Ammattitaidotonta hoitoa YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA. Olen pyöristynyt!
Oma muistisairas äitini on ollut lonkkaleikkauksen takia vuodeosastolla ja itse olen viettänyt siellä myös paljon aikaa osallistumalla mm. lääkärin kiertoihin, koska äidille ei tuon muistisairauden vuoksi jää kaikki kerrottu mieleen.
Kaikkia juttuja ja epäkohtia en edes ala kertoilla, mutta pahimmista haluan kertoa ja herättää keskustelua. Nyt kun vanhushoidon epäkohdat ovat olleet pinnalla paljonkin. Tämä tapahtunut siis yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla, ei missään hoitolaitoksessa.
Kahdesti kun olen mennyt paikalle, niin äidillä on ollut ulosteet vaipassa. Lisäksi kerran oli vaippa puettu väärin päin päälle niin, että vaipan "vyön" kiinnityskohta oli selän takana. Vaippa on ollut siis ihan hyödytön väärin päin. Monta kertaa on ollut niin, että potilas sänkyjen välinen verho on jäänyt vetämättä eteen, kun äidille on mm. vaihdettu vaippaa.
Kipulääkkeitä annetaan liian harvakseltaan ja miten sattuu, vaikka äiti on tosi kipeä ison leikkauksen takia. Olen aina tiedustellut, että milloin on seuraava lääkkeiden anto kun äiti on valitellut minulle kipuaan ja vastaus on ollut luokkaa: "Noin tunnin/kahden tunnin päästä". Vasta silloin! Kipeälle vanhukselle!
Yhden hoitajan kanuloinnin jälkeen oli koko vasen käsi mustelmilla ja oikeaan käteen tuli tipasta suuri patti. Sen mitä ymmärsin hoitajan puheesta, niin ilmeisesti se kanuuli oli VÄÄRIN laitettu!!! Tästä aion ollakin yhteydessä ylempään tahoon. Ymmärtääkseni voi olla hyvin vaarallista, jos tippa menee kudokseen. Nyt onneksi selvittiin vain säikähdyksellä.
Lisäksi kerran oli kanuuli ihan vaan paljaana. En tiedä osaanko maallikkona selittää tätä, mutta kanuulin päässä ei ollut mandriinia eikä letkua, jolloin ymmärtääkseni vaarana on että suonistoon menee ilmaa!! Tästä sanoin heti hoitajalle ja myös lääkärin kierrolla, mutta eipä lääkäri juuri ottanut kantaa. Hoitajakin puolusteli kollegaansa, joka oli sen kanuulin paljaaksi jättänyt. Tästäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Äidistä kyllä otettiin keuhko-kuvat sen jälkeen, koska alkoi rohista ja kuumeilla pian tämän jälkeen, mutta keuhkoissa ei ainakaan todettu ilmaa. Liekkö kuumeilu ja rohina ollut kuitenkin tuon kanuulin paljaaksi jättämisen takia? Jos suonistoon on joku bakteeri kuitenkin päässyt.
Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle.
Muitakin juttuja on, mutta tässä räikeimmät epäkohdat. Ai niin, ja kerran oli äidin aamupala jätetty vaan IKKUNALAUDALLE, josta hän ei vuodepotilaana tietenkään sitä saanut. Joku oli vasta huomannut sen siirtää lähemmäs pöydälle sitten, kun puuro oli jo jääkylmää. Itse en ollut tuolloin valitettavasti paikalla, mutta näin äiti jälkeen päin kertoi. Äidillä on ruokahalu muutenkin huono ja jos puuro on jääkylmää, niin kuka sitä muka haluaa syödä! En minä ainakaan söisi!
Hoitajista taas voisin sanoa sen verran, että kiire ei kyllä näy painavan, eli aikaa olisi kyllä huolehtia potilaiden syöminen ja tarkastaa kanuulit, jotka paljaana ollessaan voivat olla tavaton bakteeri-reitti.
Keskustelua haluan herättää. Millaisiin epäkohtiin olette itse törmänneet potilaana tai kun läheisenne on ollut potilaana ja veittekö asian eteenpäin ylemmälle taholle?
Kommentit (261)
>>Tiedätkö sinäkin kaiken kolleegoiden työalueista ja pidät hymyn kaltaistesi asiakkaiden tullessa eteen?<<
En ole ap, mutta asiakaspalvelussa, jota sairaanhoitokin osaltaan on, kaikkia asiakkaita, myös niitä kiukkupusseja kohdellaan hyvällä palveluasenteella. Omat kiukun- ja huolenaiheet pitää sysätä syrjään ja palvella asiakas parhaan kykynsä mukaan.
Tuon Klexane-jutun olet varmasti kuullut väärin. Kukaan hoitaja ei voi kysyä noin, koska Klexanea ei SYÖDÄ!, vaan pistetään ihon alle neulalla. Kyseessä niin tavallinen lääke varsinkin kirurgisella osastolla, että jokainen hoitaja sen tuntee.
Ehkä hän on kysynyt esim. kuinka kauan SE (siis Klexane) jatkuu..
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä minä juuri luin? Ap kirjoitti omaisensa hoidosta, omasta mielestään epäkohdista, ja täällä lynkataan joukolla, takerrutaan kirjoitusvirheisiin, termien tuntemattomuuteen ja pilkataan surutta. Onko nyt niin, että hyökkäys on paras puolustus? Olette juuri tulleet antaneeksi viestin, että "hyödyttömien" ihmisten hoitaminen tuolla tavoin on ihan normaalia, ja he ovat omaisineen vain tiellänne.
Olen itse juuri käynyt läpi monet tutkimukset, leikkauksen ja hoidot, ja annan kaikesta arvosanaksi 10+, ei niin mitään valittamista. Jos voisin, antaisin hoitajille ja myös muille arvokkaille henkilökunnan edustajille ison palkankorotuksen, ja tietysti lisää henkilökuntaa. Se ei vaan poista sitä tosiasiaa, että asenne on se, joka ratkaisee. Valtaosalla se on takuulla kunnossa, mutta yksikin tyly, kireä ja kovakourainen hoitaja pilaa helposti monen muunkin maineen.
Aloituksen kaikkiin asioihin en ota kantaa, en puhuisi sentään ammattitaidottomuudesta. Hyökkäävät kommentit ap:tä kohtaan yksityisyyden suojan puuttumisesta, liikuntakyvyttömän potilaan ruoan jättämisestä ikkunalaudalle ja likavaipoista kertovat kuitenkin paitsi henkilökuntapulasta, jossain määrin myös ikävästä asenteesta. Jos ei asioista saa kysyäkään henkilökunnalta, niin mistä sitten. Tosiasia on myös se, että kivun hoito on joissakin paikossa lapsenkengissä.
Jokainen voisi mennä itseensä ja kysyä, suostuisitteko itse siihen, että teitä tai rakasta omaistanne hoidettaisiin huonosti?
Älä viitsi. Ap:lle on täysin asiallisesti kerrottu mikä hänen hyvin aggressiivisesti esittämiensä vaippa-, mustelma-, uloste- ja kanyyliväitteidensä oikea laita on. Kipulääkityksestä on kerrottu ja pahoiteltu ja väliverho- ja ruuan KERRAN kylmettyneenä tarjoamista pahoiteltu. Mitään positiivista vastetta tai anteeksipyyntöä oikaisusta ei ap ole esittänyt. Ap sen sijaan on pilkannut hoitajien älyä ja koulutusta.
Vielä kertauksena koska et näy lukevan ketjua miltään osin : vaippa on suojana jotta uloste menee sinne. Täten vaipassa on joskus ulostetta.
Ap on juuri niitä omaisia joiden vuoksi haluan hoitoalalta pois. Käy kotihoidon käynnitkin syynäämässä, kas kun et ole ymmärtänyt videovalvontaa vielä laittaa? Anna mä arvaan, pientä kiusaakin saatat tehdä jotta pääset näpäyttämään. Vaikka haukkumaan hoitajat kuinka on päivällä pyjamahousut jalassa (koska ne löytyivät kaapista pinosta jossa on päivähousuja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä minä juuri luin? Ap kirjoitti omaisensa hoidosta, omasta mielestään epäkohdista, ja täällä lynkataan joukolla, takerrutaan kirjoitusvirheisiin, termien tuntemattomuuteen ja pilkataan surutta. Onko nyt niin, että hyökkäys on paras puolustus? Olette juuri tulleet antaneeksi viestin, että "hyödyttömien" ihmisten hoitaminen tuolla tavoin on ihan normaalia, ja he ovat omaisineen vain tiellänne.
Olen itse juuri käynyt läpi monet tutkimukset, leikkauksen ja hoidot, ja annan kaikesta arvosanaksi 10+, ei niin mitään valittamista. Jos voisin, antaisin hoitajille ja myös muille arvokkaille henkilökunnan edustajille ison palkankorotuksen, ja tietysti lisää henkilökuntaa. Se ei vaan poista sitä tosiasiaa, että asenne on se, joka ratkaisee. Valtaosalla se on takuulla kunnossa, mutta yksikin tyly, kireä ja kovakourainen hoitaja pilaa helposti monen muunkin maineen.
Aloituksen kaikkiin asioihin en ota kantaa, en puhuisi sentään ammattitaidottomuudesta. Hyökkäävät kommentit ap:tä kohtaan yksityisyyden suojan puuttumisesta, liikuntakyvyttömän potilaan ruoan jättämisestä ikkunalaudalle ja likavaipoista kertovat kuitenkin paitsi henkilökuntapulasta, jossain määrin myös ikävästä asenteesta. Jos ei asioista saa kysyäkään henkilökunnalta, niin mistä sitten. Tosiasia on myös se, että kivun hoito on joissakin paikossa lapsenkengissä.
Jokainen voisi mennä itseensä ja kysyä, suostuisitteko itse siihen, että teitä tai rakasta omaistanne hoidettaisiin huonosti?Älä viitsi. Ap:lle on täysin asiallisesti kerrottu mikä hänen hyvin aggressiivisesti esittämiensä vaippa-, mustelma-, uloste- ja kanyyliväitteidensä oikea laita on. Kipulääkityksestä on kerrottu ja pahoiteltu ja väliverho- ja ruuan KERRAN kylmettyneenä tarjoamista pahoiteltu. Mitään positiivista vastetta tai anteeksipyyntöä oikaisusta ei ap ole esittänyt. Ap sen sijaan on pilkannut hoitajien älyä ja koulutusta.
Vielä kertauksena koska et näy lukevan ketjua miltään osin : vaippa on suojana jotta uloste menee sinne. Täten vaipassa on joskus ulostetta.
Eli kuten totesin, asenne ratkaisee ja hyökkäys on paras puolustus. Ja lopuksi alentuvan ivallinen heitto. Jepjep..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Yksityisen puute vaipan vaihdoissa yms: valitettavasti arkipäivää, varsinkin vanhuksille.
- Kivun, jopa leikkauskivun (puhumattakaan tutkimusten aiheuttamasta kivusta) alihoito, myös tavallista tässä maassa. Tajusin tämän oltuani hoitajana töissä toisessa EU-maassa. En tiedä oikein mitä tälle voisi tehdä, kun lääkärit jotenkin tuntuu olevan sitä mieltä ettei sitä kovaa kipua voi olla kuin hetki isonkaan leikkauksen jälkeen ja sitten pitäisi pärjätä käsikauppatasoisilla lääkkeillä. Riippuvuutta erityisesti pelätään ihan kohtuuttomasti.
- Kanyyli "paljaana", tuskinpa, se oli vaan uudenmallinen kanyyli joka näyttää ehkä paljaalta niihin vanhoihin tottuneen silmissä
- Ja mustelmia ja patteja joskus kanyloinnita tulee, varsinkin vanhoille ihmisille joilla on hauraat suonet
- Hoitajan ylimielinen sävy: toki olisi hyvä olla aina kohtelias, mutta jos olet liikkeellä yhtä syyttävällä sävyllä kuin kirjoituksessani, niin en varsinaisesti ihmettele miksei jaksa olla äärimmäisen kohtelias
Onhan tuossa toki joitain epäkohtia, osa tosiaan sellaisia jotka on maan tapa eli kivun alihoito. En kuitenkaan lähtisi näistä vielä "eteenpäin" mitään isompaa juttua tekemään.
En ole ap mutta minusta tuo on ihan hävytöntä. Se verhojen eteen veto ei vie sen enempää aikaa kuin muutaman sekunnin. Kyse on välinpitämättömyydestä ja siitä, ettei potilaita pidetä/kohdella ihmisinä. Potilaat ovat vain paketteja, joita liukuhihnalla pyöritettään. Ja olen todistanut tuota vaipanvaihtoa ilman verhoja monissa paikoissa, tk:n vuodeosastolla, yliopistollisessa sairaalassa eri osastoilla jne. Pahin tapaus oli erään pohjoisen kunnan tk:n vuodeosastolla, jossa yhdessä huoneessa oli kahdeksan potilasta ja osalla omaiset käymässä, kun sellaista vanhusta, jolla ei ollut omaisia paikalla, alettiin "pyöritellä" ilman näkösuojaa. Olin niin järkyttynyt hoitajien toiminnasta, etten saanut sanotuksi mitään. Nyt jos tapahtuu vastaavaa, niin puutun kyllä asiaan. Minusta tuollainen epäkunnioitus potilasta kohtaan johtaa myös suoraan siihen, että esim. kivunhoito on puutteellista. Koska turhaanhan ne valittaa, huomiota vaan vaativat mokomat potilaat. Tuo yksityisyyden puute vaippojen vaihdossa on vain tuollaisen asenteen yksi kiteytymä.
Hoito ei ainakaan parane siitä, että asenteesi on valmiiksi tuollainen. Kaikki hoitajat ovat tyhmiä, eivät osaa lukea, haluavat potillaalle pahaa ja mahdollisimman paljon kipua, tämä asenne yleistyy omaisten ja potilaiden keskuudessa jatkuvasti. Ja joo, tämä ennakkoluulko ei pidå paikkaansa.
Mikä minun asenteessani on vikana? Missä sanon että kaikki hoitajat on tyhmiä tai että haluavat mahdollisimman paljon kipua potilaille? En ole tuota mieltä ja jos kommenttini lukee ilman puolustuskannalle menemistä, niin näkee itsekin etten niin kirjoita. Kerroin ainoastaan mitä olen omin silmin nähnyt ja mikä ei mielestäni ole ok. Eli siis ei ole ok vaihtaa sen vanhuksenkaan vaippaa ilman näkösuojaa. Hekin ovat ihmisiä. Ja kun näin terveydenhuollossa tapahtuu (ei siis tapahdu joka paikassa kaiken aikaa), se kertoo mielestäni paljon siitä suhtautumisesta ja asenteesta potilaisiin. Potilas on lakannut tuossa tilanteessa olemasta hoitajien ja lääkäreiden silmissä ihminen ja yksilö. Potilas on muuttunut osaksi massaa, jota voi liukuhinatyylisesti pyöritellä puhtaisiin vaippoihin ja joiden kipuvalitusta ei tarvitse niin tosissaan ottaa. Eivät näin suhtautuvat terveydenhuollon ammattilaiset toki pahuuttaan toimi, tai tarkoituksellisesti halua tuottaa kipua potilaalle, he vain eivät usko että potilaan kokemus kivusta on validi, he tietävät paremmin. Ja kyllä se mielestäni kertoo myös asenteesta kutsutanko potilaita pronominillä "se" vai "hän". Jokainen hoitaja joka vaihtaa vanhukselle usean potilaan huoneessa vaipan ilman näkösuojaa voisi miettiä, toimisiko näin jos kyseessä olisi oma isovanhempi. Tai haluaisiko näin toimittavan omalla kohdallaan, jos itse olisi siinä sängyssä vanhana ja avuttomana?
Koko tekstisi on täynnä olettamia hoitajien ajatuksista ja teoista, "he eivät usko.." yms. Mistä himputista sinä kuvittelet tietäväsi mitä he ajattelevat?
No kyllä ihmisen teot kertovat hänen asenteistaan. Jos hoitajan mielestä on ihan sama vaihtaa vanhukselle vaippa monen hengen huoneessa ilman näkösuojaa, ja hoitaja viittaa potilaaseen se-pronominillä, niin todellakin on hyvin todennäköistä, ettei kyseinen hoitaja ole kovin hanakasti kipua hoitamassa kyseiseltä vanhukselta. (Ylipäätään kipu on tutkimusten mukaan alihoidettua suomalaisissa sairaaloissa.) Mutta siinä olet oikeassa, että vain oletan että tällaisen välinpitämättömyyden takana ei ole tarkoituksellisuutta vaan ainoastaan välinpitämättömyyttä. Voit olla hyvinkin oikeassa siinä, etten tiedä mitä sadistisia ajatuksia kukanenkin näin toimiva hoitaja ajattelee. En vain yleensä ajattele ihmisistä heti pahinta mahdollista, vaan yritän miettiä että toiminnan takana voi olla jokin inhimillinen heikkous, ei suoranainen pahuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voisi mennä itseensä ja kysyä, suostuisitteko itse siihen, että teitä tai rakasta omaistanne hoidettaisiin huonosti?Älä viitsi. Ap:lle on täysin asiallisesti kerrottu mikä hänen hyvin aggressiivisesti esittämiensä vaippa-, mustelma-, uloste- ja kanyyliväitteidensä oikea laita on. Kipulääkityksestä on kerrottu ja pahoiteltu ja väliverho- ja ruuan KERRAN kylmettyneenä tarjoamista pahoiteltu. Mitään positiivista vastetta tai anteeksipyyntöä oikaisusta ei ap ole esittänyt. Ap sen sijaan on pilkannut hoitajien älyä ja koulutusta.
"Täysin asiallisesti" menee luokkaan puhu pukille.
Ap on loistoesimerkki henkilöstä, joka ei tiedä mitään jostakin asiasta (tässä tapauksessa sairaanhoidosta ja lääketieteestä) ja sen hän myöntää itsekin, mutta on silti valittamassa kaikesta ja neuvomassa muita.
Näitä riittää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin 60-vuotiaan sukulaiseni papereita ikkunalaudalla. Hän oli valittava, kivulias, itkuinen, kärttyinen kirjausten mukaan. Rauhoittavaa lääkitystäkin mietittiin, kun kipuja joka paikassa valittaa; yksi paikka vain piti olla kipeä.
Viikkojen tylyn kohtelun jälkeen löytyi syykin: tekonivelen bakteeritulehdus. Kivuliaita bakteeripesäkkeitä oli ympäri kehoa, välillä paikkaa vaihdellen.Hyvä provo. Kirjaukset on tehty jo vuosikausia pelkästään koneelle, eikä silloin ennen vanhaankaan potilaskertomukset lojuneet potilashuoneissa.
Tuohon en ota kantaa onko potilasasiakirjat lojuneet jonkun huoneen ikkunalla vai ei, mutta kyllä vielä 90-luvulla Oys:ssa (silloinen OYKS) oli potilasasiakirjoja potilaan sängyn jalkapäädyssä olevassa taskussa. Mistäkö muistan? No kun äidilläni (silloin 40-vuotias) oli jonkun toisen osaksi samannimisen ihmisen paperit sänkynsä päädyssä. Onneksi kuitenkin huomattiin itse virhe ennenkuin rupesivat toimenpiteeseen.
Ihan ot itse näen tuon hoitajan huomautus Klexanen "syömisestä" vain ammatillisena "vitsailuna" toiselle ammattilaiselle sarkastiseen tyyliin.
Vanhusten hoito on tässä maassa täysin ala-arvoista, kokemuksia löytyy. Omakin isä kuoli hoitovirheeseen sairaalassa.
Minulle on sattunut vakava hoitovirhe ja siitä syystä olen saanut korvauksen tapahtuneesta vakavasta hoitovirheestä. Ihan heppoisista hoitovirheistä ei korvausta todellakaan saa.
Vammauduin loppuelämäkseni. Hoitovirheen jälkeen tehdyn hätäleikkauksen jälkeinen aika Yliopistollisessa sairaalassa kammottaa minua vieläkin, niin monenlaista kohtelua sain osakseni.
Tässä erään päivän ”tehostettu hoito”:
Olin aamusta siirretty teholta vähemmän tehostettuun hoitoon ja mieheni pääsi vierailemaan luonani. Olin edelleen tiputuksessa ja letkuja tuli mm. keuhkoista, avanteesta. Hoitaja tulee ovesta ja kysyy minulta onko tätä ? tiputettu tänään ja näyttää jotain pussukkaa. Mieheni kääntyy hoitajan puoleen ja sanoo, että mitään ei nyt tiputeta ettei tule lisävahinkoa ja pyysi lääkäriä paikalle että selviää mitä on tiputettu ja mitä pitää vielä tiputtaa. Itsellä ei mitään havanintoa mistään tiputuksista ollut, hyvä kun olin edes pikkasen kartalla että missä sitä nyt oikein ollaan. Onneksi mieheni oli siinä paikalla.
Noh, lekuri tuli ja selitti, että ko. hoitaja oli aamulla hälytetty vuokratyöläinen ja hänet on nyt poistettu talosta. Ja että kyse oli antibiootista joka oli jo aamulla annettu suoneen. Tämä ko. hoitaja oli ulkomaalainen kertoi lääkäri. Mieheni kysyi, eikö koneella näy potilaille annetut lääkkeet ja taputukset. Noh, kai ne näkyy jos osaa ? ne sieltä katsoa. Kaikkea siellä sattui kun jouduin niin kauan siellä olemaan. Onneksi kuitenkin henkikulta säilyi vaikka läheltä liippasi kaikenkaikkiaan.
Sanoisin bullshit, mutta kun itse tiedän vastaavia tarinoita. Esim. laajaa palohaavaa suojaava sidos tippui suihkussa lattialle, niin hoitaja vain laittoi sen takaisin. Seurauksena infektio. Ihme ja kumma, sillä kyllähän sairaalan kylppärin lattia steriili paikka on, siitä voisi vaikka syödä, hah hah! Iso osa hoitajista on surullisen osaamatonta sakkia.
Pyöristynyt... jaa-a semmonen kuva susta tulikin. Mutta tiedäthän sä että just yliopistolliset sairaalat on niitä paikkoja joissa opiskelijat ekaa kertaa treenaa ja tutustuu toimenpiteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kanyyli.
Kuten tekstissä vähän mainitsinkin, en ole hoitoalan ihminen, joten kaikki hienot termit eivät ehkä ole oikein, mutta luulen että ymmärrätte mistä on kyse. Niin paljon on kyllä tullut nyt sairaalassa oltua, että melkein olen kohta ammattilainen itsekin. :)
Ammattivalittaja?
Vierailija kirjoitti:
Näin 60-vuotiaan sukulaiseni papereita ikkunalaudalla. Hän oli valittava, kivulias, itkuinen, kärttyinen kirjausten mukaan. Rauhoittavaa lääkitystäkin mietittiin, kun kipuja joka paikassa valittaa; yksi paikka vain piti olla kipeä.
Viikkojen tylyn kohtelun jälkeen löytyi syykin: tekonivelen bakteeritulehdus. Kivuliaita bakteeripesäkkeitä oli ympäri kehoa, välillä paikkaa vaihdellen.
Höpöhöpö. Nykyään kaikki kirjataan tietokoneelle, on kirjattu varmaan viimeiset 20 vuotta. Vai tapahtuiko tämä 80-luvulla?
Voin sanoa omaltakin alaltani, että kaiken siitä työstä paremmin tietäviä besserwissereitä ja vinkujia riittää, mutta jo työnantajankin ohjeistuksen mukaan se ei saa vaikuttaa palvelun laatuun, vaikka kuinka vtuttaisi. Outoa, jos sairaanhoidossa toimitaan eri lähtökohdista. Valita vähänkin, niin hoitosi on huonoa, niinkö?
Huonoa palautetta ei saa lakaista maton alle, vaan asiat korjataan ja otetaan opiksi. Alhaiset hoitajamitoitukset eivät ole potilaiden vika, eikä seurauksia saa kaataa heidän niskaansa.
Vierailija kirjoitti:
Missähän työssä ap on? Tiedätkö sinäkin kaiken kolleegoiden työalueista ja pidät hymyn kaltaistesi asiakkaiden tullessa eteen?
Kaikki muut epäkohdat on jo selitetty mutta tuo verhoasia saattaa olla ihan totta. Tosin usein joku hoitajista saattaa olla niin iso että kiskoo vahingossa verhoa sivuun tai tavarakärry ei mahdu sisäpuolelle ja osa verhosta pitää olla auki. Jos samalla hetkellä vaikka käännellään niin kukaan ei päästä potilaasta irti vain verhoa kiskoakseen.
Sanoit että äitisi ei saanut heti ruokaa: ehkä hoitaja halusi valvoa että äitisi ei tukehdu sen rohinan takia ja muuten tsempata syömisessä. Jotkut muistisairaat myös piilottavat ruokaa/sotkevat joten siksi myös. Kaikki eivät tunne äitiäsi joten jos se tiedoissa lukee että on muistisairas, joku uusi hoitaja saattaa varautua pahimpaan vaikka äitisi olisi ok.
Kylmä ruoka kyllä usein lämmitetään. Tiesitkö myös että vanhojen ihmisten mielestä kaikki on mautonta ja suolaa on liian vähän? Se kuuluu vanhuuteen.
Ei ap ole musään työssä. Hän on ammattivalittaja.
"Pyöristyin kanulista", tuo entisten tyttöjen perinteinen selitys vahinkoraskaudelle.
Missähän työssä ap on? Tiedätkö sinäkin kaiken kolleegoiden työalueista ja pidät hymyn kaltaistesi asiakkaiden tullessa eteen?
Kaikki muut epäkohdat on jo selitetty mutta tuo verhoasia saattaa olla ihan totta. Tosin usein joku hoitajista saattaa olla niin iso että kiskoo vahingossa verhoa sivuun tai tavarakärry ei mahdu sisäpuolelle ja osa verhosta pitää olla auki. Jos samalla hetkellä vaikka käännellään niin kukaan ei päästä potilaasta irti vain verhoa kiskoakseen.
Sanoit että äitisi ei saanut heti ruokaa: ehkä hoitaja halusi valvoa että äitisi ei tukehdu sen rohinan takia ja muuten tsempata syömisessä. Jotkut muistisairaat myös piilottavat ruokaa/sotkevat joten siksi myös. Kaikki eivät tunne äitiäsi joten jos se tiedoissa lukee että on muistisairas, joku uusi hoitaja saattaa varautua pahimpaan vaikka äitisi olisi ok.
Kylmä ruoka kyllä usein lämmitetään. Tiesitkö myös että vanhojen ihmisten mielestä kaikki on mautonta ja suolaa on liian vähän? Se kuuluu vanhuuteen.