Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
1101/7839 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina uskoin ja luulin, että vanhempi leskirouva olisi miellyttävä naapuri asumisessaan. Pahin painajaiseni on 87-vuotias itse perkele. Esineiden heittelyä lattialle, huonekalun siirtelyä pitkin lattiaa ja ei varmasti mitään huopia tassuissa, lämpöpattereihin hakkaamista, ovien paukuttelua, käytävässä kovaäänistä juoruamista ja haukkumista naapureista, rollaattorilla jyräämistä. Eukko aktivoituu iltaisin ja jatkuu myöhään iltaan. Ei ihan hänen tuottamansa häiriöt ole normaalin asumisen ääniä.

Vierailija
1102/7839 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalot ovat harvoin onnistunut asumiskonsepti, vika siinä, että ihmiset v i t u n mulkkuja ja epähuomaavaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/7839 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalot ovat harvoin onnistunut asumiskonsepti, vika siinä, että ihmiset v i t u n mulkkuja ja epähuomaavaisia.

Itse käytän suosiolla korvatulppia jos haluan nukkua hiljaisuudessa. Ehkä pitää myös hieman suhteuttaa näitä ongelmia. Jotkut ihmiset joutuvat nukkumaan ties missä sota-alueilla. Aika hyvin on asiat jos isoin ongelma on naapurista tulevat kolahdukset.

Vierailija
1104/7839 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laminaatit pitäisi kieltää kerrostaloissa tai vähintäänkin niiden asentamiseen ammattilainen, joka osaa laittaa alle solumuovit, jotka eristävät edes hieman ääntä.

Ainoa oikea ja järkevä lattiamateriaali on vinyyli. Joko mattona tai lankkuna. Näyttää puulta, mutta ei ole samoja ääniongelmia. Mikään ei ole kamalampi ääni kuin laminaatin imurointi. Se kovaääninen rohina mikä kuulostaa lähinnä siltä, että imurin suulakkeessa on kiviä, jotka rohisevat laminaattia vasten. Ja kun yläkerran naapurina on vielä hysteerinen siivoushullu, joka imuroi vähintään tunnin ajan 3-4krt viikossa, niin alkaa pää hajota.

Paras kerrostaloasunto on alimmassa kerroksessa. Siinä saa siirrellä huonekaluja, kävellä normaalisti, pudottaa vahingossa tavaran lattialle ilman, että alakerran asukas häiriintyy. No ei häiriinny alakerran asukas, ku ei oo mitään alakerran asukasta.

Vierailija
1105/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laminaatti on kieltämättä helvetistä,, täällä moneen asuntoon asennettiin laminaatti, ilman äänieristystä, ei minkäänlaista, naapurista kuuluu töminät, kolinat, raahaamiset yms ja nyt kaikista pahin: koira, joka räkyttää asunnossa jossa ei ole mattoja, verhoja tai mitään millä äänet vaimenisi, kaikuu asunnosta asuntoon

Vierailija
1106/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on uskomatonta, että on ihmisiä, jotka ei käytä huopatassuja huonekalujen alla, etenkään asunnoissa, joissa on laminaatti-/parkettilattia. Sen lisäksi, että on naapureille täyttä hel*ttiä kuunnella sitä kolinaa ja rymistelyä, niin ne tuolin jalat yms naarmuttavat lattiapintaa.

On olemassa ihmisiä, jotka osaavat ottaa toiset huomioon, sitten on näitä "muuta maalle, jos et kestä "normaalia" elämisen ääntä".

Onko se huopatassujen laitto ja sen aamuvarhaisen/iltamyöhäisen rymistelyn ja kolistelun vähentäminen tosiaan niin iso ongelma, että haluaa oikein tahallaan ärsyttää naapureita sen sijaan, että olis normaali, toiset huomioon ottava ihminen? Onko se minäminä tosiaan tärkeämpää? Toisille on opetettu käytöstavat ja valitettavasti toisille ei.

Vierailija
1107/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä pyri elämään hiljaisesti. Kunhan vaan elän.

Miksi alapeukkuja mun kommentille?

Kysyn, koska kommentoin eka ja ja en jaksa lukea 56 sivua kommenttaja.

Ei kai mun nyt kerrostaloasujana tarvitse elää varovasti ja hiljaisesti ihan vaan ettei naapurit vahingossakaan hermostu?

Vierailija
1108/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän suosiolla korvatulppia jos haluan nukkua hiljaisuudessa. Ehkä pitää myös hieman suhteuttaa näitä ongelmia. Jotkut ihmiset joutuvat nukkumaan ties missä sota-alueilla. Aika hyvin on asiat jos isoin ongelma on naapurista tulevat kolahdukset.

Korvatulpat sattuvat korviin ihan hemmetisti. Ei se ole millään lailla ok, että joudut hereillä ollessa käyttämään bluetooth-kuulokkeita tv:tä katsoessa ja muutenkin, lisäksi illalla nukkumaan mennessä joudut laittamaan korvatulpat sen takia, että naapuri kolistelee ja tiputtelee tavaroita lattialle ihan koko ajan kotona ollessaan. Jokaisella on oikeus kotirauhaan, lisäksi jatkuva taustakolina ja ryminä vaikuttaa ihan oikeasti mielenterveyteen. Ei sellaista kenenkään tarvitse kestää, että kotona ollessa ei ole hetkeäkään hiljaista, kun naapuri ei osaa olla tiputtelematta jatkuvasti tavaroita tai paiskomatta ovia ja kävelemättä normaalisti ilman kantapääjylinää.

Vierailija
1109/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä pyri elämään hiljaisesti. Kunhan vaan elän.

Miksi alapeukkuja mun kommentille?

Kysyn, koska kommentoin eka ja ja en jaksa lukea 56 sivua kommenttaja.

Ei kai mun nyt kerrostaloasujana tarvitse elää varovasti ja hiljaisesti ihan vaan ettei naapurit vahingossakaan hermostu?

Ei, mutta naapurit huomioon ottaen. Aikaisin aamulla ja myöhään illalla ei tarvitse rymytä samalla lailla kuin päivällä, vaikka ei olisikaan hiljaisuusaika. Tarpeeton ovien paiskominen, kovaääninen puhe, kantapäillä kävely, huonekalujen raahaaminen ja kolistelu yms. on niitä asioita, joita toiset huomioon ottava ihminen ei tee iltaisin tai aamulla. Ts. antaa kotirauhan muille edes silloin.

Vierailija
1110/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvatulpat sattuvat korviin ihan hemmetisti. Ei se ole millään lailla ok, että joudut hereillä ollessa käyttämään bluetooth-kuulokkeita tv:tä katsoessa ja muutenkin, lisäksi illalla nukkumaan mennessä joudut laittamaan korvatulpat sen takia, että naapuri kolistelee ja tiputtelee tavaroita lattialle ihan koko ajan kotona ollessaan. Jokaisella on oikeus kotirauhaan, lisäksi jatkuva taustakolina ja ryminä vaikuttaa ihan oikeasti mielenterveyteen. Ei sellaista kenenkään tarvitse kestää, että kotona ollessa ei ole hetkeäkään hiljaista, kun naapuri ei osaa olla tiputtelematta jatkuvasti tavaroita tai paiskomatta ovia ja kävelemättä normaalisti ilman kantapääjylinää.

Niin mutta mitä meinasit asialle tehdä? Valittaa päivät pitkät vauvafoorumilla? Tässä oli nyt puhe käytännönratkaisuista eikä siitä mikä on moraalisesti "oikein". Onko kukaan täällä oikeasti käynyt sanomassa esimerkiksi sille yläkerran naapurille asiasta? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla kokemuksia.

Vierailija
1111/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta mitä meinasit asialle tehdä? Valittaa päivät pitkät vauvafoorumilla? Tässä oli nyt puhe käytännönratkaisuista eikä siitä mikä on moraalisesti "oikein". Onko kukaan täällä oikeasti käynyt sanomassa esimerkiksi sille yläkerran naapurille asiasta? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla kokemuksia.

Tyypillinen suomalainen ratkaisu taitaa olla juuri valittaa ja väitellä netissä asiasta päivät pitkät ja kuuluttaa asiasta "yleistä tietoutta". Yksi ratkaisu olisi varmaan myös tehdä asiasta oma oppiaineensa peruskouluun :D

Vierailija
1112/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen suomalainen ratkaisu taitaa olla juuri valittaa ja väitellä netissä asiasta päivät pitkät ja kuuluttaa asiasta "yleistä tietoutta". Yksi ratkaisu olisi varmaan myös tehdä asiasta oma oppiaineensa peruskouluun :D

Tottakai se yläkerran naapuri lopettaa tömistelynsä kunhan ensin voitat asiassa nettiväittelyn jonkun täysin asiaan liittymättömän ihmisen kanssa ;)

Vierailija
1113/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen käynyt. Hänen mielestään hänellä on täysi oikeus elää noin ja hän siis antoi minulle korvatulpat suoraan käteen, että pidä noita, jos et kestä tai muuta omakotitaloon. Hänellä on kuulemma täysi oikeus jopa aamukuudelta töihin herätessään aloittaa se ryminä.

Olin niin häkeltynyt siitä ylimielisestä käytöksestä, etten tajunnut sanoa, että meissä on sitten se ero, että minut on kasvatettu ottamaan muutkin ihmiset huomioon eikä minulla ole minkäänlaista tarvetta aamulla töihin herätessäni tai illalla nukkumaan käydessä pitää sellaista metakkaa, että talo tärisee. Ollaan kuitenkin lähes saman ikäisiä nuorehkoja naisia, mutta minulle on opetettu käytöstavat.

Vierailija
1114/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen käynyt. Hänen mielestään hänellä on täysi oikeus elää noin ja hän siis antoi minulle korvatulpat suoraan käteen, että pidä noita, jos et kestä tai muuta omakotitaloon. Hänellä on kuulemma täysi oikeus jopa aamukuudelta töihin herätessään aloittaa se ryminä.

Olin niin häkeltynyt siitä ylimielisestä käytöksestä, etten tajunnut sanoa, että meissä on sitten se ero, että minut on kasvatettu ottamaan muutkin ihmiset huomioon eikä minulla ole minkäänlaista tarvetta aamulla töihin herätessäni tai illalla nukkumaan käydessä pitää sellaista metakkaa, että talo tärisee. Ollaan kuitenkin lähes saman ikäisiä nuorehkoja naisia, mutta minulle on opetettu käytöstavat.

Heh. Olen miettinyt tätä asiaa sen pohjalta minkälaisia ihmiset noin yleensä ovat. Moni on juuri tuollainen ettei välitä ollenkaan ja täysin rehellinen asian suhteen. Sitten on sellaisia, jotka saattavat välittää mutta pysyvät elämänmuutokset ovat heillekin hankalia. Ainakin kun joskus on ihmisille joistan heidän tavoistaan huomautellut, niin he voivat ehkä hyväntahtoisuuttaan yrittää muuttaa käytöstään mutta mihinkäs kissa karvoistaan, eli pian tapamuutos unohtuu ja vanhoihin tapoihin palataan. Myös jos asiasta ei käy sanomassa, asia on tavallaan psykologisesti ehkä helpompi sietää, koska tällöin yläkerran ihminen on ainoastaan tyhmä ja huonotapainen. Jos asiasta olisi puhuttu sen kolinan saattaisi alkaa ottamaan henkilökohtaisena kettuiluna. Niin, ja sitten on tosiaan ihmisiä jotka saattaisivat ihan kiusallaan ruveta metelöimään entistä enemmän, ei sillä että tällainen käytös olisi oikeutettua, mutta sellaisia monet ihmiset vaan ovat että kun heille paljastaa jonkun heikkoitensa niin he alkavat sitä hyödyntämään.

Ketään ei kuitenkaan koskaan tulla häätämään kantapääkävelyn tai kolistelun vuoksi. Tämän hyväksyminen on realismia.

Vierailija
1115/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku alanuolien viljeliä voisi varmaan myös selittää miksi näitä alanuolia pitää jokaiseen realistiseen kommenttiini laittaa? Onko tämän ketjun idea vaan hakea jonkinlaista vertaistukea tai haaveksia paremmasta maailmasta ja siksi et halua että täällä käsitellään tätä asiaa totuudenmukaisesti? Itseäni kiinnostaa juuri tämän asian käytännöllinen puoli eli kuinka elää  metelöivän naapurin kanssa.

Vierailija
1116/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ajateltiin, että korpeen muuttavat ne, joilla on halu elää omaan tahtiin äänekkäästi, soittaa ja juhlia ja kolistella milloin tahansa, koska silloin kun on seinä-, katto- tai lattianaapureita, heidät on otettava huomioon.  Nyt äänekäs vähemmistö vaatii päinvastoin heitä lähtemään, jotka eivät pysty asumaan mökän keskellä. Koskakohan tällä melusakilla tulee elämässä tilanne, että itse tai perheenjäsen tarvitsee yörauhan, koska aamulla on herättävä töihin, kouluun tai opiskelemaan. Terveiset rapusta, jossa 25 asunnosta kuudessa asuu yöbilettäjiä ja aina jossakin remutaan aamuyöhön niin, että ehkä yhtenä yönä viikossa on hiljaista. Koska "kyl meil on oikeus."

Vierailija
1117/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyelämä on mitä on ja yhteiskunnassa eläminen tarkoittaa että siihen pitää sopeutua.

Mammat voi ostaa korvatulppia tai muuttaa maaseudulle jos ei nyky-yhteiskunta kelpaa.

Vierailija
1118/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi ihmiset hakeutuu kerrostaloon asumaan? Tai no jonkun vanhan arvotalon ylimmän kerroksen ymmärrän, en muuten.

Typerää hommaa muuttaa taloon jossa ei ole mitään rauhaa.

Vierailija
1119/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra X kirjoitti:

Nykyelämä on mitä on ja yhteiskunnassa eläminen tarkoittaa että siihen pitää sopeutua.

Mammat voi ostaa korvatulppia tai muuttaa maaseudulle jos ei nyky-yhteiskunta kelpaa.

Siksipä en ole koskaan lähtenyt kerrostaloon, niissä asuu ääliöt joilla ei ole varaa asua oikeassa talossa.

Vierailija
1120/7839 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi ihmiset hakeutuu kerrostaloon asumaan? Tai no jonkun vanhan arvotalon ylimmän kerroksen ymmärrän, en muuten.

Typerää hommaa muuttaa taloon jossa ei ole mitään rauhaa.

Sama minulla, en käsitä miten tyhmiä ihmiset ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän