Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa
Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.
Tästä tulee hieno kuukausi.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto mua niin ottaa pattiin nää vanhemmat, jotka ovat sysäämässä koko kasvatusvastuun koululle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse kasvatusvastuusta vaan opetuksesta, joka kuuluu opettajille, jotka saavat siitä palkan ja nyt opetustyö pukataan kasvatustyön lisäksi vanhemmille.
No siis muutama kysymys: jos nyt se omien lasten opettaminen on vaikeaa, niin miksi on edes hankkinut lapsia?
Jos on korkeastikoulutettu ihminen, niin miksi antaa lasten opettaminen "tyhmemmille" ku voi olla riskinä että lapset oppivat jotain?
Jos Vanhemmille kuuluu kasvatus, niin eikö opettaminen kuulu myös kasvatukseen? Eli vastuuta on myös vanhenmilla?
Opettajat tekevät mahdollisimman paljon mitä tässä tilanteessa pystyy. Opettajat suunnitteleva,kokoustavat,miettivät sopivat tehtävät, hakevat sopivan materiialin ja tekevät kysymykset pohjatuen niihin. Eli Haistakaa paska kaikki jotka sanovat että opettajilla olisi jotenkin helppoa
hysteerisin terveisin epäileväinen kansalainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme koululaista, kaikilla tulee eri tavalla tehtävät (eri opet laittaa eri kanavia pitkin tehtäviä) ja tää kolmen lapsen opetus käy työstä. Olen äitiyslomalla joten mulle ei ole ongelma tämä mutta veikkaan että niille on todellinen ongelma joiden pitää tehdä etätyönä normaali työsuorite JA samalla hoitaa lasten koulut.
Sama täällä, kaikkien kolmen tehtävät saadaan eri tavalla. Yksi saa tehtävät aina tunti kerrallaan, toinen sai koko viikoksi ja kolmas päivänmittaan, mutta viiveellä. On siis itse seurattava milloin tulee uusia tehtäviä tehtäväksi, käytännössä siis minun. Opettajille saa soittaa päivän aikana tai laittaa sähköpostia.
Minkä ikäisiä sun lapset ovat, jos yksikään heistä ei pysty edes itse seuraamaan opettajan ohjeita? Vai ovatko muutenkin jotenkin erityisen tuen tarpeessa?
Ovat 1, 3 ja 8-luokkalaisia. Opettajilta tulee joka päivälle ohjeistusta ainakin 5 aineeseen wilmassa. Mukana linkkejä ja erilaisia materiaaleja. Itsellänikin kestää jonkin aikaa selvittää mitä pitää tehdä 1 lapsi per 1 aine. Ei ekaluokkalainen tuota pysty tekemään. Kolmasluokkalainen pystyy toki osittain. Lisäksi hoidan omia töitä ja päiväkoti-ikäisiä.
Ou nou, kuulostaapa raskaalta! Tsemiä!
Vierailija kirjoitti:
Niin jos sinulla on mukamas enemmän kolutusta kuin minulla, niin mikä ongelma siinä opettamisessa olisi? Haista huilu senkin elitistinen oman napaan katsoja ja toivottavasti sinulla ei koskaan tule olemaan lapsia, koska ne eivät tässä maailmassa oikeasti selviäisi päivääkään.
Aina vaan paranee. Teet itsestäsi nolon. Lapsia on useampi ja kaikilla koulu sujuu todella hyvin sekä kunnostautuneet myös harrastuksissaan. Itse olen urani luonut ja tilille rahaa saanut enkä perinyt omaisuuttani. Kuinkas on sinulla? Postiako jakelet?
Kyse on periaatteesta.
Lähden ohjaamaan asiakasta. Mene sinäkin nukkumaan, että jaksat taas aamuyöstä jakaa postit oikeaan luukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat miettimässä valmiita kokonaisuuksia? Meille tuli viesti, että tehkää tehtävät sivuilta xx-xx kirjasta yy ja zz. Kova suunnittelu.
Hohhoijaa. Ymmärrätkö, että tämä on vasta ensimmäinen päivä? Tässä vaiheessa ne kokonaisuudet ovat juuri tuollaisia, koska niitä ei ole SUUNNITELTU.
Hohhoijaa itsellesi. Jäädään toki odottelemaan kuinka huippuopettajat tekevät etäopetuskokonaisuuksia. Sen kun näkisi.
