Arvio hoidetaanko sinua, jos/kun potilaita aletaan priorisoimaan.
Itsellä hoitoa puoltavat ainakin
- ikä
- olen opiskelija+töissä
- perusterve
- pienet lapset
- en tupakoi/käytä alkoholia
- olen hoikka ja harrastan liikuntaa
Hoitoa vastaan
- vanha masennus ja itsemurhayritys (nykyään ei aiheuta ongelmia, mutta toki näkyvät potilastiedoissa)
- käyn terapiassa, olen siis kuluerä
Uskon että jos sairastuisin vakavasti epidemian alkuvaiheessa, saisin hoitoa. Jos sairaalaan tulisi väkeä ovista ja ikkunoista, en varmasti olisi listan kärkipäässä menneisyydestäni johtuen.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
21 vuotias insinööriopiskelija, mies, ei mitään tauteja tai sairauksia sekä ihan hyvässä fyysisessä kunnossa. Aukoton työhistoria ja työpaikka valmiina, uskon että hoidettaisiin.
Luuletko tosiaan, että siinä tilanteessa kun pitää päättää että kuka saa hoitoa ja kuka ei, olisi lääkäreillä aikaa selvittää henkilön työhistoriaa ja odottavia työpaikkoja? Ainoa asia millä silloin on väliä, on sen hetkinen kuntosi ja todennäköisyys jäädä eloon.
Vierailija kirjoitti:
21 vuotias iinsinööriopiskelija, mies, ei mitään tauteja tai sairauksia sekä ihan hyvässä fyysisessä kunnossa. Aukoton työhistoria ja työpaikka valmiina, uskon että hoidettaisiin.
Olet oikeassa. Sinulla elinvuosia vielä n 60, voit saada lapsiakin. Minulla vain n. 30, ja vaihdevuodet. Edellesi menee vain samanikäinen nainen, luulisin, ja kaikki nuoremmat.
N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko joutuvani tehohoitoon, ellei syy olisi jokin muu kuin korona. Vaikka jokin onnettomuus tai aivoverenvuoto tms. Siinä tapauksessa riippuu tottakai ennusteesta. Jos toivoa on, niin kyllä minut luultavasti priorisoitaisiin useimpien edelle. Olen täysin terve 24-vuotias nainen. Tuskinpa meitä kovin montaa siellä tehohoidossa olisi.
Nuoriakin on ollut tehohoidossa koronan vuoksi...
A) alle 30-vuotiaita on joutunut erittäin vähän. Siksi minun mahdollisuuteni joutua on olemassa mutta häviävän pieni.
B) Heillä on ollut jokin sairaus tai ovat olleet päivittäin tupakoivia. Minä olen täysin terve.
C) Tehohoidolla on mediaseksikkäissä artikkeleissa ollut monenlaista määritelmää. Jonkun mukaan tehohoitoa oli se, että hänellä oli happiviikset, katetri ja peräti kaksi kanyylia.Italiassa 41 prosenttia tehohoitopotilaista on ollut nuoria ihmisiä.
Mistä revit tuon 41 prosenttia? Olisiko fiksun keskustelijan tavoin antaa lähdettä väitteellesi? Ja mikä siinä on ollut nuori? Alle 70-vuotias?
Tässä alle viikon takainen Suomessa julkaistu uutinen Italiasta.
"Italiassa lähes 12 prosenttia tehohoidossa olevista koronaviruspotilaista on alle 50-vuotiaita" - IS 16.3.2020 https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006441564.html
12 % < 41 %. Alle 50-vuotias ei tarkoita samaa kuin nuori.
16.3. Tuo on vanha uutinen. Nuorten tilanne tulee näköjään viiveellä.
Suomessa on tehty tilasto sairastuneista, kaava sama kuin Kiinassa.
Suurin osa sairastuneista on ollut 20- 49- vuotiaita.
Sairastuneista, ei tehohoitoon päätyvistä. Suomessa tilanne on vielä hyvin alkuvaiheessa. Sairastuneet ovat olleet nuoria, koska he matkustelevat, käyvät töissä ja näkevät ihmisiä.
Tuskin pääsisin tehohoitoon. Ikä 45v, ylipainoa 10kg ja tupakoin. Ei sillä ole väliä että olen ollut töissä 25vuotta. Ikää liikaa ja rööki-> joutaa kuolemaan.
Ei pelastettaisi 45 v. ja sairastuin juuri. Siellähän se kaikki näkyy omakannassa. Pitäisi laittaa sinne ehkä että minua saa käyttää koekaniinina kokeellisessa lääkinnässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista, jos olet työelämässä ja sinulla on huollettavia, hoidetaan varmasti. Tätä samaa tehdään joka pv, mm. jos pitää liuottaa tukoksia aivoista. Te pöllöt ette vaan sitä tajua/tiedä. Rauhoittukaa nyt jo!
Höpö höpö, siinä vaiheessa kun hoito on kiireesti priorisoitava, ei veronmaksukyvyllä tai jälkeläisten lukumäärällä ole mitään vaikutusta, lääkärit eivät edes näitä tietoja. Siinä tilanteessa katsotaan vain henkiinjäämismahdollisuuksia ja eliniänodotetta.
Olen todellinen kyynikko ja miettinyt muutaman vuoden ajan ihmisten pisteitä.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että meidät on jo pisteytetty. Pisteet näkyvät valmiiksi lääkäreille tietokoneelta.
Jos on tarpeeksi pisteitä, voit ehkä saada hoitoa. Ne saavat joka tapauksessa joilla on suhteita, iällä ei ole mitään väliä.
Olen nuori ja perusterve enkä tupakoi, mutta masentunut, eli tuskin pääsen jos vaihtoehtona on toinen saman ikäinen yhtä terve joka ei ole masentunut. Ihan ymmärrettävää.
Kyllä. Tupakoin ja vedän viinaa, ei lapsia. Te perheelliset perusterveet mallikansalaiset voitte pysyä kotona sairastamassa, ette tarvitse apua.
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori ja perusterve enkä tupakoi, mutta masentunut, eli tuskin pääsen jos vaihtoehtona on toinen saman ikäinen yhtä terve joka ei ole masentunut. Ihan ymmärrettävää.
Kuunnelkaa nyt itseänne hyvät ihmiset, tämä on ihan hirveää tekstiä! Ei ihmisiä arvoteta sen perusteella onko taustalla masennusta, ikä ja kunto ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut hoitotahdossa jo parin vuoden ajan jotain sellaista, että jos katsotaan että jäisin hoidon jälkeen todennäköisesti huonompaan kuntoon pysyvästi, tai paraneminen on epätodennäköistä (kuolema todennäköistä), niin elämää ylläpitävät ym. hoidot saa lopettaa heti omaisten sanottua hyvästinsä. Mahdetaankohan minua ottaa kriisitilanteessa edes sisälle sairaalaan? Mietin, että pitäisikö tuota hoitotahtoa jotenkin muuttaa, siinä tapauksessa jos haluan yrittää kuitenkin koronasta selvitä. Tuon olen kumminkin laatinut sillä oletuksella, että terveyttäni on hyvillä resursseilla kokeiltu pelastaa.
Minulla on samantyyppinen hoitotestamentti. Sitä kirjoittaessa en osannut ajatella koronan kaltaista tilannetta. Luultavasti hoitavat tahot ymmärtävät tämän ja hoitavat siitä huolimatta, koska käsittääkseni koronasta ei jää pysyviä vakavia vaurioita.
Jaa-a, en varmaan olisi listan kärjessä, mutta en viimeisenäkään. Nainen, 45, ylipainoa on mutta muuten perusterve, ei tupakointia ja alkoakin käytän harvoin. Kolme ala-ikäistä lasta ja työ kriittisellä alalla, mutta alan hallintopuolella ei suorittavana.
Mies, lasteni isä siis, menisi varmaan listassa ohitseni vaikka on pari vuotta vanhempi, koska on selkeästi paremmassa kunnossa tosin alkoholia kuluu enemmän.
No riippuu kai kuka on se toinen vaihtoehto pääsemään siihen ainoaan vapaanaolevaan hengityskoneeseen. 80v mummo ja 8v lapsi.?
N44, perussairaus kohonnut verenpaine, 2 lasta, vakityö hyvässä työpaikassa.
Plussat:
36
2 lasta
Palkka 6000
Miinukset:
Tupakoin (mutta eipä tarvitse kertoa)
Kuulun ehdottomasti tärkeimpään ryhmään :)
Kyllä varmaan aika etupäässä olen. 30-vuotias, kaikin puolin perusterve ja hoikka, en tupakoi.
Uskoisin saavani hoitoa.
- Pienen lapsen äiti.
- Kolme ammattia sote-sektorilla, voisin olla hyödyllinen monessa työssä.
- Ei perussairauksia.
- Ainoa asia mihin yhteiskunta joutuu tahollani panostamaan, on lapsen päivähoito vanhempien tehdessä vuorotyötä.
Varmaan aika listan hännillä, mutta eipä tuo haittaiskaan. Olen nuori perusterve mutta mt ongelmainen ja sen takia työtön sekä kouluttamaton. Mutta tosiaan jos korona iskisi lujaa ja menettäisin henkeni niin mieluummin niin päin kuin että selviäisin ja pitäisi vielä jaksaa elää täällä ja sen lisäksi keuhkot vaurioituneena.
24v nainen, opiskelen ja käyn töissä. Hyvä kunto, ei sairauksia tai ylipainoa. Eli eiköhän hoidettaisi.
44 vee nainen; tupakoin, lievä ylipaino, lievä verenpainetauti ja työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vähän kuitenkaan lääkärissäkäyntejä eli perusterve eikä yhtään reikiä hampaissa joten en kuormita terveydenhuoltojärjestelmää ainakaan vielä.
Kumppani 40 vee perusterve mies. Tupakoi, lievä ylipaino mutta työssä alalla jossa töitä riittää. Ei sairauslomia juurikaan ja nekin vain esim.muutama työtapaturma.
Itsestäni en tiedä, ehkä siinä kintaalla, mutta tuottavuuden ja eliniän odotteen takia mieheni tulee saamaan hoitoa.
Törkeää, jos ihmisiä leimattaisiin sairaushistorian perusteella. Eikö senhetkinen selviämismahdollisuus pitäsi olla tärkein perustelu?
Miksi mt-ongelmat olisivat jokin peruste?
En tiedä? 30 vuotta, lapseton sinkku. Perusterve mutta vähän vatsan kohdalta pulska. Tupakoin harvakseltaan ja silloin tällöin menee kaljaa. Töissäkäyvä.