Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäopetus: mitä huoltajana toivoisit meiltä opettajilta?

ope
22.03.2020 |

Opetan peruskoulun luokilla 3-9. Mitä näinä erikoisina aikoina erityisesti toivoisit meiltä opettajilta? Tilanne tuli meillekin yllättäen, parissa päivässä pitää oppia lähes uusi ammatti. Itsekin olen neljän koululaisen äiti, mutta mielelläni kuulisin muidenkin huoltajien toiveita.

Kommentit (354)

Vierailija
261/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ihmiset, järki käteen nyt!

Mietitään nyt hetki näitä toiveita mitä monet esittäneet. Tunteja etänä, opettaja oppituntien ajan chatissa tavoitettavissa, palautteet kotitehtävistä... Nuohan ovat jo kaikki toisensa poissulkevia asioita. Jos vastailee chattiin, ei pysty samalla suunnittelemaan asiakokonaisuuksien käsittelyä etätehtävien kautta. Jos tarkistaa tehtäviä, ei pysty pitää livetuntia tai suunnitella videoitavaa tuntia samanaikaisesti. Eikö . Opettajillakin on joku työaika, tällä hetkellä varmasti aikaa kuluu PALJON enemmän kuin normaalisti.

Se, että kaikki eivät pysty joko laitteiden puuttumisen tai perheen osaamattomuuden takia osallistua liveopetukseen, on ongelma. Jos vanhemmat ovat töissä, on paljon vaadittu, että esim. tokaluokkalainen muistaisi ja osaisi mennä itsenäisesti koneelle ja kirjautua erilaisiin oppimisalustoihin. Tämä olisi onnistunut, jos opettajilla olisi ollut edes viikko aikaa valmistautua ja ohjata oppilaitaan etäopetusta varten.

Pienten oppilaiden kohdalla on eri haasteet kuin itsenäisempien yläkoululaisten kanssa. Läheskään kaikissa perheissä ei ole tabletteja tai läppäreitä joka lapsen käytettäväksi. Kuka koordinoi sen, että livetunnit eivät eri luokka-asteilla ole samanaikaisesti? On olemassa vielä 1-3 luokkalaisia lapsia, joilla ei ole edes älypuhelinta.

Kyllä juttu on niin, että meidän vanhempien on nyt tehtävä se mitä täytyy. Ohjattava omia tenavia omien etätöiden tai tavallisten töiden ohella. Opettajat tekevät taatusti parhaansa omien, koulun ja oppilaiden erilaisten resurssien rajoissa. Muistetaan, että tämä tilanne ei ole myöskään opettajien vika eikä heidän yrityksensä siirtää omia töitään vanhempien niskoille.

Kyllä opettajan pitää kyetä omaa ajankäyttöään organisoimaan sen verran, että osaa vetää rajat. Tiettyyn aikaan vastaa kysymyksiin, tiettyyn aikaan laatii tehtävät, tiettyyn aikaan tapaa oppilaat virtuaalisesti ja sanoo heipat kaikille. Sen tietyn ajan ulkopuolella hän ei vastaa kysymyksiin vaan palaa niihin seuraavan kerran seuraavalla vastausajalla. Luokanopettajalla harvoin on enempää kuin ~20 oppilasta. Se ei ole mikään kohtuuton määrä. Aineenopettajalla voi olla satoja. Toki oppilaatkin ovat sitten isompia ja yleensä kaikilla on joku laite jolla pitää yhteyttä sekä tekniikka hallussa.

Tottakai vanhempien täytyy ohjata ja auttaa siinä missä autetaan läksyjen teossakin kouluaikoina mutta ei OPETTAMINEN ole vanhemman tehtävä. Nyt todella moni saa vaan tehtävälistat mutta ei vähimmässäkään määrin opetusta, ja niitä tehtäviä tulee paljon enemmän kuin koulussa ikinä. Opettaja on koko ajan palkallisella työajalla joten siinä on aika monta tuntia jolloin ehtisi edes JOTAIN tekemään.

Mulla on tuntipalkka. Päivittäin maksetaan viidestä oppitunnista eli 5*45min. Jos teen nuo asiat mitä viestisi alussa luettelit, mun päivä meneekin siihen. Hups, jäi tehtävät tarkistamatta.

Tai mitä jos käyttäisin heippa-ajan kuitenkin tarkistamiseen?

Vierailija
262/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 170 oppilasta, joista monella on tuen tarvetta. Vasta 5 tuentarpeista oppilasta on pyytänyt apua, vaikka olen päivittäin oppituntieni ajan tavoitettavissa chatissa. Kaikkia sain autettua ääniyhteyden kautta niin, että saatiin tehtävät kuntoon.

Opettajilla on velvollisuus olla jollain tapaa tavoitettavina. Opettajalle voi sopia tapaamisajan, jolloin hänelle voi esim soittaa.

Missä opettajat saavat työpuhelimet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ensimmäiset kaksi viikkoa olisi voinut ottaa rennominkin, kun on poikkeustila. Liikaa ohjeita tai viestejä, ei ollenkaan ohjeita tai ei ymmärretä ohjeita eikä tehtäviä... entäs sitten. Otetaan takaisin vaikka kesällä. On maita,  joissa koulu keskeytyy kun lunta sataa. Suomessa ei saisi koulu keskeytyä vaikka on koko maa seisauksissa. Chillatkaa vähän ja sopeudutaan tilanteeseen. 

Improvisoidaan, nyt ei ole nuotteja kellään edessä. 

Vierailija
264/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitään nyt hetki näitä toiveita mitä monet esittäneet. Tunteja etänä, opettaja oppituntien ajan chatissa tavoitettavissa, palautteet kotitehtävistä... Nuohan ovat jo kaikki toisensa poissulkevia asioita. Jos vastailee chattiin, ei pysty samalla suunnittelemaan asiakokonaisuuksien käsittelyä etätehtävien kautta. Jos tarkistaa tehtäviä, ei pysty pitää livetuntia tai suunnitella videoitavaa tuntia samanaikaisesti. Eikö . Opettajillakin on joku työaika, tällä hetkellä varmasti aikaa kuluu PALJON enemmän kuin normaalisti.

Se, että kaikki eivät pysty joko laitteiden puuttumisen tai perheen osaamattomuuden takia osallistua liveopetukseen, on ongelma. Jos vanhemmat ovat töissä, on paljon vaadittu, että esim. tokaluokkalainen muistaisi ja osaisi mennä itsenäisesti koneelle ja kirjautua erilaisiin oppimisalustoihin. Tämä olisi onnistunut, jos opettajilla olisi ollut edes viikko aikaa valmistautua ja ohjata oppilaitaan etäopetusta varten.

Pienten oppilaiden kohdalla on eri haasteet kuin itsenäisempien yläkoululaisten kanssa. Läheskään kaikissa perheissä ei ole tabletteja tai läppäreitä joka lapsen käytettäväksi. Kuka koordinoi sen, että livetunnit eivät eri luokka-asteilla ole samanaikaisesti? On olemassa vielä 1-3 luokkalaisia lapsia, joilla ei ole edes älypuhelinta.

Kyllä juttu on niin, että meidän vanhempien on nyt tehtävä se mitä täytyy. Ohjattava omia tenavia omien etätöiden tai tavallisten töiden ohella. Opettajat tekevät taatusti parhaansa omien, koulun ja oppilaiden erilaisten resurssien rajoissa. Muistetaan, että tämä tilanne ei ole myöskään opettajien vika eikä heidän yrityksensä siirtää omia töitään vanhempien niskoille.

Kyllä opettajan pitää kyetä omaa ajankäyttöään organisoimaan sen verran, että osaa vetää rajat. Tiettyyn aikaan vastaa kysymyksiin, tiettyyn aikaan laatii tehtävät, tiettyyn aikaan tapaa oppilaat virtuaalisesti ja sanoo heipat kaikille. Sen tietyn ajan ulkopuolella hän ei vastaa kysymyksiin vaan palaa niihin seuraavan kerran seuraavalla vastausajalla. Luokanopettajalla harvoin on enempää kuin ~20 oppilasta. Se ei ole mikään kohtuuton määrä. Aineenopettajalla voi olla satoja. Toki oppilaatkin ovat sitten isompia ja yleensä kaikilla on joku laite jolla pitää yhteyttä sekä tekniikka hallussa.

Tottakai vanhempien täytyy ohjata ja auttaa siinä missä autetaan läksyjen teossakin kouluaikoina mutta ei OPETTAMINEN ole vanhemman tehtävä. Nyt todella moni saa vaan tehtävälistat mutta ei vähimmässäkään määrin opetusta, ja niitä tehtäviä tulee paljon enemmän kuin koulussa ikinä. Opettaja on koko ajan palkallisella työajalla joten siinä on aika monta tuntia jolloin ehtisi edes JOTAIN tekemään.

Mulla on tuntipalkka. Päivittäin maksetaan viidestä oppitunnista eli 5*45min. Jos teen nuo asiat mitä viestisi alussa luettelit, mun päivä meneekin siihen. Hups, jäi tehtävät tarkistamatta.

Suomi on ainoa maa jossa ei huolehdita sosiaalisista tilanteista. Mikään ei ole tärkeämpää kriisiaikoina ja poikkeustilanteissa kuin heippa-aika, yhteisö ja hyvinvointi. Tehtävät voi odottaa. 

Vierailija
265/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähintään joku aamun aloitus ja päivän lopetus ääniyhteydellä. Lapset kaipaavat kuulumista siihen omaan porukkaan. Opettajan pitää myös olla tavoitettavissa vaikkapa chatilla oppituntien aikana.

Toki ihan opetus vaikkapa Teamsilla olisi parasta.

Ja palautetta sinne verkkoon palautetuista tehtävistä. Ei niin että lapsi ja vanhemmat arvailevat onko joku tehtävä tehty tarpeeksi hyvin.

Tämä on hyvä!!!!

Lapseni ei ole kahteen viikkoon saanut yhtään opetusta. Miksi kaikki opettajat eivät käytä videoyhteyksiä? Niin epäreilua saada laiska opettaja!

Vierailija
266/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmetin rasittavaa printtailla noita Wilma-viestejä lapsille että tietävät mitä pitää tehdä.

???

Miksi lapsillasi ei ole omaa Wilmaa?

Alakoululaiset ei ainakaan meillä saa Wilma tunnuksia. Ne on vaan vanhemmilla.

Sitten yläkoulussa saavat tunnukset ja näkevät esim. nää tehtävät.

Tallensin wilman tunnukseni koneelle mitä

lapsi käyttää. Katsoo itse viestit. Kirjoitelkoon sitten vaikka reksille viestejä minun nimissäni, ihan sama. Sanoin jos laittaa viestejä opelle niin pistää oman nimen viestin perään.

Vierailija
267/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäyhteydet ja kunnon koulupäivät kaikille. Jos opella ei ole kotona niin raahautuu koululle sitten joka päivä. Suurimmalla osalla lapsista on edes se älypuhelin ja 10e nappikuulokkeet. Jostain älylaitteesta ne läksytkin on katsottava/tehtävä niin ei eriarvoista kyllä yhtään. Toki nettiliittymän nopeus voi tökkiä ja kannettavaa tai mikronifoniluureja ei ole joka perheessä kaikille etenkin jos lapsia yli 2 kpl. Sitten vuorottelevat eri päivinä opetuksessa mukana.

Jos opettaja ei osaa pitää nettimöteä niin pidetään koulutuspäivä koulun sisäisesti, joka koulussa on joku joka osaa opettaa, vanhemmissa nyt vähintään.

Vierailija
268/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä ketju. Myös näin opettajan näkökulmasta aika turhauttavaa, miettiä onko tästä apua. Mä kysyin oppilaiden huoltajilta tätä maanantaina ja vastaus kysymykseen miltä tämä teistä tuntuu ja mitä te haluaisitte vastaukset oli luokkaa "emt. kai nää nyt menee, ei oikeen osaa sanoa vielä. " Jaa no selevä homma. Onhan ne saaneet ne tehtävänsä tehtyä tällä opetuksella (opetusvideot, diat, esimerkkitehtävät, joka tehtävän palautan takaisin korjattuna ja selitettynä, kohta laitan harjoituskokeita) mutta en tosiaan saanu mitään vastausta siihen onko tämä kotien mielestä hyvää/riittävää vai pitäiskö tehdä vielä jotain muuta.

Nää 2 viikkoa on olleet aivan kamalat. Haluan opettaa mahdollisimman hyvin, joten teen niitä opetusvideoita varastoon, että päivällä ehdin korjailla oppilaiden tehtäviä sitä mukaa kun niitä tulee ja vastailla kysymyksiin. Viime viikolla olin tavoitettavissa sen 8-16, kokkaus omalle perheelle ja tein opetusvideoita 18-03, sitten käyn omien lasten koulukirjat läpi ja merkkaan jos joku on väärin. 3 tuntia unta, kahvia ja työpöydän ääreen. Tällä viikolla oon sentään päässyt nukkumaan jo kahdelta.

Surettaa hirveästi omien lasten puolet ku vaan pikaisesti ehdin syödä niiden kanssa enkä muuten näe niitä. Lasten isä auttaa enimmäkseen heitä, ku mä en kerta kaikkiaan ehdi. Mulla on 23 muuta lasta joiden oppimisesta olen vastuussa. En päivälläkään ehdi vahtia heidän oppimistaan, mutta onneksi lasten isä pystyy, tarkastus jää sitten mulle yötöiksi ja aamulla he sitten yhdessä käyvät läpi virheet ja korjaavat. Mutta ei auta. Niiden mun oppilaiden oppiminen on mun vastuulla niin priorisoin ne perheeni edelle nyt.

Vierailija
269/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopuksella päivän vika ope ei ilmaantunut ollenkaan opettamaan...

Ei viestejä, ei mitään, oppilaat etsi ja kyseli...

Vierailija
270/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 170 oppilasta, joista monella on tuen tarvetta. Vasta 5 tuentarpeista oppilasta on pyytänyt apua, vaikka olen päivittäin oppituntieni ajan tavoitettavissa chatissa. Kaikkia sain autettua ääniyhteyden kautta niin, että saatiin tehtävät kuntoon.

Opettajilla on velvollisuus olla jollain tapaa tavoitettavina. Opettajalle voi sopia tapaamisajan, jolloin hänelle voi esim soittaa.

Mun erityinen on ujo ja arka soittamaan opettajille, muutama on soitellut hänelle, erityisope soittaa joka päivä kiitos heille <3 Mitäs jos pyytäisit vanhemmilta numeron ja soittaisit oppilaille että mitä kuuluu.

Vierailija
271/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopuksella päivän vika ope ei ilmaantunut ollenkaan opettamaan...

Ei viestejä, ei mitään, oppilaat etsi ja kyseli...

Toivottavasti ei ole sairastunut...

Vierailija
272/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrystä. Uusi tilanne vaatii sopeutumista ja uusien rutiinien opettelua. Turhan jyrkkää on ollut joidenkin opettajien wilmaviestintä. Tässä kaikki käsitellään vaikeita asioita ja kohdataan oma kuolevaisuus lapset myös.

Vierailija
273/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetusalan tuntipalkka koostuu opetustunneista, ja jokaiseen oppituntiin sisältyy valmistelu ja jälkityöt. Jos siis saat palkan viidestä tunnista, pidät viisi tuntia. Se tarkistaminen kuuluu siihen palkkaan, jonka oppitunnista saat.

Vierailija
274/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla ei ole työpuhelimiä, joilla soitella sadoille oppilaille.

Vierailija
275/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vanhempana ymmärrän todella hyvin tämän opettajien ahdingon ja olisin antanut heille vaikka pari viikkoa aikaa valmistautua. Minulle olisi voinut sanoa, että kertailkaa kirjoista mitä on tähän asti opetettu tai olkaa kertailematta. Pari viikkoa ilman koulua ei minun lastani tyhmennä. Oltaisiin vaikka opeteltu uusia yhteisiä käytäntöjä ja harjoiteltu alustojen käyttöä jne. Olen samaa mieltä, että jos on kaaos niin höllennetään vähän. Joissakin kouluissa on ilmeisesti pystytty nopeassa aikataulussa organisoimaan kaikki, mutta sitten aika monissa ei. Tällöin opettajat ja oppilaat eivät pysty keskittymään oleelliseen ja homma menee pelkäksi riitelyksi. Vanhempia harmittaa kun lapselle tulee kahdet ristiriitaiset ohjeet ja sitten muikkari ja arvosanan alennus jos noudatti väärää. Opettajille tulee virheitä ja mokia kiireessä ja ristiriitaisia vaatimuksia ja kauhea määrä valitusta kovan paineen alla. Voisiko vaikka hallitus ottaa tähän jotain linjausta niin tulisi joku roti jos muuten ei saada sopua aikaiseksi?

Vierailija
276/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ope oli sitä mieltä, että viikko on riittävä aika hoitaa tehtävä ja olen aivan samaa mieltä. Kävi nyt kuitenkin itselleni niin, että olin kerta kaikkiaan missannut yhden wilmaviestin missä oli muutamia oleellisia koodeja millä liitytään classroomissa joihinkin oppiaineisiin. Olin itse alkuviikon kuumeessa ja mies joutuu lähtemään töihin, koska ei voi tehdä työtään etänä, joten lapsi oli täysin omillaan. Medän koulussa lapset siis eivät saa omia wilma-tunnuksia ja lapsi on vasta tokalla eli ei niitä ymmärtäisi muutenkaan. Huomasin tänään kun ihmettelin miten vaan kahdesta oppiaineesta tulee läksyä ja luin kaikki tulleet viestit aamupäivän aikana uudestaan. Aiemmat koodit tulivat viime viikolla erillisillä viesteillä. Tein kaikki viikon tehtävät kaksi tuntia myöhässä yhdessä lapsen kanssa niin, että sanelin vieressä mitä kirjoitetaan. Ensi viikolla sujuu toivottavasti jo paremmin, mutta kovin on erilaisia tilanteita ihmisillä eli joustoa ja empatiaa tarvitaan! Toivottavasti ope ei lastani tästä kauheasti sakota.

Vierailija
277/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä ketju. Myös näin opettajan näkökulmasta aika turhauttavaa, miettiä onko tästä apua. Mä kysyin oppilaiden huoltajilta tätä maanantaina ja vastaus kysymykseen miltä tämä teistä tuntuu ja mitä te haluaisitte vastaukset oli luokkaa "emt. kai nää nyt menee, ei oikeen osaa sanoa vielä. " Jaa no selevä homma. Onhan ne saaneet ne tehtävänsä tehtyä tällä opetuksella (opetusvideot, diat, esimerkkitehtävät, joka tehtävän palautan takaisin korjattuna ja selitettynä, kohta laitan harjoituskokeita) mutta en tosiaan saanu mitään vastausta siihen onko tämä kotien mielestä hyvää/riittävää vai pitäiskö tehdä vielä jotain muuta.

Nää 2 viikkoa on olleet aivan kamalat. Haluan opettaa mahdollisimman hyvin, joten teen niitä opetusvideoita varastoon, että päivällä ehdin korjailla oppilaiden tehtäviä sitä mukaa kun niitä tulee ja vastailla kysymyksiin. Viime viikolla olin tavoitettavissa sen 8-16, kokkaus omalle perheelle ja tein opetusvideoita 18-03, sitten käyn omien lasten koulukirjat läpi ja merkkaan jos joku on väärin. 3 tuntia unta, kahvia ja työpöydän ääreen. Tällä viikolla oon sentään päässyt nukkumaan jo kahdelta.

Surettaa hirveästi omien lasten puolet ku vaan pikaisesti ehdin syödä niiden kanssa enkä muuten näe niitä. Lasten isä auttaa enimmäkseen heitä, ku mä en kerta kaikkiaan ehdi. Mulla on 23 muuta lasta joiden oppimisesta olen vastuussa. En päivälläkään ehdi vahtia heidän oppimistaan, mutta onneksi lasten isä pystyy, tarkastus jää sitten mulle yötöiksi ja aamulla he sitten yhdessä käyvät läpi virheet ja korjaavat. Mutta ei auta. Niiden mun oppilaiden oppiminen on mun vastuulla niin priorisoin ne perheeni edelle nyt.

Ja sitten valoja päälle. Ammattilaisena sinun on hahmotettava kokonaiskuva. Vaikka kukaan ei opettaisi tenaville yhtään mitään kahteen viikkoon, mitään dramaattista isossa mittakaavassa ei tapahtuisi.

Tällä menolla et tee mitään muuta kuin annat nuorille äärimmäisen huonon esimerkin työelämästä ja omien rajojen tunnistamisesta. Saati että jätät perheesi heitteille. Lisäksi työyhteisön kannalta on erittäin kyseenalaista että yksi opettaja uhraa kaiken vapaa-aikansa ja yöunensa työlle, ja antaa jotenkin ymmärtää ulospäin että tämä on normaalitaso ja muut ovat vain laiskoja.

Vierailija
278/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kolmasluokkalaisellani on mennyt todella hyvin. Yksi läppäri pyhitettiin hänen käyttöönsä, ja hän työskentelee sillä ja älypuhelimella helpon näköisesti. Oppimisalustana verkkoselaimen Classroom ja puhelimessa sama sovelluksena.

Opettaja antoi 1. viikolla tehtävät päivittäin Wilmaan ja Classroomiin, tällä viikolla vain Classroomiin. Tehtäviin on päivittäin mennyt maksimissaan 3 tuntia, vaikka pakotan tekemään myös lisätehtäviä. Minä toivoisin enemmän tehtäviä, nyt peliaikaa jää liikaa loppupäiväksi ja mun pitäisi saada omat, paljon keskittymistä vaativat työt hoidettua.

Vierailija
279/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi alakouluikäistä ja joka aamu on open kanssa netin kautta opetusta. Toisen lapsen opetus kestää tunnin, jossa tarkastetaan edelliset tehtävät sekä luetellaan uudet ja keskustellaan tarvittaessa. Toisen lapsen opettaja pitää kaksi tuntia kestävän liveopetus session jossa tekevät samalla tehtäviä. Lisäksi tulee läksyjä. Läksyistä tulee tieto myös vanhempien Wilmaan ja lasten omaan Wilmaan myös. Heillä on ollut omat tunnukset jo pitkään. Mielestäni tuo liveopetus on ollut toimivampi mitä itse olen ehtinyt seurailla, joudun käymään töissä niin aika omatoimisesti lapset opiskelevat.

Vierailija
280/354 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että opet laittaisivat vanhemmille viestiä, jos oppilas ei tee tehtäviään tai tekee ne niin huonosti, että arvosanat ovat vaarassa laskea. 9. luokkalaiselle päättötodistuksen arvosanat ovat tärkeitä, siksi olisi mukavaa jos huoltajille kerrottaisiin ajoissa ongelmista, jotta niihin voisi puuttua. Moni teini huolehtii / on huolehtimatta itse koulunkäynnistään, eikä todellakaan käy vanhempiensa kanssa läpi koulutehtäviään.