Minä taas mieluusti kuulisin heti, mikä oli sinun odotuksesi ja ehdotuksesi etäopetuksesta. Olettaen, että kaikilla oppilailla ei ole mitä nettikamerayhteysmahdollisuuksia. Miten sinä järjestäisit alakouluikäiselle etäopetuksen, joka on hieman eri asia kuin aikuisten videoneuvottelut työpaikan kustantamilla järjestelmillä ja laitteilla.
Sen miettiminen ei ole minun tehtäväni, vaan huippuosaavien opettajien. Minä teen omia töitäni ja mietin niihin liittyviä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt kyllä kamalan helppoa ole, 5. luokkalaisella pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja wilmassa pitkä lista tekemistä tälle päivälle. Itseopiskelu hankalaa, varsinkin tehtävän aloittaminen. Minäkö istun vieressä ja vahdin, että tehtävät tulee tehtyä?
Kyllä, se on nyt sinun velvollisuutesi vanhempana.
Ei ole velvollisuus tehdä opettajan töitä, joista opettaja saa palkan!
Joo, ei tosiaan ole vanhemman velvollisuus tehdä opettajan työtä! Monet sekoittavat nyt nämä seikat: Tämä ei ole kotikoulu, vaan etäopetus. Ottamalla lapsen kotikouluun lupaat ottaa (allekirjoittamalla paperit) lapsen oppimisvelvollisuuden omiin niskoihisi, eli olet vastuussa opettamisesta, että lapsi ei jää jälkeen. Etäopetus on koulun vastuuta, ei siis ole vanhempien tehtävä opettaa joka ikistä ainetta lapsille, vaan opettajien. Ja siinä sivussa vielä oma työ ja perheestä huolehtiminen, kuka sitä jaksaisi? Tätä menoa äidit ovat kaikki kohta työkyvyttömiä ja uupuneita. Älkää olko hölmöjä. Vaatikaa opettajilta paremmat ohjeet läksyjen tekoon. Opettajat eivät voi olettaa että lapset osaavat itse opiskella kirjoista asioita, joita heille ei ole opetettu (esim matematiikka). Vanhempien työ ei ole tehdä se kaikki työ, mitä yleensä koulupäivän aikana tapahtuu. Luulen että liian moni ottaa nyt aivan vääriä paineita.
Kuules. Etäopetus on ollut opettajien vastuulla noin neljä tuntia. Milläs aikataululla sinä pystyt muuttamaan oman työnkuvasi näin merkittävästi ja millaisilla tuloksilla? Huomisesta lähtien teet työsi metsän keskeltä eikä sinulla ole käytettävissäsi mitään muuta kuin tyhjä läppäri. No niin, suorita. Neljä tuntia aikaa saada homma toimimaan tai tulee potkut.
No eipä ole meidän opetusministerikään Suomea kovin hyvin oppinut vaikka on tällä ikänsä asunut. Huippua kaikki silti Suomessa.
Siis oikeasti.
Osa opettajista on koululla opettamassa, osa tutoroi digiosaamista, osa sairastaa, minulla pyörii omat pienet lapset jaloissa. Joku nettiluento on nyt mahdottomuus. Olen tehnyt töitä niin paljon kun pystyn. Tämä ei ole valinta. Jokainen meistä olisi mieluummin työpaikallaan. Tämä on kamala tilanne. Miten joku voi sanoa, että joku opettaja vetää nyt lonkkaa huolettomana ja tyytyväisenä
Hyvä hyvä, nämä lahjakkaammat lapset saavat nyt rauhassa opiskella eikä mennä mölisevien räkänokkien tahdissa. Tästä voitaisiin tehdä pysyvä ratkaisu.
Ohoh, onpas kaamea kosto koko koulujärjestelmälle.
Älä sitten opeta, omahan on lapsesi. Hän siitä kärsii, jos joku ylipäätään kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat miettimässä valmiita kokonaisuuksia? Meille tuli viesti, että tehkää tehtävät sivuilta xx-xx kirjasta yy ja zz. Kova suunnittelu.
Hohhoijaa. Ymmärrätkö, että tämä on vasta ensimmäinen päivä? Tässä vaiheessa ne kokonaisuudet ovat juuri tuollaisia, koska niitä ei ole SUUNNITELTU.
Hohhoijaa itsellesi. Jäädään toki odottelemaan kuinka huippuopettajat tekevät etäopetuskokonaisuuksia. Sen kun näkisi.
