Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle

Vierailija
11.03.2020 |

Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?

Kommentit (613)

Vierailija
381/613 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradu on pikkujuttu väikkäriin verrattuna.

Vierailija
382/613 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan täällä enää gradun tekijöitä vai joko kaikki sai omansa valmiiksi? Tai onko jotain muuta keskustelupaikkaa gradun tekijöille? Itsellä homma taisi kaatua jo aiheeseen. Voin sanoa että älkää valitko mitään uutta ja innovatiivista aihetta, jota kukaan ei ole tutkinut, jos ette tunne että hallitsette sen hyvin. Minä valitsin ja jo kauan minusta on tuntunut että tämä aihe on oikeasti ihan naurettava. Proffan sanoin se on "mielenkiintoinen, mutta erittäin haastava" Olisipa valinnut vain jonkun tuiki tavallisen aiheen. Ei olisi ainakaan tällaista kriisiä aiheen naurettavuudesta ja olisi edes joten kuten selvät sävelet mitä tekee. Missähän vaiheessa kehtaisi vielä vaihtaa aihetta? Onko joku täällä vaihtanut joskus ja missä vaiheessa? Mulla on tän aiheen kanssa useampi umpisolmu, koko aihe ei edes enää kiinnosta ja lähinnä välttelen koko gradua. Oon kesästä asti vältellyt.

Hienoa, että valitsit innovatiivisen aiheen. Jos kukaan ei ole vielä tutkinut sitä, siitähän tulee jo hyvät pojot.

Mutta koitapa löytää nyt objektiivinen näkymys siihen aiheeseen ja onko se nyt sun voimavaroilla toteutetavissa graduna.

Miksi aihe olisi "naurettava"? Tämä tuntui sinun tunteeltasi kuin väheksyisit omaa aihettasi. Proffan reaktio oli erilainen "mielenkiintoinen mutta haastava". Olisiko sulla mahdollisuus kysyä asiaa joltakin toiselta tyypiltä, proffalta tai tutkijalta? Saisit lisää näkökulmia.

Selvästi kannatta tarttua aiheeseen, mutta miettiä mistä se haastavuus tulee ja muuttaa tutkimuskysymyksiä ja näkökulmaa tai aineistoa, jotta tilanne helpottuisi.

Ja miten löytäisit kiinnostavuuden aiheeseen? Onko mahdollista jollain tavoin vai olisiko mahdollista muuttaa gradun aihetta sen verran, että jo tehtyä työtä ei tarvitsisi kokonaan tehdä uudestaan?

Tärkeintä on saada asiasta selkeä kuva omaan päähänsä, sitten vaan kirjoittaa se pahuksen gradu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/613 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Graduni on arvosteltu ja arvosanaehdotus on Magna cum laude approbatur.

Onnea!!!! Koska jätit arvosteluun? Pohdin tässä, voisiko oma arvosana kohta jo tulla. Jätin arvosteluun 10.11. Ei siis ehkä vielä, mutta tämä odottaminen on piinaavaa.

Kiitos! :) Viime viikolla, että kyllähän se pikkuhiljaa voisi sinullakin tulla!

Missä yliopistossa ei vielä ole numeroarvosana gradussa? Eikö niihin siirrytty tutkintouudistuksen myöstä jo monta vuotta sitten?

Helsingin yliopistossa, jos valmistuu vielä vanhojen tutkintovastimusten mukaan. Tällöin gradu piti palauttaa viimeistään 10.11.

Vierailija
384/613 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Graduni on arvosteltu ja arvosanaehdotus on Magna cum laude approbatur.

Onnea!!!! Koska jätit arvosteluun? Pohdin tässä, voisiko oma arvosana kohta jo tulla. Jätin arvosteluun 10.11. Ei siis ehkä vielä, mutta tämä odottaminen on piinaavaa.

Kiitos! :) Viime viikolla, että kyllähän se pikkuhiljaa voisi sinullakin tulla!

Missä yliopistossa ei vielä ole numeroarvosana gradussa? Eikö niihin siirrytty tutkintouudistuksen myöstä jo monta vuotta sitten?

Helsingissä saa vanhoilla tutkintovaatimuksilla vielä kuukauden verran. Samalla gradu on myös 40 op arvoinen, kun uusissa tutkintovaatimuksissa se on vain 30 op.

On nuo tarkastuslausunnossa numeroiksikin käännetty. A ja B = 2, N ja C = 3, M = 4, E ja L = 5.

Vierailija
385/613 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradu on noin 40-50 sivun kurssiselkkari ja osa vääntää sitä jopa 10 vuotta. Yliopistomaailmaa yli 20 vuotta nähneenä, voin todeta, että jos se gradu ei puolessa vuodessa valmistu, niin vaihtakaa alaa. Ei teistä tule ikinä mitään, jos ette sen vertaa kykene organisoimaan tekemisiänne.

Vierailija
386/613 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gradu on noin 40-50 sivun kurssiselkkari ja osa vääntää sitä jopa 10 vuotta. Yliopistomaailmaa yli 20 vuotta nähneenä, voin todeta, että jos se gradu ei puolessa vuodessa valmistu, niin vaihtakaa alaa. Ei teistä tule ikinä mitään, jos ette sen vertaa kykene organisoimaan tekemisiänne.

Jos sitä vääntää 10 vuotta, se seisoo siinä ajassa 9,5 vuotta tekemättä, koska on päässyt jo töihin.

Ei se alasta kerro mitään. Eniten siitä, että ei kannata lähteä tutkijaksi, koska tutkimustyö ja sen tulosten näkeminen ei motivoi riittävästi niin, että viitsisi päästää käsistään jonkun hyvän, mutta ei täydellisen selostuksen.

Vierailija
387/613 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan täällä enää gradun tekijöitä vai joko kaikki sai omansa valmiiksi? Tai onko jotain muuta keskustelupaikkaa gradun tekijöille? Itsellä homma taisi kaatua jo aiheeseen. Voin sanoa että älkää valitko mitään uutta ja innovatiivista aihetta, jota kukaan ei ole tutkinut, jos ette tunne että hallitsette sen hyvin. Minä valitsin ja jo kauan minusta on tuntunut että tämä aihe on oikeasti ihan naurettava. Proffan sanoin se on "mielenkiintoinen, mutta erittäin haastava" Olisipa valinnut vain jonkun tuiki tavallisen aiheen. Ei olisi ainakaan tällaista kriisiä aiheen naurettavuudesta ja olisi edes joten kuten selvät sävelet mitä tekee. Missähän vaiheessa kehtaisi vielä vaihtaa aihetta? Onko joku täällä vaihtanut joskus ja missä vaiheessa? Mulla on tän aiheen kanssa useampi umpisolmu, koko aihe ei edes enää kiinnosta ja lähinnä välttelen koko gradua. Oon kesästä asti vältellyt.

Hei, jos sinulle ei ole ongelma siirtyä uuteen tutkintojärjestelmään - tai jos olet niin nuori, että olet aina siinä ollutkin - niin anna itsellesi armoa ja hellitä vaikka hetkeksi. Älä myöskään epäröi vaihtaa aihetta, jos et vielä ole kovinkaan paljon tämän nykyisen aiheen suhteen tehnyt. Jos et edes tykkää siitä, voi käydä niin, ettet koskaan saa sitä valmiiksi. Kyllä aiheen pitää kiinnostaa ainakin jonkin verran.

Mitä tulee aiheen yleisyyteen, niin itse koin aina, että jos olemassa olevaa tutkimusta oli todella paljon, oli vaikea keskittyä olennaiseen. Sellainen "puoliyleinen" aihe sopii ehkä paremmin. Mitään täysin ennenkuulumatonta uutta ei kannata yrittää kehittää, jos tarkoitus on valmistua nopeasti/helpolla. 

Toivon sinulle tsemppiä! Ihan hyvin voidaan pitää tätä ketjua yllä niillekin, jotka eivät tähtää valmistumiseen tänä vuonna. 

Vielä pitää todeta, gradujen viimeinen määräaika ei ollut kaikilla Helsingin yliopistossa 10.11. Tämä on laitoskohtaista. Omalla laitoksella niitä otetaan vastaan vielä noin viikon verran.  

Vierailija
388/613 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pitää todeta, gradujen viimeinen määräaika ei ollut kaikilla Helsingin yliopistossa 10.11. Tämä on laitoskohtaista. Omalla laitoksella niitä otetaan vastaan vielä noin viikon verran.  

Meillä Kumpulassa periaatteessa myös. Reilun viikon päästä on vika mahis palauttaa tarkastettu ja urkundoitu tuotos. Tiedän jokusen tarkastusta odottavan vielä, proffa ei ole vaan vastannut viesteihin.

Vierailija
389/613 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä Kumpulassa periaatteessa myös. Reilun viikon päästä on vika mahis palauttaa tarkastettu ja urkundoitu tuotos. Tiedän jokusen tarkastusta odottavan vielä, proffa ei ole vaan vastannut viesteihin.

Kumpulassapa hyvinkin :)

(se jolle vastasit)

Vierailija
390/613 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis edes kannattanu aloittaa.

Vierailija
391/613 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että käytät sanaa kurssiselkkari, kertoo että olet DI. Eli et tiedä yliopistojen graduvaatimuksista pskaakaan. Dippatöinä kyllä menee läpi vaikka minkälaista sontaa, nähty on.

Vierailija
392/613 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi tässäkin ketjussa hermoillut pakkovalmistuja Helsingistä. Tänään tuli gradun arvosanaehdotus: cum laude. Minä valmistun vihdoin :)

Vierailija
393/613 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi tässäkin ketjussa hermoillut pakkovalmistuja Helsingistä. Tänään tuli gradun arvosanaehdotus: cum laude. Minä valmistun vihdoin :)

Voi ei, oon myös HY:sta ja kuumeisesti ootan omaani! Mulle ei oo arvostelua vielä tullut.

Vierailija
394/613 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin paperit tulossa! Pitkään roikkumaan jäänyt gradu väännettiin väkisin kasaan ja siihen nähden arvosana C on oikein passeli. Opintopolussakin näkyy jo, että oon maisteri.

Vierailija
395/613 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tuli cumu. Ei mikään huipputyö ollut kyseessä, tiesin sen kyllä. Aineiston keräämiseen meni 2 vkoa, kirjoittamiseen 3 vkoa. Työ ei ehtinyt esitarkastukseen. Näillä spekseillä olen tyytyväinen.

Vierailija
396/613 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordunkin voi syödä. Aloita vaikka hännästä.

Vierailija
397/613 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valmistuneille!

Vierailija
398/613 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tuli cumu. Ei mikään huipputyö ollut kyseessä, tiesin sen kyllä. Aineiston keräämiseen meni 2 vkoa, kirjoittamiseen 3 vkoa. Työ ei ehtinyt esitarkastukseen. Näillä spekseillä olen tyytyväinen.

Oho. Kyllä minun työni esitarkastuksessa oli ja sai hyvää palautetta matkan varrella. Ei huipputyö, mutta cumun työ on perushyvä, ei mitään suuria vikoja muttei loistavakaan. Nyt meni vähän hohto omasta arvosanasta...

Vierailija
399/613 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko saaneet miten ohjausta gradun kanssa? Jollain laitoksilla sitä annetaan vain semmojen yhteydessä, eikä yksilöllistä ohjausta ole tarjolla lainkaan.

Vierailija
400/613 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä, miten tuo liittyy graduihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän