Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle
Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?
Kommentit (613)
Tee se vaan. Mä venkoilin ja hioin paskan arvosanan pelossa helvetin pitkään. Ja ihan turhaan, koska arvosana oli silti paskahko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain oman alan töitä eikä kukaan kysellyt graduni arvosanaa, joka oli M. Sen sijaan tasaisin väliajoin minulle on tullut kyselyjä muilta opiskelijoilta, että saavatko käyttää graduani lähteenä omassa opinnäytetyössään/gradussaan. Tämä on ollut hauska huomata, koska valmistumisen jälkeen en ole muuten enää suunnilleen muistanut koko gradun olemassaoloa.
Kyselyitä?136
Niin, on löydetty graduni ja laitettu sähköpostia. Sitä ei kai pääse sähköisesti mistään lukemaan, joten on pyydetty lähettämään se ja siis tietysti kysytty lupa sen käyttöön. Eipä tuo minulta pois ole.
Jännä, että kysyvät lupaa siihen viittaamiseen. Eihän siihen lupaa tarvitse. Tosin reilu olet, jos viitsit vielä työn lähettää, jos ei kirjastossa ole.
Kyllä suurimman osan teistä olisi kannattanut mennä amikseen.
Samat yliopiston asiat voi lukea ja opiskella vapaa-ajalla jos kiinnostusta löytyy.
Käytännön ammatti se olisi kannattanut teidänkin hankkia. Nykyään löytyy parinviikon koulutuksia monille aloille.
Minä hankin järjestyksenvalvojan pätevyydet. Löytyy myös pätevyydet siivoojan hommille ja ravintola-alalle moneen hommaan. Kivimiehen erikoistuminen 3kk koulutuksella löytyy. Löytyy kokemusta erilaisista ajoneuvoista aina skootteriin saakka.
Pala kerrallaan.
Ensimmäiseksi ei oikeastaan kirjoiteta johdantoa, vaan omat tulokset. Ne ovat gradun pihvi. Niille siis tietenkin oma luku. Seuraavaksi kirjotetaan käytetyt metodit, ja se on yleensä aika lyhyt luku.
Johdanto viimeiseksi. Olennaista on, että työssä vastataan jotain niihin kysymyksiin, joita johdannossa on luvannut käsitellä.
Kunpa se kirjoittaminen olisikin se ongelma, mutta tuntuu etten oikein saa edes keksittyä graduaihetta ja muotoiltua kunnollista tutkimuskysymystä, mistä aineisto ja mikä teoreettinen viitekehys jne. Argh!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurimman osan teistä olisi kannattanut mennä amikseen.
Samat yliopiston asiat voi lukea ja opiskella vapaa-ajalla jos kiinnostusta löytyy.
Käytännön ammatti se olisi kannattanut teidänkin hankkia. Nykyään löytyy parinviikon koulutuksia monille aloille.
Minä hankin järjestyksenvalvojan pätevyydet. Löytyy myös pätevyydet siivoojan hommille ja ravintola-alalle moneen hommaan. Kivimiehen erikoistuminen 3kk koulutuksella löytyy. Löytyy kokemusta erilaisista ajoneuvoista aina skootteriin saakka.
Käytännön ammatin voi hankkia vielä maisterinpapereiden jälkeenkin. Gradua vaille jätetty tutkinto tuntuisi kiveltä kengässä, vaikkei sillä todellakaan kaikissa tapauksissa töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Pala kerrallaan.
Ensimmäiseksi ei oikeastaan kirjoiteta johdantoa, vaan omat tulokset. Ne ovat gradun pihvi. Niille siis tietenkin oma luku. Seuraavaksi kirjotetaan käytetyt metodit, ja se on yleensä aika lyhyt luku.
Johdanto viimeiseksi. Olennaista on, että työssä vastataan jotain niihin kysymyksiin, joita johdannossa on luvannut käsitellä.
Eli kun olet nähnyt, mikä kaikki suunnitelmistasi on onnistunut tutkia ja ollut mielenkiintoista tarkastella lähemmin, kirjoitat johdannon, jossa kerrot tulevasi käsittelemään juuri näitä asioita. Voit tietysti aloittaa johdannosta, mutta varaudu muokkaamaan sitä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa se kirjoittaminen olisikin se ongelma, mutta tuntuu etten oikein saa edes keksittyä graduaihetta ja muotoiltua kunnollista tutkimuskysymystä, mistä aineisto ja mikä teoreettinen viitekehys jne. Argh!
Eikö proffalla ole mitään ehdottaa? Olisi ainakin aihepiiri, jossa proffakin osaisi ohjata.
Onko muita Hy:n tutkintouudistusten ajamina palauttamassa nyt graduaan? Mitkä fiilikset?
Huhtasaaren plagiaattigradu oli paljon esillä julkisuudessa samaan aikaan, kun tein lopputyötäni. Laski mukavasti rimaa työlle, kun pystyin ajattelemaan siten, että oli lopputyö miten huono tahansa, niin joka tapauksessa se on ainakin parempi kuin Huhtasaaren gradu, koska se on itse tehty eikä plagiaatti.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita Hy:n tutkintouudistusten ajamina palauttamassa nyt graduaan? Mitkä fiilikset?
On, ja tää on aivan karseeta. :D Kaks viikkoa palautukseen, homma levällään kuin ne Jokisen kuuluisat.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kyllä koskaan gradun arvosanaa kyselty tai edes aihetta. Sääliksi käy niitä, jotka pinnistelevät saadakseen tenteistä huippuarvosanoja yliopistolla. Sillä kun ei ole yhtään mitään väliä, minkä arvosanan saa tentistä kunhan siitä pääsee läpi ja saa kurssin suoritettua. Gradukin on tärkeä vaan siinä mielessä, että se on tehty!
Riippuu alasta. Itse halusin vaihtoon tiettyyn yliopistoon ulkomaille. Vaihtoyliopisto edellytti 3,5 keskiarvoa kursseista. Meidän alalla myös perusopinnot pitää saada suoritettua 2,5 keskiarvolla jotta pääsee jatkamaan syventäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, ja tää on aivan karseeta. :D Kaks viikkoa palautukseen, homma levällään kuin ne Jokisen kuuluisat.
Onko teillä jotain esitarkastusta? Itse jännityksellä odotan, mitä tarkastaja tuumaa...
Itsellä gradun tekemisessä kesti 4 vuotta. Siirryin suoraan kandin jälkeen syventäviin opintoihin ja heti ekan kurssin ekalla tunnilla olis pitänyt olla graduaihe olemassa. Kukaan ei tästä tietenkään etukäteen kertonut, kyseisenä vuonna ei edes järjestetty infoa opinnoista, joten en siis ollut ymmärtänyt, että syventävät opinnot tähtäävät vain ja ainoastaan gradun tekemiseen.
Tästä viisastuneena vinkki muille: aloittakaa syventävät opinnot ja gradun tekeminen oikeasti vasta sitten, kun olette tehneet kaikki muun tutkintoon haluamanne kurssit ja työt pois alta. Itsellä oli liian monta rautaa tulessa samaan aikaan (olin mukana järjestötoiminnassa ja töitäkin tein melko paljon). Lopulta, kun kaikki muut työt oli tehty pois alta, gradukin alkoi sujua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri syyt mutta melkein sama aikatauluongelma ja tilannekin :D
jos joulukuussa sitten voisi vihdoin nauttiakin vapaa-ajasta.
Täällä kutakuinkin sama aikataulu, eri syistä.
Mäkkärissä on hommia gradulla ja ilman.
Minäkin haaveilen täällä jo post-gradu ajasta. Sillä ajatuksella yritän painaa nämä vikat 2 viikkoa.
Täällä entinen graduahdistuja. Lopulta väänsin sen kasaan muutamassa kuukaudessa, koska muuten olisi pitänyt maksaa opintotukia takaisin. Keskinkertainen siitä tuli, mutta ihan sama, se on siitä lähtien pölyttynyt kaapissa eikä kukaan ole arvosanaa kysynyt.
Kerronpa teille tarinan: Minulla oli aikoinaan gradu kesken 4 - 5 vuotta. Kyllä pelotti tulevaisuus väärää alaa opiskelleena, kun tiesin, että ainakaan siltä en töitä saisi. Yritin kaapia kokoon muita täydennysopintoja toiselta alalta, menestyinkin niissä hyvin, mutta sinne pätevöittävä jatko olisi vaatinut alan työkokemusta, jota minulla ei ollut. Tein rahojen loputtua kaikenlaisia iltatöitä ja lopulta toimistotyötä kaupungille jatkuvina keikkatöinä. Olin halutessani oikeastaan koko ajan töissä.
Ei auttanut myöskään se, että aiheeni ei todellakaan ollut mikään proffalle mieluinen. Ei sekään, että saamani neuvot esimerkiksi lähdekirjallisuuden lukemisesta ja muistiinpanovihoista tuntuivat tosi pikkutarkoilta, vanhanaikaisilta ja työläiltä.
Sitten tuli vuoden 2008 tutkinnonuudistus ja minun oli saatava opintojen vanhenemisen estämiseksi itseni valmiiksi. Gradu oli siis siinä vaiheessa, että minulla oli viiden vuoden takaisesta seminaarista itse tekemäni sisällysluettelo, jota ei ollut juuri kommentoitu. Lisäksi oli kirjava aineisto analysoitavaksi ja valtava pino kopioimiani kirjoja. Sekä niistä koostamani kirjallisuusluettelo. Ei mitään muuta. Ei riviäkään valmista tekstiä. Aikaa valmistumiseen 3 kuukautta mukaan lukien gradun tarkistus yo:lla.
Tein seuraavasti: Ilmoitin töihin voivani tehdä vain sitä yhtä pitkää sijaisuutta joka toinen viikko. Otin erilleni kirjallisuusmonisteistani puolet hyvin summittaisella menetelmällä, ettei kirjallisuutta jäisi liikaa. Sitten istuin koneelle ja kirjoitin ihan teoriaosion niin, että otin aina sopivien otsikoiden alle sopivan monistenipun, siteerasin lähdeviitteiden kera ja väliin kommentoin jotain vähänkin järkevän kuuloista.
Sitten analysoin aineistoni jokseenkin samalla tavalla kuin oli tehty muissa vastaavanlaisia aiheita käsitelleissä graduissa. Ja loppuun väänsin tiivistelmän.
Sitten ihan yksinkertaisesti menin yliopiston atk-luokkaan, tulostin koko jutun ulos ja vein sen jo toiseen taloonkin muuttaneen oppiaineen proffan laatikkoon. Sain korjattavaksi muutaman kirjoitusvirheen ja siinä se. Ehdin käydä tenttimässä kypsyysnäytteessäkin itseni yliopistosta ulos. Arvosanani oli M ja proffa tietysti kritisoi arviossa sitä aihevalintaani. Mutta perään ei muuten kysynyt eikä kommentoinut mitään siitä, että tein koko jutun ilman mitään ilmoitteluita itsestäni.
En valitettavasti edelleenkään ole itselleni mieluisassa työpaikassa, kaikkea muuta. Mutta olen silti tyytyväinen siitö, että valmistuin yliopistosta kymmenen vuoden jälkeen. En ollut niitä välivuosiakaan mitenkään laiskana.
Tiivistäen: Todellakin on ihan mahdollista vääntää täysin alkutekijöissä oleva gradu ulos 2 - 3 kuukaudessa osa-aikatyön rinnalla. Eikä jälkikään välttämättä ole ihan järkyttävää. Ei sellaisessa tilanteessa kannata uskoa mitään "hyviä" ohjeita tunnollisesta nysväämisestä muistikirjojen kanssa, ei välttämättä edes alleviivata mitään. Plagiointia ei nyt tietenkään kannata aloittaa, mutta sama etenemismalli asiassa kuin jossain toisessa, eri aiheen gradussa ei sitä ole ja kaikki lähdeviitteet kannattaa laittaa kuntoon vaikka siitä vieressä olevasta monistenipusta.