Professori: korona-paniikki täysin liioiteltua, ei pahempi kuin kausi-influenssa
Infektiotautiopin emeritusprofessori Heikki Peltola sanoo olevansa hämmentynyt koronaviruksen aiheuttamasta paniikista.
– Koronavirus on yksi hengitystieinfektioiden aiheuttaja monen muun joukossa. Meillä on 135 000 tautitapausta maailmanlaajuisesti ja noin 4 000-5 000 kuollut. Tavallinen influenssaepidemia tappaa maailmanlaajuisesti noin puoli miljoonaa, Peltola suhteuttaa Ylen tv1:n Ykkösaamussa.
– Olen edelleenkin täysin pöyristynyt, kuinka tällainen asia voi aiheuttaa näin suuren kaaoksen. Minusta siihen ei ole mitään eväitä, Peltola arvioi.
Hän muistuttaa, että tapana on toki aiemminkin ollut ennakolta suurennella tauteja – esimerkiksi sarsia, josta ei laajaa epidemiaa sittemmin tullutkaan.
Peltolalta kysyttiin, että miksi koronaa sitten pelätään niin paljon.
– Olen hämmästellyt sitä itse kovin paljon. Kysymyksessä on yleensä lievä tauti, joka sairastetaan useimmiten kotona. Me olemme nähneet monta epidemiaa aikaisemminkin. En näe tässä minkäänlaista kauhun syytä.
https://www.verkkouutiset.fi/infektiotautiopin-emeritusprofessori-olen-…
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Koreassa on kuolleisuus vain alle prosentin kun testattuja on lukematon määrä.
Tämä on järkevin arvio kaikista julkisuudessa olevista luvuista, vaikkei olekaan niin raflaava.
Niin, siellä testattiin ja eristettiin, joten sairaalapaikat riittivät. Suomessa ei testata eikä eristetä. Italian kohtalo.
Vaatii toki vähän matikkapäätä tämä päättely ja sitä ei valitettavasti kaikilta löydy.
Trump ainakin paniikissa, yrittää ostaa saksalaisen CureVacin
https://yle.fi/uutiset/3-11258205
Yhtään valmista tuotetta CureVacilla ei vielä ole,
https://www.curevac.com/our-pipeline#
Näyttää olevan niiden lääkkeet/rokotteet labra testeissä tai faasi 1:ssä, kovin harva lääkekandidaatti pääsee faasi 3:een ja vielä harvempi saa myyntiluvan
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mitäköhän sitten italiassa tapahtuu. On varmaan ihan eri planeetalla koko Italia.
Mistä me tiedämme kuoleeko ne kaikki just satavarmasti koronaan?
Onhan sitä varmaan influenssojakin liikkeellä?
Ja italialaiset siellä elää ehkä hiukan tiiviimmin kuin muissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Peltolalla on aika pitkä meriittilista infektiotautien alalla.
Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan.
Samoin HUS:n Asko Järvinen on alansa huippuja Suomessa. Olen ollut hänen luentojaan kuuntelemassa ja luotan kyllä hänen asiantuntemukseensa täysin.
Influenssaa on nyt liikkeellä paljon ja omista potilaistanikin vanhainkodeissa/osastoilla on siihen kuollut useita viimeisen kuukauden sisällä. Kaikki tosin hyvin iäkkäitä henkilöitä, joilla myös pitkälle edennyt muistisairaus ja esim. sydänsairauksia.
Influenssaan tietysti on rokote ja lääkkeitäkin, mutta kyllä se varsin tappava tauti on sekin.
Tk-lääkärinä 30 v.
Jos olisit lääkäri, niin ymmärtäisit mitä takouraa terveydenhuoltojärjestelmän ylikuormittuminen ja mitä seurauksia sillä on muillekin kuin koronapotilaille jos tarvivat tehohoitoa sairauskohtauksen tai onnettomuude takia.
Eipä verrata kausi-inluenssaan. Koronassa huomattavasti suurempi osa tarvitsee sairaalahoitoa, jopa tehohoitoa ja hengityskonetta. Ja huomattavasti pidemmän ajan kuin normi-,influenssapotilaat. Ja koska tauti etenee räjähdysmäisesti, jokainen joka käyttää maalaisjärkeä ymmärtää, ettei niitä tehohoitopaikkoja riitä kaikille koska niitä tarvii muutkin kuin koronapotilaat.
Ja nythän ei siis edes yritetä estää tartu toja, vain sitä et ne ei olisi kaikki yhtäaikaa jotta terveydenhuolto ei ylikuormitu vaan kyetään hoitamaan kaikki kunnolla
Minulla on ystis italiassa(italialainen), juurikin siellä pahimmassa paikassa. Kertoi juuri että oli sairastunut koronaan, myöskin useita perheenjäseniä. On parantumassa kuin myös perheenjäsenet, sanoi että itsellä oli oikeasti vain flunssan oireet,kukaan ei joutunut tehohoitoon. Italiassa ongelma on siinä että sillä alueella suurin osa on +60 väkeä ja sillä alueella pelkästään asuu noin 10 miljoonaa ihmistä. Pitää ottaa huomioon väkiluku ja tiheys..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25% Koronan sairastaneilla ja siitä parantuneilla todettu pysyviä muutoksia keuhkokapasiteetissa
Näin lyhyellä seuranta-ajalla ei voi sanoa ovatko seuraukset pysyviä.
Ja eikös tavallisessa keuhkokuumeessakin jää noita muutoksia? Mitä eroa tässä siis on normaaliin influenssa + keukokuume -settiin?
Tampereella on reagoitu aika hyvin mutta melko turhaa.
21 koronaa yli 512000 asukasta pirkanmaa.
Teinit etäilee 2 viikkoa ja sitten ulos saamaan virus.
Voit kuvitella miten mun teini tämän otti. Ei kouluun.
Aamulla alkaa etäopiskelua 9.15.
Yhdysvallat kehittää omaa rokotettaan yhteistyössä Etelä-Korean kanssa. Miksi se yrittäisi ostaa olematonta rokotetta saksalaiselta yritykseltä:D
Kertokaa mulle sitten viikon päästä kuinka turhan iisi tämä virus on.
Vierailija kirjoitti:
Eipä verrata kausi-inluenssaan. Koronassa huomattavasti suurempi osa tarvitsee sairaalahoitoa, jopa tehohoitoa ja hengityskonetta. Ja huomattavasti pidemmän ajan kuin normi-,influenssapotilaat. Ja koska tauti etenee räjähdysmäisesti, jokainen joka käyttää maalaisjärkeä ymmärtää, ettei niitä tehohoitopaikkoja riitä kaikille koska niitä tarvii muutkin kuin koronapotilaat.
Kylmiä faktoja, mutta niin kipeitä monelle, ettei asiaa halua kohdata ennen kuin on pakko.
Suomessa pitäisi olla tuhansia hengityskoneita jotta ne riittävät kaikille tarvitseville. Lihavat ja tupakoitsijat ovat jopa vanhuksia vaarallisemmassa tilanteessa. Huhheijaa Suomi. Taitaa väkiluku laskea nyt hupsistarallaa.
Siinä on professori jolta loppuu wc-paperi! Millä pyyhit sitten? Hä?
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse. Yli 200 todetusta tapauksesta suomessa, on pari ollut hetken sairaalahoidossa ja nekin hyväkuntoisina kuumepotilaina, ei nekään tehohoidossa. Suurin osa on hoitanut tautinsa kotona. Siitä voimme päätellä että tehohoidon tarve on korkeintaan kouralliselle ihmisiä koko viruskauden aikana. Sen sijaan influenssasta on tälläkin hetkellä HUS:ssa hoidossa kymmeniä teho-osastolla. Joten älä levitä sekavia harhaluulojasi totuuksina.
Vierailija kirjoitti:
Samoin HUS:n Asko Järvinen on alansa huippuja Suomessa. Olen ollut hänen luentojaan kuuntelemassa ja luotan kyllä hänen asiantuntemukseensa täysin.
Influenssaa on nyt liikkeellä paljon ja omista potilaistanikin vanhainkodeissa/osastoilla on siihen kuollut useita viimeisen kuukauden sisällä. Kaikki tosin hyvin iäkkäitä henkilöitä, joilla myös pitkälle edennyt muistisairaus ja esim. sydänsairauksia.
Influenssaan tietysti on rokote ja lääkkeitäkin, mutta kyllä se varsin tappava tauti on sekin.
Tk-lääkärinä 30 v.
Influenssakuolleisuus on uuden pubmed metatutkimuksen
mukaan näillä leveysasteilla
10-20/100 000.
Uudessa koronavirusepidemiassa kuolleisuus 10-20 kertaa suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse. Yli 200 todetusta tapauksesta suomessa, on pari ollut hetken sairaalahoidossa ja nekin hyväkuntoisina kuumepotilaina, ei nekään tehohoidossa. Suurin osa on hoitanut tautinsa kotona. Siitä voimme päätellä että tehohoidon tarve on korkeintaan kouralliselle ihmisiä koko viruskauden aikana. Sen sijaan influenssasta on tälläkin hetkellä HUS:ssa hoidossa kymmeniä teho-osastolla. Joten älä levitä sekavia harhaluulojasi totuuksina.
Kiinnitätkö vastauksesi? Ensiviikolla voimme palata aiheeseen.
MIKSI TÄTÄ DISINFORMAATIOITA LEVITTÄVÄÄ VAARALLISTA VALEUUTISTA JO POISTETA TÄÄLTÄ?
Ei koko maailma mene kiinni turhan takia, on muuallakin asiantuntijoita. KUINKA MONTA SUOMALAISTA KUOLEE TÄMÄN HURU-UKON VÄHÄTTELYN TAKIA????
Kun poliitikko tai ns. asiantuntija puhuu tällaisissa tilanteissa, kerro sen vakavuusaste aina vähintään kahdella. Jos THL sanoo, että meillä on 300 tartuntaa, niitä on silloin arviolta jopa 900. Nyt THL myöntää, että suomessa voi olla jo jopa yli 8000 tartuntaa. Oisko syytä kertoa sekin kahdella? Meidän mentaliteetti on ihan tunnetusti sellainen, että asiaa on syystä tai toisesta jopa mahdotonta käsitellä sellaisena kuin se on. Aina löytyy syystä tai toisesta tilaa kaunistelulle, vähättelylle, liioittelulle yms. Eikä ihme, että esim. poliitikoihin luottaa vain n. 10% kansasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun poliitikko tai ns. asiantuntija puhuu tällaisissa tilanteissa, kerro sen vakavuusaste aina vähintään kahdella. Jos THL sanoo, että meillä on 300 tartuntaa, niitä on silloin arviolta jopa 900. Nyt THL myöntää, että suomessa voi olla jo jopa yli 8000 tartuntaa. Oisko syytä kertoa sekin kahdella? Meidän mentaliteetti on ihan tunnetusti sellainen, että asiaa on syystä tai toisesta jopa mahdotonta käsitellä sellaisena kuin se on. Aina löytyy syystä tai toisesta tilaa kaunistelulle, vähättelylle, liioittelulle yms. Eikä ihme, että esim. poliitikoihin luottaa vain n. 10% kansasta.
Kukaan ei tiedä tartunnan saaneiden määrää. Parempi niin, etteivät hysteerikot sekoa lopullisesti!
Tk-lääkärinä 30 v.