Epäröikö muut asuntokauppoja just nyt, jos talous heittää 2020 häränpyllyn ja päätyy ostamaan juuri ennen kuin kupla puhkeaa?
Vuosia ja vuosia hinnat nousseet ja sitten olisi se, joka juuri ostaa ennen romahdusta...
Luulen että pelkästään vaikka syksyllä on jo enemmän ostajan markkinat, jos menee firmoja nurin ja lainat ei mee maksuun.
Kommentit (93)
Varmaan se ihmisten vetvominen hyydyttää kaupan ja laskee hinntat, vaikka kukaan tai mikään ei menisi nurin...
Oishan se kieltämättä takapuolesta ostaa jotain nyt 50 000 kalliimmalla kun vaikka syksyllä, jos hinnat laskee...
En todellakaan osta nyt enkä tule ostamaan ennen kuin totaaliromahdus on takana ja asuntoja saa pakkohuutokaupoista murto-osalla niiden viime aikojen pyyntihinnoista. Myytiin omakotitalo vuosia sitten ja asuttu huolettomina vuokralla siitä lähtien vailla minkäänlaista stressiä asumisesta, voi olla ettei osteta enää koskaan. Nytkin ollaan muuttamassa ja kaikki käy täysin kivuttomasti kun ei tarvitse jännittää meneekö vanha kämppä kaupaksi ja hyväksytäänkö ostotarjous ja että kuinka paljon tulee takkiin.
Olen naureskellut sille, kuinka täysin tavisduunaritkin ovat alkaneet hankkia sijoitusasuntoja pilvin pimein tai vähintäänkin spekuloimaan ajatuksella ja kuinka täysin kokemattomien kakaroiden luotsaamia asuntosijoittajaseminaareja tyrkytetään joka puolella. Merkit asuntokuplan ilmiselvästä puhkeamispisteestä on siis olleet nähtävissä jo jonkin aikaa.
Myyjän ja sijoittajan markkinat ovat ohi. Rytinä on jo joillakin paikkakunnilla alkanut, ja vauhti kiihtyy. Pakkohuutokaupat lisääntyvät. Vanhojen asuntojen omistajat, viime vuosina asunnon hankkineet ja asuntolainansa ylimitoittaneet ovat ja tulevat olemaan kaikkein syvimmällä kusessa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan osta nyt enkä tule ostamaan ennen kuin totaaliromahdus on takana ja asuntoja saa pakkohuutokaupoista murto-osalla niiden viime aikojen pyyntihinnoista. Myytiin omakotitalo vuosia sitten ja asuttu huolettomina vuokralla siitä lähtien vailla minkäänlaista stressiä asumisesta, voi olla ettei osteta enää koskaan. Nytkin ollaan muuttamassa ja kaikki käy täysin kivuttomasti kun ei tarvitse jännittää meneekö vanha kämppä kaupaksi ja hyväksytäänkö ostotarjous ja että kuinka paljon tulee takkiin.
Olen naureskellut sille, kuinka täysin tavisduunaritkin ovat alkaneet hankkia sijoitusasuntoja pilvin pimein tai vähintäänkin spekuloimaan ajatuksella ja kuinka täysin kokemattomien kakaroiden luotsaamia asuntosijoittajaseminaareja tyrkytetään joka puolella. Merkit asuntokuplan ilmiselvästä puhkeamispisteestä on siis olleet nähtävissä jo jonkin aikaa.
Myyjän ja sijoittajan markkinat ovat ohi. Rytinä on jo joillakin paikkakunnilla alkanut, ja vauhti kiihtyy. Pakkohuutokaupat lisääntyvät. Vanhojen asuntojen omistajat, viime vuosina asunnon hankkineet ja asuntolainansa ylimitoittaneet ovat ja tulevat olemaan kaikkein syvimmällä kusessa.
Ennustaminen on vaikeaa. Varsinkin tulevaisuuden.
Takahikiällä odottaisin, Hki ei tule kokemaan laskua, jää hgissä odottamaan ja maksa kahden vuoden päästä 10-20 % kovempaa hintaa.
Näin on. Näkeehän sen jo sanoman oyn epätoivosta kuinka yrittää paasata säästö, - ja sijoitusvinkkejä joka ikinen päivä😀 tuulipuvut toki uskovat.
En epäröi, mutta ostan vain osakkeita, koska se on helpompaa. Asuntoja on jo vajaalla miljoonalla, eikä niiden arvon lasku huoleta. Laina pysyy toistaiseksi halpana, joten saatan haalia sitäkin vähän lisää.
Olin ostamassa kämppää mutta nyt päätin odottaa kesää ensin. Cash siis king
Olen lukenut näitä kuplajuttuja jo 10 vuotta sitten. Miten on Helsingin asuntojen hinnat kehittyneet viimeiset 10 vuotta? Odottajat asuvat yhä vuokraluukuissaan ja maksavat turkasen kallista vuokraa ja vuokranantaja senkun rikastuu asunnonarvon kohoamisena ja vuokratuloilla. Mut kukin tyylillään.
En ostaisi nyt. Miksi ostaisin, kun asunto on kymmenien vuosien sijoitus ja koko rahajärjestelmä jo korahtelee kuolinkorahteluaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä kuplajuttuja jo 10 vuotta sitten. Miten on Helsingin asuntojen hinnat kehittyneet viimeiset 10 vuotta? Odottajat asuvat yhä vuokraluukuissaan ja maksavat turkasen kallista vuokraa ja vuokranantaja senkun rikastuu asunnonarvon kohoamisena ja vuokratuloilla. Mut kukin tyylillään.
Kun isommassa kuvassa talous on romahtamassa, se oireilee juurikin näin, että ensin sahataan ees sun taas ja ”elvytetään”. Onko se tervhdyttänyt taloutta? Ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lukenut kuplajuttuja jo 20 vuotta, pieni lasku tuli 2007, mutta vuodessa nousi taas korkeammalle. Näillä koroilla ei rommaa ja korot ei nouse, koska se romahduttaisi koko järjestelmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lukenut kuplajuttuja jo 20 vuotta, pieni lasku tuli 2007, mutta vuodessa nousi taas korkeammalle. Näillä koroilla ei rommaa ja korot ei nouse, koska se romahduttaisi koko järjestelmän.
Mmm...jossain vaiheessa korkojen nousua ei ehkä voida valita.
Talous on syklinen. Nykyinen järjestelmä velkavetoisen valuutan kera on ehdottomasti tulossa syklisesti romahduspisteeseen. Liika rahan syytäminen markkinoille saa romahduksen ennen pitkää aikaiseksi. Toki sen asunnon nyt vielä voi ostaakin sopivassa kohdassa, jos myy pois kun se on noussut. Mutta sitä ei kannata odottaa, että talous saadaan terveeksi ilman isoa romahdusta, jonka kuviot ovat tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isommassa kuvassa talous on romahtamassa, se oireilee juurikin näin, että ensin sahataan ees sun taas ja ”elvytetään”. Onko se tervhdyttänyt taloutta? Ei todellakaan ole.
Miten se romahtaa? En ole kuullutkenenkään talousasiantuntijan puhuvan talouden romahtamisesta. Väliaikaisesta taantumasta, mutta että oikein romahtaminen? Mitä silloin tapahtuu? Jos rahan arvo häviää niin silloinhan kannattaa käteisen laittaa kiinteään asuntoon, eiks vain. Mutta nyt odotan tarkempaa tietoa miten talous romahtaa. Kiinnostaa kovin.
Ehkä tässä on kuitenkin se musta joutsen, joka vihdoin voi romahduttaa. Globaalit tuotantoketjut yskii, kaupoista loppuu (jo nyt) lääkkeet ja puhelimet. Laaja skaala aloja on lomautusten edessä, veitsenterällä roikkuvat kaatuu. Ihmiset pistää suun säkkiä myöten ja kotimainen kulutus hiipuu. Matkustus sakkaa.
Ei tällaista ole ollut. Siksi lopputuloskin on tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se romahtaa? En ole kuullutkenenkään talousasiantuntijan puhuvan talouden romahtamisesta. Väliaikaisesta taantumasta, mutta että oikein romahtaminen? Mitä silloin tapahtuu? Jos rahan arvo häviää niin silloinhan kannattaa käteisen laittaa kiinteään asuntoon, eiks vain. Mutta nyt odotan tarkempaa tietoa miten talous romahtaa. Kiinnostaa kovin.
Asunnollakin on markkinoista riippuva arvo.
Mä odotan nyt. Plus älkää onko varmoja työpaikoistanne kun Suomi lähenee lamaa
Tosiaankin asuntokauppoja ei kannata tehdä nyt. Liian suuri riski kun hinnat ovat laskeneet ja taantuma ovella. Ensi vuosi kertoo enemmän mihin suuntaan lopulta mentiin. Nyt vuoden aikana todennäköisesti lähtee hinnoista turhat pois.
Näistä jutuista kyllä hyvin tajuaa miksi raha kertyy sille prosentille ihmisistä.
Epäröin. En myöskään osta nyt osakkeita. Odottelen.