Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle
Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?
Kommentit (613)
Vierailija kirjoitti:
Onko gradulla mitään väliä?
Lähtökohtaisesti ei. Kaikkea voi tehdä ilmankin. Jos olet hyvä tyyppi, niin sinulle järjestetään kyllä töitä. Jos taas et ole, niin et saa töitä millaisilla papereilla tahansa.
T. Työtön tohtori
Jepjep. Siitä vaan opettajaksi, poliisiksi, lääkäriksi tai vaikka hoitajaksi. Lääkäreille ja hoitajille on kohta kova kysyntä, mutta jos on väitellyt Porvoossa niin joutuukin suoraan laariin |Ei_hyvä_tyyppi|
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti ei. Kaikkea voi tehdä ilmankin. Jos olet hyvä tyyppi, niin sinulle järjestetään kyllä töitä. Jos taas et ole, niin et saa töitä millaisilla papereilla tahansa.
T. Työtön tohtori
Hah, hyvää itseironiaa. Mutta tiettyjä ammatteja ei voi harjoittaa ilman pätevyyttä, eli opinnot on viimeisteltävä opintoajan puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön tohtori
Jepjep. Siitä vaan opettajaksi, poliisiksi, lääkäriksi tai vaikka hoitajaksi. Lääkäreille ja hoitajille on kohta kova kysyntä, mutta jos on väitellyt Porvoossa niin joutuukin suoraan laariin |Ei_hyvä_tyyppi|
Mainitsetsemistasi ammattikunnista vain opettajilta vaaditaan gradu. Lääkärit tekevät tutkielman ja kaksi muuta eivät ole edes yliopistotutkintoja, vaikka jonkinlainen opinnäyte kai tehdään. Toki hoitajat ja poliisit voivat jatkaa opintoja yliopistossa, mutta vaade ammattiin se ei ole.
Tsemppiä toiselta graduntekijältä!
Minun nähdäkseni tärkeintä on valita hyvä aihe, sellainen, joka kiinnostaa ja josta on teorian ja käytännön tutkimuksen puolesta helppo kirjoittaa, ja tehdä töitä tasaisesti. Aiheen valitsemisessa ja rajaamisessa kannattaa hyödyntää ohjaajaa, jolla on kokemusta tutkimuksen tekemisestä, ja seminaareja, jos teillä niitä on. Kirjoittamiseen olen itse käyttänyt ohjenuoraa 500 sanaa päivässä, oli teksti hyvää tai huonoa. Sillä tahdilla ehtii myös korjata korjaamista vaativia kohtia ja kestää tilanteet, joissa syystä tai toisesta ei saa kirjoitettua muutamaan päivään.
Meidän alalla loppututkinnolla on väliä ja tietääkseni nimenomaan aihetta kysellään. Arvosana merkitsee enemmän, jos haluaa tutkijaksi, mutta tietysti hyvä arvosana näyttää CV:ssä hyvältä. Tärkeintä on kuitenkin saada paperit ulos.
Hei! Löysinpä juuri minulle sopivan ketjun! Terveisiä koronakaranteenin graduahdingosta ;-) Onko teillä muilla niin, että kirjoittamisen/lukemisen ohella olisi vähän niin kuin pakko napostella jotain? Vedän paraikaa laatikollista lakupötköjä. Ties mitä tässä paisutetaan, tekstiä vai vyötärönympärystä. Miten olette pärjänneet tällaisen "pakkomielteen" kanssa? Vaihdanko vain kylmästi kuorellisiin auringonkukansiemeniin? Niissä olisi enemmän käsityötä ja vähemmän sokeria. Tällainen graduongelma täällä :-D
81 sivua kirjoitettu kirjoitti:
Minun nähdäkseni tärkeintä on valita hyvä aihe, sellainen, joka kiinnostaa ja josta on teorian ja käytännön tutkimuksen puolesta helppo kirjoittaa, ja tehdä töitä tasaisesti. Aiheen valitsemisessa ja rajaamisessa kannattaa hyödyntää ohjaajaa, jolla on kokemusta tutkimuksen tekemisestä, ja seminaareja, jos teillä niitä on. Kirjoittamiseen olen itse käyttänyt ohjenuoraa 500 sanaa päivässä, oli teksti hyvää tai huonoa. Sillä tahdilla ehtii myös korjata korjaamista vaativia kohtia ja kestää tilanteet, joissa syystä tai toisesta ei saa kirjoitettua muutamaan päivään.
Meidän alalla loppututkinnolla on väliä ja tietääkseni nimenomaan aihetta kysellään. Arvosana merkitsee enemmän, jos haluaa tutkijaksi, mutta tietysti hyvä arvosana näyttää CV:ssä hyvältä. Tärkeintä on kuitenkin saada paperit ulos.
En ole koskaan kuullut, että gradun arvosanaa laitettaisiin CV:hen. Siihen tulee työkokemus ja tutkinnot, siis tutkintonimike, oppilaitos ja milloin suoritettu. Näin ainakin aikanaan on opetettu. Työhaastattelussa sitten aikanaan voi esittää tutkintotodistuksen lisäksi liitteet, joista näkyy opintosuoritukset tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gradut ovat toistensa kopioita. Turhanpäiväistä jaarittelua, kuka niitä edes jaksaa lukea. Ne voisi lopettaa, jäänne jostain mistä lie. Nämä gradun tekijät luulevat itsestään vähän liikoja, kopioivat muiden tekemiä graduja ja pitävät niitä ominaan. Korvaavat sanan ja toisen sieltä ja täältä, etteivät jäisi kiinni kopioinnista. Naurettavaa touhua ja tämä tällainen senkun jatkuu vuodesta toiseen. Yliopisto-opiskelijat muutenkin luulevat itsestään vähän liikoja. Tekisivät jotain järkevää ja tuottavaa hommaa tuon hömpän sijaan. Lääkiksen opiskelijat ymmärrän, sieltä sentään tulee jotain järkevää uloskin. Mutta näitä kaiken maailman muiden alojen turhanpäiväisiä opiskelijoita en ymmärrä. Eihän ne tule koskaan saamaan edes mitään töitä. Vihreä villapaita vaan päällä ja oljet kasvaa päässä.
Ei ole mahdollista kopioida. Plagioinninesto-ohjelma paljastaa vaikka korvaisikin sanoja.
Tietysti edelleen on mahdollista kopioida, kunhan kopioi gradusta, joka on tehty ennen digiaikaa. Niitä löytyy pilvin pimein yliopistojen kirjastoista, eikä niitä enää verkkoon viedä. Jos aihe on klassinen, ei muuta kuin kopsaamaan. Varsinkin luokanopeopiskelijoille hyvä vinkki!
Vierailija kirjoitti:
81 sivua kirjoitettu kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että gradun arvosanaa laitettaisiin CV:hen. Siihen tulee työkokemus ja tutkinnot, siis tutkintonimike, oppilaitos ja milloin suoritettu. Näin ainakin aikanaan on opetettu. Työhaastattelussa sitten aikanaan voi esittää tutkintotodistuksen lisäksi liitteet, joista näkyy opintosuoritukset tarkemmin.
Ihan nykyaikanakin ohjeistetaan, että CV:hen voi halutessaan, huom. halutessaan laittaa tutkinnon yhteyteen gradun aiheen, jos se sopii haettavan työn luonteeseen jotenkin (esim. haet aineenopettajan paikkaa ja olet tehnyt gradusi siitä, miten yhdeksäsluokkalaiset oppivat opettamasi aineen asian x). Eli ei kai sitä arvosanaa CV:hen lisätä, sama kun listaisit YO-tutkinnon arvosanat sinne. Gradu on vain yksi osa-alue laajaa tutkintoa, toki myönnän että eri aloilla sille voidaan antaa eri painoarvo.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Löysinpä juuri minulle sopivan ketjun! Terveisiä koronakaranteenin graduahdingosta ;-) Onko teillä muilla niin, että kirjoittamisen/lukemisen ohella olisi vähän niin kuin pakko napostella jotain? Vedän paraikaa laatikollista lakupötköjä. Ties mitä tässä paisutetaan, tekstiä vai vyötärönympärystä. Miten olette pärjänneet tällaisen "pakkomielteen" kanssa? Vaihdanko vain kylmästi kuorellisiin auringonkukansiemeniin? Niissä olisi enemmän käsityötä ja vähemmän sokeria. Tällainen graduongelma täällä :-D
Täällä toinen graduahdistelija koronakaranteenissa! Itse juon koronagradukaranteeniahdistukseeni kahvia, litratolkulla kahvia. Aloitin kyllä sipseillä jokunen viikko sitten, mutta huomasin sitten itsekin paisuttavani gradun sijaan lähinnä vyötärönympärystä. Suosittelen esim. teetä, yritän itsekin vaihtaa kahvin siihen.
Voiko työttömäksi ilmoittautua jos on pelkästään gradua vaille oleva maisteri? Saako silloin työttömyyskorvausta normaalisti?
Vierailija kirjoitti:
On. Jos et tee gradua, olet hukannut kaiken aikasi opinnoissasi. Huonokin gradu on hyvä gradu.
Valmiiksi tullut gradu on riittävän hyvä gradu.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kai sitä arvosanaa CV:hen lisätä, sama kun listaisit YO-tutkinnon arvosanat sinne. Gradu on vain yksi osa-alue laajaa tutkintoa, toki myönnän että eri aloilla sille voidaan antaa eri painoarvo.
Ehkä jos hakee työtä ilman työkokemusta, voi HYVILLÄ arvosanoilla yrittää todistaa olevansa haluttava työntekijä. Muuten kiikunkaakun.
Kristiina xx kirjoitti:
Voiko työttömäksi ilmoittautua jos on pelkästään gradua vaille oleva maisteri? Saako silloin työttömyyskorvausta normaalisti?
Et voi olla oppilaitoksessa kirjoilla ja samaan aikaan työttömänä. Ainoa poikkeus on ns. työllistämistä edistävät opinnot, joihin voi hakea tukea erikseen. Pitää olla hyvät perustelut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kai sitä arvosanaa CV:hen lisätä, sama kun listaisit YO-tutkinnon arvosanat sinne. Gradu on vain yksi osa-alue laajaa tutkintoa, toki myönnän että eri aloilla sille voidaan antaa eri painoarvo.
Ehkä jos hakee työtä ilman työkokemusta, voi HYVILLÄ arvosanoilla yrittää todistaa olevansa haluttava työntekijä. Muuten kiikunkaakun.
Riippuu varmaan, minne hakee. Itse olen rekrytoinut yksityisellä puolella, ja vaikka akateemisuus on sinänsä plussaa, haemme kuitenkin tekijöitä, emme teoreetikkoja. Tästä syystä sillä, jolla ei ole ihan niin huiput arvosanat, on paremmat mahdollisuudet päästä haastatteluun kuin sillä, jolla on huiput. Myönnän, että tämä on ennakkoluuloista, mutta hyvin on rekrytointi onnistunut ainakin tähän saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdanko vain kylmästi kuorellisiin auringonkukansiemeniin? Niissä olisi enemmän käsityötä ja vähemmän sokeria. Tällainen graduongelma täällä :-D
Enpä suosittele sellaista napostetavaa, jonka takia sormesi ovat ruuan eivätkä tietokoneen näppäimistössä kiinni.
Työmarkkinatuki on tasan yhtä suuri gradulla tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on tasan yhtä suuri gradulla tai ilman.
Joo mut sitä ei saa ennen ku on gradu valmis. Tai jätetty opinnot kesken.
Ap täällä. Gradu on ihan kohta valmis :)!! Koti on paskasempi ja minä lihavampi kuin ennen. Sitä se istuminen teettää. Onneksi tämä on kohta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se fiilis kun palautat gradun.
Ja kuinka huvittavalta ja vähäpätöiseltä aiempi "mörkö" tuntuikaan.
Kuten seuraavan vdeon kommentoija osauvasti kirjoitti:
"Lifes not all about waiting for the storm to pass, its about learning to dance in the rain."
No niimpä. Amiksetkin tekee gradunsa ja vähän nopeesti tekeekin. Ei ne koe että sen pitäisi olla joku maailmaa jyräyttävä kokemus.
Se nyt vain tehdään että näytetään että osataan tehdä asioita.
Jos ei tehdä niin ei osata tehdä. Sitähän se on.
Haluatteko olla tyyppejä jotka ei osaa tehdä asioita?
T. Työtön tohtori