Paniikkihäiriötä sairastavat. Miten voitte näinä aikoina?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai paniikkihäiriö tarkoita automaattisesti sitä, että on ahdistunut ja pelkää asioita? On minullakin ollut paniikkikohtauksia eivätkä ne ole koskaan tulleet missään pelottavissa tilanteissa.
Minä saan pahoja paniikkikohtauksia juuri silloin, kun kaikki on ns hyvin. Tuo tekee niistä vieläkin pahempia ja pelottavampia.
Tämä korona tai muukaan erikoistilanne ei aiheuta minulle paniikkia. Päinvastoin. Toimin rauhallisesti ja rationaalisesti.
Tää ois voinu olla sanasta sanaan mun suustani!
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin eroon paniikkikohtauksista kun annoin niille luvan tulla. Sanoin että antaa perkele tulla nyt ja saatana tapa mut. Ja tulihan se. Kesti pitkään. Paniikkiaallot löi isommin kuin ikinä, sähköaaltoina kuin meri kehon läpi ylhäältä alas ja alhaalta ylös.
Mut meni ohi. Sen jälkeen en oo saanut yhtään kohtausta!
Jotenkin se etten enää pelännyt ja annoin sillekin paniikin tunteelle luvan tulla, paransi mut kohtauksista. Herkkähän edelleen olen.
Tsemppiä!
Myös hengenahdistuksen näin pandemian aikaan? Antaa tulla vaan, se menee ohi?
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa! Rauhoittavaa napsin pahimpaan hätään.
Ole kuitenkin varovainen niiden kanssa, aiheuttavat riippuvuutta.
Kysy lääkäriltäsi Ataraxia, se ei koukuta mutta rasittaa sydäntä liikaa käytettynä, qt-aika.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet sähköshokkihoitoa paniikkihäiriönne hoidossa. Se on kuulemma paljon mainettaan parempi ja tehokkaampi.
Kukaan tuttu Suomesta, Ruotsista, Tanskasta, Saksasta tai Briteistä ei ole todennut tuon auttaneen heidän paniikki&ahdistukseen, joten itsekään en usko siihen.
Kärsin satunnaisesti paniikkikohtauksista, nyt viimeisen pari viikkoa olen nukkunut uskomattoman hyvin vaikka kärsin usein univaikeuksista kun yleisestikin stressaan helposti asioita. Muutenkaan kohtauksia ei nyt ole tullut ja olo on rauhallinen. Ehkä tämä tilanne jotenkin laittaa asiat mittakaavaan ja on niin ”todellinen” ettei kroppa edes ala hälyttää turhanpäiten.
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin eroon paniikkikohtauksista kun annoin niille luvan tulla. Sanoin että antaa perkele tulla nyt ja saatana tapa mut. Ja tulihan se. Kesti pitkään. Paniikkiaallot löi isommin kuin ikinä, sähköaaltoina kuin meri kehon läpi ylhäältä alas ja alhaalta ylös.
Jotenkin se etten enää pelännyt ja annoin sillekin paniikin tunteelle luvan tulla, paransi mut kohtauksista. Herkkähän edelleen olen.
Tsemppiä!
Jos paniikki pääsee pahasti valloileen, niin elimistöllä voi kestää KUUKAUSIA ennen kuin se palautuu siitä kohtauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikkihäiriötä ei ole ikinä diagnosoitu, mutta epäilen kerran saaneeni paniikkikohtauksen.
Viime aikojen tapahtumiin suhtautuminen on ollut ajoittain rauhallista ja välillä taas ahdistun ja tulee heräiltyä yöllä. Eilen tein sen virheen, että luin uutisotsikoita vielä illalla ja siellä oli juttuja pahenevasta koronatilanteesta Suomessa, niin alkoi jännittää mikä tilanne kaupoissa ym. on tänään kun oli pakko ruokaostoksia tehdä. Tungostahan siellä oli, hamstraajia ja useampi yskijä ja aivastelija.
Pelottaa yleisesti ottaen maailman tilanne ja mitä seurauksia tällä kaikella vielä on. Ahdistaa myös se, ettei virusta tunneta kunnolla. Siinä kaikista eniten se, jos virus aiheuttaa pitkäaikaisia vaurioita tai jää elimistöön.
Esimerkiksi Suomen infrastuktuuri ja terveydenhuolto ei ole verrattavissa Italiaan tai Espanjaan.
Se, että viruksesta ei tiedetä kaikkea, ei tarkoita sitä, ettei siihen löytyisi rokotetta tai että se olisi tuhoksi ihmiskunnalle jne.
Sen lisäksi, ihminen sopeutuu.
Teemme parhaamme ja elämme hyvää elämää niissä olosuhteissa, missä olemme.
Panikointi ei edistä mitään aiemmin mainituista.
T: Vakavaa paniikkihäiriötä ja psykootyisiakin paniikkikohtauksia saanut
Minkälainen on psykoottinen paniikkikohtaus?
Olen nyt viiskymppinen nainen. Henkisesti kuormittavittavissa tilanteissa minulle on käynyt näin: Luen vaikkapa tietokoneelta uutisia ja joku kuvassa oleva henkilö alkaa liikkua ja puhua minulle.
Huomaan kyllä heti, että nyt asiat eivät ole kohdallaan ja tunnen, että voimakas paniikikohtaus on myös tulossa. En asu yksin, joten herätän mieheni, koska tila on pelottava. Yleensä pyörryn lopuksi.
Tai huonosti nukutun yön jälkeen tunnen, että näkemäni uni jatkuu vaikka olen jo hereillä.
Mua ahistaa kun en saa poistua perhekodista. En siis asu kotona. En saa käydä kotona kuukauteen kun korona. Sama kuulma kaikilla jotka asuu perhekodeissa/laitoksissa jne. Ei tunnu kivalta. Jouduin perhekotiin kn mun isäpuoli käytti alkoholia mut nyt äiti eronnut siitä ja mun pitäisi päästä kotiin ennen kesää. En nää mun perhettä kuukauteen tän takia eikä ne saa vierailla täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
Jos paniikki pääsee pahasti valloileen, niin elimistöllä voi kestää KUUKAUSIA ennen kuin se palautuu siitä kohtauksesta.
Tuo on totta. Minulla on paniikkihäiriöön lääkkeenä Opamox, joka auttaa. Joku on sanonut sormi pystyssä, että ei pitäisi ottaa lääkkeitä, kuulepas. Itse koen kuitenkin niin, että paniikkikohtaus on niin henkisesti ja ruumiillisesti kuormittava tilanne, että voin paremmin kun otan lääkkeen. Toinen mahdollisuus ilman lääkitystä on , että sydän jyskyttää koko ajan, haukon henkeä, pyörryn kaupan jonossa, pillahtelen itkuun ja tärisen, enkä kykene hoitamaan asioitani.
Tosin silloin olisin jämäkkä suomalainen, Saarijärven Paavon jälkeläinen, joka suoriutuu. Ja kuolee sydänkohtaukseen.
Mutta viimeisinä sanoinaan voisi kähistä: Enpä ottanu liäkettä.
Eipä sitä apua saa nytkään eli ei sen paremmin mene kuin yleensäkään. Tulisi se tapoava korona niin pääsisi pois täältä.
Yleistyneestä ahdistushäiriöstä kärsivä täällä hei.
Tuli mieleen kysyä että onko vinkkejä miten paniikkihäiriöstä kärsivät haluaisivat / toivoisivat heitä autettavan tai tuettavan?
Oma oloni on jopa suht' rauhallinen, ja voimavarani kyllä riittäisivät jonkinlaiseen henkiseen tukeen.
Opamoxia määrätty x2 päivässä, nyt on mennyt 3 . Ovat siis loppumassa ennenkin saan uusia. Olen niin ahdistunut, etten voi mennä edes töihin.
155 vielä jatkaa, että alkoholi ei minulle ole vaihtoehto, saan siitä kovan pahoinvoinnin eikä sovi lääkityksen kanssa yhteen. Vaikeeta on.
Vierailija kirjoitti:
155 vielä jatkaa, että alkoholi ei minulle ole vaihtoehto, saan siitä kovan pahoinvoinnin eikä sovi lääkityksen kanssa yhteen. Vaikeeta on.
Alkoholia en voi suositella yhtään mihinkään "käyttöön". Sitä tuli käytettyä ns. itselääkintämielessä menneinä vuosina, ja lopputulos oli alkoholiongelma masennuksen ja ahdistusoireiden sekä sosiaalisten tilanteiden kammon lisäksi. Ei hyvä. Nyt yritän "kuoria" alkoholiongelmaani pois muiden pulmien päältä jotta esim. terapiasta voisi olla hyötyä kun siihen pääsen.
Toivotan voimia kohtalotovereille. Oma kokemukseni on myös että vertaistukiryhmät ovat varsin hyvä asia.
Ahdistuneisuushäiriö täällä.
Voin huonosti.
Kuulin töissä, että minut siirretään etulinjaan koronapotilaita hoitamaan. Ahdistaa.
Hei ! Onko mielialalääkkeitä ja tarvittavia mahdollista saada verkkolääkärin kautta näin pandemiaikaan ? Tais iis reseptiä niihin .
Vierailija kirjoitti:
Hei ! Onko mielialalääkkeitä ja tarvittavia mahdollista saada verkkolääkärin kautta näin pandemiaikaan ? Tais iis reseptiä niihin .
Varmaankin jotain pieniä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, samat säännöt pätee kuin normaalisti. Sori nisti 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, samat säännöt pätee kuin normaalisti. Sori nisti 😊
On mahdollista ainakin uusia reseptejä. Monesti olen puhelimitse uusinut rauhoittavien reseptejä.
Tsemppiä!