Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa

Vierailija
18.03.2020 |

Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.

Tästä tulee hieno kuukausi.

Kommentit (586)

Vierailija
561/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu kestää väh. 9 vuotta.

Se, mitä tämän koronakriisin aikana menetetään, sen me lupaamme kuroa lastenne kanssa kiinni tulevina, parempina aikoina.

Kyse on vain muutamasta viikosta, korkeintaan kolmesta kuukaudesta. Se on loppujen lopuksi lyhyt ajanjakso.

Omien ekaluokkalaisteni kanssa jatkan syksyllä tokalle. Olen varma, että joudun tai oikeastaan saan tokaluokan aikana paikkailla tätä koronakevättä. Se, minkä nyt taakseni työssäni jätän, sen kriisin päätyttyä edestäni löydän. En varmasti opettajana pääse mitenkään tavallista helpommalla. Ehkä tämä tieto lohduttaa sinua, jonka mielestä opettajat laiskottelevat kriisitilanteen varjolla.

On tosi ikävä lastata opetusvelvoitetta huoltajien päälle.

Minä ainakin mieluummin tekisin omat työni itse kuin ottaisin vastaan tätä järjetöntä kritiikkiä ja tässäkin keskustelussa heiteltyjä pahoja sanoja. Kyllä huoltajien viha oikeasti on työläämpi juttu kuin se perustyö siellä koulussa.

Vierailija
562/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt lapselleni kolme vuotta osittaista kotikoulua lapsen sairauden takia. Välillä kotikoulua on ollut vain parina päivänä viikossa ja välillä yhtäjaksoisesti useita kuukausia.

Olen asennoitunut siihen koko ajan niin, että me kyllä hoidetaan tämä kunnialla ja hyvin se on mennytkin.

Nämä viestit täällä ovat saaneet minut tajuamaan että se työ mitä teen lapsen koulun eteen onkin iso juttu. En ole koskaan aiemmin osannut siltä kantilta edes ajatella koko asiaa. Sen sairauden takia meillä on elämässä paljon haasteita ja koen kotikoulun helpottavan elämäämme ja auttavan lasta jaksamisongelmien kanssa kun pystyn huomioimaan sairauden aiheuttamat vaatimukset. Pystytään tekemään töitä silloin kun on lapselle paras hetki eikä ulkoa säädetyn aikataulun mukaan.

Tämä kaikkien etäopetukseen siirtyminen on helpottanut työtäni todella paljon. Tämä ei tunnu niin yksinäiseltä kun muutkin tekevät koulutyötä kodeissaan ja opettaja antaa nyt selkeämmät ohjeet kun joutuu opastamaan koko luokkaa päivittäin.

En oikeastaan edes tiedä miksi tämän kirjoitin. Ehkä halusin vaan jakaa oman kokemukseni jonka kanssa olen ollut todella yksin.

Tsempit kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne vaatii nyt meiltä kaikilta paljon, kukaan ei ole ollut tässä tilanteessa ennen. Joustetaan me vanhemmat ja joustakaa te opettajat. Ei jätetä ketään ulkopuolelle ja pidetään lapset mukana opiskelussa. Pyydetään apua ja tuetaan toisiamme, sillä tästä selvitään <3

t. kahden erityisen, etäopiskelussa olevan äiti

Vierailija
564/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä ymmärrys. En tiedä mikä kunnan ohje mutta opettaja antoi koko ensi viikon kerralla. Hän ei tarkista, ei arvoi. Oppilas itse laittaa hänelle vain viestin mitä tehtäviä päivän aikana teki. Opettaja ei antanut muuta kuin aineet joita tehdä mutta ei kuinka paljon.

"

Oppilas voi tehdä lukujärjestyksen mukaan "tuntipalkalla". Jos opettaja olisi laittanut tarkat määrät, se olisi jollekin ylivoimaista ja joku tekisi viikon tehtävät parissa tunnissa.  Kun oppilas laittaa viestin tekemästään, saanee siihen vastauksen ja lisäohjeita. Jos opettaja vastaa 20 oppilaalle muutakin kuin ok, niin siinä jokunen aika menee. Voi myös olla, että yhdellä opettajalla on useampi luokka hoidettavana.  Jos vaikka joku opekin on "oikeesti kipeä" ,  hoitamassa sairasta lasta,  tms. Koita nyt rauhoittua ja mennä niillä resursseilla mitä on.   Ei ole hyvä ladata lapseen negaa opettajasta (vaikka aihetta olisi)  ja asennetta  - tätä ei ole meille opetettu. 

Mitä tässä sitten voi tehdä? Jätän yksin oppimaan omaan tahtiin vai koitan opettaa tahdissa jonka keksin itse, aivan sama mitä opetussuunnitelma sanoo tai mitä opettaja on suunnitellut jos mitään?

Tänään eikä eilen opettaja ole vastannut mihinkään viestehin, ei edes oppilaiden.

Ei ole kipeänä ja jos olisi niin kunnan pitäisi hoitaa sijainen. Sen verran vanha on ettei kouluikäisiä lapsia ole, tiedän jopa opettajan ainoan lapsen ja hän on ikäiseni.

- Kyse on siis henkilökohtaisesta katkeruussuhteesta opettajaan. Oliko hänen ainut lapsensa kenties luokkatoverisi tai ihastuksesi. 

Vierailija
565/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä opettaja jakoi jo koko tälle ja ensi viikolle tehtävät. Hän ei niitä tarkista tai arvioi. Kiistoja ei tarvitse selvittää, wilma-viesteihin ei normaalistikaan vastaa.

Kai ne kokoukset, pilkut ja teemapäivät on sen verran tärkeitä tässä tilanteessa ettei nyt muuhun pysty.

Saattaa tarkastaa ja antaa palautetta, vankasta käsityksestäsi huolimatta.  Arviointi on opettajan pakko tehdä joko kokeen tai muun näytön perusteella, tai vaikka arpakuutiolla.  Joillekin perheille riittää, että on kahden viikon tehtävät annettu ja ei häiritä 43 Wilma-viestillä. a)  Voi olla kyseessä surffari-ope, joka keskittyy harrastuksiinsa ja edustamiseen. Tällaisia on muutama prosentti opettajista.  Alakoulussa, jos satttuu tällainen luokalle, niin vahinkoja korjataan vuosia joidenkin kohdalla.  b) Toisessa ääripäässä on ylipuurtajat, joille ei vuorokauden tunnit riitä. Enemmän olen 30 vuoden aikana törmännyt b-tyyppeihin,.  Yläkoulussa tilanne tasoittuu, kun oppilaalla on useita opettajia. Jos jonkun kanssa ei kemiat natsaa, voi toisessa aineessa olla huipputilanne.  Suuri enemmistö on ihan tavallisia työläisiä, jotka tekevät töitä koko rahan eteen.

Niiden ohjeiden puitteissa joita tuli niin opettajalla ei ole mahdollisuutta arvioida tai tarkastaa. Wilma-viestejä tullut tänään yli kymmenen, useissa erissä mitä tällä viikolla tehdään ja yhdessä viestissä ensi viikko. Varmaan nyt alkaa opettajan wilmahiljaisuus.

Tämä menee varmaan siihen että ne kokeet onkin heti kun koulut taas aukeaa ja ilman opettajan opetusta pitäisi kaikki osata.

Tämä meidän surffari-ope on ollut ala-asteenopettaja yli 20 vuotta.

Se on sitten semmoinen hemmo. Ei häntä saa nyt kuukaudessa vaihdettua tai muuttumaan. Sinulla on mahdollisuus muuttaa asennettasi, luopua kadehtimisesta ja katkeruudesta. Ja tsempata lastasi tekemään vallitsevissa olosuhteissa parhaansa. Jos ei olisi tätä korona-jaksoa, surffarin lähiopetus olisi kelvannut, hänessä on siis hyviäkin puolia.   Enää ei toimita, että opettaja opettaa  ja oppilaat apinoivat hetken ja unohtavat. Nyt on on ilmiötä, projektia, teamia, itseohjaavuutta, etää, itsenäistä, corona-jaksoa, jopoa, tekemällä oppimista, perheen yhteistä lomamatkaa.

En kadehti, säälin ettei osaa erota vaikka työ ei selvästi kiinnosta. Hänen mikälie koulussa ajan viettäminen ei ole koskaan ollut se mitä olen toivonut lapselleni ja tämä on viimeinen pohjanoteeraus jonka jälkeen en enää jaksa peitellä lapsilleni mitä sitä opettajan tapaista kohtaan tunnen.

Voin tulla iloksenne kuukauden päästä kertomaan miten se ei saanut aikaan yhtään mitään opetusta, sen verran vaikeaa se on normaalioloissakin.

Huom nyt ettei pitkää päivää tehneiden tarvitse itkeä niin ihan vain tätä yhtä pidän täysin turhakkeena, lapsellani on ollut ihania sijaisia ja valinnaisten opettajia. Jälkimmäiset osannetkin viestiä hyvin mitä tehdä seuraavat viikot.

Täällä nyt vaan näyttäisi olevan joidenkin mielikuvissa sädekehä kaikkien opettajien ympärillä eikä uskota ettei sitä opetusta tule kaikki lapset saamaan siinä missä toiset.

Vierailija
566/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ap, eipä tuossa mitään opettamista ole, vaikka vuorellinen mammoja täällä kiljuukin vastaan. Onnetonta tuo kuvaamasi meno. Halusin tämän vain sanoa sivusta sinulle, kun tämäkin ketju ollut liekeissä koko päivän, mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Vierailija
567/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä nyt kyllä kamalan helppoa ole, 5. luokkalaisella pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja wilmassa pitkä lista tekemistä tälle päivälle. Itseopiskelu hankalaa, varsinkin tehtävän aloittaminen. Minäkö istun vieressä ja vahdin, että tehtävät tulee tehtyä? 

Kyllä, se on nyt sinun velvollisuutesi vanhempana.

Ei ole velvollisuus tehdä opettajan töitä, joista opettaja saa palkan!

No oppivelvollisuuden suorittaminen on nimenomaan huoltajan vastuulla, ei opettajan.

Nyt myös opettaminen on monien vanhempien vastuulla.

Ei vaan sen valvominen, että oppilas tekee mitä opettaja on määrännyt tehtäväksi.

Mistä se opettaminen sitten saadaan kaikille? Ei ole kenenkään vastuulla? Tehtävien jakaminen ei ole opettamista.

Se on opettajan ja oppilaan välinen asia. Lapsesi on hyvä ja ottaa yhteyttä opettajaan, jos ei ymmärrä tehtäviä. Jos lapsellasi ei ole Wilma-tunnuksia jostain syystä, ole hyvä ja luo hänelle sähköpostiosoite, jotta hän voi ottaa sähköpostilla yhteyttä opettajaan. Tai vaikka rehtoriin.

Tässä ketju hoettu että kyllä nyt poikkeusoloissa voi vanhemmat opettaa mutta nyt sinä kerrotkin ettei sen kuulu mennä niin.

Jokainen nyt seis! Ei teidän kuulu lapsianne opettaa! Istutte vaan vieressä ja toivotte että se oppii yksin kaiken.

Vierailija
568/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä ymmärrys. En tiedä mikä kunnan ohje mutta opettaja antoi koko ensi viikon kerralla. Hän ei tarkista, ei arvoi. Oppilas itse laittaa hänelle vain viestin mitä tehtäviä päivän aikana teki. Opettaja ei antanut muuta kuin aineet joita tehdä mutta ei kuinka paljon.

"

Oppilas voi tehdä lukujärjestyksen mukaan "tuntipalkalla". Jos opettaja olisi laittanut tarkat määrät, se olisi jollekin ylivoimaista ja joku tekisi viikon tehtävät parissa tunnissa.  Kun oppilas laittaa viestin tekemästään, saanee siihen vastauksen ja lisäohjeita. Jos opettaja vastaa 20 oppilaalle muutakin kuin ok, niin siinä jokunen aika menee. Voi myös olla, että yhdellä opettajalla on useampi luokka hoidettavana.  Jos vaikka joku opekin on "oikeesti kipeä" ,  hoitamassa sairasta lasta,  tms. Koita nyt rauhoittua ja mennä niillä resursseilla mitä on.   Ei ole hyvä ladata lapseen negaa opettajasta (vaikka aihetta olisi)  ja asennetta  - tätä ei ole meille opetettu. 

Mitä tässä sitten voi tehdä? Jätän yksin oppimaan omaan tahtiin vai koitan opettaa tahdissa jonka keksin itse, aivan sama mitä opetussuunnitelma sanoo tai mitä opettaja on suunnitellut jos mitään?

Tänään eikä eilen opettaja ole vastannut mihinkään viestehin, ei edes oppilaiden.

Ei ole kipeänä ja jos olisi niin kunnan pitäisi hoitaa sijainen. Sen verran vanha on ettei kouluikäisiä lapsia ole, tiedän jopa opettajan ainoan lapsen ja hän on ikäiseni.

- Kyse on siis henkilökohtaisesta katkeruussuhteesta opettajaan. Oliko hänen ainut lapsensa kenties luokkatoverisi tai ihastuksesi. 

Mitä ihmettä. Nyt lähti lennokkaaksi! Mutta ihan sama, ei sinulla ilmeisesti ollut mitään fiksua sanottavaa.

Minä jään tänne arvailemaan mitä opettaa lapselleni ja annan sitten omat ohjeet kun opettajalta ei niitä saa.

Sen aion oikaista myös ettei tarvitse opelle laittaa niitä tehtäviä, hän kun ei pysty edes pelkkää listaa siitä mitä teki tarkistamaan, vaan katsotaan kaikki yhdessä eikä tuhlata aikaa turhien viestien kirjoittamiseen. Tämä kaikki opettaminen ja sen suunnittelu kun jäi nyt vain minulle niin toteutetaan se sitten minun tavalla.

Vierailija
569/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä nyt kyllä kamalan helppoa ole, 5. luokkalaisella pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja wilmassa pitkä lista tekemistä tälle päivälle. Itseopiskelu hankalaa, varsinkin tehtävän aloittaminen. Minäkö istun vieressä ja vahdin, että tehtävät tulee tehtyä? 

Kyllä, se on nyt sinun velvollisuutesi vanhempana.

Ei ole velvollisuus tehdä opettajan töitä, joista opettaja saa palkan!

No oppivelvollisuuden suorittaminen on nimenomaan huoltajan vastuulla, ei opettajan.

Nyt myös opettaminen on monien vanhempien vastuulla.

Ei vaan sen valvominen, että oppilas tekee mitä opettaja on määrännyt tehtäväksi.

Mistä se opettaminen sitten saadaan kaikille? Ei ole kenenkään vastuulla? Tehtävien jakaminen ei ole opettamista.

Se on opettajan ja oppilaan välinen asia. Lapsesi on hyvä ja ottaa yhteyttä opettajaan, jos ei ymmärrä tehtäviä. Jos lapsellasi ei ole Wilma-tunnuksia jostain syystä, ole hyvä ja luo hänelle sähköpostiosoite, jotta hän voi ottaa sähköpostilla yhteyttä opettajaan. Tai vaikka rehtoriin.

Tässä ketju hoettu että kyllä nyt poikkeusoloissa voi vanhemmat opettaa mutta nyt sinä kerrotkin ettei sen kuulu mennä niin.

Jokainen nyt seis! Ei teidän kuulu lapsianne opettaa! Istutte vaan vieressä ja toivotte että se oppii yksin kaiken.

Haha, juuri näin. Onneksi joku tajuaa mistä tässä puhutaan. En ole ap.

Vierailija
570/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”...en enää jaksa peitellä lapsilleni mitä sitä opettajan tapaista kohtaan tunnen.”

Tuo kyllä aiheuttaa lisävahinkoa lapsillesi, mutta omia valintojahan nää on.

T. Ope

Vierailija
571/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eilen, ensimmäisen etäopetuspäivän aikana,  osallistunut videopuhelulla opekokoukseen, lähettänyt tehtävät Wilmassa ja Teams-kanavassa, pitäyt koko luokalle video-opetusta, puhunut oppilaiden kanssa yksityisiä videopuheluita, vastannut huoltajien soittoihin ja Whatsapp-viesteihin, lukenut oppilaiden (28 kpl) palauttamat tehtävät ja antanut niistä palautetta sekä suunnitellut ja valmistellut tulevia päiviä. Työpäivälle kertyi mittaa 13 tuntia. Eikä se minua haittaa, tykkään työstäni niin tavallisesti kuin etänäkin, joten teen tämän ihan mielelläni. Mutta se minua haittaa, jos minua sormella osoitellaan ja sanotaan, että nyt vaan kuukauden lomailen, enkä tee töitäni. Teen parhaani, mutta valitettavasti tässä tilanteessa myös huoltajien vastuuta tarvitaan.

Vierailija
572/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polliisimees kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos lapsesi haluaa oppia voitelemaan leivän, niin sanot että kysy opettajalta, koska sen opettaminen ei kuulu sinulle?

Viimeistään tuo lausahduksesi kertoo, että aika idiootti olet enkä jaksa selittää. Selittäkööt muut sinulle. Älä enempää tee itseäsi typeräksi varsinkin kun nimimerkillä kirjoitat.

Minä kysyin ihan validin kysymyksen, itse olet idiootti! ja vielä homokin!

Kyllä opettajat tekevät mahdollisimman paljon asioita tässä tilanteessa. Mikäs sie olet ammatiltasi ku luulet että olet jotenkin viisas?

hei, hysteerinen. Kannattaa lukea teksti ensin ajatuksella ei ilman ennakkoasennetta. 'te kaksi olette minusta ihan samalla puolella tätä asiaa. 

Samassa reessä  nyt ollaan kaikki. 

Kyllä tarvitaan opettajan panosta, vvanhemman panosta ja oppilaan panosta. Muistakaa laittaa niitä lapsianne myös ulos LIIKKUMAAN:

Vierailija
573/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on pitkät kesälomat ja nyt heidän työnsäkin tekee vanhemmat.

Tää on jotain ihan käsittämätöntä narinaa, mikset jumalauta ole lukenut itseäsi opettajaksi ? Mä nostan teille hattua opettajat, teillä ei ole mikään maailman helpoin työ ylläolevan kaltaisten vanhempien lasten kanssa. Respect!

Vierailija
574/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta tulee ihan sellainen olo, että kaikki muut tässä maassa paitsi opettajat osaavat jo valmiiksi ihan kaikki mahdolliset tekniset etätyöalustat ja videokokoussysteemit ja muut. Niin paljon parjataan sitä, että opettajat, jotka eivät eläissään ole tuollaisia tarvinneet (opetushan on ainakin perustasolla aina samassa tilassa), eivät heti suoraan osaa noita kuin vettä vaan. Siitäkin huolimatta, että on jo opeteltu käyttämään Wilmaa tai tekemään kursseja Classroomiin ja kirjoittamaan esseitä ja testejä digilaitteilla.

Ihan oikeasti en usko, että esim. lastenhoitaja, jätekuski, kaupan kassa, hitsaaja, linja-auton kuljettaja tai kampaaja eivät niitä osaa yhtään sen paremmin noin vain, kun ensimmäistä kertaa tulee tilanne, että pitäisi jotenkin koko työ tehdä tuollaisten kautta. Päivän siirtymäajalla.

Ei niiden käyttöä kukaan muukaan päiviä opettele. Lisäksi niiden käytettävyys on sillä tasolla tätä perusneuvottelun ja näytön jaon tekee kuka tahansa joka osaa soittaa puhelimella.

Vierailija
575/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöitä ja opetan lahjakasta lastani, joka oppii paremmin ja on onnellinen, kun ei tarvitse olla samassa tilassa mölisevien ja kuolaavien idioottien kanssa. Palkka juoksee mutta matkakuluja ei tule eikä aikaa hukkaannu matkoihin.

Tämä olisi hyvä pysyvä järjestely. Kuntosalien ja kirjastojen avautumista odotellaan ja nautitaan naama messingillä joka päivästä. Hyvä korona!

Vierailija
576/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on turva jumalassa, ei ole pelko koronassa.

Vierailija
577/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”...en enää jaksa peitellä lapsilleni mitä sitä opettajan tapaista kohtaan tunnen.”

Tuo kyllä aiheuttaa lisävahinkoa lapsillesi, mutta omia valintojahan nää on.

T. Ope

Totta. Osa opettajista on koulukiusaajia ja saattavat ottaa lapsen silmätikuksi.

Vierailija
578/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn tyylistä tulee mieleen äitihullu.

Vierailija
579/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko paistaa. Pitäkää perikunta kotona. Nyt ei saa ottaa lähi kontaktia Sanna kertoi infotilaisuudessa. Itse lähden ulos ja luontoon ja välttelen ihmisiä.

Vierailija
580/586 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinko paistaa. Pitäkää perikunta kotona. Nyt ei saa ottaa lähi kontaktia Sanna kertoi infotilaisuudessa. Itse lähden ulos ja luontoon ja välttelen ihmisiä.

Heh sinne ulos ja luontoon perikuntani lähti. Samalla hoituu ympäristöoppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi