Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvio hoidetaanko sinua, jos/kun potilaita aletaan priorisoimaan.

Vierailija
22.03.2020 |

Itsellä hoitoa puoltavat ainakin
- ikä
- olen opiskelija+töissä
- perusterve
- pienet lapset
- en tupakoi/käytä alkoholia
- olen hoikka ja harrastan liikuntaa

Hoitoa vastaan
- vanha masennus ja itsemurhayritys (nykyään ei aiheuta ongelmia, mutta toki näkyvät potilastiedoissa)
- käyn terapiassa, olen siis kuluerä

Uskon että jos sairastuisin vakavasti epidemian alkuvaiheessa, saisin hoitoa. Jos sairaalaan tulisi väkeä ovista ja ikkunoista, en varmasti olisi listan kärkipäässä menneisyydestäni johtuen.

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. On sellainen hoitotahto jo tehtynä.

Vierailija
2/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse hoitoa. Osaan pitää huolta itsestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pientä lasta, siinä se. Nekin saa muille hoidettavaksi, joten ei minun arvoni kummoinen ole. Fyysisessä kunnossa ei ole moitittavaa, mutta sosiaalinen ja henkinen puoli kusee.

Vierailija
4/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoideta. Ikää 59 v, astma, verenpainetauti ja nivelreuma. Työelämässä olen, mutta ikä ja perussairaudet tipauttaisivat pois hoidettavien joukosta. Sen vuoksi olenkin käytännöllisesti katsoen eristäytynyt kotiini. 

Vierailija
5/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

37v, perusterve kahden lapsen työssä käyvä äiti.

En tupakoi tai käytä alkoholia.

Uskon siis hoitoa saavani tarvittaessa.

Tosin en tämän ikäisenä ja perusterveenä joutuvani tehohoitoon.

Vierailija
6/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä, mutta luulen että olisin etunenässä. Kaksi lasta, aukoton työhistoria terveydenhuollossa. Ikää 40. Sukupuoli nainen.

Vierailija
7/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan. Ikä 50+, aikuiset lapset, pari perussairautta, eikä edes sen maan passia, jossa asun. Kyllä putoan auttamatta hoidettavien joukosta. Mutta tällaista se on. Mulla on ollut hyvä elämä, josta olen kiitollinen.

Vierailija
8/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Tupakoitsija sinkkumies, joutaakin mennä.

Vierailija
9/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

34v,yksi kouluikäinen lapsi, yh. Ei työtä sairauden takia. Veikkaisin, että hoidettaisiin ennen vanhuksia ja ettei lapsi jää orvoksi, mutta aika moni myös pääsisi edelleni.

Vierailija
10/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. 

Kolmekymppinen perheellinen nainen, sairaalloinen ylipaino + lapsesta asti mielenterveysongelmia. Ei minkäänlaista työhistoriaa tai opiskeluja. 

Vierailija
11/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Tupakoitsija, sinkkumies, opiskelija, 27 vuotta. Varmaan nuoret naiset, lapsiperheet ja työssäkäyvät menisivät ainakin ohi.

Vierailija
12/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavara osuu tuulettimeen ihan toden teolla ja hoitopaikoista on pulaa, niin en hakeudu itse hoitoon. Ei tarvise tehdä valintaa minun kohdallani.

Vierailija
13/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin olevani etuoikeutettujen joukossa ikäni, perhetilanteeni, ammattini ja terveyshistoriani perusteella.

Vierailija
14/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä niele kiltisti jos sille linjalle lähdetään.

Vierailija
15/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taiteellinen lahjakkuus/-nerokkuus olisi ihmiskunnalle tärkeää, minut hoidettaisiin. Pystyn tuottamaan ihmisille niin paljon henkistä rikkautta.

Se taas lisää suunnattomasti ihmisten hyvinvointia ja sitä kautta tehokkuutta ja jaksamista.

Nihilistit eivät piittaa henkisistä arvoista.

En siis pääse hengityskoneeseen, joten pelini on pelattu.

Vierailija
16/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta ei näy potilastiedoissa. Sen sijaan mt-välilehdillä on useampi tapahtuma, olin joskus masennuksen vuoksi psyk avoimella. Lisäksi seitsemän vuotta sitten olleen kasvaimen vuoksi paljon tutkimuksia ja hematologin seuranta. Itseasiassa tuosta johtui se masennuskin.

Eiköhän noista potilastiedoista seuraa, että minut laitetaan käytävälle odottamaan hiljaisempia aikoja, kun muut menee ohituskaistalla ohi.

Vierailija
17/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu olisiko lääkärin mielestä toivoa vai ei. Kukaan ei tiedä miten reagoin tautiin

Vierailija
18/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää hoitotahto ja suositelkaa iäkkäitä sukulaisianne tekemään samoin. Hoitotahdon voi laatia esim. OmaKannassa.

Vierailija
19/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pistettäisiin pihalle. 57v, tupakoiva, verenpainetauti ja lihavuus. Ei toivoakaan. Mutta kun itse sen jo etukäteen tiedostaa niin eipä tule sitten ikäviä yllätyksiä.

Vierailija
20/132 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää hoitotahto ja suositelkaa iäkkäitä sukulaisianne tekemään samoin. Hoitotahdon voi laatia esim. OmaKannassa.

Millainen kannattaa tehdä? Huomioidaanko, jos sinne kirjoittaa "Minun hyväkseni on tehtävä kaikki mahdollinen. Haluan hengityskoneen, eikä sitä saa kesken hoidon luovuttaa kenenkään toisen hoitoa varten, vaikka kuinka olisi hätätilanne. Ei siinäkään tapauksessa, etten minä olisi hoidettavien tärkeimmässä joukossa."

Epäilen, ettei sillä hoitotahdolla ole mitään väliä triage-tilanteessa, eli kun joudutaan päättämään ketä hoidetaan ja ketä ei. Poikkeustila, ja poikkeuksellisesti hoitotahto voidaan varmaan jättää huomioimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän