Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Paino ei pysynyt kurissa. Ylimääräistä kertyi ihan sillä ”normaalilla” viikonlopun viinittelyllä ja saunakaljoilla. Ei vain yksinkertaisesti jaksanut juosta tai hiihtää niitä kaloreita sitten viikolla ensin alta pois ja sitten vasta päästä normaaliin treenirytmiin. Alkoi ärsyttämään se, että maanantaina oli viikonlopun tissuttelun jäljiltä +2000 kcal poltettavaksi ennen ns. ”nollatilannetta”. Usein ei jaksanut tuota edes ajatella ja siksipä paino nousi. Kun sitä mietti ja poltti kalorit pois, se ärsytti ja v*tutti.
Päätin että lopetan kokonaan. Voin mä joskus lasin viiniä ottaa, mutta oikeastaan sillekään en tunne tarvetta. Myrkkyähän se alkoholi itsessään on ja kaikki se on kropalle haitallista.
Migreeni. Alkoholi laukaisee sen helposti. Kuka hullu haluaa huvikseen pääkivun, kun siitä pitää ilman viinaakin kärsiä liian usein.
Sain selkäsärkyyn kolmiolääkkeitä, joiden kanssa ei saa käyttää alkoholia. Eli tuli pakollinen Paussi. Se jäi päälle vaikkei enä tarvitse lääkkeitä syödä . En juonut paljoa, pari siideriä tai viiniä, mutta nyt olen katsonut turhaksi senkin.
Mulla puhe alkaa sammaltamaan, silmät alkaa seisomaan päässä, mieliala menee melko nopeaa alas jonka vuoksi juon lisää ja muisti menee. Ja loppujen lopuksi olen seuraavan viikon melko masentunut :) +Krapula on aivan kamala olotila, en voi sietää sitä.
Kolmekymppisenä ei varsinaisesti fyysiset oireet pahentuneet, mutta sellainen ahdistus kyllä lisääntyi. Samalla tuntui, että olen pitkään jahdannut sitä ensihumalan tunnetta, jota en kuitenkaan koskaan saavuta, joten antaa sitten olla.
Kyllä mulla alkoholi jäi krapuloiden takia. Nuorenahan sitä vaikka treenasi darrapäivänä, mutta kun 30v tuli mittariin alkoi askel painaa seuraavana päivänä. Sydän hakkaa iltapäivään saakka, vatsassa kiertää, päätä vihloo ja lääkkeet ei auta, levottomuutta, keskittymiskyvyn vaikeutta ja ulkonäkö muuttuu yhden juomisen jälkeen: naama punertaa, silmät verestää ja silmäpussit tulee.
Ja aina ne parhaat päivät menee pilalle sitten krapulan takia on se sitten viikonlopun lauantai tai sunnuntai, kesälomapäivä mökillä, vappupäivä tai vaikka juhannuspäivä. Aina se vapaa tai lomapäivä menee ketuiksi, kun eihän sitä alkoholia tietenkään arkea vasten juonut.
Niin pienestä ns. ilosta aika kova seuraus. Päätin lopettaa alkoholin ja bonuksena on tullut se, että aika paljon tuossa säästää myös rahaa. Alkoholi on Suomessa oikeasti todella kallista.
Sepä se, mikä siinä alkoholissa koukuttaa. Unohdus/ rentous?
Voisko siihen ottaa jotain ihmelääkettä heti 3 t juomisen jälkeen.
Lyhyt ilo, josta seuraa pitkä murhe ja sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Migreeni. Alkoholi laukaisee sen helposti. Kuka hullu haluaa huvikseen pääkivun, kun siitä pitää ilman viinaakin kärsiä liian usein.
Äläpä. Moni on niin hullu kuin se lehmä, joka söi hulluruohoa eikä oikeaa heinää. Kuoli ravinnonpuutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Viina ja olut on pahaa, lihottavaa, epäterveellistä, enkä tarvitse sitä mihinkään. Taitaa olla nelkyt vuotta, kun viimeksi join juhannuksena jotain.
Onnittelut sulle, ettet ole päässyt makuun ja ihanaan päihdyttävyyteen. Pidä tuo.
Pissasin yöllä sänkyyn humalassa, ei ollut kiva herätä märässä sängyssä, varsinkin kun en ollut siinä yksin.
haluan näyttää jälleen bradd pittiltä ja colin farrolilta kuten nuorena, en kestä katsoa tuota läskipöhönaamaani enää salilla ja 20 kg ylipainoa, siksi raitistuin tänään ja pelko purgatoriosta toinen motiivi eikä pääse tempaukseen
Hirveän moni AV: lla näköjään ryyppää.
En tiedä, loppui hyvin pikkuhiljaa.
Nuorena parikymppisenä sitä tuli juhlittua monta kertaa kuussa, sitten se väheni kun meni töihin. Tuli perhettä, väheni entisestään. Nyt en ole kahteen vuoteen juonut annostakaan. En ole kyllä mitään päätöstä asiasta tehnyt, ehkä joskus kokeilen vielä? Jotenkin se maailma on vain tullut nähtyä ja koettua, ei mikään vedä sinne alkoholin pariin.
Plus en ole koskaan tykännyt oikein alkoholijuomien mausta.
Lopetin, koska
1. vaimokin lopetti,
2. "alkoholi on ihmiskehoon kuulumaton aine",
3. terveys huoletti,
4. rahaa meni hukkaan,
5. nousuhumala ei ole laskuhumalan, krapulan, muistamattomuuden jne. väärti,
6. kukaan ystävistäni tai kavereistani ei käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Usko
Ei mulla ole sekään auttanut. Oon kyllä onnistunut vähentämään, mutta silti juon aivan liikaa ja myös viikolla. Nyt huomaan ettei minulla pumppu enää kestä tätä touhua, että pitäisi saada tämä loppumaan. Nytkin krapulassa ja pumppu sekoilee..
En tiedä mistä saisin voimia lopettaa kun mikään ei tunnu auttavan. Olen ollut katkollakin 2 kertaa.
En ole vielä lopettanut kokonaan. Elämä on tylsää ja masentavaa paskaa ilman alkoholia. Nyt koitan sinnitellä ensi viikonloppuun. Jos positiivisesti ajattelee, niin on ainakin jotain mitä odottaa.
Tissutteluun meni enemmän rahaa kuin tajusinkaan, ylipainoa kertyi. Ja jos kerran näen muiden naamasta että ryyppääkö niin kyllähän sen minunkin naamasta näki.
Nyt en ole ottanut 11 päivään mitään; nukun paremmin ja pää pysyy kasassa. Tissuttelu on tapa, välillä tekee mieli nousuhumalaa mutta sitten tippuva paino saa ajatukset kuriin =)
Alkoholin käyttö loppuin kokonaan,kun tuli paha haimatulehdus. Se oli tuntien ja päivien taistelu elämästä. Se sai miettimään että mikä tässä elämässä on tärkeintä. Meni 3kk kun toivuin työkuntoon. Voin sanoa että alkoholia kun on käyttänyt melkein koko elämän,niin ei ole helppoa,varsinkaan pitempinä lomina. Alkoholia käytetään niin monessa paikassa. Hyvin kuitenkin olen pysynyt raittiina 1,5 vuotta. Tsemppiä kaikille.
Lopetin alkoholinkäytön kokonaan 18 vuotta sitten. Nuorempana käytiin viikonloppuisin kapakassa. Vanhempana diskot yms. jäi ja sittemmin tavaksi tuli viikolla käydä parilla oluella töiden jälkeen, ei kuitenkaan joka päivä. Perjantaisin ostin usein sikspäkin keskiolutta. Pubeissa kävin silloin tällöin viikonloppuisin. Alkoi tuntua siltä, että alkoholin käyttö oli pelkkää rahan tuhlausta. Se ei antanut enää mitään hyvänolon tunnetta, päin vastoin. Alkoholin vaikutuksen alla mieli muuttui alakuloiseksi, pubissa en jutellut kenenkään kanssa, istuskelin vain omissa mietteissäni.
Alkoholin juomiselle ei tunnu tarvitsevan mitään syytä, mutta juomattomuutta pitäisi aina selitellä. "Mikset juo?" on jotenkin niin outo kysymys. Pitäisikö siihen vastata, että "Miksi itse juot?". Kumpikin kysymys on yhtä turha. Eihän syömisiäkään tarvitse muille selitellä, ellei ole joku erityisruokavalio, joka vaikuttaa "ihan kaikkeen". Juhlissa luulisi olevan isäntäväelle helppo nakki, jos joku ei juo. Ei tarvitse kuin olla alkumaljoissa alkoholiton vaihtoehto, minulle käy vaikka Pommac.
En juo, koska en tarvitse alkoholia mihinkään. Juon limpparia tai alkoholitonta siideriä saunajuomaksi. Nuorena join, ja se kuului siihen aikaan. Olisi ollut vaikeaa olla mukana illanvietoissa kuivin suin. Tai jos olin, se tiesi 100% varmuudella kuskina oloa.
Mun mies on tarvitsee viikonlopun "saunakaljansa". Yleensä sillä menee pe-su joku 5-6 isoa olutta, kenties joku väkevä siihen oheen. Humalassa en ole häntä nähnyt vuosikausiin. Mutta onhan tuokin kai jonkinasteinen riippuvuus, koska joka viikonloppu pitää ne muutama olut olla. En viitsi nipottaa, koska ei vaikuta meidän elämään millään lailla.