Ammattitaidotonta hoitoa YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA. Olen pyöristynyt!
Oma muistisairas äitini on ollut lonkkaleikkauksen takia vuodeosastolla ja itse olen viettänyt siellä myös paljon aikaa osallistumalla mm. lääkärin kiertoihin, koska äidille ei tuon muistisairauden vuoksi jää kaikki kerrottu mieleen.
Kaikkia juttuja ja epäkohtia en edes ala kertoilla, mutta pahimmista haluan kertoa ja herättää keskustelua. Nyt kun vanhushoidon epäkohdat ovat olleet pinnalla paljonkin. Tämä tapahtunut siis yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla, ei missään hoitolaitoksessa.
Kahdesti kun olen mennyt paikalle, niin äidillä on ollut ulosteet vaipassa. Lisäksi kerran oli vaippa puettu väärin päin päälle niin, että vaipan "vyön" kiinnityskohta oli selän takana. Vaippa on ollut siis ihan hyödytön väärin päin. Monta kertaa on ollut niin, että potilas sänkyjen välinen verho on jäänyt vetämättä eteen, kun äidille on mm. vaihdettu vaippaa.
Kipulääkkeitä annetaan liian harvakseltaan ja miten sattuu, vaikka äiti on tosi kipeä ison leikkauksen takia. Olen aina tiedustellut, että milloin on seuraava lääkkeiden anto kun äiti on valitellut minulle kipuaan ja vastaus on ollut luokkaa: "Noin tunnin/kahden tunnin päästä". Vasta silloin! Kipeälle vanhukselle!
Yhden hoitajan kanuloinnin jälkeen oli koko vasen käsi mustelmilla ja oikeaan käteen tuli tipasta suuri patti. Sen mitä ymmärsin hoitajan puheesta, niin ilmeisesti se kanuuli oli VÄÄRIN laitettu!!! Tästä aion ollakin yhteydessä ylempään tahoon. Ymmärtääkseni voi olla hyvin vaarallista, jos tippa menee kudokseen. Nyt onneksi selvittiin vain säikähdyksellä.
Lisäksi kerran oli kanuuli ihan vaan paljaana. En tiedä osaanko maallikkona selittää tätä, mutta kanuulin päässä ei ollut mandriinia eikä letkua, jolloin ymmärtääkseni vaarana on että suonistoon menee ilmaa!! Tästä sanoin heti hoitajalle ja myös lääkärin kierrolla, mutta eipä lääkäri juuri ottanut kantaa. Hoitajakin puolusteli kollegaansa, joka oli sen kanuulin paljaaksi jättänyt. Tästäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Äidistä kyllä otettiin keuhko-kuvat sen jälkeen, koska alkoi rohista ja kuumeilla pian tämän jälkeen, mutta keuhkoissa ei ainakaan todettu ilmaa. Liekkö kuumeilu ja rohina ollut kuitenkin tuon kanuulin paljaaksi jättämisen takia? Jos suonistoon on joku bakteeri kuitenkin päässyt.
Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle.
Muitakin juttuja on, mutta tässä räikeimmät epäkohdat. Ai niin, ja kerran oli äidin aamupala jätetty vaan IKKUNALAUDALLE, josta hän ei vuodepotilaana tietenkään sitä saanut. Joku oli vasta huomannut sen siirtää lähemmäs pöydälle sitten, kun puuro oli jo jääkylmää. Itse en ollut tuolloin valitettavasti paikalla, mutta näin äiti jälkeen päin kertoi. Äidillä on ruokahalu muutenkin huono ja jos puuro on jääkylmää, niin kuka sitä muka haluaa syödä! En minä ainakaan söisi!
Hoitajista taas voisin sanoa sen verran, että kiire ei kyllä näy painavan, eli aikaa olisi kyllä huolehtia potilaiden syöminen ja tarkastaa kanuulit, jotka paljaana ollessaan voivat olla tavaton bakteeri-reitti.
Keskustelua haluan herättää. Millaisiin epäkohtiin olette itse törmänneet potilaana tai kun läheisenne on ollut potilaana ja veittekö asian eteenpäin ylemmälle taholle?
Kommentit (261)
Onneks mun ei tarvitse olla potilan omaisten kanssa tekemisissä vaan saan keskittyä potilaan hoitoon.
Lisään vielä, että kanyylihan ei saisi koskaan olla täysin paljaana, että aina kuuluisi olla ainakin korkki päässä, jos kanyyli on jo operoitu potilaaseen. En ole huolissani ilman pääsystä suonistoon, mutta bakteereille se on valtatie.
Minulla on tippa laitettu väärin pariin kertaan. Käsi turposi, sitten vasta huomattiin synnytyksessä. Ei siitä mitään seurauksia ole tullut kertaakaan.
Eniten sitä huonoa palautetta tulee sellaisista asioista joihin me hoitajat ei voida vaikuttaa esim. jatkohoitopaikasta tai kotiutuksesta. Eli haukutaan väärää puuta mut kunhan johonkii saa purkaa.
Asiasta toiseen.
Voin sanoa että välillä on kyllä asiakaspalveluhymy hukassa kun sama potilas juoksuttaa luonaan harva se minuutti, millon pitää ottaa laturi seinästä ja nyt on tyyny huonosti, nyt putos lehti lattialle - ollaan kuin hotellissa konsanaan. Kun olis niitä muitakin hommia. Ja jotkut potilaat on ihan oikeasti ilkeitä (muistisairaista väkivaltaisista puhumattakaan). Mutta iteppähän olen alani valinnut.
Vaikka aihe on vakava niin ei tätä aloitusta pystynyt nauramatta lukemaan. "Pyöristyin kun kanuuli oli viturallaan".
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa omaltakin alaltani, että kaiken siitä työstä paremmin tietäviä besserwissereitä ja vinkujia riittää, mutta jo työnantajankin ohjeistuksen mukaan se ei saa vaikuttaa palvelun laatuun, vaikka kuinka vtuttaisi. Outoa, jos sairaanhoidossa toimitaan eri lähtökohdista. Valita vähänkin, niin hoitosi on huonoa, niinkö?
Huonoa palautetta ei saa lakaista maton alle, vaan asiat korjataan ja otetaan opiksi. Alhaiset hoitajamitoitukset eivät ole potilaiden vika, eikä seurauksia saa kaataa heidän niskaansa.
Aamen! Opetetaanko hoitoalan koulussa asiakaspalvelun perusteita? Ilmeisesti ei ja mielestäni pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kanyyli.
Kuten tekstissä vähän mainitsinkin, en ole hoitoalan ihminen, joten kaikki hienot termit eivät ehkä ole oikein, mutta luulen että ymmärrätte mistä on kyse. Niin paljon on kyllä tullut nyt sairaalassa oltua, että melkein olen kohta ammattilainen itsekin. :)
Nimenomaa yo-sairaaloissa voi olla ammattitaidotonta henkilökuntaa, koska ovat opetussairaaloita. Jossain on pakko ne hommat opetella, mutta sitähän ei besserwisseri voi tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KanUUlissa oli mahdollisesti q-syte, joka on kuminen ilmatiivis tulppa. Se ei kaipaa korkkia ja se desinfioidaan aina ennen käyttöä.
Äidilläsi on vaippa juuri sen takia että housuun tulee paskaa. Tieto siitä milloin ulostaminen tapahtuu ei siirry hoitajien tietoon telepaattisesti, vaan he vaihtavat vaipan kun tulevat paikalle ja aistivat asian. Mukavahan se olisi jos heti pestäisiin mutta tällä henkilöstömitoitunsella ei aina onnistu
Vaippa väärinpäin, mitä aktuaalista vattua? Vyövaippa voidaan asettaa kummin päin esim. sen mukaan käykö henkilö avustettuna vessassa vai onko täysin vuoteenoma. Joskus laitetaan kummin päin vain jos yksi vaihtamassa ja hankala käännettävä.
Tarjotittimen on voinut laitoshuoltaja jättää ikkunalaudalle odottamaan hoitajan syöttämään tuloa. Aina ei pöydälle mahdu. Valitettavaa jos ruoka ehti kylmettyä. Hoitaja kiinni muualla. Liian vähän henkilökuntaa.
Klexane huono läppä tai kysyit opiskelijalta. Kipulääkitystä tulee antaa potilaan tarvittavista lääkkeistä aina säännöllisesti menevien välillä, jos potilaalla kipuja. Voit edelleen informoida että ollessasi huoneessa äiti vaikutti kivuliaalta ja varmistaa että listalla on kunnon mömmöt. Hoitajat varmaan ovat tarvittavista abtaneetkun. Tai peruskipulääkkeen annosta tulee nostaa.
Mistä voin olla varma, että siinä tosiaan on tuo gsyte, eikä ole jätetty paljaaksi? Mandriinia ei ollut.
Koska jos ei siinä kanyylin päässä ole sitä q-sytea tai muuta vastaavaa sulkukorkkia, siitä valuu verta ulos ihan lorottamalla.
Klexanea pistetään,( ei syödä) veritulpan ehkäisemiseksi, kun on leikattu.
Sairaanhoitajaopiskelija kirjoitti:
Noniin, hyviä pohdintoja. Ensinnä, vaippa on laitettu äidillenne siksi väärin päin, vyövaipan vyö taakse kiinnitettynä, jotta mahdollisesti sekava potilas ei osaisi avata vaippaa itse, jotta ulosteet eivät sotkisi sänkyä ja vaippa ei aukeaisi ja potilas siten tekisi tarpeitaan sänkyyn. En tiedä, kuinka pitkälle äitinne muistisairaus on edennyt, mutta muistisairaan käytös voi olla sekavaa ajoittain. On kuitenkin selvää, että verhot pitäisi olla kiinni vaippaa vaihdettaessa ja yksilön intimiteettisuojasta huolehdittava. Lääkkeistä sen verran, että leikkauksen jälkeen ja muutenkin sairaalle vanhukselle saattaa mennä muutenkin paljon vahvoja lääkkeitä, joissa on tarkkaan säädellyt päiväannokset. Hoitaja ei voi myöskään määrätä lääkkeitä, vaan noudattaa lääkärin laatimia anto-ohjeita. KanYYlissa on monesti se haittapuoli vanhusten kohdalla, joilla on hauraat ja kalkkeutuneet suonet, että ne aiheuttavat suonille vahinkoa. Kanyyli on usein myös vaikeaa pistää sellaiseen suoneen. Lisävahinkoa suonille aiheuttaa vahvat lääkeaineet, jotka päätyvät käden suoneen. Tipan tietää menneen kudokseen nestepalluran syntyessä, joka ei kuitenkaan välttämättä johdu väärin laitetusta kanyylista. Hoitaja tarkastaa aina, että ketetri on oikeasti suonessa ja veri nousee vähän letkuun laiton yhteydessä. Kun kerroit koko käden olleen mustemilla, voi se olla merkki pienen käden suonen repeämisestä tms. jolle ei voi mitään. Hoitaja kysyi lääkkeestä lääkäriltä, koska samoja lääkkeitä voidaan syöttää hyvin eri pituisia aikoja eri potilaille tarpeesta riippuen, Edelleen korostan, että lääkäri määrää kaiken lääkehoitoon liittyvän ja hoitaja toteuttaa. Hoitaja valmisti lääkäriltä varmasti lääkkeen jatkumisen tapauskohtaisesti. Hyviä vointeja äidillesi!
Ottakaapa tästä vastauksesta mallia, hoitoalan ammattilaiset. Asiallista ja kohteliasta tekstiä.
Ihminen, joka ei erota q:ta g:stä, opettaa hoitajille näiden töitä.
Uskomatonta. Neuvotko myös siltainsinööriä lujuuslaskennassa?
Kiireinen hoitaja laittoi kanyylin väärin. Sanoin heti, että ei tunnu hyvältä. Mutta annettiin olla.
Jonkun ajan kuluttua käsi turposi, kesti kaksi pv että turvotus laski.
Ei pitäisi kiireellä tehdä mitään, eikä varsinkaan sorkkia toisen verisuonia.
Ap, teetkö jonkinlaista surutyötä äitisi vanhenemisen kanssa? Tekstisi kuulostaa siltä ettet ole sujut tilanteen kanssa. Kukaan siellä sairaalassa ei tunne henkilökohtaisesti äitiäsi ja hän on "vain potilas", vaikka sinulle olisikin se tärkeä äiti.
On turha loukkaantua. Et myöskään vaikuta tietävän paljoa sairaalamaailmasta. Nytpähän tiedät millaisilla resursseilla sitä pyöritetään. Voimia jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka ei erota q:ta g:stä, opettaa hoitajille näiden töitä.
Uskomatonta. Neuvotko myös siltainsinööriä lujuuslaskennassa?
En ole ap. mutta pakko huikata väliin, että lujuuslaskelmat ovat ehkäpä hieman vaativampia kuin kohtelias käytös tai väliverhon käyttö. :D Nuo tajuaa kuka tahansa pulliainen ilman hoitotyön koulutustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kanyyli.
Kuten tekstissä vähän mainitsinkin, en ole hoitoalan ihminen, joten kaikki hienot termit eivät ehkä ole oikein, mutta luulen että ymmärrätte mistä on kyse. Niin paljon on kyllä tullut nyt sairaalassa oltua, että melkein olen kohta ammattilainen itsekin. :)
Nimenomaa yo-sairaaloissa voi olla ammattitaidotonta henkilökuntaa, koska ovat opetussairaaloita. Jossain on pakko ne hommat opetella, mutta sitähän ei besserwisseri voi tajuta.
Kun olen ollut yliopistosairaalassa, on kyllä aina käynyt ilmi, kuka on opiskelija, ja kuka henkilökuntaa. Mikä opetussairaala se sellainen on, jossa opiskelija puutteellisella ammattitaidolla laitetaan paikkaamaan henkilökunnan vajetta, puutteellisella perehdytyksellä? Mitä hän siinä oppii, jos ei kukaan opeta?
Joskus se kanyyli voi puhkoa sen suonen "omia aikojaan" ja neste karkaa kudoksiin vaikka olisikin alkujaan oikein laitettu.
Sairaaloissa kuuluu aina olla itse aktiivinen vaikuttaja kuten hakemassa respasta kipulääkkeitä yms.
Ja joo onnistuin liikkumaan jokseenkin itse 2vrk sen jäökeen kun torso oli avattu kokonaan. Hitaasti, lepotauoilla per 20 metriä ja nouseminen oli vaikeaa.
Hyvää palvelua olen aina saanut sairaalassa kun olen joutunut olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa kuuluu aina olla itse aktiivinen vaikuttaja kuten hakemassa respasta kipulääkkeitä yms.
Ja joo onnistuin liikkumaan jokseenkin itse 2vrk sen jäökeen kun torso oli avattu kokonaan. Hitaasti, lepotauoilla per 20 metriä ja nouseminen oli vaikeaa.
Onhan siellä myös soittokellot, jos ei pääse itse liikkeelle. Sitä soittamalla saa hoitajan paikalle ja kipulääkettä pitääkin pyytää silloin kun tarvitsee. Muuten ei hoitohenkilökunta voi tietää, ettei peruskipulääkityksesi ehkä ole riittävä.
Noniin, hyviä pohdintoja. Ensinnä, vaippa on laitettu äidillenne siksi väärin päin, vyövaipan vyö taakse kiinnitettynä, jotta mahdollisesti sekava potilas ei osaisi avata vaippaa itse, jotta ulosteet eivät sotkisi sänkyä ja vaippa ei aukeaisi ja potilas siten tekisi tarpeitaan sänkyyn. En tiedä, kuinka pitkälle äitinne muistisairaus on edennyt, mutta muistisairaan käytös voi olla sekavaa ajoittain. On kuitenkin selvää, että verhot pitäisi olla kiinni vaippaa vaihdettaessa ja yksilön intimiteettisuojasta huolehdittava. Lääkkeistä sen verran, että leikkauksen jälkeen ja muutenkin sairaalle vanhukselle saattaa mennä muutenkin paljon vahvoja lääkkeitä, joissa on tarkkaan säädellyt päiväannokset. Hoitaja ei voi myöskään määrätä lääkkeitä, vaan noudattaa lääkärin laatimia anto-ohjeita. KanYYlissa on monesti se haittapuoli vanhusten kohdalla, joilla on hauraat ja kalkkeutuneet suonet, että ne aiheuttavat suonille vahinkoa. Kanyyli on usein myös vaikeaa pistää sellaiseen suoneen. Lisävahinkoa suonille aiheuttaa vahvat lääkeaineet, jotka päätyvät käden suoneen. Tipan tietää menneen kudokseen nestepalluran syntyessä, joka ei kuitenkaan välttämättä johdu väärin laitetusta kanyylista. Hoitaja tarkastaa aina, että ketetri on oikeasti suonessa ja veri nousee vähän letkuun laiton yhteydessä. Kun kerroit koko käden olleen mustemilla, voi se olla merkki pienen käden suonen repeämisestä tms. jolle ei voi mitään. Hoitaja kysyi lääkkeestä lääkäriltä, koska samoja lääkkeitä voidaan syöttää hyvin eri pituisia aikoja eri potilaille tarpeesta riippuen, Edelleen korostan, että lääkäri määrää kaiken lääkehoitoon liittyvän ja hoitaja toteuttaa. Hoitaja valmisti lääkäriltä varmasti lääkkeen jatkumisen tapauskohtaisesti. Hyviä vointeja äidillesi!