Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Pahat parisuhteet joihin kuului alkoholi ja riitely.
Vierailija kirjoitti:
Pahentuneet krapulat. Päänsäryn ja oksentelun kestää, mutta monta päivää jatkuvaa ahdistusta, univaikeuksia, hirvittäviä painajaisia ja väsymystä ei.
Kohtuukäyttö ei ole koskaan kiinnostanut enkä ymmärrä mikä idea siinä on. Eikä mikään parin tuopin pikkuhiprakka myöskään sovi, koska sitä seuraa usein voimakas päänsärky, mahdollisesti migreeni.
Juurikin tämä, niin totta.
Varmaan se henkinen epävakaa olo ja itsemurha-ajatukset humalassa.
Vaimo lähti, asunto meni, kaikki tulot viinaan ja kapakoihin. Onneksi järkiinnyin ja lopetin, kun olin tarpeeksi kauan lyönyt päätä seinään.
Isäni puolen suvussa on melko monilla sukulaisilla ollut ongelmia alkoholin käytön suhteen, eli selvästi minulla on geneettinen alttius alkoholismiin. Ainakin minä uskon, että joillakin voi olla suurempi riski sairastua alkoholismiin ja että se voi perityä suvussa. Alkoholismihan on siis sairaus ja minulla on mielestäni selvästi kohonnut riski sairastua siihen. Kun join vielä alkoholihuomia, niin aloin huomaamaan, että ne alkoivat maistumaan minulle aina vain paremmin eli olin jo luisumassa alkoholistiasteelle. Silloin päätin lopettaa niiden juomisen kerralla ja se päätös on pitänyt nyt ainakin jo 15 vuotta. Minulla oli siis valittavana mielestäni täysraittius tai alkoholismi ja minä valitsin raittiuden, koska kohtuukäyttäjäksi minusta ei ole. Kaiken lisäksi olen nähnyt selvästi, että kuinka alkoholismi voi pilata sekä henkilön että hänen läheistensä elämän.
Alkoholi on myrkky joka tekee huonoja asioita elimistölle. Siitä tulee sairaaksi ja se pieni hyvä mikä siinä alkuillassa tuntuu muuttuu huonoksi myöhemmin. Täysin hyödytön ja yliarvostettu aine johon menee rahat. Nyt kun olen vuosia ollut erossa siitä näen sen selvemmin ja kummastelen suorastaan kun joku haluaa imeä sitä joka välissä ja väittää rentoutuvansa tms.
Muutaman kerran nuoruudessa kokeilin alkoholia (ei silloinkaan mitään örvellyskännejä) ja huomasin, että en yhtään tykännyt pienestäkään hiprakasta. Lupasin myös jo ennen omien lasteni saamista itselleni, että jos joskus lapsia saan, niin eivät tule ikinä näkemään minua kännissä. Tämä on toteutunut nyt yli 30 vuotta. Kyllä lapsemme ovat nähneet viinilasin tai saunakaljan aikuisten kädessä kotonamme, mutta eivät koskaan kännissä örveltäjiä. Minulle riitti isä, jonka ryyppäämisen seurauksena perheemme menetti pakkohuutokaupassa maatilan, saaren, rannat ja kodin, eli käytännössä lähes kaiken, mitä perheemme omisti. Siinä on ollut tarpeeksi mallia pysyä erossa alkoholista ja pistää rahansa terveelliseen elämään ja koko perheelle hyödyllisiin asioihin. Juu, ja isäkin sitten liikuntakyvyttömänä raitistui viimeisinä elinvuosinaan hoitokodissa. Liian myöhään monessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se,kun sunnuntaina illalla hampaiden pesun jälkeen nielaisin suuveden ykkösellä alas vanhasta tottumuksesta niinkuin shotin. Silloin meni korkki kiinni.
Kova.
Kova oli ku isäs sua teki. Ärsyttää nää miesten kommentit täällä, menkää omalle palstalle.
Tullaan tänne kun ei jakseta pyörittää omaa palstaa. Samaten kun tullaan kotona valmiiseen pöytääm, naiset hoitaa.
Kova.
Alkoholi vaan jäi pois kuvioista ja nyt ei enää maistu. Monesti ajattelen että voisi lähteä vaikka terassille ottamaan yhdet mutta mielikuva oluen tai yleensä alkoholin juomisesta on jotenkin vastenmielinen.
Nuorempana otin ja aina perseet. Tulin melko agressiiviseksi ja hölmöiltyä tuli useammankin kerran.
Liekö jossain alitajunnassa kuva tappeluista ja sekoiluista eikä siksi maistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se,kun sunnuntaina illalla hampaiden pesun jälkeen nielaisin suuveden ykkösellä alas vanhasta tottumuksesta niinkuin shotin. Silloin meni korkki kiinni.
Kova.
Kova oli ku isäs sua teki. Ärsyttää nää miesten kommentit täällä, menkää omalle palstalle.
Tullaan tänne kun ei jakseta pyörittää omaa palstaa. Samaten kun tullaan kotona valmiiseen pöytääm, naiset hoitaa.
Kova.
Joo naiset hoitaa ja valittaa hoitaessaan.
Me miehet käydään lähinnä naureskelemassa sitä, kuinka paljon aikaa naisilla olla päivässä pyöriä täällä ja valittaa kiirettä.
Korona. Sairastin joulukuussa ja sen jälkeen kaikki ennen maistuneet punaviinit on maistuneet pahalta. Testasin viimeksi maaliskuussa. En voi juoda pahanmakuisia juomia, joten se siitä.
ensimmäinen syy oli se, että halusin olla hyvä uskovainen, niin lopetin teini-iän kokeilujen jälkeen. Vaikka jäinkin pois kirkkoympyröistä ja "luovuin" uskosta niin en ole jatkanut juomista, koska äitini on alkoholisti ja hänen aiheuttamat traumat on vaikuttanut siihen minkä takia en ole uudelleen aloittanut juomista. En myöskään tykkää juomisen aiheuttamasta kontrollinpuutteen tunteesta. Nyt ollut 12 vuotta juomatta.
Joitain vuosia sitten huomasin, että pienikin määrä alkoholia nostaa sykettä. Tilanne vain paheni pahenemistaan ja lopulta syke huiteli pilvissä vuorokauden, jos join oluen tai pari. Yöt oli hirveitä, kun makasin väsyneenä paikoillani ja sydän vain hakkasi niin, että oli tulla rinnasta ulos. Lopetin kaiken alkoholin käytön.
Ohis: en ole juuri alkoholia käytellyt tässä viime vuosina. Vasta eräs tuttava osti kuitenkin minulle "lahjaksi" sixpäkin lonkeroa, josta kohteliaisuudesta hörpin seurana kaksi tölkkiä aamupäivän + iltapäivän aikana. Rentoutti, ei noussut kummemmin päähän. Illalla vielä puolisen tölkkiä kun touhusin yksin kotona. Ei arvatenkaan tuntunut vieläkään olo humalaiselta.
MUTTA aamuyöstä, ei hyvää päivää mikä hedari! :D Uni katkeili ja päässä jyskytti. En halua edes kuvitella millanen olo olisi ollut, jos olisin juonut koko päkin, tai kaikki 2,5 tölkkiä nopeampaan tahtiin illan aikana ennen unia.
... Eli, hyvä muistutus, ei jussina iloliemiä, ei enää näköjään kykene.
N36
Ei mikään. Juon kuten ennenkin.