Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle

Vierailija
11.03.2020 |

Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?

Kommentit (613)

Vierailija
421/613 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuvuosi on hyvää aikaa valmistua, laitosten rahoitus perustuu tehtyihin tutkintoihin. Sen perusteella maisteri tasokin voi olla hetken lähes ihmisarvoinen ja laitoksen johtaja professori jopa vaivautui kommunikoimaan perusopiskelijalle: että laita tutkintopyyntö tulemaan, niin saadaan käsiteltyä vielä tälle vuodelle se. (Huom. Saadaan, ei "saat sen").

Ja tutkinto oli päivätty 19.12. Tuli 1-postissa jouluksi kotiin. Siitäkin jo 19 vuotta, ei taida enää tämän päivän postilta onnistua. Siitä lähtien työelämässä, ei ollut yliopisto minua varten.

Vierailija
422/613 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko kestää todistuksen saaminen, jos on juuri jättänyt todistuspyynnön (HY)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/613 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä tukea männävuosilta: https://graduttaa.tumblr.com/

Vierailija
424/613 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sillä yhdellä kieliaineen opiskelijalla meni, joka kyseli gradun pituudesta täällä pari päivää ennen deadlinea?

Sain sen tehtyä. Ohjemäärää lyhyemmäksi se jäi ja sain paskan arvosanan, mutta tulipahan tehtyä. Tohtoriksi olisin halunnut, mutta gradu todisti, että olen tyhmä, laiska paska eikä siitä mitään tule. Nyt yritän keksiä jotain järkeä elämään.

Vierailija
425/613 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sillä yhdellä kieliaineen opiskelijalla meni, joka kyseli gradun pituudesta täällä pari päivää ennen deadlinea?

Sain sen tehtyä. Ohjemäärää lyhyemmäksi se jäi ja sain paskan arvosanan, mutta tulipahan tehtyä. Tohtoriksi olisin halunnut, mutta gradu todisti, että olen tyhmä, laiska paska eikä siitä mitään tule. Nyt yritän keksiä jotain järkeä elämään.

Onneksi olkoon! Valmis gradu on aina valmis gradu ja aina parempi kuin ne keskenjääneet pöytälaatikkoraapustukset.

Vierailija
426/613 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko kestää todistuksen saaminen, jos on juuri jättänyt todistuspyynnön (HY)?

Ainakin hum. tdk:ssa lupailivat vasta tammikuun lopussa, ehkä vasta helmikuussa. Mutta siis Opintopolkuun ja Oodiin tulee tutkinto nopeammin näkyviin. Eilen jätin ja tänään jo lukee, että olen FM.

Vierailija
427/613 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hum. tdk:ssa lupailivat vasta tammikuun lopussa, ehkä vasta helmikuussa. Mutta siis Opintopolkuun ja Oodiin tulee tutkinto nopeammin näkyviin. Eilen jätin ja tänään jo lukee, että olen FM.

Käsittääkseni virallisesti valmistuu samana päivänä, kun todistuspyynnön saa jätettyä, mutta sen todistuksen saamisessa voi mennä helmikuulle. Vanhat opiskelijat vissiin valmistuu urakalla ja aiheuttaa ruuhkaa.

Vierailija
428/613 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama tilanne, eilen jätin todistuspyynnön, ja tänään tuli tietoa, että olen nyt FM, ja weboodissakin näkyy suoritus. Jos helmikuussa saatava todistus ei riitä, voi pyytää jonkun tilapäisen version, sanottiin ainakin minun saamassani sähköpostissa.

Vierailija
429/613 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan täällä enää gradun tekijöitä vai joko kaikki sai omansa valmiiksi? Tai onko jotain muuta keskustelupaikkaa gradun tekijöille? Itsellä homma taisi kaatua jo aiheeseen. Voin sanoa että älkää valitko mitään uutta ja innovatiivista aihetta, jota kukaan ei ole tutkinut, jos ette tunne että hallitsette sen hyvin. Minä valitsin ja jo kauan minusta on tuntunut että tämä aihe on oikeasti ihan naurettava. Proffan sanoin se on "mielenkiintoinen, mutta erittäin haastava" Olisipa valinnut vain jonkun tuiki tavallisen aiheen. Ei olisi ainakaan tällaista kriisiä aiheen naurettavuudesta ja olisi edes joten kuten selvät sävelet mitä tekee. Missähän vaiheessa kehtaisi vielä vaihtaa aihetta? Onko joku täällä vaihtanut joskus ja missä vaiheessa? Mulla on tän aiheen kanssa useampi umpisolmu, koko aihe ei edes enää kiinnosta ja lähinnä välttelen koko gradua. Oon kesästä asti vältellyt.

Hauska juttu, minulla on samanlainen tilanne. Aion kyllä gradun tehdä ja aihetta en viitsi vaihtaa, mutta juuri nyt ei vain kiinnosta yhtään!

Vierailija
430/613 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Pääasia, että valmistut. Itse en olisi pystynyt tuollaiseen suoritukseen.

Vierailija
431/613 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut maisterimerkintää minulle tänään. :( Todistuspyynnön jätin  viime viikolla.

Vierailija
432/613 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekaan ei ole tullut merkintää ja viime viikolla jätin pyynnön. Kiva juttu, kun joku suoritus puuttuisi tms. :D

Vierailija
433/613 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun tulee koko ajan näitä tiedekunnan viestejä uusiin tutkintovaatimuksiin siirtyville ym. Olen viime viikolla laittanut todistuspyynnön, muttei ole mitään kuulunut. Toivottavasti on kaikki ok 🙄

Vierailija
434/613 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa sitä voisi urakoida gradua joululomalla, tavoitteena valmistua keväällä tai ihan viimeistään syyskuussa.

Vierailija
435/613 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa gradusta. Hukkaan se menee kun et kuitenkaan töitä saa.

Vierailija
436/613 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä stressaa gradusta. Hukkaan se menee kun et kuitenkaan töitä saa.

Ei se gradun antama oppi mene koskaan hukkaan.

Gradun valmiiksi pusertaminen opettaa vähintäänkin sitkeyttä ja antaa tietynlaista sisukkuutta jatkoon, oli töitä tai ei.

Vierailija
437/613 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuvuosi on hyvää aikaa valmistua, laitosten rahoitus perustuu tehtyihin tutkintoihin. Sen perusteella maisteri tasokin voi olla hetken lähes ihmisarvoinen ja laitoksen johtaja professori jopa vaivautui kommunikoimaan perusopiskelijalle: että laita tutkintopyyntö tulemaan, niin saadaan käsiteltyä vielä tälle vuodelle se. (Huom. Saadaan, ei "saat sen").

Ja tutkinto oli päivätty 19.12. Tuli 1-postissa jouluksi kotiin. Siitäkin jo 19 vuotta, ei taida enää tämän päivän postilta onnistua. Siitä lähtien työelämässä, ei ollut yliopisto minua varten.

TÄmä "laitosten rahoitus perustuu tutkintoihin"-myytti elää sitkesäti. Se ei pitä paikkaansa.

Laitosten rahoitus perustuu siihen, montako tutkintoa opetusministeriö haluaa niiden tuottavan. Tämä on eri asia kuin se, montako ne oikeasti tuottavat. Tosiasiallista tuotantoa takastellaan suhteessa tavoitteeseen vasta jälkeenpäin, ja silloin ylituotannosta voi olla jopa haittaa, koska OPM POISTAA ylimääräisen rahoituksen, jos tutkintoja tulee yli tarpeen.

Omalla laitoksellani tutkintotavoitteet on yleensä saavutettu lokakuussa. Kaikki sen jälkeen valmistuvat ovat rahoituksen kannalta parhaimmillaan "turhia". Onneksi niitä ei yleenä olekaan kuin pari, ja hätätilassa voidaan aina kuluttaa maksimiajat suoritusten tarkastamiseen ja rekisteröintiin.

Vierailija
438/613 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mullekin proffa sanoi, että ei niillä valmistumisilla niin ole väliä. Niistä saatava raha nipistetään sitten jostain toisesta asiasta.

Valmistuin silti! Merkintä on jo Oodissa. Todistuksen saa... joskus.

Vierailija
439/613 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaikille teille, jotka olette saaneet puristettua kurssit kasaan! :)

Ei nuo ihan hukkaan ikinä mene, aina näissä proseseissa jotain oppii, itsestään ja työtavoistaan jos ei menetelmistä tai kirjoittamisesta prosessina (tai aiheesta). Mut ei sitä tiedä miten niitä vielä hyötyy.

Vierailija
440/613 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun tulee koko ajan näitä tiedekunnan viestejä uusiin tutkintovaatimuksiin siirtyville ym. Olen viime viikolla laittanut todistuspyynnön, muttei ole mitään kuulunut. Toivottavasti on kaikki ok 🙄

Eikä vieläkään mitään. Mitenköhän osa hum. Tdk:ssa sai päivässä merkinnän..?