Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle
Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?
Kommentit (613)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan täällä enää gradun tekijöitä vai joko kaikki sai omansa valmiiksi? Tai onko jotain muuta keskustelupaikkaa gradun tekijöille? Itsellä homma taisi kaatua jo aiheeseen. Voin sanoa että älkää valitko mitään uutta ja innovatiivista aihetta, jota kukaan ei ole tutkinut, jos ette tunne että hallitsette sen hyvin. Minä valitsin ja jo kauan minusta on tuntunut että tämä aihe on oikeasti ihan naurettava. Proffan sanoin se on "mielenkiintoinen, mutta erittäin haastava" Olisipa valinnut vain jonkun tuiki tavallisen aiheen. Ei olisi ainakaan tällaista kriisiä aiheen naurettavuudesta ja olisi edes joten kuten selvät sävelet mitä tekee. Missähän vaiheessa kehtaisi vielä vaihtaa aihetta? Onko joku täällä vaihtanut joskus ja missä vaiheessa? Mulla on tän aiheen kanssa useampi umpisolmu, koko aihe ei edes enää kiinnosta ja lähinnä välttelen koko gradua. Oon kesästä asti vältellyt.
Hienoa, että valitsit innovatiivisen aiheen. Jos kukaan ei ole vielä tutkinut sitä, siitähän tulee jo hyvät pojot.
Mutta koitapa löytää nyt objektiivinen näkymys siihen aiheeseen ja onko se nyt sun voimavaroilla toteutetavissa graduna.
Miksi aihe olisi "naurettava"? Tämä tuntui sinun tunteeltasi kuin väheksyisit omaa aihettasi. Proffan reaktio oli erilainen "mielenkiintoinen mutta haastava". Olisiko sulla mahdollisuus kysyä asiaa joltakin toiselta tyypiltä, proffalta tai tutkijalta? Saisit lisää näkökulmia.
Selvästi kannatta tarttua aiheeseen, mutta miettiä mistä se haastavuus tulee ja muuttaa tutkimuskysymyksiä ja näkökulmaa tai aineistoa, jotta tilanne helpottuisi.
Ja miten löytäisit kiinnostavuuden aiheeseen? Onko mahdollista jollain tavoin vai olisiko mahdollista muuttaa gradun aihetta sen verran, että jo tehtyä työtä ei tarvitsisi kokonaan tehdä uudestaan?
Tärkeintä on saada asiasta selkeä kuva omaan päähänsä, sitten vaan kirjoittaa se pahuksen gradu.
Siis parastahan on aivan uusi näkökulma vanhaan aiheeseen, joten matskua löytyy taustaksi, mutta juuri se sinun pointtisi on tutkimaton.
Kyllä minusta aiheenkin voi vaihtaa. Tympeä tilanne kun ei kehtaa sanoa ohjaajalle, että antaa olla, en haluakaan tätä, mutta kannattaa puhua näistä ajatuksista ääneen. Voisitko löytää uuden aiheen, joka sivuaisi vanhaa niin, ettei kaikki jo tehty ajatustyö menisi ihan hukkaan?
Mikä teistä on vielä hyvä arvosana gradulle?
Gradu ei rasita tai mistä sitä tietää, en ole vielä saanut valmiiksi. Kuvittelen, että on loppusuoralla.
Mun ongelma on noi viimeiset syventävät. Voi olla, etten koskaan valmistu. Pitää kai lorvia työkkäriin, että saa 500 jotain puurorahaa.. Työelämä on jo ohi mun osalta, siippa eläkkeellä ja itsekin pääsen muutaman vuoden sisään.
muistakaa ohjeeni! suomitekstiut alakulmasta
Gradun ohjaajat ovat usein nuorehkoja assarwita, joilla a ei ole aikaa eikä osaamista b ovat itsekkäitä narskuja jotka eivät auta mahd kilpailijoitaan apurahoista tulevaisuudessa. Ei hävetä.
Huono ohjaus. Täysin ammattitaidoton. Seminaarit yksi iso vitsi.
Todellisuus on että se on ihan sama mitä siihen graduun kopioi. Ketään ei kiinnosta oikeassa elämässä.
Minäkin innostuin opiskelemaan tässä viime aikoina, ja viimeistelin kesken jääneen tutkintoni. Arvosanaksi tuli MCLA gradusta, ihan hyvä suoritus, mutta aikaa kyllä upposikin paljon.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, olet selvästi Helsingistä!
Kokeile etsiä ihan minkä tahansa alan graduntekijöitä pieneksi ryhmäksi. Sitten mennään yhdessä kirjastoon kirjoittamaan. Se luo joukkopainetta tehdä sitä eikä palstailla.
Kirjastot on koronan takia suljettuna.
Helppoa kuin mikä, kopioi niinkuin entinen valemaisterikin, taitaa olla Brysselissä tällä hetkellä...
Vierailija kirjoitti:
Cumu tai 3 on vielä hyviä
Itse asiassa kaikki gradut jotka ovat hyväksyttyjä ovat sillä tavoin "hyviä", että ne on hyväksytty opinnäytteeksi.
Approbatur tarkoittaa siis että kokonaisuutena työ kuitenkin täyttää tieteellisen opinnäytteen kriteerit, vaikka siinä olisikin puutteita.
Jos aikoo pyrkiä suorittamaan jatko-opintoja, sitten katsotaan pro gradun arvosanaa. Jos heikompi arvosana, pitää tutkimussuunnitelman osoittaa että homma on nyt paremmin hanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Gradun ohjaajat ovat usein nuorehkoja assarwita, joilla a ei ole aikaa eikä osaamista b ovat itsekkäitä narskuja jotka eivät auta mahd kilpailijoitaan apurahoista tulevaisuudessa. Ei hävetä.
Huono ohjaus. Täysin ammattitaidoton. Seminaarit yksi iso vitsi.
Ei taida enää hirveesti assareita yliopistolla olla, itse en ole vuosiin enää nähnyt sellaisia meidän osastolla eivätkä he todellakaan ohjaa graduja vaan se on proffan velvollisuus. Usein ohjaajia on monta eli proffan lisäksi joku muu voi olla lähiohjaaja, mutta kyllä uskoisin että pitää olla väitellyt henkilö kyseessä.
Mitä kuvailet on saattanut olla joskus 30 vuotta sitten mutta ei enää tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, olet selvästi Helsingistä!
Kokeile etsiä ihan minkä tahansa alan graduntekijöitä pieneksi ryhmäksi. Sitten mennään yhdessä kirjastoon kirjoittamaan. Se luo joukkopainetta tehdä sitä eikä palstailla.
Kirjastot on koronan takia suljettuna.
Voisi hyvinkin perustaa nettiryhmän. Lukekaa toistenne tekstiä, kynnys antaa opiskelijakaverille tekstiä luettavaksi on matalempi kuin viedä se suoraan sille proffalle.
C on sellainen hajuton ja mauton gradu, jossa on kaikki riittävästi kohdallaan, mutta ei mitään erikoista. Hyvä arvosana kuukauden työlle tai jollekin vuosia keskeneräisenä roikkuneelle ikijutulle, joka pitää vaan saada kasaan ja kansiin.
Jos oikeasti panosti tekemiseen, olisin itse pettynyt C:hen.
Onnea kaikille valmistuneille tai valmistuville! Minä jätin eilen tutkintotodistuspyynnön Helsinkiin!
Minulla oli kaksi graduohjaajaa, joilla molemmilla oli todella tiukat kriteerit joka """"n lauseen suhteen. Halusivat koko ajan korjauksia myös toistensa korjaamisiin. Eivät antaneet ymmärrystä vaikka valmistumiseni oli tiukasti siitä gradusta kiinni ja kyseisellä alalla joillakin ihmisillä gradu paketissa viikon työllä eli ei mistään vakavasta tutkimustyöstä kyse - kuten ei IKINÄ ole gradun suhteen. Valmistuin lopulta. Kannattaa vaan TEHDÄ se ja ota kaikki keinot käyttöön. Ota kaikki avut vastaan mitä on mahdollista saada. Jos et tiedä mitä niin kysy kavereilta tai ohjaajalta. Jos ohjaaja ei ole tähän myötämielinen niin kysy joiltain vastaavan alan kollegoilta. Se voi tuntua nololta, mutta kun päätät että nyt tämä on "tana tehtävä niin kyllä uskon että pystyt siihen!
Tänään kolahti yliopiston kuori postilaatikkoon ja maisterin paperit siellä sisällä! Ikuisuusprojekti on vihdoin valmis ja mulla vähän höhlä olo.
Meille tulee todistukset kuulemma joskus HELMIKUUSSA. Gradu jätetty viralliseen tarkastukseen 10.11. 😬
Miten sillä yhdellä kieliaineen opiskelijalla meni, joka kyseli gradun pituudesta täällä pari päivää ennen deadlinea?