Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
1081/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa saa elää normaalisti. Lapset saa leikkiä, koirat haukkua, kävelläkin saa vaikka huvikseen ympyrää, jopa tanssia ja tapella saa päiväsaikaan, vieraitakin saa kutsua, suihkussa saa käydä vaikka keskiyöllä, samoin kuin rakastella jne. Jos ei kestä mitään elämän ääniä on syytä muuttaa jonnekin metsään.

Kuvaamasi elämisen tyyli ei kuulu kerros- eikä rivitaloon. Kyse on naapurin kunnioittamisesta - itse asiassa se kuuluu sivistykseen.

Lapset saavat leikkiä, on kiva kuunnella pihalla lasten leikkimisen ääniä. Sivistynyt vanhempi vaan puuttuu patterinpaukkuttamiseen ja jatkuvaan kiljuntaan sisällä.

On muuten kumma kun valittaa m ö l y s t ä, vastataan, että 'kyllä yöllä voi vetää vessaa ja käydä suihkussa'.

Ei siitä ole kysymys.

Lakien mukaa kyllä kuuluu. Ihmiset saa kutsua vieraita, tanssia ja laulaakin, kunhan se ei ole yöaikaan ja jatkuvaa. Koiratkin saa haukahdella, kunhan eivät koko päivää huuda ja yöllä hauku. Kannattaa ihan googlata asiasta.

Olen asunut 40 vuotta kerrostalossa, ja kyllä kerrostaloja on erilaisia. Vuokralaisia vainotaan ihan eri tavalla kuin osakkeenomistajia. Ja koska tykkään elää normaalia elämää koirieni kanssa asun omistamassani kerrostaloasunnossa, jossa musiikki ja haukku ei ketään haittaa, jossa pidetään yhdessä pihajuhlia ja talkoita ja kaikki tuntevat toisensa.

Paras nillitys, jonka muistan tuttavapiiristä, että ystäväni jolla jalkaproteesi sai nopeasti kaksi valitusta, että kulkee jatkuvasti korkokengillä kopistellen. Hän kävi siis päivät töissä, teki vielä tosi pitkää päivää, että kauhean jatkuvaa tuo ei voinut olla. Meni jo tasavertaisuusongelmien puolelle, kyllä hänelläkin on asunnossaan oikeus liikkua.

Puhutaan ehkä eri asiasta, mutta voi olla, että sinulla on parikymmentä naapuria, jotka odottavat sinun poismuuttoasi.

Puhut haukahtelusta, mutta sitten haukkumisesta. Kyllä ne ovat eri asia, satunnainen koiran tervetulohaukahdus kuin haukkuminen. Koiran omassa ikävässään päivisin kuuluva haukkuminen: haukkumisia/tauko/haukkumisia/tauko On todella pahaa kuunnella.

Puhut musiikista, sitten pihajuhlista ja -talkoista. Johan tuo pihalla tapahtuukin. Ei yläkerran lattialla.

Tanssia ja laulua sisältäviin juhliin täytyy kysyä lupa. Johan tuosta kirjoitettiin aiemminkin. Joku puolsi 'miten nyt parit juhlat vuodessa lupaa tarttee'. Siksi, kun kerrostalossa et ole se yksi. Jos on suuri kerrostalo, ne parit juhlat koskee seinänaapureita, yläkertaa, alakertaa ja vielä heitä, jotka kuulevat alaoven jokaisen paukkeen, koska asuvat alimpana. Jos jokaisella olisi siis oikeus niihin pariin juhliin, se olisi juhlat joka viikko. Ehkäpä juuri kun pojallasi olisi huomenna ylioppilaskirjoitukset ja hän haluaisi nukkua, yläkerrassa olisikin juuri ne yhdet juhlat aamuviiteen 'joihin ei lupaa kysytä'.

Et ole ajatellut mitä kirjoitat.

Vierailija
1082/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa voi varsin helposti asua niin, ettei häiritse naapureita. Itse elän ihan tavallisesti, ja aina kysyttäessä ovat naapurit sanoneet, että meiltä ei ikinä kuulu mitään. Musiikkia kuuntelen kuulokkeilla, en ole kanta-astuja, ja osaan puhua ilman huutamista. Ei ole vaikeaa, menee ihan itsestään.

Ja muuten,kaikilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta muuttaa maalle, on aivan naurettava ajatus, että niiden jotka eivät häiritse ketään, tulisi muuttaa johonkin korpeen, homeiseen mummonmökkiin sairastumaan. Lisäksi asunnon ostaminen maalta on sijoutusmielessä täysin toivoton ratkaisu. Sitä ei vaan saa ikinä myytyä, jos joskus täytyy muuttaa uudelleen.

Mullistava idea onkin, että mitäs jos ne häiriköt itse muuttaisivat sinne maalle, voisivat pitää meteliä 24/7, eikä kukaan "kyttäisi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa saa elää normaalisti. Lapset saa leikkiä, koirat haukkua, kävelläkin saa vaikka huvikseen ympyrää, jopa tanssia ja tapella saa päiväsaikaan, vieraitakin saa kutsua, suihkussa saa käydä vaikka keskiyöllä, samoin kuin rakastella jne. Jos ei kestä mitään elämän ääniä on syytä muuttaa jonnekin metsään.

Tässä keskustelussa on kyse siitä, kuinka kovaäänisesti mitäkin tehdään eikä siitä mitä tehdään.

Väitän, että suurin osa kerrostaloasukkaista haluaa ja osaa elää muut asukkaat huomioiden. Möykkääjät voisivat itse muuttaa korpeen. 

Vierailija
1084/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kans ison siivun elämästäni asunut kerrostaloissa ja olen oppinut, miten olla aiheuttamatta suurempia äänihaittoja naapureille. Siksi tuntuukin, että ärsyynnyn jopa välillä turhasta. Olen opetellut, etten nillitä miehelleni, vaikka yläkerran naapuri laahaisi huonekaluja ympäriinsä (tai mitä ikinä tekeekään, kuulostaa välillä painilta) koko päivän, mutta jos melu menee kunnolla iltahiljaisuuden yli, mulla kyllä kiehuu. Mutta siis päivällä kuuluvaan meteliin olen oppinut suhtautumaan lähinnä ihmetellen ja huvittuneesti. (Toki se jatkuva hiissaus ja pauke vöhön ärsyttää ja ihmetyttää nimenomaan, mutta olen oppinut sulkemaan sen ulos pitämällä Netflixiä tms. taustahälynä päivisin.)

Tässä nykyisessä asunnossa olen pari kertaa joutunut viemään heippalappua tuohon suoraan yläkertaan yöllisestä musiikista, joka ei siis ole pelkkää bassonjytkettä, vaan ihan biisit sanoineen voi kuulla meille. Isännöitsijälle on myös lähtenyt ilmoitukset. Se huudatus on ollut jäätävää ja olen saanut tietää, että siitä on valittaneet muutamat muutkin.

Hiljaisuuden jälkeen ja muutenkin jo illemmalla alan itse pitää huolta, etten pidä telkkaria isolla, keskustelen hillityllä äänellä, enkä rymistele esim. vessan ovea, vaan vedän sen hieman hiljempaa kiinni ja pidän huolen, että kahva on kunnolla alhaalla, ettei se rymähdä. Mies taas kyllä rymistelee vielä puolilta öinkin ihan huolella ja kun siitä huomautan, olen nipo ja turhan tarkka. En vain tykkää, että illalla melutaan.

Ja kyllä mekin esim. tänään nauroimme ihan kunnolla typerille tiktok-videoille estoitta. Kello oli about 17-18. Että ei meilläkään eletä niin kuin kirkossa.:D Päivällä kuuluu ääntä meiltäkin. Mutta ärsyttää esim se oven paukkominen illalla, kun olisi niin helppoa sulkea se hiljaisesti. Mutta kun ei.

Olen kanssasi samoilla linjoilla. Päiväsydännä naapurimelua ounastelen, mutta hiljaisuusaika kun alkaa, en siedä älämölöä. On melua, jota vastaan ei voi suojautua korvakuulokkeilla (tömpsiläiset).

Ovenkahvan käyttömekanismin (rysäytys) tuntemattomuus kertoo jo alhaisesta älykkyysosamäärästä.

Siis aavistat, että naapurit metelöivät päivällä, mutta mitään ei kuitenkaan kuulu? Tässä ketjussa kirjoittaneiden ongelma on nimenomaan se, että naapureiden meteliä ei voi olla kuulematta. Tuskin kukaan näistä asiasta valittaneista istuu korva kiinni seinässä epäillen, että siellä ne kuitenkin metelöivät, vaikka kovin hyvin ei kuulukaan.

Vierailija
1085/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu ylä ja vierusnaapureissa tömistelijöitä. Tänää heräsin jo kuudelta kun ryminä ja töminä alkoi. Olisin voinut herää vasta 8 töihin.Vtuttaa et pitää mennä naapureiden elämän mukaan...

Vierailija
1086/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut nyt kuudessa uudehkossa (1994-2020 valmistuneissa) kerrostaloissa ja en ole onnekseni joutunut kärsimään melusta. Tavallisia elämisen ääniä joskus kuuluu, viikonloppuiltaisin on laulettu yläkerrassa karaokea muutamaan otteeseen mutta so what, äänieristys on sitä luokkaa että sen kuulee, mutta se ei missään nimessä häiritse. Ainoan kerran kun melu oikeasti kuului selvästi oli kun porukka rupesi pomppimaan tasajalkaa. Kiinnostiko? No ei.

Jos on tottunut elämään täydellisessä hiljaisuudessa kuten esim vanhempani, tuollainen häiritsee varmasti. Kaikki pienetkin äänet oikein korostuvat, jopa sellaiset jotka ovat pieniä ääniä, kuten kaapin avaaminen.

Olen itse tottunut siihen että taustalla usein soi esim radio tai muu musiikki, niin ei paljoa haittaa jos joku vähän pitää hauskaa.

Vierailija
1087/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on lapsia ja kyllä meillä meteliä riittää. Aamupalasta klo 08 siihen klo 20 asti kunnes lapset menevät nukkumaan. Itse ymmärrän hyvinkin jonkinlaista meteliä mitä nyt tulee perus elämisestä, se mikä itseä henk.koht. alkaa ottaa aivoon jos naapurissa joka ilta aloitetaan ryyppäys, musiikki täysille ja sit jo riidellään niin, että itse miettii jo tarvitaankohan yläkerrassa poliisia paikalle.

Jep, lapset on lapsia. Ja vanhemmat antavat niiden hyppiä tasajalkaa ja juosta sisällä koko päivän. Etätöissä ei valitettavasti voi pitää vastamelukuulokkeita ja koko päivän pitää kuunnella tuota töminää yläkerrasta, alkaa mielenterveys kärsiä. Jatkuu usein pitkälle yli hiljaisuuden koska näillä ei ole tavallisia nukkumaanmeno aikoja.

Onneksi näillä on vuoroviikkosysteemi, merkkaan kalenteriini nykyään sen viikon kun saa olla kotonaan rauhassa ja milloin pitää yrittää olla mahdollisimman paljon muualla.

Ei ne varmaan edes tajua että äänieristys täällä on näin huono,kun niillä ei ole yläpuolella samanlaisia häirikköjä. Aion laittaa viestiä isännöitsijälle. Mammalle en mene sanomaan mitään koska, no, mulla on huono kuva mammoista. Kostaa varmaan jotenkin.

Vierailija
1088/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan budjetista kiinni, mutta ihmettelen kovasti miksi juuri kerrostaloissa ei sitten arkkitehtuuria ajatellen painosteta hyvinkin paljon siihen että seinien / lattioiden läpi ei kuulu _mitään_ ? 

Ehkä 50-luvulla rakennetut talot ovat vähän eri juttu, mutta kyllä nykyään pitäisi olla mahdollista rakentaa kerrostaloja missä on 100% äänieristys.

Vierailija
1089/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jahans, se olisi perjantai ilta. Soitanpa tässä tuvalaista kurkkulaulua niin kovaa kun kauittimista lähtee samalla humaltuen halvasta brandysta.

Hei, muuta yläkertaani ja laita ämyrit lattiaa vasten ;-) Itse sain siirtolapuutarhalla naapurit närkästymään kun tein saman keskellä päivää... junkkarista/teleniusta ois varmaan pitänyt soitella.

Minua riivaa yläkerran eukko, joka saa raivokohtauksia 2-3 viikon välein, alkaa yleensä klo 22 kieppeillä.

"painu helvettiin, painu helvettiin" - raikuu koko rappukäytävässä!

Ei ukko uskonut, teki vielä toisen muksun huutoa kuuntelemaan, kun ensimmäinenkin itkeskelee aina muutaman yön riidan jälkeen.

Makuuhuoneessani mahdotonta nukkua, kun eukko huutaa yläpuolella...olohuoneen sohva kutsuu...

Eukko vahvasti kanta-astuja, jytisyttää kattoani puolille öin, kolistelee, tiputtelee tavaroita lattialle...

yösiivousta???

Myynti vahvasti mielessä!

Vierailija
1090/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta-astujat ja lorottelijat pahimpia naapureita.

Vierailija
1091/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanta-astujat ja lorottelijat pahimpia naapureita.

Totta. Kun kerran yläpuolelle sattuu joku, joka sekä kävelee että kusee kuin norsu, ei voi ikinä sen jälkeen harkitakaan asuvansa muualla kuin ylimmässä kerroksessa. Muuton jälkeen on ihan uskomaton helpotus, kun kukaan ei enää kuse korvaan ollessasi ruokapöydässä.

Vierailija
1092/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on lapsia ja kyllä meillä meteliä riittää. Aamupalasta klo 08 siihen klo 20 asti kunnes lapset menevät nukkumaan. Itse ymmärrän hyvinkin jonkinlaista meteliä mitä nyt tulee perus elämisestä, se mikä itseä henk.koht. alkaa ottaa aivoon jos naapurissa joka ilta aloitetaan ryyppäys, musiikki täysille ja sit jo riidellään niin, että itse miettii jo tarvitaankohan yläkerrassa poliisia paikalle.

Jep, lapset on lapsia. Ja vanhemmat antavat niiden hyppiä tasajalkaa ja juosta sisällä koko päivän. Etätöissä ei valitettavasti voi pitää vastamelukuulokkeita ja koko päivän pitää kuunnella tuota töminää yläkerrasta, alkaa mielenterveys kärsiä. Jatkuu usein pitkälle yli hiljaisuuden koska näillä ei ole tavallisia nukkumaanmeno aikoja.

Onneksi näillä on vuoroviikkosysteemi, merkkaan kalenteriini nykyään sen viikon kun saa olla kotonaan rauhassa ja milloin pitää yrittää olla mahdollisimman paljon muualla.

Ei ne varmaan edes tajua että äänieristys täällä on näin huono,kun niillä ei ole yläpuolella samanlaisia häirikköjä. Aion laittaa viestiä isännöitsijälle. Mammalle en mene sanomaan mitään koska, no, mulla on huono kuva mammoista. Kostaa varmaan jotenkin.

Minunkin yläkerrassa asuu "vuoroviikko vanhempi" harmi vain että syystä tai toisesta nämä lapset viettää suurenosan vuodesta isällään eli minun yläkerrassa kuin äidillään. Niitä lapsettomia viikkoja kun odottaa kuin kuuta nousevaa kun saa taas rentoutua kotona.

Vaikka päivisin elämän äänet on sallityua niin pitäisi maalaisjärkeä sen veran olla päässä että lasten kovemmat leikit ohjataan ulos. Kukaan ei halua kuunnella monta kertaa tunnissa kova äänistä tömibää koska naapurin lapset juoksee ja hyppii sisällä.

Vierailija
1093/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha on myös työtön ketjupolttaja alakerrassa. Se on kuulkaas mukavaa kesällä kun ei voi tuulettaa melkein missään vaiheessa,  kuivattaa pyykkiä, pitää tekstiilejä, viettää aikaa partsilla kun kääryle käryää aamusta myöhään yöhön. Alakerran peräkammarin poika häiriköi koko viime kesääni juuri näin. Ei poistunut kai koskaan kotoaan. Sen jälkeen kun ilmat viileni, rupesi aina lorottelemaan kustaan. Keskelle pönttöä aamuisin ja varsinkin öisin usean kerran tuntien aikana. Se on kiva kuunnella sitä oksettavaa lorinaa kun yöllä yrittää nukkua. Nyt olen tuulettanut välillä jotain täkkejä partsilla ja niihin ei ole tarttunut tupakanhajua.. Eli oliko vain kiusantekoa se jatkuva polttelu viime kesänä? Nytkö käy sitten harvemmin kun tietää että ei tarvitse tuulettaa asuntoa.

Vierailija
1094/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ikinä tullut mieleen hakata pattereita missään asuessani. Meidän alakerran ihmisiä kuulemma ärsyttää normaali kävely yläkerrassa, ilman kenkiä. Pitäisi varmaan ryömiä, että heillä olisi täysin hiljaista.

Niin sun omasta mielestä "normaali" kävely. Naapuri voisi olla eri mieltä...

Mun yläpuolella asustaa luultavasti NORSU.  Aivan sairasta tömistelyä ja ravaamista! Tekisi mieli mennä vetään turpaan! En mitenkään ymmärrä että moisen äänen saa jaloistaa (ilman kenkiä). Olen yrittänyt matkia ja kantapäihin sattuu niin, ettei pysty edes matkimaan. 

Vierailija
1095/7839 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mietin silloin kun vielä asuin kerrostalossa. Tuntui että muilla ihmisillä ei ole mitään väliä, huudetaan, kailotetaan keskellä yötä, siirrellään huonekaluja keskellä yötä, kitaraa soitetaan öisin, pidetään jatkuvasti bileitä eikä tietoakaan hiljaisuusajasta.

Vaikka asiasta meni sanomaan, nii hetken uskoivat ennen kun sama meno jatkui. Tommoset itsekkäät idiootit, jotka metelöi muista piittaamatta, sais asua jossain ihan muualla kuin kerrostalossa!

Vierailija
1096/7839 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakerran naapuri alkaa aina klo 20.30 järjestämään/kokoamaan huonekaluja mylvien ja raahaten tavaroita pitkin lattiaa. Kailottaa isoon ääneen juttujaan ja televisio pauhaa. Välioveaan ei tajua laittaa kiinni vaikka asiasta on huomautettu.

Vierailija
1097/7839 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran tuli kello kymmenen ja sen kunniaksi norsu aloitti iltaravinsa. Ensin tömistelyä ympäri asuntoa, sitten hakataan jotain lattialastaa jalkalistoihin, siitä epämääräisiin vieritysääniin (kuulostaa siltä, että marmorikuulia heitellään lattiaan ja annetaan vieriä) ja viimeistellään koko komeus vielä huonekalujen raahauksella.

No, jos olisi vielä kesä ja helle, niin tyyppi siirtyisi vielä puolihuutamaan kännykkään puhelua parvekkeelle, josta kaikki äänet kantautuvat kuin vieressä seisoisi.

Enemmän ihmettelen silti tätä rakentamisen laatua. Uusi talo, mutta ilmeisesti silti vain ylimmän kerroksen asunnoissa on rauhallista. Kaikki äänet kantautuvat jo muutenkin, ja parvekkeilla on isoja koloja vielä auttamassa meluamassa. Tällaisia rakennetaan koko ajan lisää, mutta mistä ihmeestä voi löytää hiljaisen ja kohtuuhintaisen asunnon?

Vierailija
1098/7839 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee järki täällä kerrostalossa asumiseen. Vieressä asuu ärsyttävät naapurit jotka paiskovat ulko-ovia ja kaapinovia useamman kerran päivässä ja yläkerrassa siirrellään kalusteita öisin ja tömistellään. Herään usein vapaapäivinäkin 7 koska joko vierus tai yläkerran naapuri tömistelee. H*lvetin i*iootit, syöksykää sementtiin meluajat. Antaisin mitä vaan, että pääsisin omakotitaloon asumaan.

Vierailija
1099/7839 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että nuo kantapäätömistelijät ovat usein sellaisia vaappujia jotka eivät nostele jalkojaan ja askella, vaan vaappuvat paikasta toiseen vähän kuten pingviinit. Näillä on ilmeisesti jäänyt joku normaali motoriikan kehittymisen vaihe väliin. Näitä näkee usein mm. kaupassa ja telkkarissa tosi-tv ohjelmissa: pää heiluu puolelta toiselle ja jalat ovat usein täysin tönköt. Siitä se iso pamahdus tulee kun koko kropan paino iskeytyy askeltaessa lattiaan. Tällaiset ihmiset ovat myös lähes järjestään ylipainoisia.

Vierailija
1100/7839 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina valitetaan yläkerran kanta-astujista, mutta meillä TUM TUM TUM kuuluu alakerrasta. En tiedä johtuuko alakerran lattiamateriaalista vai vain huonosta äänieristyksestä. Lisäsi säestyksenä on jatkuva huonekalujen jyrääminen paikasta toiseen, patterin paukuttaminen ja kaiken kruunaa äänekäs kailottava puhetyyli. Olin  hermostua totaalisesti, kun aloitin keväällä etätyöt. Ratkaisu löytyi musiikikaupan korvatulpista ja siihen vielä tarvittaessa päälle kuulokkeet rautakaupasta.

Kenenkään ei pitäisi joutua elämään kämpässään korvatulpat ja kuulokkeet korvissa

Näinhän sitä vähän on taipuvainen ajattelemaan. Toisaalta minkäs teet asialle. Tuollainenkin asia kuin tömistely tai puheääni on hankala ottaa puheeksi kun siinä puututaan ihmisen perusolemukseen, eli voiko ketään vaatia muuttumaan toisenlaiseksi ihmiseksi. Ehkä joillain on tosiaan jotain motorisia häiriöitä ettei kävely päkiöillä onnistu, yleinen lihominen ja liikunnan puute tätä asiaa myös varmasti vahvistavat. Lapsena on voitu pudottaa vahingossa pää edellä parketille josta on seurausta kykenemättömyys kontrolloida omaa puheäänen voimakkuutta.

Tuohon ihmisen perusolemukseen puuttumisesta vastaan, että kyllä voi puuttua.

Kyse on kerrostalossa tai rivitalossa asumisesta, eli asumismuodosta, jossa tömistelyä ja jytistelyä on varottava. Asumismuodon lähtökohtakin on jo, että ota muut huomioon. Sehän oli jo tämän ketjun aloituksessakin. J o s jonkun tömpstöms aiheuttaa ärtymystä, kyllä siihen saa puuttua JA siihen löytyy ratkaisuja.

Voi käyttää tossuja, tai sukat, tossut ja vielä aikuisten jarrusukat päälle. Jos välttämättä haluaa tömistellä avojaloin ja sukat/tossut/whatever on kauhistus, sitten vaan opetella uusi kävelytyyli.

Kun pääsee omakotitaloon asumaan, sitten voi jytistellä 24/7.

Kun elämä tasii meitä kaikkia. Jos joku puolustaa omaa kävelytapahäiriköintiä 'ihmisyyden perusolemuksella', niin kyllä siihen puututaan kohta siperianopetussuunnitelman mukaisesti. Olen vaan nähnyt näin käyvän.

Mistä tiedät etteivät rupea sitten vaan vittuillessaan tömistelemään ja kolistelemaan entistä enemmän :D On se kyllä myönnettävät että vähän on vikaa omassakin päässä jos jokainen naapurista tuleva kolahdus saa pulssin nousemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan