Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle

Vierailija
11.03.2020 |

Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?

Kommentit (613)

Vierailija
181/613 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös kauhea ahdistus gradusta, kun oli ollut viisi vuotta tekeillä. Olin saanut pari kertaa pidennystä opinto-oikeuteen ja tiesin, ettei se enää onnistuisi. Se oli juuri se, mitä tarvitsin. Tarpeeksi iso pelote taustalla ja  todella minimaalisesti aikaa jäljellä, niin yhtäkkiä kirjoitin 10 sivua valmista tekstiä kerralla, vaikka olin tosiaan sen 5 vuotta yrittänyt aloittaa. Nyt on sun hetki! Anna palaa. 

ps. Mun gradu oli aika huono, mut tulee olemaan mulle ikuisesti rakas, vähän niinkuin taisteluarpi ;D 

Vierailija
182/613 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleekohan siirtymäaikaan lykkäystä? Ainakin valmistuminen on nyt astetta haastavampaa, kun esim. tenttiakvaarion kaikki tentit peruttiin koronan takia tästä päivästä jonnekin tulevaisuuteen. Ei lue netissä, milloinkas ne tentit voisi tehdä.

Meillä valtiotieteellisessä ne järjestetään Moodlessa, eli heti kunhan opettaja on saanut laadittua jonkin soveltavan kirjoitustehtävän, jossa saa käyttää tenttimateriaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Luet valmiiden gradujen sisällysluetteloita.

2. Teet disposition, jonka muutat.

3. Tutustut gradun aihepiiriin ja näytät että hallitset sen.

4. Johdanto, tutkimusmenetelmät, tutkimuskysymys, tutkimusaineisto ja sitten analyysiluvut ja johtopäätökset.

5. Ole selkeä.

Ei gradu ole mikään ihmeellinen suoritus, lähinnä tekninen. Siinä osoitetaan että hallitaan oma ala ja varsinaista mitään mullistavaa tietoa ei odoteta. 

Kirjoita asiallisesti ja viileästi. Olet tehnyt vaativimpiakin juttuja. Tutkijaksi voi päätyä huonollakin arvosanalla jos sitten tutkimussuunnitelma on hyvä. Vaikeinta on päästä alkuun. 

Nimim. kaksi gradua ja väikkäri. Ekaa gradua oksensin. Tsemppiä.

Vierailija
184/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkiksi vaan tuleville gradun ym. opinnäytteiden tekijöille, jotka ovat karanteenissa tai etäopetuksessa, mutta ei ole oikein kursseja mitä suorittaa. Koronaan liittyen on nyt hyvä seurata uutisia, somea ym. ja kerätä aineistoa tulevaa gradua ajatellen: aineistoa kertyy niin yhteiskunnallisiin opintoihin, viestinta- ja media-alalle, opetusalalle (erityisesti etäoppimisesta ja digitaalisista välineistä ja sovelluksesta), talous- ja kauppatieteilijöille (talousvaikutukset voivat olla hyvinkin yllättävät ja pitkäkestoiset niin osakemarkkinoilla, yritysrakenteiden muutoksissa, globaalissa kaupan jakautumisessa, matkailussa...) Graduahdistus voi vähetä kun on pikkuhiljaa jo perehtynyt aiheeseen, aihe on tuore ja voi melko varmaksi sanoa, että vastaavanlaista aiempaa tutkimusta ei lähiajoilta ole. Onnea matkaan!

T. Turhan pitkään gradua väsännyt (eikä kukaan ole gradun perään sen jälkeen kysellyt ja kovin harva lukenutkaan)

Vierailija
185/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Piiiiikkasen mietityttää nyt nämä poikkeusolot. Tarkastetaankohan graduja kohta enää? Hieno homma jos opinnot vanhenevat vain siksi, että en saa niitä rekisteriin ajoissa... Kävin jo viime viikolla hamstraamassa kirjastosta parisenkymmentä kirjaa, joista pitää toisen käden lähteitä tarkastella. Olin noin puolessa välissä gradun teossa kun tein tämän aloituksen ja nyt olen onneksi hyvää vauhtia pääsemmässä loppua kohti. Aika paljon tulee menemään aikaa nyt ihan vaan tekstin kieliasun muokkaamiseen ja lähteiden oikeaoppiseen merkkailuun ym muotoseikkoihin. Tsemppiä muillekin gradun kanssa painiville!

Vierailija
186/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopiston opiskelijoille hyviä uutisia! Vanhoja opintoja voi suorittaa joulukuulle asti.

Vierailija
187/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa. Valmistuminen on täysin turhaa. Korona tappaa sinut kuitenkin.

Vierailija
188/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopiston opiskelijoille hyviä uutisia! Vanhoja opintoja voi suorittaa joulukuulle asti.

Ei ole mitään tiedotetta tullut.

Vierailija
189/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoi graduloma, kun töihin ei voi mennä!

Vierailija
190/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopisto:

Siir­ty­mä­ai­ka 

Tutkinnon uudistukseen liittyvää, alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon siirtymäkautta jatketaan siten, että viimeinen päivä vanhojen tutkintovaatimusten mukaan valmistumiseen on 18.12.2020.

https://www.helsinki.fi/fi/ajankohtaista/koronavirustilanne-helsingin-y…

Vierailija
191/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään ei ole enää mitään väliä. Maailmanloppu on tullut ja koko ihmiskunta tulee kuolemaan. Nyt kannattaa viimeistään kaivaa syanidipillerit esiin...

Vierailija
192/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Piiiiikkasen mietityttää nyt nämä poikkeusolot. Tarkastetaankohan graduja kohta enää? Hieno homma jos opinnot vanhenevat vain siksi, että en saa niitä rekisteriin ajoissa... Kävin jo viime viikolla hamstraamassa kirjastosta parisenkymmentä kirjaa, joista pitää toisen käden lähteitä tarkastella. Olin noin puolessa välissä gradun teossa kun tein tämän aloituksen ja nyt olen onneksi hyvää vauhtia pääsemmässä loppua kohti. Aika paljon tulee menemään aikaa nyt ihan vaan tekstin kieliasun muokkaamiseen ja lähteiden oikeaoppiseen merkkailuun ym muotoseikkoihin. Tsemppiä muillekin gradun kanssa painiville!

Tottakai tarkistetaan. Miksei tarkistettaisi? Siihenhän ei liity mitään lähikontaktia vaativaa, vaan sen voi tehdä täysin sähköisesti. Gradun tarkastukseen ei korona vaikuta mitenkään.

Sen sijaan kypsyyskokeeseen voi vaikuttaa. Näiden järjestämisestä annetaan taatusti jotain ohjeita, ny kun kampuksien examtilat on poissa kåytöstä. Ohjeita kannattaa seurata, jos kypsyyskoe on vielä suorittamatta.

Vierailija
193/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopisto:

Siir­ty­mä­ai­ka 

Tutkinnon uudistukseen liittyvää, alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon siirtymäkautta jatketaan siten, että viimeinen päivä vanhojen tutkintovaatimusten mukaan valmistumiseen on 18.12.2020.

Ja ikivenyttäjät venyttää senkin aikalisän ihan tappiin. "Aloitan sitten ensi viikolla"

Tässä maailmassa ei mitään valmistuisi, ellei olisi deadlineja.

Vierailija
194/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopisto:

Siir­ty­mä­ai­ka 

Ja ikivenyttäjät venyttää senkin aikalisän ihan tappiin. "Aloitan sitten ensi viikolla"

Mietin juuri, että tätä tietoa en välitä puolisolle, joka vihdoinkin kirjoittaa gradua tavoitteena saada se kesäksi valmiiksi. Ehkä proffa siitä jossain vaiheessa mainitsee mutta nyt oli hyvä motivaatio ja tiukka deadline. Toki mukava, että paniikkia ei ole, jos sattuu sairastumaan. Kuukauden päästä kuitenkin olisi gradun oltava valmiina.

Vierailija
195/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopisto:

Siir­ty­mä­ai­ka 

Ihan totta. Luulin jo, että kohta tämä paska on ohi mutta ei, koko syksy on vielä jaksettava. Olen siis opettaja.

Vierailija
196/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopisto:

Siir­ty­mä­ai­ka 

Mietin juuri, että tätä tietoa en välitä puolisolle, joka vihdoinkin kirjoittaa gradua tavoitteena saada se kesäksi valmiiksi. Ehkä proffa siitä jossain vaiheessa mainitsee mutta nyt oli hyvä motivaatio ja tiukka deadline. Toki mukava, että paniikkia ei ole, jos sattuu sairastumaan. Kuukauden päästä kuitenkin olisi gradun oltava valmiina.

Minäkään en taida kertoa puolisolleni, että graduni jättöpäivään taisi tulla lisää aikaa. Muuten se rontti taas luulee, etten tarvitse työrauhaa.

Vierailija
197/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä AMKn lopputyöt voivat olla hyviä, riippuu paljon oppilaitoksesta ja sen ohjauksesta/vaatimustasosta. Varianssia löytyy kyllä paljon myös yliopistojen ja oppiaineiden välillä...

Vierailija
198/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradut ovat toistensa kopioita.  Turhanpäiväistä jaarittelua, kuka niitä edes jaksaa lukea. Ne voisi lopettaa, jäänne jostain mistä lie. Nämä gradun tekijät luulevat itsestään vähän liikoja, kopioivat muiden tekemiä graduja ja pitävät niitä ominaan. Korvaavat sanan ja toisen sieltä ja täältä, etteivät jäisi kiinni kopioinnista. Naurettavaa touhua ja tämä tällainen senkun jatkuu vuodesta toiseen. Yliopisto-opiskelijat muutenkin luulevat itsestään vähän liikoja. Tekisivät jotain järkevää ja tuottavaa hommaa tuon hömpän sijaan. Lääkiksen opiskelijat ymmärrän, sieltä sentään tulee jotain järkevää uloskin. Mutta näitä kaiken maailman muiden alojen turhanpäiväisiä opiskelijoita en ymmärrä. Eihän ne tule koskaan saamaan edes mitään töitä. Vihreä villapaita vaan päällä ja oljet kasvaa päässä.

Vierailija
199/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan juttelin yhdeksännellä opon kanssa näistä asioista.

Totesin että en tosiaankaan ala tekemään mitään gradua. Totesi että lukio ei sitten ole sinun paikkasi.

Tokaisin että voihan se ollakin, mutta yliopistoon en mene kuluttamaan aikaani, kun olen muutenkin niin älykäs etten tarvitse mitään vahvistetta sille.

Tokaisi että mene sitten amikseen.

Totesin että tulevaisuudessa tukien saanti on helpompaa, kun en hae minnekään.

Sitten vasta myöhemmin tuli nämä yhteishaut ja pakkohaut.

Opiskelin myöhemmin puolison mieliksi paikallisesta amiksesta itselle todistuksen "kelvollisuudestani" yhteiskunnalle. Etten ole turha ja pelkkä pk-taustainen hinkki.

Pelkkä pk-todistus on kuulemma heikkolahjaisuuden symboli.

Ei oikein ymmärtänyt selityksiäni gradun vastemmielisyydestä ja päätöksestä ysiluokalla.

Kaikki tämä vain sen takia että en halunnut tehdä gradua.

Nyt olen siis amis.

Vierailija
200/613 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mukaa kun yliopistot on naisistuneet, on gradun tekemisestä tullut elämää suurempi asia, johon tarvitaan ymmärrystä, tukea ja kädestäpitämistä. Ja silti ei tule valmista.

Ennen gradu tehtiin, tai itkettiin ja tehtiin. Tai sitten se jäi tekemättä. Ei julkaistu kymmenittäin graduoppaita, ei ollut YTHS:n kirjoittamisklinikoita, vertaistukiryhmiä tai tyhjäpäisten opiskelijattarien Face-ryhmiä. Yksin puurrettiin ja kirjoitettiin lopuksi kaikki puhtaaksi kirjoituskoneella. Nyt on pelit ja vehkeet, on tukea ja ohjausta, mutta kynnys vaan kasvaa. Ollaankohan oikeassa paikassa opiskelemassa, jos itsenäinen tieteellinen pieni työ on ylivoimainen?

Yliopistot eivät ole missään vaiheessa "naisistuneet". Se ei ole nuorten naisten vika, että nuoret miehet eivät viitsi panostaa lukioon tai pääsykokeisiin eikä heitä opiskelu kiinnosta. Yliopistoilla ei ole mitään naiskiintiöitä. Ne pääsevät opiskelemaan ketä se homma kiinnostaa ja jotka viitsivät asiaan panostaa. Omalla työllä se opiskelupaikka ansaitaan.

Ymmärrän, että tosiasioiden kieltäminen kuuluu punavihersuvakin perusrepertuaariin, mutta ei se silti poista sitä tosiseikkaa, että yliopistot ovat naisistuneet.

Sinähän saat tosiasiat kieltää aivan vapaasti, elämme demokratiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä