Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Alkoi putket pidentyyn,ja meni siihen että korkki aukes aina heti ku heräs, riippumatta paljo kello.
Ja ne krapulat....voi luoja millasta se on ku vielä viikon kärsimysten jälkeen tulee ruoka ulos ja tärisee hiestä märkänä,välillä kuuma,välillä kylmä, eikä saa nukuttua,aivoissa juoksee miljoona ajatusta samaan aikaan, ja jokainen ääni saa aikaan sydärin.
Joku veti hanuriin ku sammuin.
En ole varsinaisesti kokonaan lopettanut. Tai siis tehnyt mitään päätöstä. Mutta käytännössä olen lopettanut melkein kokonaan. Saatan kerran pari vuodessa lasillisen viiniä ottaa. Nuorempana tuli otettua usein reilustikin ja pikkuhiljaa alkoi tympiä se seuraavan päivän oli, joka saattoi jatkua vielä alkuviikonkin. Iän tullessa etenkin henkinen ahdistus darrassa oli ihan hirveää, fyysisiä oireita kahta kauheampaa. Nyt pian 50-vuotiaana olen tyytyväinen siihen, että osaan kieltäytyä juomisesta, mutta hallitsen kuitenkin käyttöä siten, että jos vaikka reissussa tekee ruoan kanssa lasillinen ottaa, se ei haittaa tai aiheuta mitään sellaista ettenkö voisi lopettaa.
Lopettamisen syynä huoli siitä, että se vaikuttaisi jotenkin negatiivisesti terveyteeni. En edes käyttänyt alkoholia kuin harvoin.
En juo enään pelkään krapulaa ja ei varsinkaan saanut enään edes hilpeää tunnelmaa
Meni överiksi. Oksensin kylmähikisenä ja tuntui etten saa happea.
Saavutin oman henkisen pohjani. Tajusin, että tämän alemmaksi en voi enää vajota. Nyt on noin 35-36 selvää vuotta takana. Sain upean vaimon, on oma asunto hyvällä alueella, sijoitusasunnot yms. Aikoinaan olin ylivelkaantunut asunnoton sekakäyttäjä, joten aika paljon on elämä muuttunut.
Koska siitä tulee paha olo. Se on myrkkyä eikä kuulu ihmisen elimistöön suurempina määrinä. Ihmisen keho tuottaa luonnostaan joka päivä pienen määrän etanolia, joten se riittää.
Peräpään laskeutuminen ja tästä syystä jätin viinat. En vaan muista mihin ne jätin.
Munuaiset ja maksa sanoivat itsensä irti.
Bussimatka keskustaan piteni, 40-45 minuuttia pahimmillaan. Omalla autolla baarin eteen 12 minuuttia. Ja muutos oli, että alkoi saada pillua paremmin kuin tyhjällä kaljan ryystämisellä.
Tulin uskoon yksinäisyydessäni. Pyysi, Jeesus anna minulle uusi elämä. Anna minulle minun syntini anteeksi. Olin tämän kuullut pyhäkoulussa lapsuudessani. Jumala ei koskaan paikkaile mitään vanhaa, vaan Hän luo aina uutta. Sain kokea miten virta meni läpi minun kehoni ja olin uusi luomus. Se syntitaakka oli kadonnut. Nyt tuosta tapahtumasta on kulunut jo 46 vuotta. Minun luonteellani ei näitä asioita harrasteltaisi. Jumala on todellinen ja elävä persoona.
Ajattelin sisäelinteni parasta. Maksa ja munuaiset on hyvä pitää kunnossa.
Tilalle olen saanut paljon hyvää. Ei koskaan väsymystä dagen efter. Minulla särki myös jalkoja, jos join alkoholia. Uni oli kemiallista, ei virkistävää. Aivokemia sekaisin, morkkis, masennus.
Nyt on kaikki paljon paremmin. Olo virkeä ja nautin elämästä. Tietysti rahaa jää lempiharrastukseeni eli tapahtumiin, musiikkiin ja matkusteluun.
Heräsin sauna illan jälkeen appiukon gulli kädessäni
-Pertti
Vierailija kirjoitti:
En juo enään pelkään krapulaa ja ei varsinkaan saanut enään edes hilpeää tunnelmaa
Se on ENÄÄ!
Hankin urheilukellon, joka mittaa yöllistä palautumista sykevälivaihtelun perusteella. Huomasin miten vähästä alkoholimäärästä seuraa se, että palautuminen ja yöunet kärsivät. Nyt en juo enää sitäkään vähää ja nukun tosi hyvin.
Luulin aikoinani että en osaaa lukea mutta nyt on tullut luettua 4 kuukaudessa 90 kirjaa.
Ei vaan tee mieli enää.Maistuu pahalle.
En ole juonut yhtään yli vuoteen.Enkä sitäkään ennen paljoa.
Ensirakkauden löytäminen. Kumppani ei tykännyt kännisekoiluistani, niin juomiset jäi vähemmälle. Nykyään juon n. pari kertaa vuodessa.
Joskus on tullut juotua ehkä liian paljon ja liian usein. Toisaalta. En ole kokonaan lopettanut. Joskus tulee kausia että ei tee mieli ottaa yhtään. Nyt on ollut taas menossa sellainen kausi. Join koemielessä jouluaattona yhden oluen, eikä maistunut. Kuiva kausi kestää... en taas tiedä kuinka kauan? Voi olla että kuiva kausi kestää loppuelämän, tai pari viikkoa, pari kuukautta, vuoden, 5 vuotta? Täysin fiilis pohjalta. Nyt ei vaan maistu eikä halua kokea humalatilaa, ja vielä vähempi krapulaa.