Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Se kun rahat meni ja huomattiin että huumeita laittavat juomiin tupakkaan. Yhdestä drinkistä voi mennä taju NS.tyrmäystippoja niin alkoi pelottaa . Ravintolat vetää narikkamaksun , sisäänpääsy maksun , sit muu niin sillä elää viikon . Toki joskus voi käydä muttei jatkuvasti . Narikasta myös varastettiin takkeja. Kerran meni putkikassi . Pankkikorteissa sitten outoja summia . Yksi drinkki noin 10€ .
En ole lopettanut, mutta juon hyvin harvoin. Viimeksi olen juonut joulupäivänä kaksi annosta valkoviiniä. Ei mua kiinnosta ollenkaan alkoholi. En ole absolutisti ja joskus voin juhliessa juoda useamman annoksen, mutta krapulaa koitan parhaani mukaan välttää. Alkoholi lihottaa, turvottaa, tulee päänsärkyä, ei nuku kunnolla... mieluumin syön vaikka karkkia niilläkin kaloreilla.
Kuten täällä niin moni on jo todennut: alkoholi lihottaa. Aivan turhaa tiirailla piilosokereita jugurteista ja korvata vaalea vehnä täysjyvällä, mutta sitten viikonloppuisin hörppiä pullo viiniä ja siiderit kylkeen. Mulle tuli sellainen ”henna kalinainen -ilmiö”, missä yhtäkkiä tajusin mun kropan paisuneen palloksi ja siihen ei tosiaan vihersmoothiet tai täysjyvätuotteet auttaneet, koska kaloreita tuli kroppaan juomalla. Lihavuuden lisäksi olin jatkuvasti väsynyt, pahalla tuulella, nukuin huonosti ja liikunta ei kiinnostanut. Kun lopetin, voin sanoa että koko elämä käytännössä muuttui ja muodotkin tuli takas.
Terveys petti. Tuli monenlaisia oireita. Enkä halunnut enää olla jatkuvasti ambulanssin kyydissä.
Enkä kuormittaa enempää terveydenhuoltoa.
Tosin eliniän ennuste on huono. Tuskin elän enää paria kuukautta pidempään.
Ole juonut hyvin vähän alkoholia koko ikäni, siis vain annoksen tai kaksi jossain tapahtumissa tai juhlissa.
Ja päätin lopettaa kokonaan sen juomisen noin 15 v sitten. Mielestäni se on minulle täysin turha aine nauttia. Haluan olla juuri sellainen kuin olen selvinpäin, en halua näyttää muulta alkoholin vaikutuksesta.
Tykkään olla aito ja vapaa omana itsenäni. Alkoholi ja kaikki muutkin päihteet tekevät ihmisestä erilaisen kuin hän on muuten.
Ja minusta päihteet vievät jotain omaa minusta pois.
Enkä halua luovuttaa mitää omaani päihteille.
Refluksi. Tosin en aiemminkaan juonut kuin pari, kolme kertaa vuodessa. Refluksista ei ole seurannut mitään hyvää. Joisin edelleen muutaman lasin kuoharia silloin tällöin jos voisin.
Vierailija kirjoitti:
Refluksi. Tosin en aiemminkaan juonut kuin pari, kolme kertaa vuodessa. Refluksista ei ole seurannut mitään hyvää. Joisin edelleen muutaman lasin kuoharia silloin tällöin jos voisin.
Lisäys tähän vielä, että on ärsyttävää kukka suomalaiset tyrkyttävät alkoholia, vaikka olen kuinka monta kertaa tehnyt selväksi että vatsa ei kestä.
Löysämunainen alkoholistimies. Lopetin kaiken yhteydenpidon häneen samalla. Huomattavasti harmonisempi elämä alkoi.
Alkoi ahdistaa elämän yksipuolisuus ja se, että mistään ei oikeen tullut valmista. Haaveilin, katoin aivottomia sarjoja ja kuuntelin turruttavaa musiikkia. Mietin, et tälleenkö haluan elämäni viettää loppuun asti. Ensi yritykset lopettaa tahdonvoimalla eivät onnistuneet, mutta luettuani Easy way - kirjan pääsin siitä myrkystä lopullisesti ja helposti eroon. Nykyään en osaa keksiä yhtäkään järkevää syytä, miksi joisin, kun en yksinkertaisesti tarvitse sitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Alkoi ahdistaa elämän yksipuolisuus ja se, että mistään ei oikeen tullut valmista. Haaveilin, katoin aivottomia sarjoja ja kuuntelin turruttavaa musiikkia. Mietin, et tälleenkö haluan elämäni viettää loppuun asti. Ensi yritykset lopettaa tahdonvoimalla eivät onnistuneet, mutta luettuani Easy way - kirjan pääsin siitä myrkystä lopullisesti ja helposti eroon. Nykyään en osaa keksiä yhtäkään järkevää syytä, miksi joisin, kun en yksinkertaisesti tarvitse sitä. :)
Mitä sulle tuli noiden tilalle? Mihin käytät aikaa nykyään? Itselläni ahdistus aiheuttaa tuollaista haaveilua, aivottomien sarjojen tuijottelua ja muuta turruttavaa. Tuntuu, että elämä valuu vaan hukkaan, mutta en osaa oikein tarttua mihinkään järkevämpäänkään... Jotenkin ahdistus tekee kyvyttömäksi tehdä mitään kovin mielekästä. Joskus en vain keksi, mihin parempaan tarttuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krapulat on niin hirveitä ja yöunet menee, että ei vain halua sitä kokea.
Tämä. 20-kymppisenä pystyi vetämään 5 päivää muutaman tunnin yöunilla eikä mitään krapulaa päivän päästä lopettamisesta. Jos nyt tempoisin 40-vuotiaan 5 päivää viinaa putkeen, niin sais saman tien soittaa ambulanssin että vievät heräämöön ja pumppaavat rauhoittavia ettei tule delirum tremensis.
Vanha uskomus, että ikä tekee krapulan. Krapulan tekee viinan vähentyminen. Jolle ei tuu krapulaa on jo alkoholisti.
Se vaan hiipui ilman kummempaa päätöstä asiasta. En tykkää olostani humalassa, en halua pilata seuraavaa päivää huonolla ololla, urheilu voittaa aina juomisen. Voin kyllä viettää aikaa baareissa, mutta juominen ei kiinnosta. Turhaa rahan menoa.
Kroppaontottunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krapulat on niin hirveitä ja yöunet menee, että ei vain halua sitä kokea.
Tämä. 20-kymppisenä pystyi vetämään 5 päivää muutaman tunnin yöunilla eikä mitään krapulaa päivän päästä lopettamisesta. Jos nyt tempoisin 40-vuotiaan 5 päivää viinaa putkeen, niin sais saman tien soittaa ambulanssin että vievät heräämöön ja pumppaavat rauhoittavia ettei tule delirum tremensis.
Vanha uskomus, että ikä tekee krapulan. Krapulan tekee viinan vähentyminen. Jolle ei tuu krapulaa on jo alkoholisti.
Alkoholistille nimenomaan tulee krapula. Mulla putki alkoi aina siitä, että oli niin järkyttävän paha olo... halus melkein olla kuollut. Sitten sen korjasi ottamalla alkoholia päälle ja olo helpotti. Tätä kun tein vuosia, niin ongelmahan siitä tuli. A-klinikan avulla nyt sitten olin 5v ”raivoraitis” täysin selvin päin. Nyttemmin tullut kohtuullinen alkoholinkäyttö elämään, mutta ei enää koskaan niin että krapula tulee. Se tarkoittaa maksimissaan paria olutta tai paria lasillista viiniä.
En ole lopettanut käyttöä mutta vähentänyt huomattavasti. Kun ensimmäistä kertaa viime vuonna pidin tipattoman tammikuun olivat pari ensimmäistä viikonloppua sellaista tuskaa ja odottelua että saisi taas juoda. Sen jälkeen huomasi miten paljon virkeämpi sitä on ja erityisesti tissuttelu viikolla jäikin tämän myötä kokonaan pois.
Nykyään tulee juotua oikeasti paljon vain isoissa riehakkaissa juhlissa jotka tietääkin jo hyvin etukäteen ja on varautunut asiaan täydellä vapaapäivällä sen jälkeen. Illan istuminen ystävien/puolison kanssa nykyään tarkoittaa edelleen myös usein alkomaholin nauttimista, mutta määrät ovat paljon pienempiä niin seuraavanakin päivänä saa jotain aikaiseksi ja maanantaina jaksaa taas töissä.
Täysin raittiiksi en näe mitään intoa kuitenkaan alkaa enkä sitä suosittelisikaan ellei oikeasti ole alkoholisti
Masennus krapulassa. Saattoi kestää viisi päivää.
Rahaa menee hukkaan. Humalaisten jutut kuulostaa hulluilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sulle tuli noiden tilalle? Mihin käytät aikaa nykyään? Itselläni ahdistus aiheuttaa tuollaista haaveilua, aivottomien sarjojen tuijottelua ja muuta turruttavaa. Tuntuu, että elämä valuu vaan hukkaan, mutta en osaa oikein tarttua mihinkään järkevämpäänkään... Jotenkin ahdistus tekee kyvyttömäksi tehdä mitään kovin mielekästä. Joskus en vain keksi, mihin parempaan tarttuisin.
Olen eri mutta vastaan omasta puolestani, että nyt kun olen juonut huomattavasti vähemmän tammikuun ajan kuin yleensä, eli 2 kertaa, olen sen illalla tulevan "voikun olis jotain kivaa hyvää parempaa joka muka kohottaisi tästä todellisuudesta edes vähän" -olon iskettyä ihan kylmästi syönyt herkkuja. Laskin, että kalorit jäävät joka tapauksessa paljon sen alle, mitä olen saanut alkoholista. Herkut tosin ei ole suklaata tai sipsejä, vaan iso kipollinen pakastettuja marjoja ja pari rkl kinuskikastiketta :) Se on kuitenkin parempi kuin alkoholi. Nyt kun kuukausi takana, ei alkoholi tule enää automaattisesti mieleen joka ilta (vaikka en ihan joka ilta juonutkaan). Eniten on vaikuttanut se kun on tajunnut, miten paljon paremmin on nukkunut ja voinut kaikin tavoin sen jälkeen, kun oli viikon juomatta mitään.
Ryyppäsin ja rälläsin 17 vuotta. Yhtenä aamuna avasin krapulakaljan ja se etoi, eilä ollut edes krapula, jostain kummasta syystä. Avattu pullo jäi pöydälle, eikä ole tehny mielisen jälkeen vaan ottamisen ajatuskin eetoo. Opin pitämään hauskaa ilman alkoholia ja olemaan ihan tyhmä ja hullu selvinpäin. Menny 13 vuotta. Mitään päästöstä en tehnyt, mutta jonkinlaista psyykkaamista ja itsekeskustelua ja - tutkintaa kävin pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ulkonäkö seikat, viina rumentaa, vanhentaa, turvottaa, lihottaa, syntyy lerppahuulet, huonontaa ihoa, sumentaa aivoja.
ja juominen hukkaan heitettyä aikaa.
Rajottaa tekemisiä ja menemisiä.Känniset ei ole miellyttävää seuraa, miksi minäkään joisin.
Nyt on vapaa menemään milloin haluan ja minne haluan, kun ei tarvitse miettiä milloin voin esim.ajaa autolla.
Ei rapulaa, ei tarvitse kärsiä. Rapula päivä menee vain harakoille.
Plus, että liikunta harrastus kärsii. Hiprakassa ja kankkusessa ei ole fiksua lähteä lenkkeileen.
Minä lopetin kokonaan v. 2006, kun tulin raskaaksi. En ottanut kulaustakaan myöskään vauva-aikana. Meille syntyi kolme lasta v. 2006-2012 ja koin myös 3 keskenmenoa noina vuosina. Tuskin olisin jaksanut valvoa lasten kanssa, jos olisin ottanut rentouttavaa. Olin täysin ilman pisaraakaan n. v. 2006-2018.
Nyt kun nuorin lapsi on jo 8 v., saatan silloin tällöin juoda esim. lasin viiniä. Siihen yhteen lasilliseen se jää ja lasillinen on minulla joko 16 tai 24 cl. Jouluna otin kotona jälkiruuaksi kahvin kanssa ison konjakin. Huomasin, että ei siitä mitään iloa saa, ehkä vähän paremmin veri kiertää tunnin ajan. Voisin olla absolutisti koko elämäni.