tullut ensin huoltajilta vaatimuksia ja sitten koulun johdolta kirjallisena ohjeena että tällaista toimintatapaa edellytetään. Lukujärjestyksen mukaisille tunneille osallistutaan ja opettaja kontrolloi tätä juurikin tehtävien palautuksilla/chattimoikkauksilla jne.

Ja merkitsee Wilmaan jos näin ei tapahdu, myös virtuaaliset myöhästymiset.

Palautetta tulee myös seuraavista jutuista: liian opettajajohtoista, liikaa tehtävien tekemistä,  liian nopeasti ohi menevää liveopetus, tylsät valmiit diat joita vaan seurataan, tylsää kirjoittaa muistareita kun muilla opettajilla on valmiit diat,  mikset linkkaa enempää videoita, miksi et opeta vaan jaat valmiita videoita, miksi palautukset on heti tunnin jälkeen, miksi palautukset on vasta illalla jne jne.

Hoidan sivussa myös omat lapseni kotihoidossa, tämä ei saa vaikuttaa siihen miten opettaja on reaaliaikaisesti tavoitettavissa, mutta tästä ei myöskään voi syyllistää huoltajia ja oppilaita jos heidän aikatauluihinsa tämä ei sovi. Pläääh....

Onneksi osaan jättää älyttömimmät vaatimukset useimmiten ihan omaan arvoonsa. Mutta tämä keskustelu näyttää hyvin että tuo ylläkuvattu vaatimuskuoro on ihan arkipäivää nyt. 

Vierailija
185/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, voisitko kysyä koulusta erityisopettajan tai koulunkäynnin ohjaajan etätukea? Meillä toimii. Erityisen tuen oppilaan kuuluu saada tukea! Tosin osa kunnista, mm Hyvinkää, lomauttanut koulunkäynninohjaajat, siis juuri silloin kuin ohjaamiselle suuri tarve. Älytöntä. 

Yst. Ope itsekin

Vierailija
186/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko opet kertoa, tuleeko jotain seuraamuksia jos ei tehda mitaan seuraavaan kuukauteen?

Kohta viikko mennyt, Ei olla teinin kanssa osattu tehda mitaan, yhtakaan tehtavaa Ei olla palautettu!

Lapsellani on luki- ja oppimishairioita, arvatkaapa periko han ne multa enka osaa auttaa missaan enka tajua mistaan mitaan! Ollaan yhdessa itketty kun on niin paska ja osaamaton olo. Yritan googlata mika on teams ja tehtavaa tippuu whatsappissa, wilmassa, sahkopostiin, en jaksa! Niin paljon ja koko ajan lisaa, Ei paasta ees alkuun! Kertyy ja kertyy!!! Netti kaatuu koko ajan! Ahistaa! Pari tuntia nain illalla mulla aikaa hereilla yhta aikaa teinin kanssa, Ei tuu mitaan!

Annanko huostaan koko lapsen, osaako ne jossain perhekodissa tota opettaa?

Hei, ole yhteydessä nuoresi luokanvalvojaan. Sopikaa vaikka soittoaika Wilman kautta. 

Sitten teini ottaa yhteyden oman luokan oppilaisiin ja kysyy, mikä homma, mistä aloitan. Sopivat vaikka WhatsApp-puhelun, jossa toinen näyttää, kuinka toimia. Jos tekee puhelimellaan hommia, yhteys kouluun ja vaaditte laitteita. 

Tsemppiä :) 

Vierailija
187/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ohjeistettu, että lukujärjestyksen mukaan mennään ja käytössä on Teams. Laitan siis yhteisen ohjeen mukaan tuntia edeltävällä välitunnilla wilmaviestin. Viestissä on linkki aiheesta kuvaamaani YouTube videoon, sivu mistä löytyy esimerkit sekä tehtävät. Usein laitan vielä vaihtoehdot perustehtävistä ja vähän haastavammista.

Olen ohjeistanut, että riittää, kun käyttää lukujärjestyksen mukaisen ajan, ei siis tarvitse ehtiä tehdä kaikkia tehtäviä ja jos on nopea, voi tehdä lisäksi kirjan lisätehtäviä.

Tunnin lopuksi oppilaat lähettävät kuvan vihon aukeamasta. Seuraan näin, että tehtäviä on tehty. Olen myös ohjeistanut tarkistamaan itse kirjan takaa, onko vastaus oikein. Jos huomaan paljon virheitä/puutteita, niin neuvon. Kysyn myös joka tunnilla chatissa jokaiselta erikseen, miten tehtävät sujuvat. Kaikki eivät uskalla kysyä yhteisesti. Vastailen näihin viesteihin heti.

Pidän vähintään kerran viikossa yhteisen videotuokion. Tänään soitin yhden luokan oppilaille kaikille erikseen ja kyselin, miten menee. Ehdin juuri soittaa kaksoistunnin aikana kaikille n. 5min puhelun. Erityisen tuen oppilaille minä tai erityisopettaja soittaa pari kertaa viikossa oppituntien aikana.

Oppituntien ulkopuolella kuvailen videoita. Suunnittelen millä aikataululla on sopiva edetä. Mitä tehtäviä kannattaa antaa tehtäväksi. Olen yhteydessä muihin opettajiin. Ja yritän lopettaa työpäivän neljältä ja käydä ulkoilemassa :D

Montako oppilasta sinulla on? Aikamoinen rumba. Soittelet jokaisen läpi?

Vierailija
188/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin toisvoisin, ettette suhtautuisi yläkouluikäisiin potentiaalisina petkuttajina. Meillä tehtävät nyt lähinnä kontrollin välineitä ja kyttäämistä. Tuommoinen agressiivinen suhtautuminen aiheuttaa nuoressa vain kapinaa ja epäluottamusta opettajaa ja koululaitosta kohtaan. Vähän ymmärrystä sille, että tilanne on kaikille uusi. Pitkät listat etäopiskelusta ja itseohjautuvuudesta olisivat aikuisellekin vaativia näin äkkiseltään, saati 13-vuotiaalle. Onneksi työskentelen itsekin etänä ja voin olla lasten tukena niin paljon kuin pystyn. Kaikkia aineita en kuitenkaan osaa opettaa, en millään. Että jos vaaditaan lisätukea kotoa tyyliin kemiaan niin parempi ratkaisu olisi se etätukiopetus koululta, jos ongelmia ilmenee. Ja sitä toivoisin, että opettajat ottaisivat huomioon sen, että tilanne on perheillekin uusi. Ja että perheet ovat erilaisia. Emme me halua avata koko elämäämme jonkin aineen opettajalle vain selittääksemme, miksi meillä syötiin klo X eikä klo Y ja siksi lapsi kuittasi jonkin tehtävän puoli tuntia ennemmin tai myöhemmin kuin opettaja määräsi. Ne lapset opsikelevat, syövät ja elävät nyt kotona perheidensä kanssa. Silloin pitää joissain asioissa mennä perheen mukaan. Että ei pitäydyttäisi lillukanvarsiin. Ja ihmeellisiä rangaistuuhkauksia massaviesteinä: "Jos ette sitä ja tätä sillä kellonlyömällä, merkitään poissaolevaksi Wilmaan." Huhhuh. Joo anteeks että avauduin.

Opettaja ei vaan voi voittaa tässä. Meille (lukio) on tullut ensin huoltajilta vaatimuksia ja sitten koulun johdolta kirjallisena ohjeena että tällaista toimintatapaa edellytetään. Lukujärjestyksen mukaisille tunneille osallistutaan ja opettaja kontrolloi tätä juurikin tehtävien palautuksilla/chattimoikkauksilla jne.

Ja merkitsee Wilmaan jos näin ei tapahdu, myös virtuaaliset myöhästymiset.

Palautetta tulee myös seuraavista jutuista: liian opettajajohtoista, liikaa tehtävien tekemistä,  liian nopeasti ohi menevää liveopetus, tylsät valmiit diat joita vaan seurataan, tylsää kirjoittaa muistareita kun muilla opettajilla on valmiit diat,  mikset linkkaa enempää videoita, miksi et opeta vaan jaat valmiita videoita, miksi palautukset on heti tunnin jälkeen, miksi palautukset on vasta illalla jne jne.

Hoidan sivussa myös omat lapseni kotihoidossa, tämä ei saa vaikuttaa siihen miten opettaja on reaaliaikaisesti tavoitettavissa, mutta tästä ei myöskään voi syyllistää huoltajia ja oppilaita jos heidän aikatauluihinsa tämä ei sovi. Pläääh....

Onneksi osaan jättää älyttömimmät vaatimukset useimmiten ihan omaan arvoonsa. Mutta tämä keskustelu näyttää hyvin että tuo ylläkuvattu vaatimuskuoro on ihan arkipäivää nyt. 

No kiitos vaan mutta vaatimuksilta sekin tuntuu kun wilmaohjeita tulee kymmeniä, varmaan yli sata jo. Välitunnitkin pitää raportoida, että mitä taukojumppaliikkeitä on tehty. Terkka haluaa soittaa ja keskustella. Jne.

Vierailija
189/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako oppilasta sinulla on? Aikamoinen rumba. Soittelet jokaisen läpi?

Tässä jaksossa minulla ei onneksi ole montaa ryhmää. Tällä kyseisellä luokalla on 20 oppilasta. Olin lähettänyt valmiiksi mietittäväksi pari kysymystä, mitä kysyn, joten oli suhteellisen nopea käydä kuulumiset läpi. Nyt tiedän paremmin, miten kenelläkin menee. Kuka kaipaa enemmän tukea ja kuka pärjää itsenäisemmin. Voin siis jakaa resurssini kohdennetummin, ketään tietenkään unohtamatta.

Tämä oli ensimmäinen tällainen koko ryhmän soittokierros ja tälle ryhmälle ehkä myös viimeinen. Halusin kuitenkin olla kaikkiin ainakin kerran puheyhteydessä. Soitan jatkossa tilanteen ja tarpeen mukaan. Pääasiassa laitan viestiä.

Vierailija
190/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Video-opetusta

Oppitunneille ilmoittautumista

Kaikkien yhteistä tekstiviestiketjua, johon kysymyksiä ja vastauksia, kaikki näkee ne, ei kaikille erikseen vastaamista.

Lisää opettajan videoita

Videon jälkeen tehtäviä aiheesta

Vierailija
191/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä koulunkäynninohjaajia ei käytetä nyt resurssina? Moni vanhempi oletetaan tekevän tällä hetkellä kaiken sen mitä koulunkäynninohjaaja voisi tehdä? 

Kuulemma koulunkäyntiohjaajia lomautetaan, aivan järjetöntä.

Vierailija
192/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetelkaa käyttämään niitä temseja ja skypejä ja oikea etäopetus käyntiin.

Vierailija
193/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jo lyhyt aika etäopetusta on osoittanut kuinka huonoissa kantimissa Suomen opetustaso on. Vanhemmat pääsevät lähemmäs näkemään todellisuuden. Se mitä olen nyt itse nähnyt ja keskustellut muiden vanhempien kanssa jotka asuvat eri Suomen kolkissa niin aika surkeaa on. Ehkä viruksen vanavedessä voitaisiin yrittää nostaa Suomen opetustasoa ja oppilaiden motivaatiota hieman korkeammalle että se olisi siellä jossa sen kovasti väitetään olevan.

Korona on osoittanut että Suomessa puhutaan todella paljon palturia monella eri alueella siitä kuinka tasokasta ja hyvin järjestetty suomalainen yhteiskunta opetuksineen ja terveydenhoitoineen on. Surkeampaa saa etsimällä hakea. Luulisi että kun opettajat on korkeakoulutettu että heidän taitonsa ja asenteensa opetuksen suhteen sekä opettajan vuorovaikutus oppilaan ja oppilaan vanhempien kesken olisi myös sen mukainen. 

Vierailija
194/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaisen vanhempana toivon, että opettaja miettisi tarkkaan mitkä viestit menevät vain oppilaalle ja mitkä myös huoltajalle. Mun lapset käy etäkoulua itsenäisesti enkä minä tarvitse tietoa joka tunnin sisällöstä. Reagoin siinä vaiheessa, kun wilmaan tulee poissaolomerkintä.

Olen itse aineenopettaja ja olen laittanut opetusmateriaalin ja tehtävät googleclassroomiin. Päivystän oppituntien ajan koneella ja vastaan oppilaiden kysymyksiin. Kirjoitan palautteita sitä mukaa, kun tehtävät palautuvat. Eli opetan.

En mitenkään voi pitää jotain videostiimaus oppitunteja täällä, kun puoliso hoitaa omia etäkokouksiaan jne. Myös netti tökkii vähän väliä, kun on niin paljon kuormitusta.

Monella kolleegallaon vielä omat pienet lapset ja alakoululaiset siinä kotona. Ihan samalla tavalla opettajat hoitavat omien lastensa asioita siinä työn ohessa kun te kaikki muutkin.

Vierailija
195/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttaa, kun opettajat vaan laittavat niitä tehtäviä. Kun tehtävät tehty, tulee lisää uusia tehtäviä. Toivoisi sitä, että tehdyt tehtävät käydään läpi/ annetaan palautetta.

Tehtävät ovat myös liikaa sellaisia, joissa vain pyydetään etsimään netistä tietoa.

Mihin siis enää tarvitaan opettajia? Joku tehtäviä arpova automaatti näemmä ajaa saman asian. 

Vierailija
196/354 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi mielestäni käydä kirjojen sisällöt läpi, jotta ensi vuonnakin sujuu. Nyt tulee vaan ihmeellistä sälää. Toivon, että kirjoissa mentäisiin eteenpäin äidinkielen, matikan, kielten ja luonnontieteiden kuten kemia osalta. Nämä ovat vaikeimmat aineet, joissa ei ole hyvä jäädä jälkeen edellisen vuoden opetussisällöistä.

Vierailija
197/354 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeinta tässä on kaiken epäsäännöllisyys ja jatkuva muutos sekä viestikaaos. Meillä kolme lasta, joista kaksi alakoulussa ja he pystyvät hoitamaan kaiken itsenäisesti. On classroom ja wilma. Tehtävät saadaan molempiin ja ne ovat selkeitä. Molemmat hoitavat tehtävänsä ilman apua ja leikkivät loppupäivän.

Sen sijaan seiskaluokkalaisemme, joka on eri koulussa, wilma pursuaa eri aineopettajien viestejä ja niitä tulee tipotellen. Lisäksi niitä tulee teamsiin ja sähköpostiin. Lisäksi tulee korjausviestejä edellisiin viesteihin ja lisäviestejä näihin. Tehtävät ovat eri nettisaiteilta, kirjasta, teamsista, wilmasta ja sähköpostista. Nettisaiteille pitää rekisteröityä ja ollaan yhdessä koitettu pysyä kärryillä niistä. Osa opeista pitää etätunteja satunnaisesti oman tuntinsa aikana, mutta ei aina. Tieto mahdollisista tunneista voi tulla mihin tahansa tiedotuskanavista. Välillä esim. Ussan tiedotus on ollut hämäävästi äikän opettajan välityksellä teamsin chatissa. Lisäksi lapsella on oppimisvaikeuksia ja pelkään, että hän jää totaalisesti jälkeen, vaikka yritän opettaa häntä ihan vaan seuraamalla kirjoja vasemmalta oikealle. Emme kerenneet reagoimaan koneen hakemiseen hänelle kun se viesti mikä alkukaaoksessa tuli koulusta hukkui viestivyöryn sekaan. Sen vuoksi meillä lapset vuorottelevat vanhempien läppärin ja oman yhteisen läppärinsä välillä. Sen vuoksi yläasteikäinen aloittaa nettitehtävät yleensä vasta iltapäivällä.

Opet kirjoittavat pitkiä viestejä, joiden sekaan on ripoteltu oleellinen tieto ja meillä kaksi vanhempaa tavaa tätä sekamelskaa iltaisin oman työpäivän jälkeen, jotta saadaan rakennettua lapselle lukujärjestystä ja siltikin tulee merkintöjä wilmaan. Eli jos voisin jotain pyytää niin rajausta tiedotuskanaviin, mahdollisimman vähän viestejä, mahdollisimman lyhyitä viestejä ja selkeästi merkitty yhteen listaan kaikki päivän tehtävät ja mahdolliset oppitunnit kaikista aineista ja yksi paikka, jonne ne palautetaan ja se paikka ei saisi koko ajan vaihtua. Ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta sitten tarvittaisiin joustoa puolin ja toisin eikä katsoa asioita vain omasta näkökulmasta. Varsinkin se ihmetyttää, että jos ope on itse kotona lasten kanssa ja on hankalaa niin ei osaa samaistua sen toisen vanhemman asemaan, jolla myös työ ja se etäkouluvastuu.

Vierailija
198/354 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aineenopettajana yritän hoitaa omat ja sairastuneen kollegan oppilaat. Heitä on viikossa yhteensä 35 ryhmää eli noin 240 eri oppilasta.

Osa vanhemmista vaatii enemmän tehtäviä, osa vähemmän. Osa haluaa liveopetusta, osa ei missään nimessä halua, että perheen koneella roikkuu koko päivän ajan mun oppilas. Osa vaatii eriytettyä opetusta omalle erityislapselleen ja maahanmuuttajataustausille pitäisi kääntää ohjeet ja osa haluaa vaativampia tehtäviä.

Olen niin puhki. Olen yrittänyt tehdä tehtäviä, tarkistaa niitä, antaa palautetta, opetella uusia välineitä, vastailla Wilma-viesteihin... Mikään aika ei riitä. Lisäksi pitäisi jotenkin vielä suunnitella sitä opetustakin. Ettei se liveyhteys ole sitten pelkkää tajunnanvirtaa ja säätämistä. Sitä ei kukaan jaksa seurata.

Mä itse jo toivon, että perusopetus keskeytetään kokonaan. Mut voi vaikka lomauttaa, se on ihan ok. Pahimpina hetkinä toivon, että sairastun itse ennen kuin seuraava kollega. Meillä kun sijaisia ei tietenkään tähän ole ottaa ja mä en vaan pysty vastaamaan kaikkiin vaatimuksiin.

Aineenopettajan työssä tämä etäopetus on kyllä ihan katastrofi ja uuvuttava kokemus.

Vierailija
199/354 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat tehneet hyvää työtä ja näin nopeasti saatu opetus rullaamaan!

Lounasajat voisi vakioida kaikkien lasten ja koulujen välillä. Nyt ruokapatoja saa pitää lämpimänä monta tuntia kun jokainen syö eri aikaan.

Vierailija
200/354 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tällä viikolla sujunut paljon paremmin, kun opettaja pitää opetusta Teamsin välityksellä 3X päivässä. Kaksikin kertaa varmaan riittäisi. Koko luokka ei ole siellä mukana selvästi, voi olla että 2. luokkalaisten kanssa olisi hiukka hankala pitää teams-kokousta jos kaikki 20 huutelee yhtä aikaa... Mutta näille jotka on osanneet ottaa teamsin käyttöön niin se toimii tosi hyvin. Pikkukoululaisille on tärkeää nähdä opettaja, että muistavat että ei olla lomalla vaan pitäisi käydä koulua-