Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?

Vierailija
03.03.2020 |

Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?

Kommentit (276)

Vierailija
141/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Itse saan palkkaa käteen 1800e plus lapsilisät 200e, eli käytössä oleva raha on 2000e. Tuttu Työtön yh äiti aina valittaa miten on pienituloinen, hän saa työttömyysrahaa 700e, sossusta harkinnanvaraista toiset 700e, lapsilisät 200e, elatustuet 2 lapsesta 350e, asumistukea 500e. PLUS sossu maksaa heidän lääkkeet, lääkärilaskut ja lapsille harrastuksen. Tietysti nyös ilmainen päiväkoti vaikka äiti on kotona. On se niin tiukkaa.

Eikö teillä isä osallistu lapsen kuluihin? Tai maksa elatusmaksua, jonka jätit omista tuloista pois. Ja eikö noilla tuloilla myös sinä saisi asumistukea?

Ei omistusasuntoon mitään tukea saa. Ei osallistu juurikaan lapsen kuluihin, on itse työtön eikä maksa elatustukea kun asumme yhdessä.

Teillä on omistusasunto. Se on varallisuutta. Teidän varallisuutta. Rahaa, jonka maksatte kuukausittain itsellenne vuokranantajan sijasta. Siinä on vissi ero työttömään yh-äitiin, joka saa asumistukea.

Voiko sitä varallisuutta syödä tai maksaa sillä ostoksia ja reissuja? Eipä kuule voi.

Kyllä voi, jos oikeasti haluaa ja on tarve. Et kai sinä ole niin taukki, että pidät lapset mieluummin nälässä, ettei vain talo mene myyntiin. 

Vierailija
142/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston ”Köyhiä kyykytetään” -huutelu saa verenpaineet nousemaan. Suomessa kun rikkaita ei juuri ole, niin nämä maailman suurimmat tulonsiirrot revitään keskiluokan selkänahasta.

”Työtätekeviä kyykytetään”.

Kyllä meillänon myös rikkaita, mutta niitä ei saa verottaa kun niille tulee paha mieli.

Kepu tämän maastapoistumisveronkin torppasi viimeksi Marinin hallituksessa.

Voi luoja, kuinka voi ihminen olla yksinkertainen. Ne hyvintienaavat ja kouluttautuneet kun lähtee paremmille työmarkkinoille liikaverotuksen myötä (ja ei, EU:n sisällä ei voida lätkäistä mitään aivan valtavia vuosien kestäviä miljoonamaastapoistumisveroja) niin siinä sitten voitte itkeä kun kukaan ei ole maksamassa niitä teidän tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ap:lla kahden hengen talous, se tasaa asumiskuluja. Verrattuna siihen, että yh maksaa yksin kokonaan ne. Se tekee sen eron.

Samoin ruokalasku voi olla suhteessa edullisempi, kun tehdään isommalle joukolle kuin että tehdään 1-2 ihmiselle kerrallaan.

Vaikka ymmärränkin, mitä ap ajaa takaa.

Hän ei siis ole käytännössä yh vaan käytössä on kahdet tulot. Molemmilla saman kokoinen perhe. Meillä tosin kaupungissa isommat asumismenot. 

Eli siis tällä tuttavallasi on kahden ihmisen tulot yhteensä tuo 1400 ? Ja teillä miehesi 2100 plus sinun pieni pakkkasi ja soviteltu päiväraha. ? Eli kerroppas nyt rehellisesti mitkä ovat ne TEIDÄN perheen yhteenlasketut kuukausitulot. Todellakin jätät olennaisimman osan kertomatta, kun et kerro paljonko SINUN tulosi ovat.

Ensinnäkään en sitä, että minkä takia minun pitäisi kertoa tuttavani tai omiakaan tuloja, kun pointti oli se, että pienituloisia työläisiä (kyllä, olen itsekin ja ollut aiemminkin ja sain yli 2000 käteen käytännössä pelkkiä tukia, joka on jäätävä summa) joilla on lapsia, tuetaan valtion taholta hyvin. Melkein keskituloinen saa käytännössä saman tai vaan vähän enemmän kuin pienituloinen työläinen. Silti sen pienituloisen mielestä juuri se miehen palkka on niin hyvä, että kelpaahan sillä elää leveästi. Käytännössä tuloero on pieni ellei olematon. Nyt ei ollut kyse minun tuloista tai miehen tuloista vaan tästä pienituloinen vs. keskituloinen. Minulla itselläni on tavallaan sama tilanne, mutta tajuan todellakin miten onnekas olen. Muut paahtavat kokopäivätyössä alallani saaden 1500-1600 euroa käteen. Sovitellulla + osa-aikatyöllä ei montaa satasta tuohon häviä. Enkä silti ruikuta miten nämä vähän enemmän tienaavat ovat niin hyvässä asemassa. Minä olen se, joka on hyvässä asemassa. 

Mutta vastaus kysymykseesi on se, että tulomme ovat asumiskulujen jälkeen kutakuinkin samat. Tietenkään sentille en tiedä :) 

Kai sinä nyt ymmärrät sen, että se joka saa kokopäiväisestä kolmivuorotyöstä vain 1500€ käteen, eli brutto n. 2000€ ovat niitä pienituloisia? Miehesi on todellakin kolmen tonnin bruttotuloilla jo keskituloinen, on se nettona kuitenkin eri asia saada käteen 1500 tai 2100, se on prosentuaalisestikin iso ero. Ja normaali ihminen joka saa 1500€ nettona käteen ei saa asumistukea, vaan maksaa sen kolmanneksen nettotulostaan asumisesta ja on ihan ok sen kanssa.

Asumistuki ja soviteltu päiväraha on kehitetty juuri sen takia että ne korvaavat sitä että joku ei tienaa edes sitä kahta tonnia bruttona joka suurinpiirtein nykyään on se millä pärjää jotenkuten. Sitten kun kuvioon tulee lapsia elätettäväksi niin tilanne muuttuu, koska menot, varsinkin asumismenot yleensä kasvaa. Sitä korvaa lapsilisät, ja asumistuessa otetaan perheen koko huomioon kun lasketaan tulot yhteen ja asumisen kulut. Laki on kaikille sama. Ihan sama mistä sun tulot tulee, niin ne lasketaan samalla tavalla.

Se mikä tässä taas on sitten eroa tuilla eläjään ja palkansaajaan on se, että palkansaajilla todellakin on aina vähennyksiä. Etuuksia saavalla on vain perusvähennys, ja palkansaajilla on useampia vähennyksiä verotuksessa, myös sinun miehelläsi vaikka muuta väität.

Jos ihminen tienaa 14000€/br/vuosi, palkkatulona, siitä ei mene senttiäkään veroja (muut maksut toki menee 8,4%) mutta jos sen saman summan saa etuuksina, siitä menee kolme tonnia veroja (koska niitä vähennyksiä on niin paljon vähemmän kuin palkansaajalla).

60% suomalaisista tienaa alle 2200€ nettona. 

Jos sinä olet saanut etuuksina kaksi tonnia nettona, se tarkoittaa sitä että olet ollut useamman lapsen yksinhuoltaja, koska yksinäinen ihminen ei saa kuin sen viitisen sataa elämiseen ja vuokran verran joka on keskimäärin sen viitisen sataa myös, eli yhteensä tonnin. Lasten osuus etuuksistahan on reilu 300€ per lapsi, eli lasten osuuksia ei kannata laskea omaksi tulokseen, koska sitä ei voi verrata sitten sellaisen kanssa jolla ei ole lapsia. Ja jos on töissä, ja lapsia, saa tasan samat etuudet, lapsilisät ja jos on yh. yhkorotuksella ja elarit.

Eli jos olet töissä ja tienaat nettona käteen 1500€ ja sulla on kolme lasta joiden yh olet, saat vähintään reilu 300€ per lapsi eli noin tonnin etuuksia nettona vielä tuon 1500€ päälle. Jos olet työtön et saa kelalta kuin reilu 600€ nettona käteen + nuo samat lapsilisät ja elarit, ja jos ne ei riitä, eikä varmasti riitä, asumisen kuluihin niin saat lasten kanssa perheenä asumistukea, sekö ei ole sun mielestä sitten reilua?

Olisiko parempi sitten että yh+ 3 lasta olisivat joko kodittomia tai näkisivät nälkää jos vuokraan menee vaikka 800€/kk?

Vähän ohis, mutta kyllä 14 000 €/ br/ vuosi - palkkatuloista menee veroa. Itselläni prosentti on 2.

Vierailija
144/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ap:lla kahden hengen talous, se tasaa asumiskuluja. Verrattuna siihen, että yh maksaa yksin kokonaan ne. Se tekee sen eron.

Samoin ruokalasku voi olla suhteessa edullisempi, kun tehdään isommalle joukolle kuin että tehdään 1-2 ihmiselle kerrallaan.

Hän ei siis ole käytännössä yh vaan käytössä on kahdet tulot. Molemmilla saman kokoinen perhe. Meillä tosin kaupungissa isommat asumismenot. 

Eli siis tällä tuttavallasi on kahden ihmisen tulot yhteensä tuo 1400 ? Ja teillä miehesi 2100 plus sinun pieni pakkkasi ja soviteltu päiväraha. ? Eli kerroppas nyt rehellisesti mitkä ovat ne TEIDÄN perheen yhteenlasketut kuukausitulot. Todellakin jätät olennaisimman osan kertomatta, kun et kerro paljonko SINUN tulosi ovat.

Ensinnäkään en sitä, että minkä takia minun pitäisi kertoa tuttavani tai omiakaan tuloja, kun pointti oli se, että pienituloisia työläisiä (kyllä, olen itsekin ja ollut aiemminkin ja sain yli 2000 käteen käytännössä pelkkiä tukia, joka on jäätävä summa) joilla on lapsia, tuetaan valtion taholta hyvin. Melkein keskituloinen saa käytännössä saman tai vaan vähän enemmän kuin pienituloinen työläinen. Silti sen pienituloisen mielestä juuri se miehen palkka on niin hyvä, että kelpaahan sillä elää leveästi. Käytännössä tuloero on pieni ellei olematon. Nyt ei ollut kyse minun tuloista tai miehen tuloista vaan tästä pienituloinen vs. keskituloinen. Minulla itselläni on tavallaan sama tilanne, mutta tajuan todellakin miten onnekas olen. Muut paahtavat kokopäivätyössä alallani saaden 1500-1600 euroa käteen. Sovitellulla + osa-aikatyöllä ei montaa satasta tuohon häviä. Enkä silti ruikuta miten nämä vähän enemmän tienaavat ovat niin hyvässä asemassa. Minä olen se, joka on hyvässä asemassa. 

Mutta vastaus kysymykseesi on se, että tulomme ovat asumiskulujen jälkeen kutakuinkin samat. Tietenkään sentille en tiedä :) 

Sinulla on rahan arvo hukassa. "Monta sataa euroa" on niin iso summa, että sillä ostaa perheelle koko kuukauden ruuat ellei kyseessä ole suurperhe

.

"Monta sataa euroa" ei ole enää monta sataa euroa, kun ottaa huomioon kokopäivätyössä menevät työmatkakulut. Kotona ollessa myös jaksaa paremmin vertailla hintoja ja ostaa halvempaa ruokaa ja tehdä sitä enemmän. Lisäksi arvostan niin paljon vapaa-aikaa, että muutama satanen ei korvaa vapaa-aikaa. 

Työmatkakulut ovat verotuksessa vähennettäviä kuluja. Ihan samalla tavalla pienituloinen vertailee hintoja ja tekee edullisia ruokia oli töissä tai ei. Silloin tulee ihan hyvin toimeen, jos sitä muutamaa satasta ei tarvitse elämiseen vaan sen voi vaihtaa vapaa-aikaan.

Puhuin ihan omasta itsestäni. Minä pystyn säästämään enemmän kotona. Enhän minä rahapulaa ole valittanutkaan. Itse olen osani valinnut ja tyytyväinen siihen. Työmatkakuluissa on aika iso omavastuu. Ei ainakaan minulla vaikuta verotukseen mitenkään. 

Kyllä. Omat työmatkakulut noin 1500e/vuosi ja siitä tulee takaisin vähennyksenkautta ehkä 300e eli 20%.

Mutta jos olisit pienituloinen et saisi takaisin penniäkään. Ja monien työttömienkin, vammaisten, eläkeläisten tai hoitiovapaalla olevien on pakko kulkea, toiset käyvät osa-aika työssä, toiset koulutuksessa, kursseilla, hoidoissa, yms.  Helsingissä on liikkuminen julkisillakin niin kallista, että on pakko ostaa matkakortti joka kuukausi, jos ei täysin kotona istu.

Eli sä maksat 1200 e vuodessa tuloistasi, joka on varmasti pieni osa verrattuna yhden kuukauden palkkaasi. Köyhä maksaa yli 700 euroa, joka on n. 85% kuukauden tuloista.

Pointti oli edelleen se että työmatkavähennys ei juurikaan vaikuta työssä käyvän käteen jäävään tuloon. Toki palkasta voikin maksaa työmatkoista mutta vastoin joidenkin luuloa työmatkavähennys ei korvaa kaikkia työmatkakuluja, eikä edes suurta osaa vaan vain noin 20% niistä.

Työmatkakuluissa omavastuu on 750e/v joka katsotaan halvimman kulkuneuvon mukaan ja itselläni jää juuri noiden rajojen sisäpuolelle. Suuri osa työssäkäyvistä ei tosiaankaan saa mitään vähennyksiä työmatkakuluista, joten turha sitä on työttömien kadehtia.

Vierailija
145/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti sinä et todellakaan tiedä koko totuutta, Meillä on kahden hengen talouden yhteenlasketut nettotulot 1600 ja siihen saa  100 euroa asumistukea. En kyllä usko, että ystäväsi saa noilla tuloilla asumistukea viittäsataa.

Elääkö ihmiset ihan oikeasti näin pumpulissa? Teillä on kahden hengen talous, joka on ihan eri asia. Menepä vaikka asumistukilaskuriin. Laita bruttotuloiksi esimerkiksi 1600, vuokraksi 800, iso kaupunki, pari muksua ja ylläty. 

Kokonaitulo vai työtulo? Lisätäänkö siihen lapsilisät ja elatustuki, vai onko kaikki tuossa?

Vierailija
146/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on rahan arvo hukassa. "Monta sataa euroa" on niin iso summa, että sillä ostaa perheelle koko kuukauden ruuat ellei kyseessä ole suurperhe

.

"Monta sataa euroa" ei ole enää monta sataa euroa, kun ottaa huomioon kokopäivätyössä menevät työmatkakulut. Kotona ollessa myös jaksaa paremmin vertailla hintoja ja ostaa halvempaa ruokaa ja tehdä sitä enemmän. Lisäksi arvostan niin paljon vapaa-aikaa, että muutama satanen ei korvaa vapaa-aikaa. 

Työmatkakulut ovat verotuksessa vähennettäviä kuluja. Ihan samalla tavalla pienituloinen vertailee hintoja ja tekee edullisia ruokia oli töissä tai ei. Silloin tulee ihan hyvin toimeen, jos sitä muutamaa satasta ei tarvitse elämiseen vaan sen voi vaihtaa vapaa-aikaan.

Puhuin ihan omasta itsestäni. Minä pystyn säästämään enemmän kotona. Enhän minä rahapulaa ole valittanutkaan. Itse olen osani valinnut ja tyytyväinen siihen. Työmatkakuluissa on aika iso omavastuu. Ei ainakaan minulla vaikuta verotukseen mitenkään. 

Kyllä. Omat työmatkakulut noin 1500e/vuosi ja siitä tulee takaisin vähennyksenkautta ehkä 300e eli 20%.

Mutta jos olisit pienituloinen et saisi takaisin penniäkään. Ja monien työttömienkin, vammaisten, eläkeläisten tai hoitiovapaalla olevien on pakko kulkea, toiset käyvät osa-aika työssä, toiset koulutuksessa, kursseilla, hoidoissa, yms.  Helsingissä on liikkuminen julkisillakin niin kallista, että on pakko ostaa matkakortti joka kuukausi, jos ei täysin kotona istu.

Eli sä maksat 1200 e vuodessa tuloistasi, joka on varmasti pieni osa verrattuna yhden kuukauden palkkaasi. Köyhä maksaa yli 700 euroa, joka on n. 85% kuukauden tuloista.

Pointti oli edelleen se että työmatkavähennys ei juurikaan vaikuta työssä käyvän käteen jäävään tuloon. Toki palkasta voikin maksaa työmatkoista mutta vastoin joidenkin luuloa työmatkavähennys ei korvaa kaikkia työmatkakuluja, eikä edes suurta osaa vaan vain noin 20% niistä.

Työmatkakuluissa omavastuu on 750e/v joka katsotaan halvimman kulkuneuvon mukaan ja itselläni jää juuri noiden rajojen sisäpuolelle. Suuri osa työssäkäyvistä ei tosiaankaan saa mitään vähennyksiä työmatkakuluista, joten turha sitä on työttömien kadehtia.

Itse ne työmatkat joutuu maksamaan pätkä- tai osa-aikatyötä tekevä, jolla palkka on niin pieni, että saa tukia siihen päälle.

Vierailija
147/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa, että asumistuessa on 300€ n työtulovähennys. Eli tulonsiirrolla elävä ei saa samaa asumistukea kuin palkkaa saava.

Vierailija
148/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla bruttopalkka 1300e ja nettona siitä jää 1070e. Asumistukea saan tasan 500e.

Mutta minulla on 2 lasta ja asumme kolmistaan.

Aloituksesta jäi jotain kertomatta, koska on selvää että 2100 euron nettotulo yhdelle on huomattavasti enemmän kuin 1570e yhdelle, jolla on kaksi elätettävää. Ei ole niin ruhtinaalliset tuet ettäkö ap:n miehen kannattaisi työnteko lopettaa. Enhän minäkään lopeta vaikka en saa edes puolta siitä mitä ap:n mies. Turhaa rutinaa ap.

Vierailija
149/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
150/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt ymmärrät sen, että se joka saa kokopäiväisestä kolmivuorotyöstä vain 1500€ käteen, eli brutto n. 2000€ ovat niitä pienituloisia? Miehesi on todellakin kolmen tonnin bruttotuloilla jo keskituloinen, on se nettona kuitenkin eri asia saada käteen 1500 tai 2100, se on prosentuaalisestikin iso ero. Ja normaali ihminen joka saa 1500€ nettona käteen ei saa asumistukea, vaan maksaa sen kolmanneksen nettotulostaan asumisesta ja on ihan ok sen kanssa.

Asumistuki ja soviteltu päiväraha on kehitetty juuri sen takia että ne korvaavat sitä että joku ei tienaa edes sitä kahta tonnia bruttona joka suurinpiirtein nykyään on se millä pärjää jotenkuten. Sitten kun kuvioon tulee lapsia elätettäväksi niin tilanne muuttuu, koska menot, varsinkin asumismenot yleensä kasvaa. Sitä korvaa lapsilisät, ja asumistuessa otetaan perheen koko huomioon kun lasketaan tulot yhteen ja asumisen kulut. Laki on kaikille sama. Ihan sama mistä sun tulot tulee, niin ne lasketaan samalla tavalla.

Se mikä tässä taas on sitten eroa tuilla eläjään ja palkansaajaan on se, että palkansaajilla todellakin on aina vähennyksiä. Etuuksia saavalla on vain perusvähennys, ja palkansaajilla on useampia vähennyksiä verotuksessa, myös sinun miehelläsi vaikka muuta väität.

Jos ihminen tienaa 14000€/br/vuosi, palkkatulona, siitä ei mene senttiäkään veroja (muut maksut toki menee 8,4%) mutta jos sen saman summan saa etuuksina, siitä menee kolme tonnia veroja (koska niitä vähennyksiä on niin paljon vähemmän kuin palkansaajalla).

60% suomalaisista tienaa alle 2200€ nettona. 

Jos sinä olet saanut etuuksina kaksi tonnia nettona, se tarkoittaa sitä että olet ollut useamman lapsen yksinhuoltaja, koska yksinäinen ihminen ei saa kuin sen viitisen sataa elämiseen ja vuokran verran joka on keskimäärin sen viitisen sataa myös, eli yhteensä tonnin. Lasten osuus etuuksistahan on reilu 300€ per lapsi, eli lasten osuuksia ei kannata laskea omaksi tulokseen, koska sitä ei voi verrata sitten sellaisen kanssa jolla ei ole lapsia. Ja jos on töissä, ja lapsia, saa tasan samat etuudet, lapsilisät ja jos on yh. yhkorotuksella ja elarit.

Eli jos olet töissä ja tienaat nettona käteen 1500€ ja sulla on kolme lasta joiden yh olet, saat vähintään reilu 300€ per lapsi eli noin tonnin etuuksia nettona vielä tuon 1500€ päälle. Jos olet työtön et saa kelalta kuin reilu 600€ nettona käteen + nuo samat lapsilisät ja elarit, ja jos ne ei riitä, eikä varmasti riitä, asumisen kuluihin niin saat lasten kanssa perheenä asumistukea, sekö ei ole sun mielestä sitten reilua?

Olisiko parempi sitten että yh+ 3 lasta olisivat joko kodittomia tai näkisivät nälkää jos vuokraan menee vaikka 800€/kk?

Vähän ohis, mutta kyllä 14 000 €/ br/ vuosi - palkkatuloista menee veroa. Itselläni prosentti on 2.

Minulla samoilla eläketuloilla menee 17% veroa. Ja minulla on huollettava alaikäinen lapsi. Eikä tule sossutukia tms.

Vierailija
151/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun netto on 1400 ja vuokra 770 ja tukia saan 175 asumiseen. Ei mee toi 500e läpi.

Vierailija
152/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston ”Köyhiä kyykytetään” -huutelu saa verenpaineet nousemaan. Suomessa kun rikkaita ei juuri ole, niin nämä maailman suurimmat tulonsiirrot revitään keskiluokan selkänahasta.

”Työtätekeviä kyykytetään”.

Kyllä meillänon myös rikkaita, mutta niitä ei saa verottaa kun niille tulee paha mieli.

Kepu tämän maastapoistumisveronkin torppasi viimeksi Marinin hallituksessa.

Voi luoja, kuinka voi ihminen olla yksinkertainen. Ne hyvintienaavat ja kouluttautuneet kun lähtee paremmille työmarkkinoille liikaverotuksen myötä (ja ei, EU:n sisällä ei voida lätkäistä mitään aivan valtavia vuosien kestäviä miljoonamaastapoistumisveroja) niin siinä sitten voitte itkeä kun kukaan ei ole maksamassa niitä teidän tukia.

On pelkästään hyvä, jos "hyvintienaavat" muuttavat ulkomaille. Silloin heiltä vapautuvaan työpaikkaan (se, mistä tienaa hyvin) palkataan joku toinen. Hyvässä lykyssä vaikka työtön!  Ja se uusi hyväpalkkainen maksaa aivan ne samat verot kuin se maastamuuttanut. Miksi jotkut luulevat, että ulkomaille muuttaa se työpaikka myös? Ei muuta.

Vierailija
153/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kävi veistelemässä että "Suomessa ei ole oikeastaan rikkaita". Fakta on että miljonäärien määrällä ei ole merkitystä vaan sillä, miten paljon he omistavat. Suomessa miljonäärit omistavat jo 38 prosenttia kaikesta suomalaisesta varallisuudesta -- niin vähän kuin heitä onkin.

Niinpä. Keskituloisilla ei ole mahdollisuutta kerryttää varallisuutta, kun palkkatuloverotus on niin raskasta, kaikki menee elämiseen. Tosiasiassa tämä vasemmistolainen politiikka siis vain lisää rikkaiden rikastumista - siis niiden, joiden varallisuuden kertyminen ei tule työnteosta.

Vierailija
154/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää palkasta käteen 1800, josta maksan itse vuokran 920 euroa,

Bussiliput 130 euroa

Ruoat 300-400 /kk

Puhelin 40 kk

Vakuutukset/ sähköt yms 60-80 kk

Ei Tuu tukia

Vierailija
155/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks mutta miten 3000 euroa brutto 15 työvuoden jälkeen on hyvä?? Mä saan perusassarina (koulutus AMK) 4 työvuoden jälkeen 2900 euroa brutto...

Vierailija
156/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkkyä keskituloisena tajuta että niin tiukoilla mennään lasten kanssa ettei mulla ole mitään mahdollisuutta ostaa säännöllisesti mitään palveluita. Ja sehän ois tärkeetä että pystyisi käymään säännollisesti kampaajalla, hierojalla ym jotta saa tuertua myös niitä elinkeinoharjottajia. Enkä ole ainoa, tästä krskustellaan useesti työpaikalla. Rahat riittää just ja just pakollisiin menoihin.

Vierailija
157/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki pienituloiset saa mitään asumis-  tai toimeentulotukea, monet eivät edes hae niitä vaan haluavat ja osaavat tulla toimeen omillaan.

Vierailija
158/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää palkasta käteen 1800, josta maksan itse vuokran 920 euroa,

Bussiliput 130 euroa

Ruoat 300-400 /kk

Puhelin 40 kk

Vakuutukset/ sähköt yms 60-80 kk

Ei Tuu tukia

? Miksi sekoitat tahallaan asioita? Tässä puhuttiin niistä joilla on lapsia. Eri asia asustella sinkkuna. Pointti on se ettei yksinhuoltajan kannata mennä töihin kun yhteenlasketut tuet ovat palkan verran.

Ärsyttää kaltaisesi trollit jotka sotkevat keskustelua joko tahallaan tai muuten vain.

Vierailija
159/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kaikki pienituloiset saa mitään asumis-  tai toimeentulotukea, monet eivät edes hae niitä vaan haluavat ja osaavat tulla toimeen omillaan.

Oikastiko luulet työttömien kadehtija moraalisaarnasi vaikuttavan kenenkään käyttäytymiseen?

Vierailija
160/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelin sain noin 350€ asumistukea, 200€ opintotukea ja osa-aikatöistä 350€/kk. Vuokra, netti ja vesi kimppakämpässä oli n. 450€/kk. Pavuilla, soijarouheella ja makaronilla paljolti elelin, jos piti välillä ostaa esim lääkkeitä yllättäen niin tili näytti loppukuusta nollaa. 

Kuka keskituloinen tienaa palkkatöissä 900€/kk? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän