Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattitaidotonta hoitoa YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA. Olen pyöristynyt!

Marja
10.03.2020 |

Oma muistisairas äitini on ollut lonkkaleikkauksen takia vuodeosastolla ja itse olen viettänyt siellä myös paljon aikaa osallistumalla mm. lääkärin kiertoihin, koska äidille ei tuon muistisairauden vuoksi jää kaikki kerrottu mieleen.

Kaikkia juttuja ja epäkohtia en edes ala kertoilla, mutta pahimmista haluan kertoa ja herättää keskustelua. Nyt kun vanhushoidon epäkohdat ovat olleet pinnalla paljonkin. Tämä tapahtunut siis yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla, ei missään hoitolaitoksessa.

Kahdesti kun olen mennyt paikalle, niin äidillä on ollut ulosteet vaipassa. Lisäksi kerran oli vaippa puettu väärin päin päälle niin, että vaipan "vyön" kiinnityskohta oli selän takana. Vaippa on ollut siis ihan hyödytön väärin päin. Monta kertaa on ollut niin, että potilas sänkyjen välinen verho on jäänyt vetämättä eteen, kun äidille on mm. vaihdettu vaippaa.
Kipulääkkeitä annetaan liian harvakseltaan ja miten sattuu, vaikka äiti on tosi kipeä ison leikkauksen takia. Olen aina tiedustellut, että milloin on seuraava lääkkeiden anto kun äiti on valitellut minulle kipuaan ja vastaus on ollut luokkaa: "Noin tunnin/kahden tunnin päästä". Vasta silloin! Kipeälle vanhukselle!

Yhden hoitajan kanuloinnin jälkeen oli koko vasen käsi mustelmilla ja oikeaan käteen tuli tipasta suuri patti. Sen mitä ymmärsin hoitajan puheesta, niin ilmeisesti se kanuuli oli VÄÄRIN laitettu!!! Tästä aion ollakin yhteydessä ylempään tahoon. Ymmärtääkseni voi olla hyvin vaarallista, jos tippa menee kudokseen. Nyt onneksi selvittiin vain säikähdyksellä.
Lisäksi kerran oli kanuuli ihan vaan paljaana. En tiedä osaanko maallikkona selittää tätä, mutta kanuulin päässä ei ollut mandriinia eikä letkua, jolloin ymmärtääkseni vaarana on että suonistoon menee ilmaa!! Tästä sanoin heti hoitajalle ja myös lääkärin kierrolla, mutta eipä lääkäri juuri ottanut kantaa. Hoitajakin puolusteli kollegaansa, joka oli sen kanuulin paljaaksi jättänyt. Tästäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Äidistä kyllä otettiin keuhko-kuvat sen jälkeen, koska alkoi rohista ja kuumeilla pian tämän jälkeen, mutta keuhkoissa ei ainakaan todettu ilmaa. Liekkö kuumeilu ja rohina ollut kuitenkin tuon kanuulin paljaaksi jättämisen takia? Jos suonistoon on joku bakteeri kuitenkin päässyt.

Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle.

Muitakin juttuja on, mutta tässä räikeimmät epäkohdat. Ai niin, ja kerran oli äidin aamupala jätetty vaan IKKUNALAUDALLE, josta hän ei vuodepotilaana tietenkään sitä saanut. Joku oli vasta huomannut sen siirtää lähemmäs pöydälle sitten, kun puuro oli jo jääkylmää. Itse en ollut tuolloin valitettavasti paikalla, mutta näin äiti jälkeen päin kertoi. Äidillä on ruokahalu muutenkin huono ja jos puuro on jääkylmää, niin kuka sitä muka haluaa syödä! En minä ainakaan söisi!
Hoitajista taas voisin sanoa sen verran, että kiire ei kyllä näy painavan, eli aikaa olisi kyllä huolehtia potilaiden syöminen ja tarkastaa kanuulit, jotka paljaana ollessaan voivat olla tavaton bakteeri-reitti.

Keskustelua haluan herättää. Millaisiin epäkohtiin olette itse törmänneet potilaana tai kun läheisenne on ollut potilaana ja veittekö asian eteenpäin ylemmälle taholle?

Kommentit (261)

Vierailija
261/261 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh kirjoitti:

Tuosta hoitajien asenteesta haluan sanoa sen verran, että ihan niin kuin kaikilla aloilla, on myös hoitoalalla tökeröitä ja töksäytteliviä ihmisiä. Niin ei tietenkään saisi olla, mutta valitettavasti näin on.

Itse yritän olla mahdollisimman ystävällinen ja empaattinen ja omaan rautaiset hermot, mutta omallekin kohdalleni on osunut liian usein tilanteita, joissa olen valitettavasti ollut töykeä tai lyhytsanainen. Olen juuri saattanut olla hoitamassa todella vaativaa potilasta ja seuraavan potilaan kipulääke olisi pitänyt antaa jo puoli tuntia aiemmin, toisen dreenipussi tyhjentää ja yksi odottaa vessaan pääsyä ja lääkärille pitäisi soittaa usemmankin potilaan asioissa pikaisesti.

Kukaan meistä ei ole kone. Resurssit valitettavasti ovat mitä ovat ja vaikka resurssit olisivatkin kohdallaan, voi jo yhdestä poikkeavasta tilanteesta syntyä ketjureaktio ja asiat ovat yhtä juoksemista ja kaaosta. Siinä yrittää parhaansa mukaan sammutella tulipaloja ja valitettavasti hoitajan hermot, henkilökohtaiset resurssit ja voimavarat joutuvat todella koetukselle.

Mikään ei oikeuta olemaan asiaton, laiminlyömään potilaan hoitoa tai toimimaan epäeettisesti. Uskon, että suurin osa kuitenkin yrittää parhaansa.

Kaikista pahinta on syyttävä omainen. Tarkoitan, että syytetään jo ennen kuin asiaa on yritetty selvittää asiallisesti. Monesti asioille löytyy järkevä selitys ja omaisen kritiikki saattaa olla oikeasti täysin aiheeton, joka on tuotu vain omaa ymmärtämättömyyttään esille ensin kysymättä asian laitaa. Yksilöllisille hoivalle ja huomiolle harvoin sairaalamaailmassa on kauheasti resursseja ja tämä voi omaisen kannalta osoittautua piittamattomuutena. Hoitaja ei myöskään voi muistaa jokaisen potilaan yksilöllisiä tarpeita (mieltymyksiä tai tapoja toimia) , kun potilaat vaihtuvat päivittäin.

Näin varmaan paikoin onkin. Mutta on myös osastokohtaisia työkulttuurieroja. Äitini oli muutaman viikon paikassa, jossa hoitajat olivat enimmäkseen toimistossa koneillaan. Ehkä raportit veivät aikaa, mutta tuskin enemmän, kuin hoitotyö. Jos potilas soitti kelloa, hoitaja saattoi avata ovea 20cm ja huutaa sieltä: Mitä asiaa. Siinä vanhukset sitten yrittivät selvittää asiaansa muun kuuden potilaan ja heidän vieraiden kuullen.

Äitini vierestä poistettiin ikkunaverhot. Hän kysyi hoitajalta, miksi ne poistettiin. Hänelle vastattiin, ettei verhoja koskaan ole ollutkaan. Vasta kun me otimme asian puheeksi, vastaus oli, että ne vietiin pestäväksi.

Kysyin, mitä rauhottavia äitini saa. Vastaus oli: Ei mitään. Ihmettelin äidin sekavuutta, vastaus oli olkapäiden kohautus. parin päivän päästä keskustelin lääkärin kanssa ja hän kertoi, että äitini rauhoittavat oli edellispäivänä lopetettu.

Ei mitään suurta virhettä tapahtunut, mutta asenne oli toisilla todella ylimielinen ja välinpitämätön. Onneksi silläkin osastolla oli hyviä ja välittäviä hoitajia, jotka äitini oppi tuntemaan kaiken sekavuuden keskellä. Tosin sekavuus loppui, kun rauhoittavat lopetettiin.

Koneellahan ei istuta pelkästään raportilla vaan myös silloin kun kirjataa mitä on tehty. Osa hoitos on myös esim. hoito- tai kuntoutussuunnitelmien laatiminen. Sen lisäksi koneella "joutuu" istumaan kun omainen soittaa ja kysyy potilaan vointia. Hoitaja ei voi tietää eikä muistaa kaikkien potilaiden veriarvoja, kuumeita, lääkkeitä, syömisiä yms jos niitä ei ole kirjattu ja jos niitä ei katso koneelta.

Varmaan joo kaikenlaista joutuu koneella tekemään. Mut ainoa osasto, jossa sitä aikaa noin paljon siellä viettivät. Muilla osastoilla hoitajat näin harvoin toimistolla, yleensä potilastyössä. Äitini ehti olla sairaaloissa useampaan otteeseen ennen kuolemaansa.

Osastojahan ja yksiköitä tosiaan on monenlaisia. Kaikkialla kirjaamista tai puheluihin vastaamista ei edes onneksi joudu tekemään kansliassa vaan sitä varten erillinen toimisto. Hoitajat ei oikeastaan voi vaikuttaa siihen mikä osuus työstä on kirjaamista ja minkä osuuden voi käyttää siihen ns. potilastyöhön. Itse toki näen potilastyötä myös sen kirjaamisen ja yhteydenpidon niin omaisiin kuin myös niihin muihin hoitotyöhön osallistuviin tahoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla