Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Puoliso juo tarpeeksi. Inhottaa koko alkoholi sen takia.
Rahan puute, alkoi meneen turhan kalliiksi ne usean viikon putket.
Jatkaisin toki jos ei ois siitä kii.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin pilveen enkä kadu.
Hankit siis itsellesi huumeongelman! Hienoa! *tap tap*
Lapsi kysyi kainalossani aamulla ”äiti miksi sä haiset tommoiselle?”
En saanut enää sitä kivaa nousuhumalaa.
Aamut oli tunkkaisia.
Halusin raikkaat aamut.
Huomasin, että ihan sama juonko yhden vai useamman, niin se vaikuttaa aamuun.
Kokeilin juoda yhden, join kuitenkin helposti useamman.
Ei alkoholi enää tuottanut iloa.
Sitten vaan oman henkisen työn tuloksena lopetin.
Se vaan riitti. Oman osani olen siitä juonut.
On muita kiinnostavampia asioita.
Alussa auttoi alkoton olut.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen niitti mulle oli se kun yhtäkkiä olin asunnossa kolmen kännisen 50+ insinöörimiehen kanssa. Kaksi pätkää joilla ollut putki päällä jo jonkun aikaa, yksi pitkä ja ilkein koskaan tapaamani ihminen. Olin mennyt sinne selvin päin ihan ystävällisillä mielin, en ottanut itse tippaakaan. Katsoin sekavaa kämppää ja pullojen määrää ja lähdin vetää. Sen jälkeen itseinho oli varmaan korkeimmillaan koko elämässäni. Siis nää ukkelit, ei mitään pelkoa että olisin joutunu seksuaalisen häirinnän kohteeksi, siitä ei ollut kysymys. Vaan lähinnä joku pieleen mennyt "after work" tyyppinen idea.
Ennen tätä olin toki yrittänyt lopettaa ja viettänyt pitkiä raittiita jaksoja.
Mitä tässä nyt yritetään sanoa? Miksi itseinho?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän vaihtoi vakavan ongelman mukaongelmaan, jos rehellisiä ollaan.
Join niin harvoin, ettei kroppa tottunut koskaan ja kankkunen oli ihan järkyttävä, joten päätin olla absolutisti. Jo yli 30 vuotta ollut ilman. Tosin alkoholistien lapsena myös nähnyt alkoholin nurjan puolen ja myöhemmin myös appivanhempien kuolemat alkoholihuuruisen elämän jälkeen vahvisti päätöstä. Inhoan humalaisia, koska hyvin usein käyttäytyvät typerästi.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin
Zinc
Mikä on Zinc??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin
Zinc
Mikä on Zinc??
Paikan palstahomo. Nykyaikaa...
Vierailija kirjoitti:
Käytin viikottain viiniä uskottellen itselleni että mukamas vain ruokajuomana, vaikka tiesin nauttivani siitä alkoholin tuomasta vaikutuksesta. Viiniä saattoi mennä jopa kaksi pulloa viikossa, eli sata pulloa vuodessa!
Työterveystarkastuksessa selvisi että maksa-arvot ovat koholla ja siinä vaiheessa päätin katsoa totuutta silmiin. Nykyään ruokajuomana toimii rehellisesti vesi ja se jos joku onkin paras ja maultaan puhtain ruokajuoma.
Tähän havaihduin joskus itsekin. Varsinkin viikonloppuisin tuli lipetettyä viiniä juurikin ruokailun yhteydessä ja sitä ajatteli jotenkin nykyajan trendikkäästi ruokajuomana. Sitä heräsi siihen, että usein viikonlopun aikana tuli juotua parikin pulloa viiniä, joka vastaisi alkoholimäärältään puolen litran kossupullon tinttaamista.
Sitten kun oli tilanne, että oli vaikkapa jossain kylässä viikonlopun, jossa ei juonut viiniä, niin tuntui että jotain puuttuu. Seuraavaa viikonloppua ja pullon avaamista odotteli sitten entistäkin enemmän. Siinä vaiheessa huomasi, ettei se todellisuudessa mikään ruokajuoma ollut, vaan sitä oli enemmänkin riippuvainen siitä sen tuomasta hiprakan tunteesta ruokailun yhteydessä. Eikä se juominen jäänyt vain ruokailuun, vaan loppupullo juotiin ihan ilman ruokaa niin sanotusti pois kuleksimasta.
syöpä sai lopettamaan siihen paikkaan, alkoholi kiellettäisiin jos se tulisi nyt markkinoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän vaihtoi vakavan ongelman mukaongelmaan, jos rehellisiä ollaan.
Jos huumeidenkäyttöä ei pidä, tai edes kykene tunnistamaan todelliseksi ongelmaksi, niin silloin on todellisia ongelmia!
Aina kun päihteitä käytetään siihen, että nuppia vedetään sekaisin, niin kyseessä on todellinen ongelma!
Jos rehellisiä todella halutaan olla, niin miksi ei voi vaan suoraan tunnustaa, että tarkoituksena on vain vetää se nuppi sekaisin valitsemillaan päihteillä?! Se pössyttelykin on huumeidenvetämistä, vaikka kuinka olsi hipstereiden parissa muodissa!
Jos käyttää huumeita huumaantumiseen, on narkomaani. Jos käyttää alkoholia humaltumiseen, on alkoholisti!
Tajusin, etten halua että on automaattista että rentoutuakseni tarvitsen alkoholia ja odotan vaikkapa perjantaina viinilasillista, joka oikeasti vain saa minut väsyneemmäksi koska huonontaa unen laatua. Pienikin määrä alkoholia myös laskee mielialaa ja alkoholilla on muutenkin vaikutusta mieleen ja terveyteen muutenkin. Tajusin myös, miten pahasti olen aina itseäni huijannut kun olen ajatellut että tupakointi (jonka lopetin myös) on jotenkin tosi kamala asia, mutta alkoholi ei. Todellisuudessa alkoholi on kuitenkin merkittävä riskitekiä esimerkiksi syöpiin. Lisäksi aloin muistelemaan omaa juomiskäyttäytymistä ja ymmärsin, että olen ollut niin nolo humalassa enkä osaa juoda "kohtuudella" jos olen yhtään hiprakassakaan tai lopettaa siihen pariin lasilliseen, mikä johtaa siihen että kuukaudesta pari päivää saattaa mennä krapulaan ja monta muuta päivää siihen, että kärsii univelasta viikonlopun "rentoutumisen" takia.
Koska 1-2 lasillista aiheuttaa huono unisen yön ja huonon seuraavan päivän. Ei ole sen arvoista :( Ennen joka viikonloppu pullo/2 viiniä. Siirryin saamaan urheilusta sen saman tunteen kuin pienestä hiprakasta, ja saman "nollauksen". Ei ollut mikään tietoinen päätös että "tähän loppuu". Enkä vieläkään ajattele etten voisi juoda, se ei vaan kiinnosta enään yhtään.
Vierailija kirjoitti:
olen oksentanut naisten vessan lattialle, roiskeet vaan lensi toisten kengille.
Kerran annoin kesäyönä yhden miehen saattaa itseni kotiin, alkoi siinä kerrostalon alaovella vonkaamaan, sillä kertaa onneksi pysyin kovana enkä päästänyt sisälle, tajusin nimittäin seuraavana päivänä että olimme pussailleet ja vehdanneet siinä alakerran naapureiden avoimen makuuhuoneen ikkunan alla, oli nimittäin oikea helleyö. Olivat takuulla kuulleet kaiken, pikkasen nolotti nähdä niitä myöhemmin.
Olen tullut yhden pojan pyöräntarakalla yöllä kotiin hame päällä 5km:n matkan tuhannen päissäni, putosinkin sieltä kerran, tuntui vähän rajulta se kyyti, seuraavana päivänä menin kaverini kanssa uimarannalle kauheessa krapulassa, kaveri kysyi että mitä sulle oikein on tapahtunut, silloin vasta huomasin että sisäreiteni olivat aivan täynnä hirveitä mustelmia, näytti aika pahalta...
Olen myös polttanut kulmakarvani ja toisen silmän ripseni kun kovassa tuulessa yritin sytyttää tupakkaa, onneksi ei pahemmin käynyt.
Nykyisen mieheni kanssa oltiin baarisssa, tultiin kotiin aika päissämme, mies meni ensin vessaan, minä odottelin vuoroani ja päätin oikaista sängylle, olin sammunut ja heräsin siihen kun alkoi yrjöttämään ja luulin että mies on edelleen vessan, joten oksensin sänkyyn, yääk!
Sitten revin kaikki lakanat, peitot, yöpuvun päältäni ja heitin ne kylppäriin,loppuyön nukuin alasti pelkällä patjalla, aamulla mies oli ihan ihmeissään.
Kaverin kanssa joskus nuorena seisottiin päissämme bussipysäkillä ja kaaduin kaverin huomaamatta ruusupuskaan, kuulin kun kaveri sanoi, että mihin se meni ja lähti kävelemään pois päin, yritin päästä ylös, mutta olin jotenkin kiinni oksissa, puskat vaan on heiluneet:DD
Pahempiakin olisi mutta nyt en halua muistella, vähän sellaisia pelottaviakin juttuja, joskus miettii, että hyvä kun on henki säilynyt :DD
Mutta hei. Nämähän on juuri niitä juttuja, joita kiikkustuolissa muistellaan, ja nauretaan. Kukaan ei muista jotain arkista perjantaita, jolloin kävi lenkillä, teki ruokaa, ja nukahti salkkareita katsoessa. Itsekin aikanaan kokemattomana alkoholinkäyttäjänä sattui yhtä ja toista noloa. Nyt niitä jo hymyillen voi muistella. Eri asia tietysti, jos olisi vaikka hakannut ihmisiä humalassa.
M41
Raskaus. Ja sen jälkeen viinapää on vaan nykyisin niin huono että yksikin olut jo pyörryttää.. Nuorena meni kossupullo pohjiksi ja 10 olutta illassa ei tuntunut missään..
Tiedän että ohis koska en ole lopettanut kokonaan, mutta kirjoitan silti.
Rajoitin yhteen annokseen (yleensä valkkaria, siitä nautin) koska unenlaatu huononi yhtään isommilla alkoholimäärillä. Korostui kun aloin lähetä kolmeakymppiä. Nukahtaminen vaikeaa, ja koko ajan heräilin... paitsi tietty jos sammui, mutta siinä vaiheessa tulee päälle järkyttävän paha olo. Toki tällä hetkellä on mennyt lähes puoli vuotta kokonaan ilman, koska yritetään raskautua ja yritän ottaa kaikki konstit käyttöön, että tuo onnistuisi, mieskin ollut lähes kokonaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tähän ovat vastailleet sellaiset, jotka ovat vain vähentäneet juomistaan kohtuulliselle tasolle? Se on kaukana kokonaan lopettamisesta!
Siksi, koska langasta tulisi muuten todella lyhyt. Normaali ihmisillä ei ole mitään syytä lyödä täydellisesti liinoja kiinni, vaan hallita alkon käyttöä. Ongelma on silloin, jos väkisin pitää lopettaa vain haittojen takia. Itse en koe ongelmaksi. Osaan painaa jarrua, jos on ongelma.
Ymmärrätkö, miten haitallista on kirjoittaa että "normaali ihmisillä ei ole mitään syytä lyödä täydellisesti linjoja kiinni"? Tällainen ajattelumalli, jossa ajatellaan automaattisesti että ihminen on alkoholisti jos lopettaa juomisen, on tosi haitallista. Olen itse lopettanut juomisen, koska se ei ole terveydelle hyväksi vaikka joisi kuinka vähän. Alkoholi on syöpää aiheuttava myrkky, eikä kenenkään todellakaan ole sen juomista "vain hallittava". Suomessa ajatellaan, että alkoholista on haittaa vain jos on deeku joka makaa ojassa viinapullo kädessä.
Urheilu. En koskaan ole juonut paljon mutta huomasin, että se vähäinenkin määrä vaikuttaa negatiivisesti jaksamiseen seuraavana päivänä. Treenaan paljon, nautin siitä. Ajatus krapulapäivästä on ikävä.