Minä taas mieluusti kuulisin heti, mikä oli sinun odotuksesi ja ehdotuksesi etäopetuksesta. Olettaen, että kaikilla oppilailla ei ole mitä nettikamerayhteysmahdollisuuksia. Miten sinä järjestäisit alakouluikäiselle etäopetuksen, joka on hieman eri asia kuin aikuisten videoneuvottelut työpaikan kustantamilla järjestelmillä ja laitteilla.
Sen miettiminen ei ole minun tehtäväni, vaan huippuosaavien opettajien. Minä teen omia töitäni ja mietin niihin liittyviä ratkaisuja.
Ei se muuta osaamista yhtään vähemmäksi, jos työtavoista viedään olennaiset elementit pois. Ei ole insinöörin ammattitaidon vika, jos häneltä viedään tietokone pois ja annetaan tilalle kynä ja paperia.
Näinä aikoina näkee kuinka moni lisääntyy vain huvikseen tai tavan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt kyllä kamalan helppoa ole, 5. luokkalaisella pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja wilmassa pitkä lista tekemistä tälle päivälle. Itseopiskelu hankalaa, varsinkin tehtävän aloittaminen. Minäkö istun vieressä ja vahdin, että tehtävät tulee tehtyä?
Kyllä, se on nyt sinun velvollisuutesi vanhempana.
Ei ole velvollisuus tehdä opettajan töitä, joista opettaja saa palkan!
Joo, ei tosiaan ole vanhemman velvollisuus tehdä opettajan työtä! Monet sekoittavat nyt nämä seikat: Tämä ei ole kotikoulu, vaan etäopetus. Ottamalla lapsen kotikouluun lupaat ottaa (allekirjoittamalla paperit) lapsen oppimisvelvollisuuden omiin niskoihisi, eli olet vastuussa opettamisesta, että lapsi ei jää jälkeen. Etäopetus on koulun vastuuta, ei siis ole vanhempien tehtävä opettaa joka ikistä ainetta lapsille, vaan opettajien. Ja siinä sivussa vielä oma työ ja perheestä huolehtiminen, kuka sitä jaksaisi? Tätä menoa äidit ovat kaikki kohta työkyvyttömiä ja uupuneita. Älkää olko hölmöjä. Vaatikaa opettajilta paremmat ohjeet läksyjen tekoon. Opettajat eivät voi olettaa että lapset osaavat itse opiskella kirjoista asioita, joita heille ei ole opetettu (esim matematiikka). Vanhempien työ ei ole tehdä se kaikki työ, mitä yleensä koulupäivän aikana tapahtuu. Luulen että liian moni ottaa nyt aivan vääriä paineita.
Tämä ei edes ole etäopetusta vaan itsenäistä opiskelua etäohjauksella.
Ei oikeasti ole mahdollista järjestää opetusta kaikille. Meiltä puuttuu jo nyt yli puolet opettajista ja yritetään nyt ensin saada jakoon edes ohjeet
Ei taida koronastakaan olla mitään hyötyä. Kuolleisuus vain 3-4 %. Maapallon väestöstä pitäisi hävittää 85 % jotta luonnonvarat riittäisivät. Paljon melua tyhjästä, ihan turhanaikainen virus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos sinulla on mukamas enemmän kolutusta kuin minulla, niin mikä ongelma siinä opettamisessa olisi? Haista huilu senkin elitistinen oman napaan katsoja ja toivottavasti sinulla ei koskaan tule olemaan lapsia, koska ne eivät tässä maailmassa oikeasti selviäisi päivääkään.
Aina vaan paranee. Teet itsestäsi nolon. Lapsia on useampi ja kaikilla koulu sujuu todella hyvin sekä kunnostautuneet myös harrastuksissaan. Itse olen urani luonut ja tilille rahaa saanut enkä perinyt omaisuuttani. Kuinkas on sinulla? Postiako jakelet?
Kyse on periaatteesta.
Lähden ohjaamaan asiakasta. Mene sinäkin nukkumaan, että jaksat taas aamuyöstä jakaa postit oikeaan luukkuun.
Mikä ihmeen periaate on sellainen että sysää opetuksen toiselle? Onneksi minulla ei ole lupa pidättää idiotismista, koska silloin sinä olisit ensimmäisenä putkassa. Ja lähde sinä ohjaamaan mielikuvitus asiakkaitasi sinne mielenterveysosastolle... Ja näin se taas paljatuu, luulet olevasi jotenkin toisten yläpuolella kun olet mukamas korkeastikoulutettu.
hysteerisin terveisin epäileväinen kansalainen!
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti.
Osa opettajista on koululla opettamassa, osa tutoroi digiosaamista, osa sairastaa, minulla pyörii omat pienet lapset jaloissa. Joku nettiluento on nyt mahdottomuus. Olen tehnyt töitä niin paljon kun pystyn. Tämä ei ole valinta. Jokainen meistä olisi mieluummin työpaikallaan. Tämä on kamala tilanne. Miten joku voi sanoa, että joku opettaja vetää nyt lonkkaa huolettomana ja tyytyväisenä
Miksi opettajalla on omat pienet lapset kotona, jos hän ei silloin voi hoitaa omia töitään?
Kyllä on haastavaa. Meilläkin 3 luokkalainen saa joka päivä listan tehtävistä eri aineiden osalta. Sen lisäksi pitää tehdä villestä tai 0365 alustalta tehtäviä , lukea kirjaa 30min päivässä jne. Kyllä riittää vanhemmilla hommaa opettaa. Varsinkin englannin opiskelussa lapsi tarvii koko ajan apua eikä meinaa millään muistaa sanoja ulkoa mitä on käsketty opettelemaan . Samalla molemmilla vanhemmilla etätyönä hoidettava päivän työt. Lisäksi on vielä pari päiväkoti ikäistä kotona.
Töitä jos ei kerkeä tekemään niin se on sitten palkatonta tai loma pidettävä. Kyllä sitten koulutöistä joudutaan laskemaan rimaa jos ei keretä tekemään kaikkea. Palkka on todella tärkeä että saadaan eläminen maksettua
Vierailija kirjoitti:
Ei taida koronastakaan olla mitään hyötyä. Kuolleisuus vain 3-4 %. Maapallon väestöstä pitäisi hävittää 85 % jotta luonnonvarat riittäisivät. Paljon melua tyhjästä, ihan turhanaikainen virus.
Pietarin trolli spämmää samaa viestiä kaikkiin keskusteluihin.
Ongelma on se, että opettajat viettäneet koko elämänsä koulussa. Tulee ihan yllätyksenä, että muitakin ammatteja on olemassa ja niissä pitää tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on pitkät kesälomat ja nyt heidän työnsäkin tekee vanhemmat.
Meidän lapsella koko päivän etäopetusta netin välityksellä. Miksi olet noin kateellinen? Jännä että mikään ei opettajien kohdalla koskaan mene oikein. Jos olisi etäopetusta niin valittaisit täällä kun sinun pitää opetella uusi järjestelmä omien töiden lisäksi ja tehdä tunnukset ja sekin on niin vaikeaa. Eiköhän siellä jokainen opettaja tee juuri niin kuin oma esimies ja oman kuntansa koulutoimi on ohjeistanut.
Se vaan näyttää tulevan monille vanhemmille yllätyksenä että omia lapsiakin pitäisi jotenkin hoitaa ... voi ziisus sentään näitä kädettömiä vanhempia
Meillä saatiin 4. luokkalaiselle pitkä lista alueista joita luetaan, sekä tehtäviä. Lisäksi ollut mm. Bingelissä tehtäviä.
Itse työskentelen luurit päässä etänä. Omilla tauoillani kuulustelen luettuja alueita, lisäksi olemme yhdessä etsineet lisätietoa mm. Ympäristöopin alueesta, pohdittu erilaisia kysymyksiä ja lapsi on saanut itse tabletilla etsiä tietoa ja vastauksia jopa minun tekemiini tehtäviin.
Matikka on helppo auttaa ja neuvoa tuolle ikäryhmälle (normaali aikuinen osaa kyllä), Suomen kieli myös. Kielissä on paljon kielioppia, joita illalla ollaan käyty yhdessä läpi. Opeteltu taivuttamista esimerkkien avulla.
En koe olevani kuormittunut. Olen saanut töitä tehdyksi, palaverit pidettyä. Normaalille koulunsa käyneelle aikuiselle ei luulisi olevan pienen ajan vaikeaa opastaa lasta ala-asteen tehtävissä.
Mielestäni kuukaudenkin saamme taaplattua ihan hyvin perusasioilla. Kuten eräs asiantuntija jo totesi, lukuvuotta on takana jo 75% joten lapsen oppiminen ei varmasti kaadu kuukauteen.