Arvio hoidetaanko sinua, jos/kun potilaita aletaan priorisoimaan.
Itsellä hoitoa puoltavat ainakin
- ikä
- olen opiskelija+töissä
- perusterve
- pienet lapset
- en tupakoi/käytä alkoholia
- olen hoikka ja harrastan liikuntaa
Hoitoa vastaan
- vanha masennus ja itsemurhayritys (nykyään ei aiheuta ongelmia, mutta toki näkyvät potilastiedoissa)
- käyn terapiassa, olen siis kuluerä
Uskon että jos sairastuisin vakavasti epidemian alkuvaiheessa, saisin hoitoa. Jos sairaalaan tulisi väkeä ovista ja ikkunoista, en varmasti olisi listan kärkipäässä menneisyydestäni johtuen.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää hoitotahto ja suositelkaa iäkkäitä sukulaisianne tekemään samoin. Hoitotahdon voi laatia esim. OmaKannassa.
Millainen kannattaa tehdä? Huomioidaanko, jos sinne kirjoittaa "Minun hyväkseni on tehtävä kaikki mahdollinen. Haluan hengityskoneen, eikä sitä saa kesken hoidon luovuttaa kenenkään toisen hoitoa varten, vaikka kuinka olisi hätätilanne. Ei siinäkään tapauksessa, etten minä olisi hoidettavien tärkeimmässä joukossa."
Epäilen, ettei sillä hoitotahdolla ole mitään väliä triage-tilanteessa, eli kun joudutaan päättämään ketä hoidetaan ja ketä ei. Poikkeustila, ja poikkeuksellisesti hoitotahto voidaan varmaan jättää huomioimatta.
Lakeja taitaa olla pakko noudattaa. Eli jos vieressä on liki samanlainen potilas ilman hoitotahtoa, eiköhän se ole hoitajille helpompi. Toisaalta joku aivan viimeisen päälle vittuuntunut saattaa juuri hoitotahdon vuoksi päättää ottaa piuhat irti.
Mulla on ollut hoitotahdossa jo parin vuoden ajan jotain sellaista, että jos katsotaan että jäisin hoidon jälkeen todennäköisesti huonompaan kuntoon pysyvästi, tai paraneminen on epätodennäköistä (kuolema todennäköistä), niin elämää ylläpitävät ym. hoidot saa lopettaa heti omaisten sanottua hyvästinsä. Mahdetaankohan minua ottaa kriisitilanteessa edes sisälle sairaalaan? Mietin, että pitäisikö tuota hoitotahtoa jotenkin muuttaa, siinä tapauksessa jos haluan yrittää kuitenkin koronasta selvitä. Tuon olen kumminkin laatinut sillä oletuksella, että terveyttäni on hyvillä resursseilla kokeiltu pelastaa.
En usko joutuvani tehohoitoon, ellei syy olisi jokin muu kuin korona. Vaikka jokin onnettomuus tai aivoverenvuoto tms. Siinä tapauksessa riippuu tottakai ennusteesta. Jos toivoa on, niin kyllä minut luultavasti priorisoitaisiin useimpien edelle. Olen täysin terve 24-vuotias nainen. Tuskinpa meitä kovin montaa siellä tehohoidossa olisi.
Ehkä hoidettaisiin. 35v työssäkäyvä, perusterve, 3 alakoululaisen äiti. Korkeastikoulutettu. En tupakoi tai käytä juurikaan alkoholia. Terveysrekisteristä ei löydy oikeastaan kuin vuosittaiset influenssarokotukset ja muutama poskiontelotulehdus. Ylipainoa kyllä on, mutta ei niin paljoa että lukeutuisin sen perusteella riskiryhmään.
Se riippuu täysin siitä mikä ennusteeni on. Jos sairaus on tuhonnut munuaiset ja keuhkoni, mutta toisella vain munuaisen, niin se toinen menee minun edelle. Ei se ole sen kummempaa. Millään veronmaksukyvyllä tai lapsilukumäärällä ei ole mitään merkitystä. Loppujen lopuksi se on tuuri, joka ratkaisee mihin kondikseen menee ja mikä on kohtalo.
Yksinkertaista, jos olet työelämässä ja sinulla on huollettavia, hoidetaan varmasti. Tätä samaa tehdään joka pv, mm. jos pitää liuottaa tukoksia aivoista. Te pöllöt ette vaan sitä tajua/tiedä. Rauhoittukaa nyt jo!
Vierailija kirjoitti:
En usko joutuvani tehohoitoon, ellei syy olisi jokin muu kuin korona. Vaikka jokin onnettomuus tai aivoverenvuoto tms. Siinä tapauksessa riippuu tottakai ennusteesta. Jos toivoa on, niin kyllä minut luultavasti priorisoitaisiin useimpien edelle. Olen täysin terve 24-vuotias nainen. Tuskinpa meitä kovin montaa siellä tehohoidossa olisi.
Nuoriakin on ollut tehohoidossa koronan vuoksi...
Ette kai te kuvittele, että on olemassa mitään "takuita"? Voin sanoa, että ei ole. Riippuu täysin hoidettavan kunnosta, ketä hoidetaan ja ketä ei. Se työtön, perusterve tyyppi menee johtajan ohi, jos sen johtajan kroppa piiputtaa ja työttömän ei.
Olen työelämässä oleva fyysisesti hyvässä kunnossa oleva 55- vuotias nainen. Minulla ei ole ylipainoa, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Ikä tulee olemaan se ratkaiseva sitten.
50v, insinööri, johtavassa asemassa. Uskon että hoidetaan.
No kukaan sijaisperhe ei halua minun lapsia, joten molemmat menevät laitokseen, jos minä kuolen. Yhteiskunta säästää pitkän pennin, kun minä pysyn hengissä. Lapset eivät myöskään traumatisoidu, ja aiheuta lisäkustannuksia sillä. Olen nelikymppinen ja terve. En tupakoi
Mistä ne tietää siellä teholla poltatko tupakkaa tai juotko alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) alle 30-vuotiaita on joutunut erittäin vähän. Siksi minun mahdollisuuteni joutua on olemassa mutta häviävän pieni.
B) Heillä on ollut jokin sairaus tai ovat olleet päivittäin tupakoivia. Minä olen täysin terve.
C) Tehohoidolla on mediaseksikkäissä artikkeleissa ollut monenlaista määritelmää. Jonkun mukaan tehohoitoa oli se, että hänellä oli happiviikset, katetri ja peräti kaksi kanyylia.
Olen nuori, lapseton perusterve naisihminen. Kyllä varmaan silmät kiiluen katsottaisiin, että tuossapa hyvä synnytyskone, joka pitää hoitaa kondikseen, että pääsee pullauttelemaan uusia veronmaksajia ulos.
36 v
Nainen
1 lapsi
Työhistoria ihan ok
Hoikka ja ei perussairauksia
Miinusta tupakointi
Luulen että hoidettaisiin ellen ole röökaamalla tuhonnut täysin keuhkojani
Tuskin.
Paitsi jos terveyspuolen väkeä on delannu rajusti, niin jotain osaavani pumpataan kasaan ja siirretään sossupuolelta hoitsuksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne tietää siellä teholla poltatko tupakkaa tai juotko alkoholia?
Luuletko, ettei tupakkaa haista? Labrat varmasti otetaan teholla ja jos ggt ja muut alkoholismiin viittaavat on koholla, ne on koholla.
Uskokaa nyt, ei mt tai tupakointi sen enempää vaikuta vaan niistä seuraava fyysinen kunto jos siinä näkyy jotain selvästi. Hoitotahdoilla ei ole merkitystä kuin siltä osin kielletäänkö siinä hoito. Kaikkien oletus on, että hoidetaan jos kyetään oli sitä hoitotahdossa erikseen sanottu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) alle 30-vuotiaita on joutunut erittäin vähän. Siksi minun mahdollisuuteni joutua on olemassa mutta häviävän pieni.
B) Heillä on ollut jokin sairaus tai ovat olleet päivittäin tupakoivia. Minä olen täysin terve.
C) Tehohoidolla on mediaseksikkäissä artikkeleissa ollut monenlaista määritelmää. Jonkun mukaan tehohoitoa oli se, että hänellä oli happiviikset, katetri ja peräti kaksi kanyylia.
Italiassa on tehohoidossa ja hengityskoneissa muuten täysin terveiksi todettuja parikymppisiä taistelemassa hengestään, osa kuollut jo. En sinuna keulisi kauheasti.
Ikä 50v, perusterve, normaalipainoinen ja liikuntaa harrastava hyväkuntoinen nainen. Ei ole aikuisiällä sairastanut mitään perusflunssaa kummempaa.
Työtön duunari ja lapsetkin aikuisia.
Näillä spekseillä en osaa sanoa, saanko hoitoa vai en.