Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Professori: korona-paniikki täysin liioiteltua, ei pahempi kuin kausi-influenssa

Vierailija
14.03.2020 |

Infektiotautiopin emeritusprofessori Heikki Peltola sanoo olevansa hämmentynyt koronaviruksen aiheuttamasta paniikista.

– Koronavirus on yksi hengitystieinfektioiden aiheuttaja monen muun joukossa. Meillä on 135 000 tautitapausta maailmanlaajuisesti ja noin 4 000-5 000 kuollut. Tavallinen influenssaepidemia tappaa maailmanlaajuisesti noin puoli miljoonaa, Peltola suhteuttaa Ylen tv1:n Ykkösaamussa.

– Olen edelleenkin täysin pöyristynyt, kuinka tällainen asia voi aiheuttaa näin suuren kaaoksen. Minusta siihen ei ole mitään eväitä, Peltola arvioi.

Hän muistuttaa, että tapana on toki aiemminkin ollut ennakolta suurennella tauteja – esimerkiksi sarsia, josta ei laajaa epidemiaa sittemmin tullutkaan.

Peltolalta kysyttiin, että miksi koronaa sitten pelätään niin paljon.

– Olen hämmästellyt sitä itse kovin paljon. Kysymyksessä on yleensä lievä tauti, joka sairastetaan useimmiten kotona. Me olemme nähneet monta epidemiaa aikaisemminkin. En näe tässä minkäänlaista kauhun syytä.

https://www.verkkouutiset.fi/infektiotautiopin-emeritusprofessori-olen-…

Kommentit (441)

Vierailija
441/441 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillon kun oli Sikainfluenssa niin oliko tiedote näin epäselvää ja ei tiedetty mitään ?

Possunuhasta sen verran että sairastin kyseisen taudin 32 vuotiaana enkä ole eläessäni ollut lähellekkään niin kipeä. Sanat ei riitä kuvaamaan heikkoa oloani, kuume oli tapissa ja tuntui että happi loppuu ja henki lähtee. Makuaistilla kesti 3-4 viikkoa palautua. Jos nyt maksettaisiin 4000€ että sairastan sen uudestaan niin kiitos mutta ei kiitos :)

Itse sairastin kyseisen taudin 9 vuotiaana. En kauheasti siitä muista muuta kuin että oli se aika raju tauti. Kuume sahasi pitkän aikaa siellä 39-40 välillä. 2-3 viikkoa olin muistaakseni kotona. Sairaalaan en kyllä sentään joutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi