Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle

Vierailija
11.03.2020 |

Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?

Kommentit (625)

Vierailija
621/625 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonokin gradu on parempi kuin tekemätön gradu. Itse vihasin diplomityön kirjoittamista ja siitä tuli ihan huono. Se kuitenkin on tehty ja sain paperit ulos. Paras palkkio papereiden saamisesta oli, että oman äidin jatkuva nalkutus lopputyön tekemisestä loppui ja alkoi nalkuttaa vakituisen työn hankkimisesta. Vaihtelu virkistää.

Vierailija
622/625 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ensinnäkin: gradun arvosanalla ei ole väliä, mutta sillä on, että se on tehty.

Toisenakin: GRADUN TEKEMINEN EI OLE VAIKEAA

Oikeasti se on ihan helppoa. Gradussa on tietyt palat ja ne pitää vaan kirjoittaa. Sitten ne pitää laittaa peräkkäin. Sitten se tarkastetaan plagiaatintunnistuskoneella ja submitataan yliopiston järjestelmään. Siinä se.

Ne palat on teille lueteltu seminaarissa mutta voin kertoa tässä nytkin:

-Johdanto

mitä aiot tehdä, eli tutkimuskysymys

miksi sen tekeminen aikaisemman tutkimuksen perusteella näyttää viisaalta

miten sen teet eli lähdemateriaali ja menetelmät sekä tärkeimmät käsitteet

-2-4 käsittelylukua, jossa teet sen mitä äsken lupasit. Joissain aineissa tämän voi jakaa insinöörimäisesti myös aikaisempi tutkimus- lukuun ja oma aineisto-lukuun.

-Loppuluku, jossa kerrot, mitä tutkimuskysymykseesi vastasit ja mitä väliä sillä on

Mutkat meni kyllä vähän suoraksi.

Kunnollisen gradun kun tekee vastaa se vaativuudeltaan jopa lisensiaatin tai tohtorin työtä. Graduja on kovin eritasoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/625 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ikuisuusgraduntekijä, siis gradu oli pöytälaatikossa. Sitten väänsin sen valmiiksi. Kova homma mutta tuli tehtyä. Meni läpi, sain C:n. Iso helpotus, ihanaa kun kesälomat ja muut lomatkin ovat LOMAA eikä ole paineita edistää mitään graduja silloin. 

Itse liityin tällaiseen "gradu vihdoin valmiiksi" ryhmään yliopistolla,  löyhästi ohjatusti tehtiin pienissä ryhmissä, oli ihan pelastus. 

Vierailija
624/625 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä ollaan, paitsi opinnot venyneet jo 10v. ja kahdesti opintoaika loppunut. En kehtaa hakea enää uudestaan. :D Ilman opinto-oikeutta ei tietysti mitään tapahdukaan, ei pääse graduryhmiin eikä saa ohjausta.

Vierailija
625/625 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan tätä tiedonhakuvaihetta. Mun aiheesta löytyy loputtomasti tietoa, mutta tuntuu olevan mahdotonta seuloa sieltä niitä lähteitä, jotka vastaisi mun näkökulmaa aiheeseen. Ohjaajan mukaan niitä kuitenkin on, joten mitä piip mä teen? Oon kokeillut ties kuinka monia hakusanoja ja -yhdistelmiä ja rajauksia eri tietokannoissa. Ei tästä vaan tule yhtään mitään!

Etsi joku suurin piirtein samasta aiheesta tehty väitöskirja tai pari. Käytä samoja lähteitä ja samaa rakennetta, niin on suoraan malli millä edetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan