Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etäopetus: mitä huoltajana toivoisit meiltä opettajilta?

ope
22.03.2020 |

Opetan peruskoulun luokilla 3-9. Mitä näinä erikoisina aikoina erityisesti toivoisit meiltä opettajilta? Tilanne tuli meillekin yllättäen, parissa päivässä pitää oppia lähes uusi ammatti. Itsekin olen neljän koululaisen äiti, mutta mielelläni kuulisin muidenkin huoltajien toiveita.

Kommentit (354)

Vierailija
341/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman vähän wilmaviestejä, "turhat" tehtävät pois tai ainakin selvästi erilleen tärkeistä. Mielellään tieto koko viikon tavoitteista/tehtävistä kerrallaan, ja opetusta videoilla.

tää. Ei niitä viestejä joka ikiseltä kanavalta. Vain yksi selkeä kanva ja kaikkien oppiaineiden viestit sieltä. Nyt niitä on Wilmassa siellä päiväkirjassa, sähköpostissa, wilma-viesteissä ja siellä mikä se oli se google school tms. plus menee lapsen wilmaviesteihin ja vanhemman viesteihin eri posteja. Mun lapsi on joo jo 6-luokkalainen, mut kyl se oon minä joka ne läksyt käskee tekemään ja vahtii.

Tälle niin peesi. Mulla vasta yksi hyvin itsenäisesti ja reippaasti hommansa hoitava nelosluokkalainen ja eskarilainen. Minä olen aivan sekaisin, mitä lapsen pitää tehdä, kun viestejä tulee ties mistä kanavasta. Osa on sellaisia, jota meidän kodin laitteet ei edes tue (esim. Google Hangouts, joku nevöhööd-sovellus, joka on nyt repäisty käyttöön). Kielten, musiikin, käsitöiden jne. opettajat ei sen vertaa pysty koordinoimaan luokanopettajan kanssa, että saisivat yhteen viestiin kaikki tehtävät. Osa pistää tehtävät kerralla. Osa tiputtelee niitä kesken viikkoa.

Vnhemmat on töissä niin kauan kuin töitä riittää.

Tällä viikolla mietin, miten ihmeellä selviäisin tästä viestiwnvälityksestä, jos

1) koululaisia olisi taloudessa useampia kuin yksi; tai

2) jos lapsi olisi eriryistarpeinen.

Tiedonvälitys on todella sekavaa. Tarkoitus on varmaan erottaa kultajyvät papanoista (klassista sananlaskua muunnellen).

Opettajien olisi hyvä muistaa, että kaikki vanhemmat ei istu siellä kodeissa lasten kanssa.

Opettajien tehtävä on lasten opettaminen. Voipi olla, että monella se jää nyt vanhemmille.

Anna palautetta koululle. On mahdollista, että ope ei lue av-palstaa.

Mä ajattelen, että yks kevät menee nyt vähän sekavasti, mutta pääasia, että pysyttäis terveinä ja hengissä.

Pääministerikin pyysi laskemaan rimaa.

Vierailija
342/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Eri paikkaan pakolliset ja vapaaehtoiset tehtävät. Esim. Wilmaan pakolliset ja koulun kotisivuille vapaaehtoiset.

Miksi etäopetustuokio pitäisi olla vapaaehtoinen?

Ei monimutkaisia, pitkäsanaisia viestejä, joissa sekaisin tärkeät ja toisarvoiset jutut. ”tee tehtävät s.26, voit hypätä voltin, mene Areenaan katsomaan tämä ja sitten palauta valokuva pihakoivustasi Classroomiin ja lopuksi olisi hyvä hölkätä, hyppiä haara-perushyppyjä ja kuvata oravaa Tiktokkiin yhdessä huoltajan kanssa.”

2. Tehtävät tai opetustuokiot kerran päivässä, tietyllä kellonlyömällä. Esim. vapaaehtoinen etäopetussessio klo 12–14 ja tehtävät joka pvä Wilmaan klo 14.

3. Käyttäkää oppikirjoja. Älkää floodatko nettilinkkejä Wilmaan.

——

Selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Asettukaa huoltajan asemaan: teillä on kolme lasta, etätyö ja yksi läppäri lasten koulunkäyntiin.

Tehkää mieluummin vähän mutta selkeää.

Etäopetustuokio ei voi olla pakollinen, koska kaikissa perheissä ei ole joka lapselle laitetta tietyllä kellonlyömällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä ketju. Myös näin opettajan näkökulmasta aika turhauttavaa, miettiä onko tästä apua. Mä kysyin oppilaiden huoltajilta tätä maanantaina ja vastaus kysymykseen miltä tämä teistä tuntuu ja mitä te haluaisitte vastaukset oli luokkaa "emt. kai nää nyt menee, ei oikeen osaa sanoa vielä. " Jaa no selevä homma. Onhan ne saaneet ne tehtävänsä tehtyä tällä opetuksella (opetusvideot, diat, esimerkkitehtävät, joka tehtävän palautan takaisin korjattuna ja selitettynä, kohta laitan harjoituskokeita) mutta en tosiaan saanu mitään vastausta siihen onko tämä kotien mielestä hyvää/riittävää vai pitäiskö tehdä vielä jotain muuta.

Nää 2 viikkoa on olleet aivan kamalat. Haluan opettaa mahdollisimman hyvin, joten teen niitä opetusvideoita varastoon, että päivällä ehdin korjailla oppilaiden tehtäviä sitä mukaa kun niitä tulee ja vastailla kysymyksiin. Viime viikolla olin tavoitettavissa sen 8-16, kokkaus omalle perheelle ja tein opetusvideoita 18-03, sitten käyn omien lasten koulukirjat läpi ja merkkaan jos joku on väärin. 3 tuntia unta, kahvia ja työpöydän ääreen. Tällä viikolla oon sentään päässyt nukkumaan jo kahdelta.

Surettaa hirveästi omien lasten puolet ku vaan pikaisesti ehdin syödä niiden kanssa enkä muuten näe niitä. Lasten isä auttaa enimmäkseen heitä, ku mä en kerta kaikkiaan ehdi. Mulla on 23 muuta lasta joiden oppimisesta olen vastuussa. En päivälläkään ehdi vahtia heidän oppimistaan, mutta onneksi lasten isä pystyy, tarkastus jää sitten mulle yötöiksi ja aamulla he sitten yhdessä käyvät läpi virheet ja korjaavat. Mutta ei auta. Niiden mun oppilaiden oppiminen on mun vastuulla niin priorisoin ne perheeni edelle nyt.

Netti on täynnä ilmaista oppimateriaalia ja opetusvideoita tässä kriisitilanteessa. Etsit sopivat ja linkki oppilaille. Se on se ja sama, kerrotko ne asiat omalla naamallasi vai kertooko joku muu. Vastaat sitten kysymyksiin jos niitä tulee. Käytät yhdeksän tuntia opetusvideoiden tekemiseen vielä yöaikaankin!? Poltat itsesi loppuun ennen kuin etäopetusjakso loppuu, ja sehän todennäköisesti jatkuu nyt vielä kuukauden lisää toukokuun puoliväliin tai jopa toukokuun loppuun.

Silkkaa mielenvikaisuutta tehdä töitä aamukolmeen.

Nyt pitää opettajien oikeasti rajata työntekoa.

Vanhemmista pieni osa valittaa joka tapauksessa. Koskaan ei tule tilannetta, jolloin kaikki olisivat tyytyväisiä.

Alemmas sitä rimaa, suorittajaopet.

Tää on pitkänmatkanjuoksua, älkää vetäkö itteenne tilttiin ensimmäisellä kymppimetrillä.

T. Keski-ikäinen kollega

Vierailija
344/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opet ovat hajauttaneet tehtävien julkaisupaikkoja monissa kunnissa ihan pakosta. Jos kaikki kunnan useampi tuhat oppilasta ovat samaan aikaan hakemassa tehtäviään yhdestä paikasta, eivät kunnan verkot riitä. Wilmassa on myös se huono puoli, että sillä ei voi jakaa liitetiedostoja. Wilma taipuu vain tekstiin ja linkkeihin. Edes kuvat eivät sillä välity koteihin.

Vierailija
345/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on pitkänmatkanjuoksua, älkää vetäkö itteenne tilttiin ensimmäisellä kymppimetrillä.

T. Keski-ikäinen kollega

Nimenomaan.

Älä aloita sellaisella tahdilla, jota et pysty ylläpitämään.

Vierailija
346/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Keski-ikäinen kollega

Nimenomaan.

Älä aloita sellaisella tahdilla, jota et pysty ylläpitämään.

Kuka tahansa opettajista voi sairastua koronaan.

Mielettömät viritykset pystyssä ja sä tiput. Kuka vetää ton maaliin?

Rima niin alas ja homma yksinkertaiseksi, että työtä voi jatkaa joku muu, kun ope makaa teholla.

Vierailija
347/354 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää laittako VANHEMMILLE niitä läksyjä Wilmaan. Wilma on ihan täynnä, enkä edes lue niitä kaikkia. Nyt jos jossain olisi jotain tärkeää mulle, vanhemmalle, niin jäisi lukematta. Itsellä seiskaluokkalainen, joka itse katsoo läksyt omasta wilmasta. 

Laittakaa sinne tuntimerkintöihin, miten lapsi etenee. ahkera vai tehtävät tekemättä. Seuraan sieltä lapsen koulunkäyntiä.

Vierailija
348/354 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäyhteydet ja kunnon koulupäivät kaikille. Jos opella ei ole kotona niin raahautuu koululle sitten joka päivä. Suurimmalla osalla lapsista on edes se älypuhelin ja 10e nappikuulokkeet. Jostain älylaitteesta ne läksytkin on katsottava/tehtävä niin ei eriarvoista kyllä yhtään. Toki nettiliittymän nopeus voi tökkiä ja kannettavaa tai mikronifoniluureja ei ole joka perheessä kaikille etenkin jos lapsia yli 2 kpl. Sitten vuorottelevat eri päivinä opetuksessa mukana.

Jos opettaja ei osaa pitää nettimöteä niin pidetään koulutuspäivä koulun sisäisesti, joka koulussa on joku joka osaa opettaa, vanhemmissa nyt vähintään.

Tein juuri näin. Koska kotona ei konetta ollut, raahauduin koululle joka päivä. Toimi hyvin.

Paitsi: Nyt minulla on korona. Testattu ja todettu.

Ei homma mennyt täysin putkeen. Sain tartunnan luultavasti koululta, koska muualla en ole käynyt. Olen myös levittänyt tautia ympäriinsä koulussa.

Ope, jota vituttaa ja pelottaa

Vierailija
349/354 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

350 (koronaope) jatkaa

Itselleni oli tärkeää pitää lapset hyvässä opissa ja huoltajat tyytyväisinä.

Nyt mietin, olisikohan sittenkin ollut kansantaloudellisesti JA lasten parasta ajatellen parempi, et oisin jättänyt etätunnit pitämättä.

Nyt olen tartuttanut myös lähioppilaita, kollegoita ja siistijöitä.

Ehkä olisi ollut parempi leimautua paskaksi ja laiskaksi opettajaksi kuin T artuttamalla mahd. tappaa ihmisiä.

Kyl täs ois pitänyt mennä se terveydenhuollon aspekti edellä eikä tällaisessa tilanteessa alkaa rakentaa maailman parasta digiopetusta. Mä tein väärän valinnan, koska painostus olla ahkera ja hyvä ope oli joka puolella niin kova. Olisi pitäny ajatella analyyttisesti ja pysähtyä miettimään prioriteetteja.

Huoltajia ja kaikkia rehtoreita haastan nyt miettimään, mikä on tärkeintä tässä tilanteessa.

Vierailija
350/354 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronaope kirjoitti:

350 (koronaope) jatkaa

Itselleni oli tärkeää pitää lapset hyvässä opissa ja huoltajat tyytyväisinä.

Nyt mietin, olisikohan sittenkin ollut kansantaloudellisesti JA lasten parasta ajatellen parempi, et oisin jättänyt etätunnit pitämättä.

Nyt olen tartuttanut myös lähioppilaita, kollegoita ja siistijöitä.

Ehkä olisi ollut parempi leimautua paskaksi ja laiskaksi opettajaksi kuin T artuttamalla mahd. tappaa ihmisiä.

Kyl täs ois pitänyt mennä se terveydenhuollon aspekti edellä eikä tällaisessa tilanteessa alkaa rakentaa maailman parasta digiopetusta. Mä tein väärän valinnan, koska painostus olla ahkera ja hyvä ope oli joka puolella niin kova. Olisi pitäny ajatella analyyttisesti ja pysähtyä miettimään prioriteetteja.

Huoltajia ja kaikkia rehtoreita haastan nyt miettimään, mikä on tärkeintä tässä tilanteessa.

Erinomainen kommentti. Kiitos.

Pikaista paranemista.

Vierailija
351/354 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää laittako VANHEMMILLE niitä läksyjä Wilmaan. Wilma on ihan täynnä, enkä edes lue niitä kaikkia. Nyt jos jossain olisi jotain tärkeää mulle, vanhemmalle, niin jäisi lukematta. Itsellä seiskaluokkalainen, joka itse katsoo läksyt omasta wilmasta. 

Laittakaa sinne tuntimerkintöihin, miten lapsi etenee. ahkera vai tehtävät tekemättä. Seuraan sieltä lapsen koulunkäyntiä.

Meillä on rehtorin määräys wilmaan laitosta. Osa huoltajista vaatiin saada tehtävät tietoonsa, jotta voi valvoa lapsensa suorituksia. Kirjallisesti on määrätty siksi laittamaan kaikki tehtävät wilmaan myös isompien oppilaiden huoltajien nähtäville.

Vierailija
352/354 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä nyt? Wilma kaatunut jälkeen kerran. Yrittänyt koko päivän katsoa, moneltako ja millä alustalla pitäisi olla aamulla odottamassa valmiina. Eihän se onnistuu kun Wilma jälleen alhaalla, eikä täällä ainakaan vielä mitkään rutiinit ehtineet vakiintua, että mentäisiin esim lukkarin mukaan tai olisi muuten sovittuja yhteisiä tapaamisaikoja. Ärrrsyttää.

Vierailija
353/354 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä nyt? Wilma kaatunut jälkeen kerran. Yrittänyt koko päivän katsoa, moneltako ja millä alustalla pitäisi olla aamulla odottamassa valmiina. Eihän se onnistuu kun Wilma jälleen alhaalla, eikä täällä ainakaan vielä mitkään rutiinit ehtineet vakiintua, että mentäisiin esim lukkarin mukaan tai olisi muuten sovittuja yhteisiä tapaamisaikoja. Ärrrsyttää.

Juuri tämän takia ei ole järkevää tehdä kaikkea yhden palvelun kautta. Wilmat ovat yleensä kunnan omalla palvelimella, joka ei kestä valtavia käyttäjämääriä.

Vierailija
354/354 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluaisin, että ne merkinnät tulisivat näkyviin. Meidän 7-luokkalainen ei osaa seurata viestitulvaa. Osa tehtävistä tulee lapselle wilma-viestinä, osa sinne päiväkirjaan, osa vain Classroomiin, on meet-tapaamisia ja monia erilaisia sovelluksia kännykkään. Lapsi on aivan sekaisin, mitä pitää tehdä milloinkin. Luenkin nykyään wilmaa enemmän lapsen tunnuksilla kuin omillani. Huomautukset tuntimerkinnöissä tuntuvat lapsesta pahalta, joten yritän auttaa häntä, ettei merkintöjä tulisi.