Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle
Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?
Kommentit (613)
Vierailija kirjoitti:
Minullekaan ei ole tullut merkintää ja viime viikolla jätin pyynnön. Kiva juttu, kun joku suoritus puuttuisi tms. :D
Ei vieläkään merkintää :/
Itse tein gradun valmiiksi 2 kk ja se on huono. Ja arvaa mitä ? Ei mitään väliä. En usko kukaan on sitä edes lukenut palautuksen jälkeen
Tee, vaikka huono, kunhan teet.
Tunnen todella monta, jotka eivät ole saaneet gradua ikinä tehtyä ja olen aina ihmetellyt miksi. Se ei ole mikään puristus enää lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos mä haluan yliopistolle tohtoria tekemään. Joku on väläytellyt, että gradusta pitäisi vähintään C saada, jotta jatko onnistuu. Onko tämä ihan yleinen käytäntö? En ole ennen kuullut siitä, joten onko olemassa jotain muita salattuja ehtoja tohtoripaikan saamiselle?
https://www.helsinki.fi/fi/tutkimus/tohtorikoulutus/hakukelpoisuus-ja-k…
Lisäksi eri laitoksilla voi olla jotain omia vaatimuksia. Ne voi tarkastaa ko koulutusohjelmasta.
Jos on tehnyt kaksi gradua riittääkö silloin jommastakummasta C?
Jostain graduoppaasta luettua (omin sanoin tiivistettynä)3
Paras gradu on valmis gradu.
Tämä.
Gradun arvosanalla ei ole väliä, mutta sillä on, että se on ylipäätään suoritettu. Muuten ei valmistu.
Kun gradun tekijät ymmärtäisivät, että se ei oikeasti ole mikään kovin kummoinen ponnistelu. Gradun kirjoittaa helposti muutamassa päivässä jos tarve on. Se vaan jostain syystä on nostettu jotenkin ihmeelliseksi suoritukseksi, mitä se ei ole.
Gradun tekemisen abc:
1. Opi tekemään viittaukset oikein.
2. Satsaa ensimmäisiin 20 sivuun ja viimeiseen 5 sivuun. Välissä olevalla tekstin taso voi olla aivan samaa tasoa kuin mitä on kirjoittanut muiden kurssien harjoitustyöt. Oikeasti.
3. Kirjoita vähintään 2 sivua päivässä. Ks. yllä laatuvaatimukset.
4. Käytä samoja lähdeviittauksia kuin aikaisemmissa, samaa aihetta käsittelevissä graduissa.
5. Jos tekstin kirjoittaminen ei etene, niin kopioi ajatus muista graduista. Älä siis kopioi sanasta sanaan, mutta kopioi omilla sanoilla tekstiä 10-15 samaa aihetta käsittelevästä gradusta. Älä kopioi kappaletta pidempi osia kerrallaan.
6. Älä tee gradua liian vaikeasta/uudesta aiheesta, ks. kohdat 3-5.
Ap ei kyllä tarvitse mitään lohdutusta vaan navakan idällisen potkun persiille.
Nyt pusaat vaan kiltisti jonkun rimaa hipovan kyhäelmän kasaan niin homma on hoidettu.
Jos työt/parisuhde/muu häiritsee asiaa niin pistä ko. asia jäihin puoleksivuodeksi ja TARTU TOIMEEN ÄLÄKÄ VOIVOTTELE!
Vierailija kirjoitti:
Gradun tekemisen abc:
1. Opi tekemään viittaukset oikein.
2. Satsaa ensimmäisiin 20 sivuun ja viimeiseen 5 sivuun. Välissä olevalla tekstin taso voi olla aivan samaa tasoa kuin mitä on kirjoittanut muiden kurssien harjoitustyöt. Oikeasti.
3. Kirjoita vähintään 2 sivua päivässä. Ks. yllä laatuvaatimukset.
4. Käytä samoja lähdeviittauksia kuin aikaisemmissa, samaa aihetta käsittelevissä graduissa.
5. Jos tekstin kirjoittaminen ei etene, niin kopioi ajatus muista graduista. Älä siis kopioi sanasta sanaan, mutta kopioi omilla sanoilla tekstiä 10-15 samaa aihetta käsittelevästä gradusta. Älä kopioi kappaletta pidempi osia kerrallaan.
6. Älä tee gradua liian vaikeasta/uudesta aiheesta, ks. kohdat 3-5.
Plagiointia sekin on, jos kopioi toisten ideat ilman lähdeviitteitä.
En lukenut koko ketjua, mutta tuntuu, että gradun tekemisestä tehdään ihan turhaan jokin kauhea mörkö. Oikeasti sitä tekemistä ei kannata suunnitella ihan loputtomiin, valitsee jonkin itseä kiinnostavan ja napakasti rajatun aiheen. Suuri osa gradusta on taustateorioiden esittelyä, se menee niin kuin vaikka esseiden kirjoittaminen. Sitten tartutaan omaan aineistoon ja tutkitaan sitä mielekkäällä tavalla, pala kerrallaan puurtaen. Tehdään johtopäätökset. Gradu on valmis. En ole itse mikään nero enkä halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta itse sain gradun tehtyä lähinnä sillä, että vain tein sen. Vatvoin aihetta ensin ja sukelsin graduahdistukseen, kun se tuntuu melkeinpä kuuluvan asiaan. Sain lapsen ja minulla oli aikaa tehdä sitä, kun äitini hoiti tätä muutamana päivänä viikossa. Siihen loppui surkuttelu, oli pakko saada aikaiseksi. Pitää keskittyä siihen vaiheeseen mitä kulloinkin tekee, mennä vähän laput silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Kun gradun tekijät ymmärtäisivät, että se ei oikeasti ole mikään kovin kummoinen ponnistelu. Gradun kirjoittaa helposti muutamassa päivässä jos tarve on. Se vaan jostain syystä on nostettu jotenkin ihmeelliseksi suoritukseksi, mitä se ei ole.
Tätä en ymmärrä, että muutamassa päivässä saisi kasaan. Millähän tieteenalalla onnistuu? Mulla on ainakin mennyt päiväkausia aikaa jo esimerkiksi siihen, että olen kerännyt menetelmiin ja tieteenfilosofiaan liittyvää kirjallisuutta ja perehtynyt siihen, jotta voin tehdä niihin liittyvät valinnat ja jopa kirjoittaa niistä ja perustella ne. Oletko kenties jo niin kokenut tutkija, että nämä asiat ovat jo tuttuja ja olet vain kirjoitellut menemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekaan ei ole tullut merkintää ja viime viikolla jätin pyynnön. Kiva juttu, kun joku suoritus puuttuisi tms. :D
No nyt oli tullut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Pitkä oli taival, mutta nyt on VAPAA olo :) Ei enää huonoa omatuntoa tekemättömästä gradusta.
Jos ei etene, niin etsi yliopiston kirjastosta joku saman aiheen gradu vuosien takaa. Sellainen, mitä ei ole missään verkossa saatavilla. Sieltä sitten vaan "lainaat" vähän ideoita (mikään antiplagiointiohjelma ei sitä tunnista, kun vanhoja graduja ei ole digitoitu). Kukaan ei niitä graduja ole kuitenkaan lukenut, niin kiinnijäämisen riski on aika minimaalinen.
Itse tein oman graduni kyllä ihan itse, mutta vedin reilu puolet ihan muutamassa päivässä, kun piti töiden ohella saada loppuun. Tulosten käsittely ja analysointi piti kai ohjeiden mukaan tehdä jollain SPSS:llä tai vastaavalla. Itse vedin kylmästi vaan excelillä kaavioita ja niistä sitten kirjoittelin itsestäänselvyydet auki. Hyvin sai sivuja, kun jokaisen omassa gradukyselyssä olleen kysymyksen vastaukset kävi läpi kuvaajan kera.
Gradulla ei ole mitään merkitystä. Tai se iso merkitys oli, että oma palkka nousi toista tuhatta euroa, kun sain sen nimellisen pätevyyden. Arvosanoilla ei mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Pitkä oli taival, mutta nyt on VAPAA olo :) Ei enää huonoa omatuntoa tekemättömästä gradusta.
Itse teen viimeisiä korjauksia graduuni. Välillä tuntuu hankalalta hahmottaa, mitä ohjaaja on palautteellaan ajanut takaa. Toisaalta olen kiitollinen, että hän on kiinnostunut työstäni ja lukenut sen erittäin tiheällä kammalla läpi. Pari sataa kommenttia/korjausehdotusta vain sai aikaan tunteen, että olen täysi tunari ja kehityskelvoton yksilö. Toisaalta, eipä tarvitse niin paljon hävetä, kun työ on valmis, kun kaikki idioottimaisuudet, huonot sanavalinnat ym. on korjattu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen viimeisiä korjauksia graduuni. Välillä tuntuu hankalalta hahmottaa, mitä ohjaaja on palautteellaan ajanut takaa. Toisaalta olen kiitollinen, että hän on kiinnostunut työstäni ja lukenut sen erittäin tiheällä kammalla läpi. Pari sataa kommenttia/korjausehdotusta vain sai aikaan tunteen, että olen täysi tunari ja kehityskelvoton yksilö. Toisaalta, eipä tarvitse niin paljon hävetä, kun työ on valmis, kun kaikki idioottimaisuudet, huonot sanavalinnat ym. on korjattu. :D
Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta saat olla tosi onnellinen, että ohjaajaa kiinnostaa työsi. Jotkut vain silmäilevät läpi ja palaute on suunnilleen "ihan kiva". Tsemppiä loppurutistukseen. Olet kuitenkin jo tosi lähellä!
Palaute on sitten osaltaan vain mielipiteitä ja ehdotuksia!! Kaikkiin ei tarvitse tarttua!
Mä olin toiseen tarkastajaan yhteydessä vasta pikkuviilauksia vaille valmiin työn kanssa ja sainkin kivan viestin, että tämähän on ihan valmis jo! Mitään isoja korjauksia ei kannata tehdä. Liitteenä oli työni kommentoituna ja kommentteja oli joka sivulla!
Korjasin niistä suurimman osan samalla kun tein viimeistelyt muutenkin. Turhaa työtä siinä mielessä, että arvosanaan ei vaikuttanut lainkaan, mutta oman ylpeyteni kannalta palautin huolellisesti viimeistellyn työn, josta voin olla ylpeä.
Lue tämä:
Gradulla ei ole mitään väliä!
Olen valmistunut 2012 ja minulta ei kukaan ole koskaan missään kysynyt sanallakaan gradusta. Se on ihan sama mistä olet tehnyt tai minkä arvosanan olet saanut.
Korkeintaan äitisi saattaa vilkaista sitä jos tilaat hänelle painosta kopion (tuskin hänkään) :)