Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa
Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.
Tästä tulee hieno kuukausi.
Kommentit (586)
Tehkää nyt joku äkkiä uusi meemi tästä.
"Isovanhemmat lähtivät sotaan, meidän pitää auttaa lasta koulunkäynnissä. Sinä selviät tästä. "
Vierailija kirjoitti:
Ehkä opetuksen laatu paranee ensi viikolla, kun opettajat saavat haltuun sähköisiä työkaluja. Jotkut opettajat ovat valitettavan tumpeloita tässä. Onni, jos lapsella sattuu olemaan opettaja, joka on ajanhermoilla ja hallitsee laajasti tietotekniikan. Nämä lapset saa todennäköisesti laadukkaampaa opetusta.
Ei siinä tarvii muuta osaamista kuin laittaa videoneuvottelun linkki wilmassa kaikille oppilaille/vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän alalla itse mahdat työskennellä, jos pystyt kahdessa päivässä siirtämään työsi täysin toiseen järjestelmään ja toimintamallliin. Saattaisi siinä sinullakin mennä vähintään viikko, että saat kasaan mitään järkevää.
Me teollisuudessa vaihdettiin yleensä paikan päällä työryhmänä tehtävästä työstä teamsiin päivän varoitusajalla.
Meillä Vihreässä lahkossa on nyt mm ravintoiden ja hotellien henkilökuntaa ruokakaupan puolella. Opastus on tossa on vessa (jossa ei saippuaa, käsidesiä eikä paperia) ja tossa on lottokone. Työ opettaa tekijäänsä-mantralla oppii kyllä nopeasti. Virusten leviämisen kannalta on myös tehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että opettajat viettäneet koko elämänsä koulussa. Tulee ihan yllätyksenä, että muitakin ammatteja on olemassa ja niissä pitää tehdä töitä.
Siis missä opettajat ovat yllättyneet, että muissa ammateissa tehdään töitä. Eikö tässä nyt muut ole yllättyneet, miten vaikeaa ja aikaavievää se opettaminen onkin, vaikka on tehtävätkin ihan valmiina.
Minä olen yllättynyt, että miten yhden ammatin suorittamisen lisäksi myös opettajan työn voi tehdä siinä sivussa. Ei se näyttäs sitten paljoo vaativan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä opetuksen laatu paranee ensi viikolla, kun opettajat saavat haltuun sähköisiä työkaluja. Jotkut opettajat ovat valitettavan tumpeloita tässä. Onni, jos lapsella sattuu olemaan opettaja, joka on ajanhermoilla ja hallitsee laajasti tietotekniikan. Nämä lapset saa todennäköisesti laadukkaampaa opetusta.
Ei siinä tarvii muuta osaamista kuin laittaa videoneuvottelun linkki wilmassa kaikille oppilaille/vanhemmille.
Mutta voin ymmärtää, että se on opettajille vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitat? Tietenkin vanhemmat hoitavat lapsensa opetuksen. Kaikki ovat samassa veneessä.
No eivät pysty. Voivat auttaa ja pitävät huolen, että lapsi opiskelee.
Jos kotona on pienempiä tarhaikäisiä, joku perheen jäsen sairas ja etänä työtkin on vielä tehtävä, niin ihan oikeasti oman työnsä lisäksi, sairaanhoidon lisäksi, tarhaikäisen lisäksi, ruokien laitoin lisäksi vanhempi vielä opettaa lastaan!!! Mikä on opettajan tehtävä - laittaa vain tehtävät. Kyllä se opettaja opettaa vaikka etäyhteyden tai puhelimien välityksellä näinä päivinä. Vanhemman tehtävä on huolehtia, että lapsi käy koulua kotona eikä vaikka pelaa tms.
Olen samaa mieltä kanssasi. Täällä on ihmisillä pasmat hukassa, jotka väittävät jotain muuta. Ei tietenkään voi kaataa vastuuta vanhempien niskaan, vaikka kuinka olisikin poikkeustila.
Ei voi kun ihmetellä miten vaikeaa joillekin on normaalit, tavalliset asiat.
Sinun lapsi, sinä opetat.
Tottakai se riittää, että opettaja laittaa tehtävät oppilaille ja ne tehdään.
Mikä tässä on vaikeaa?
En myöskään ymmärrä kuinka vaikeaa on lapsen tehdä edes pieni osa itsenäisesti. Niin moni valittaa ettei pärjää lapsensa kanssa tai ei pysty tekemään omia töitään lapsen ollessa kotona.
Kasvattakaa niitä lapsia, tehkää yhdessä säännöt, lukkari tai jotain.
Tämä on poikkeustilanne ja siinä toimitaan poikkeuksellisesti. Eivät opettajatkaan pysty kaikki toimimaan samalla tavalla ja yhtenäisesti, silti jokainen tekee varmasti parhaansa tässä tilanteessa.
Online- opiskelu on hankalaa heille joilla ei koneita ole ominaan. Esim perheessä saattaa olla vaik yksi tietokone ja monta käyttäjää. Hieman ymmärrystä nyt! Ja järkeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko jokainen kitisijä nyt kertoa, mitä opettajien pitäisi asialle tehdä? Ei ole tainnut yhtäkään ehdotusta tulla. Pitäisikö kaikille perheille järjestää videoneuvottelulaitteet kotiin? Pitääkö opettajan kuvata 45 minuutin mittaisia opetusvideoita (sellaisen kuvaamiseen menee paljon kauemmin kuin 45 minuuttia)? Opettajarobotti jokaiseen kotiin? Vai mitä ihmettä? :O Itse en kyllä keksisi kovin kummoisia tapoja näin lyhyessä ajassa. Pidemmällä aikavälillä voisin laatia jotain nettitehtäviä ja jotkin lyhyet muistiinpanot tai kuviot tärkeistä asioista, mutta enpä nyt yhtäkkiä keksi, miten se eroaa siitä, että tehdään ne tehtävät oppikirjasta.
Mitäs videoneuvottelulaitteita sinä tarvitset? Eiköhän jokoaisesta kodista nykyään tietokone ja nettiyhteys löydy. Jos ei löydy, niin olis aika siirtyä tälle vuosituhannelle.
No kai siinä pitää olla vähän erilaiset systeemit, että opettaja pystyy esimerkiksi tarkistamaan lapsen kirjaan tekemät tehtävät ja osoittamaan, mikä kohta pitää korjata. Tai ylipäätään kuulee, mitä oppilas kysyy. Sitten kun siinä on ne 20 oppilasta saman yhteyden päässä kysymässä, niin riittääkö tosiaan tavallinen nettiyhteys ja läppärin mikrofoni?
Vierailija kirjoitti:
Kun se kolmannen luokan ope on siellä koulussa opettamassa kriittisten alojen vanhempien lapsia. Ei ole varmaan vielä ihan loppuun asti mietitty sitä miten tämän nettijako onnistuisi.
Meillä sama tilanne neljäsluokkalaisen kanssa. Kasa tehtäviä, ei aikatauluja, ei opetusta, ei miten saa opettajaan yhteyttä. Satun nyt itse olemaan saikulla mutta kohta taas töihin ja sitten ei ole kukaan opettamassa lasta. Näinkö tämän nyt piti mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko jokainen kitisijä nyt kertoa, mitä opettajien pitäisi asialle tehdä? Ei ole tainnut yhtäkään ehdotusta tulla. Pitäisikö kaikille perheille järjestää videoneuvottelulaitteet kotiin? Pitääkö opettajan kuvata 45 minuutin mittaisia opetusvideoita (sellaisen kuvaamiseen menee paljon kauemmin kuin 45 minuuttia)? Opettajarobotti jokaiseen kotiin? Vai mitä ihmettä? :O Itse en kyllä keksisi kovin kummoisia tapoja näin lyhyessä ajassa. Pidemmällä aikavälillä voisin laatia jotain nettitehtäviä ja jotkin lyhyet muistiinpanot tai kuviot tärkeistä asioista, mutta enpä nyt yhtäkkiä keksi, miten se eroaa siitä, että tehdään ne tehtävät oppikirjasta.
Mitäs videoneuvottelulaitteita sinä tarvitset? Eiköhän jokoaisesta kodista nykyään tietokone ja nettiyhteys löydy. Jos ei löydy, niin olis aika siirtyä tälle vuosituhannelle.
Ei, kaikista kodeista ei todellakaan löydy tietokonetta. Lisäksi joka kaupungissa/kunnassa on katvealueita, joissa yhteydet ovat olemattomat. Nyt ei voi mennä edes kirjastoon tekemään siellä koneella mitään.
Sinä taidat elää jossain omassa pumpulisessa mediaharhassa, että kun itselläsi kaikki pelittää kympillä niin kaikilla tässä maailmassa pelittää tai ainakin Suomessa.
Eikö ole sen verran älliä päässä ettei ala-asteen matikka suju?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kun ihmetellä miten vaikeaa joillekin on normaalit, tavalliset asiat.
Sinun lapsi, sinä opetat.
Tottakai se riittää, että opettaja laittaa tehtävät oppilaille ja ne tehdään.
Mikä tässä on vaikeaa?
En myöskään ymmärrä kuinka vaikeaa on lapsen tehdä edes pieni osa itsenäisesti. Niin moni valittaa ettei pärjää lapsensa kanssa tai ei pysty tekemään omia töitään lapsen ollessa kotona.
Kasvattakaa niitä lapsia, tehkää yhdessä säännöt, lukkari tai jotain.Tämä on poikkeustilanne ja siinä toimitaan poikkeuksellisesti. Eivät opettajatkaan pysty kaikki toimimaan samalla tavalla ja yhtenäisesti, silti jokainen tekee varmasti parhaansa tässä tilanteessa.
Online- opiskelu on hankalaa heille joilla ei koneita ole ominaan. Esim perheessä saattaa olla vaik yksi tietokone ja monta käyttäjää. Hieman ymmärrystä nyt! Ja järkeä
Sittenhän tästä poikkeustilasta voi tehdä uuden normin. Kalliiden koulujen ylläpito jää pois kunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä te nyt alatte arvostaa opettajien työtä enemmän niin, että heille saadaan lisää palkkaa ja pois jatkuvat määräaikaiset työsuhteet. Mites olis??!!
Palkoista vinkuminen katastrofitilanteessa on jopa säälittävämpää kuin tämä aloitus.
Samaa näköjään Sari Sairaanhoitajatkin tekee.
Täällä oli sata sivua ainakin tekstiä, joissa huudettiin, että koulut kiinni heti. No nyt se tapahtui ja meteli jatkuu toisenlaisena. Onko se niin vaikeaa pitää silmällä, että tehtävät tulee tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kaikista kodeista ei todellakaan löydy tietokonetta. Lisäksi joka kaupungissa/kunnassa on katvealueita, joissa yhteydet ovat olemattomat. Nyt ei voi mennä edes kirjastoon tekemään siellä koneella mitään.
Sinä taidat elää jossain omassa pumpulisessa mediaharhassa, että kun itselläsi kaikki pelittää kympillä niin kaikilla tässä maailmassa pelittää tai ainakin Suomessa.
Ei voi enää nykyisin mennä tuon selityksen taakse. Mobiiliverkot kattavat koko Suomen alueen.
Tällä palstalla on kyllä aivan käsittämätöntä opettajavihaa, tämä siis huomattu muutoinkin kuin tässä ketjussa.
Mun lapsi alkoi itkemään kun kuuli, että koulu menee kiinni eikä näe luokkakavereita ja maailman parasta opettajaa pitkään aikaan.
Kesä- ja joululomilla myös sanoo välillä, että on ikävä opettajaa kun se on niin kiva.
Kotiopetus on tietysti oma hommansa, mutta eipä tässä vanhempana ihan hirveästi mitään tarvitse tehdä, kun opettajat koululla ovat antaneet jo niin hyvän pohjan opiskeluun, ja tässä vaiheessa lapsella sujuu itsenäinenkin opiskelu tosi hyvin.
Kauaa niihin ei päivästä mene, ja itse olen ainakin onnellinen kun saan viettää nyt niin paljon aikaa lapseni kanssa. Sillä lapsikin itseään lohdutti kun koulun sulkeminen suretti, että nyt on sitten kunnolla perheaikaa.
Mutta täytyy sanoa, että olen todella kiitollinen mun lapsen opettajille ja koululle, ja arvostan heidän työtään todella!
Miten teidän kymmenvuotiaat lapsenne ovat niin tumpeloita, että eivät osaa toimia esim. seuraavan ohjeen mukaan:
- Lue kappale 5 (s. 30-32)
- Tee kappaleen lopussa olevat tehtävät. Kirjoita vastaukset sähköiseen vihkoosi kello kahteen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että opettajat viettäneet koko elämänsä koulussa. Tulee ihan yllätyksenä, että muitakin ammatteja on olemassa ja niissä pitää tehdä töitä.
Siis missä opettajat ovat yllättyneet, että muissa ammateissa tehdään töitä. Eikö tässä nyt muut ole yllättyneet, miten vaikeaa ja aikaavievää se opettaminen onkin, vaikka on tehtävätkin ihan valmiina.
Minä olen yllättynyt, että miten yhden ammatin suorittamisen lisäksi myös opettajan työn voi tehdä siinä sivussa. Ei se näyttäs sitten paljoo vaativan.
Miten niin sivussa? Jos sinulla on mahdollisuus etätyöhön, kai sinä pystyt siitä irtautumaan hetkeksi, kun lapsi tarvitsee apua tai sitten aikatauluttaa työsi siten, että teet vaikka aamupäivän omia töitä ja iltapäivällä teet lapsen kanssa ne asiat, joita hän ei itse osannut ja sitten vielä sen jälkeen teet loput omista töistä. Minäkin olen tehnyt eilen omia töitä puoleen päivään asti ja loput tein 17-20 välillä.
Huonosti hoidettu.
Meillä erittäin hyvin.
Tosin poika ysillä.
Tämä palaute menee rehtorin kautta Tampereen kaupungille.
Kiitos Tampere!!