Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle
Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?
Kommentit (613)
Vierailija kirjoitti:
Gradut ovat toistensa kopioita. Turhanpäiväistä jaarittelua, kuka niitä edes jaksaa lukea. Ne voisi lopettaa, jäänne jostain mistä lie. Nämä gradun tekijät luulevat itsestään vähän liikoja, kopioivat muiden tekemiä graduja ja pitävät niitä ominaan. Korvaavat sanan ja toisen sieltä ja täältä, etteivät jäisi kiinni kopioinnista. Naurettavaa touhua ja tämä tällainen senkun jatkuu vuodesta toiseen. Yliopisto-opiskelijat muutenkin luulevat itsestään vähän liikoja. Tekisivät jotain järkevää ja tuottavaa hommaa tuon hömpän sijaan. Lääkiksen opiskelijat ymmärrän, sieltä sentään tulee jotain järkevää uloskin. Mutta näitä kaiken maailman muiden alojen turhanpäiväisiä opiskelijoita en ymmärrä. Eihän ne tule koskaan saamaan edes mitään töitä. Vihreä villapaita vaan päällä ja oljet kasvaa päässä.
Ei ole mahdollista kopioida. Plagioinninesto-ohjelma paljastaa vaikka korvaisikin sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Aion kyllä käyttäytyä niin kuin gradun deadline olisi edelleenkin toukokuussa. Olen varmaan saanut sen hyvin käyntiin siihen mennessä ja sitten voin siirtää deadlinea pidemmälle. Jos en tee näin, olen joskus syyskuussa samassa pulassa kuin nyt, eli gradu pitää väsätä valmiiksi kiireessä.
Sama. Toukokuun lopussa viimeistään yritän saada valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopisto:
Siirtymäaika
Tutkinnon uudistukseen liittyvää, alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon siirtymäkautta jatketaan siten, että viimeinen päivä vanhojen tutkintovaatimusten mukaan valmistumiseen on 18.12.2020.https://www.helsinki.fi/fi/ajankohtaista/koronavirustilanne-helsingin-y…
Ja ikivenyttäjät venyttää senkin aikalisän ihan tappiin. "Aloitan sitten ensi viikolla"
Tässä maailmassa ei mitään valmistuisi, ellei olisi deadlineja.
Ihan totta. Luulin jo, että kohta tämä paska on ohi mutta ei, koko syksy on vielä jaksettava. Olen siis opettaja.
Pitäisköhän sun vaihtaa kuule alaa? Loppuisi se "paska" kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion kyllä käyttäytyä niin kuin gradun deadline olisi edelleenkin toukokuussa. Olen varmaan saanut sen hyvin käyntiin siihen mennessä ja sitten voin siirtää deadlinea pidemmälle. Jos en tee näin, olen joskus syyskuussa samassa pulassa kuin nyt, eli gradu pitää väsätä valmiiksi kiireessä.
Sama. Toukokuun lopussa viimeistään yritän saada valmiiksi.
Onneksi hitain ja työläin osuus (teoria) tuli tehtyä jo nyt aiemmin valmistumispaniikin pakottamana. Lisäaikaa sain yhdelle tentille, joka tosin ei ole minulle pakollinen. Tässä tilanteessa aion sen kyllä tehdä syksyllä gradun jälkeen.
Onko menetelmät yliopiston graduissa niin itsestään selviä että niitä ei edes mainita. Itse sain amk-opinnäytetyöhön hankalan aiheen, josta ei voinut tehdä kuin kirjallisuuskatsauksen. Sellaisen tekemistä ei meille opetettu ja ohjaajan ohjeet olivat ristiriitaiset. Lähteitä löytyi todella paljon, mutta niiden looginen rajaaminen oli lähes mahdotonta enkä saanut siihen apua. Sanoisin että on helppoa ryhtyä kirjoittamaan ja kirjoittaa jos tietää hyvin mitä tehdä. Järkevä aihe ja tutkimuskysymykset, onnistunut tiedonhaun suunnittelu, metodit selväksi. Nämä ovat minusta tärkeitä olla ensin kunnossa ennenkuin kirjoittaa paljoa tekstiä. Yleisluontoiset oppaat ovat minusta turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopisto:
Siirtymäaika
Tutkinnon uudistukseen liittyvää, alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon siirtymäkautta jatketaan siten, että viimeinen päivä vanhojen tutkintovaatimusten mukaan valmistumiseen on 18.12.2020.https://www.helsinki.fi/fi/ajankohtaista/koronavirustilanne-helsingin-y…
Ja ikivenyttäjät venyttää senkin aikalisän ihan tappiin. "Aloitan sitten ensi viikolla"
Tässä maailmassa ei mitään valmistuisi, ellei olisi deadlineja.
Ihan totta. Luulin jo, että kohta tämä paska on ohi mutta ei, koko syksy on vielä jaksettava. Olen siis opettaja.
Pitäisköhän sun vaihtaa kuule alaa? Loppuisi se "paska" kokonaan.
Varmaan vaihdankin heti, kun se onnistuu. Opiskelijoiden taso on laskenut muutamassa vuodessa niin paljon, että työ on muuttunut huomattavasti raskaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko menetelmät yliopiston graduissa niin itsestään selviä että niitä ei edes mainita. Itse sain amk-opinnäytetyöhön hankalan aiheen, josta ei voinut tehdä kuin kirjallisuuskatsauksen. Sellaisen tekemistä ei meille opetettu ja ohjaajan ohjeet olivat ristiriitaiset. Lähteitä löytyi todella paljon, mutta niiden looginen rajaaminen oli lähes mahdotonta enkä saanut siihen apua. Sanoisin että on helppoa ryhtyä kirjoittamaan ja kirjoittaa jos tietää hyvin mitä tehdä. Järkevä aihe ja tutkimuskysymykset, onnistunut tiedonhaun suunnittelu, metodit selväksi. Nämä ovat minusta tärkeitä olla ensin kunnossa ennenkuin kirjoittaa paljoa tekstiä. Yleisluontoiset oppaat ovat minusta turhia.
Joo, joskus kannattaa vain suosiolla valita ehkä tylsempi aihe, mutta josta on helpompi tehdä ja löytyy teoriatietoa riittävästi.
Toisaalta graduopas voi olla hyödyllinen, toisaalta lisätä epätoivoa. Esim. jos aikaa deadlineen on 2 kuukautta, ei ole kovin rohkaisevaa kun graduopas kertoo, että aikaa on hyvä varata 9 kk gradun tekoon... Toisaalta taas graduopas voi kannustaa (paras gradu on valmis gradu, gradun päätarkoitus on tulla valmiiksi jne.)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yleisluontoisesti aihe selvillä, mutta nyt kun olen etsinyt lisätietoa aiheesta, on aihe tarkentunut lisää. Tai ainakin ne mahdolliset näkökulmat aiheeseen. Professori on ohjannut minua aiheeni suhteen oikeaan suuntaan, mutta ei hän minulle täysin valmista aihetta ole antanut, vaan joudun etsimään sen itse.
Ap:lle.
Mikäli 'huippuyliopistot' maailmalla eivät ole tavoitteesi tai lisätutkintojen suorittaminen/korkeampi koulutus, Gradun lopputulos on samantekevä Suomen bisneksessä. Suomessa kun tutkintotaustalla tai koulutuksen tasolla ei käsittääkseni ole väliä työelämässä, eikä hyvä koulutus takaa tasoisiaan työmahdollisuuksia. Itse tein perusteellisen ja menestyksekkään gradun kovalla vaivalla, suuntana kansainväliset yliopistot.
Itseä auttoi riman laittaminen niin alas kuin mahdollista. Sen sijaan että olisin ajatellut kirjoittavani gradua, "huijasin" itseäni että en minä vielä mitään varsinaista tekstiä kirjoita, kunhan luonnostelen asioita paperille. Eli ihan sama mitä kuraa sieltä tulee, kunhan tulee. Huonoa tekstiä voi aina muokata paremmaksi mutta tyhjästä on paha nyhjästä, eli älä sorru tuijottamaan tyhjää ruutua täydellistä tekstiä odottaen.
Eläkä myöskään odota inspiraatiota, kirjoita vaikka tuntuisi kuinka paskalle eikä huvittaisi yhtään, edes muutama virke. Kyllä se siitä sit taas lähtee.
Tärkeää on myös ilmoittaa ohjaajalle omat (arvosana) tavoitteet niin ei tule sieltä liikaa paineita, jos sun tavoite on siis päästä läpi, ei tehdä parasta mahdollista gradua. Ja muista: huonokin valmis gradu on parempi kuin se uraauurtavaa tutkimusta esittelevä joka ei koskaan valmistunut!
Sä pystyt tähän!
purjopikkelsi kirjoitti:
3. Tutustut gradun aihepiiriin ja näytät että hallitset sen.
Aivan, mutta tuohan on se haastava osuus, joka voi viedä vaikka kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Mieti surkein/lusmuin valmistunut opiskelukaverisi. Mene kirjastoon selaamaan hänen gradunsa ja huomaa, millaisella tekeleellä on päästy läpi. Auttoi itseä, kun huomasi, miten vähän loppujen lopuksi vaaditaan. Tsemppiä!
Olen yrittänyt tuota montakin kertaa, aina huomatakseni, etten kykenisi tekemään niitä graduja.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt tuota montakin kertaa, aina huomatakseni, etten kykenisi tekemään niitä graduja.
Kun nyt näin jälkikäteen lueskelen omaa graduani (tai väitöskirjaa) niin tulee tunne että en ikinä pystyisi kirjoittamaan näin hienon kuuloista tekstiä. Mutta minä ne silti kirjoitin. Kunhan nyt aluksi saa suollettua jonkunlaisen läjän ulos niin sitä voi sit ajan ja oman energian mukaan hioa ja parannella. Älä yritä kirjoittaa kerralla valmista, vaan ensin se paskaversio.
Teen sen syksyllä jos olen hengissä eli jää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gradut ovat toistensa kopioita. Turhanpäiväistä jaarittelua, kuka niitä edes jaksaa lukea. Ne voisi lopettaa, jäänne jostain mistä lie. Nämä gradun tekijät luulevat itsestään vähän liikoja, kopioivat muiden tekemiä graduja ja pitävät niitä ominaan. Korvaavat sanan ja toisen sieltä ja täältä, etteivät jäisi kiinni kopioinnista. Naurettavaa touhua ja tämä tällainen senkun jatkuu vuodesta toiseen. Yliopisto-opiskelijat muutenkin luulevat itsestään vähän liikoja. Tekisivät jotain järkevää ja tuottavaa hommaa tuon hömpän sijaan. Lääkiksen opiskelijat ymmärrän, sieltä sentään tulee jotain järkevää uloskin. Mutta näitä kaiken maailman muiden alojen turhanpäiväisiä opiskelijoita en ymmärrä. Eihän ne tule koskaan saamaan edes mitään töitä. Vihreä villapaita vaan päällä ja oljet kasvaa päässä.
Ei ole mahdollista kopioida. Plagioinninesto-ohjelma paljastaa vaikka korvaisikin sanoja.
Jep, totta varmaankin. On vain asioita, jotka voi sanoa järkevästi vain muutamilla tavoilla. Joskus tuntuu aivan tyhmän työltä, kun täytyy vääntää väkisin eri sanoiksi sama asia ja aivan varmasti joku jo muotoillut saman asian samalla tavalla. Ymmärrän kyllä, että tällaisia sääntöjä ihminen keksii, kun tarpeeksi elää täällä. Loppujen lopuksi turhaa kaikki on (muistaakseni lähteenä Saarnaaja).
Ei mulla muuta ja tämänkin tavan olen oppinut muilta. Että loppuun laitan ei mulla muuta. En muista lähdettä. Heh.
Tarkoitus ei ollut vähätellä plagiointia.
Aivoista hyvää päivää! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, totta varmaankin. On vain asioita, jotka voi sanoa järkevästi vain muutamilla tavoilla. Joskus tuntuu aivan tyhmän työltä, kun täytyy vääntää väkisin eri sanoiksi sama asia ja aivan varmasti joku jo muotoillut saman asian samalla tavalla. Ymmärrän kyllä, että tällaisia sääntöjä ihminen keksii, kun tarpeeksi elää täällä. Loppujen lopuksi turhaa kaikki on (muistaakseni lähteenä Saarnaaja).
Ei mulla muuta ja tämänkin tavan olen oppinut muilta. Että loppuun laitan ei mulla muuta. En muista lähdettä. Heh.
Koska ajatuksista ja sanojen asettelusta tuli omaisuutta painettuna? Sivistys tämän osalta hieman vinossa.
Aivosolullinen kirjoitti:
Aivoista hyvää päivää! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ajatuksista ja sanojen asettelusta tuli omaisuutta painettuna? Sivistys tämän osalta hieman vinossa.
Plagioinnin tunnistuskone vauvapalstalle?