Miksi suomalaisilla on niin huonot käytöstavat?
Tuntuu siltä että nykyään ei osata edes "kiitos" tai "anteeksi", mihin hyvät käytöstavat ovat jääneet?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Luin joskus sellaisen kolumnin, joka sai innoituksen siitä kuinka kirjoittaja oli Ranskassa joutunut bussikuskin puhutteluun, kun ei sanonut "Hyvää iltaa" kuljettajalle autoon noustessaan. Bussikuski oli sitä mieltä, että hän on nähnyt ihmisiä puukotettavan moisen loukkauksen takia. Kolumnissa tultiin lopulta johtopäätökseen, että syy on se että Suomessa ei ole ollut kunnollista aateliskulttuuria historian aikana toisin kuin vanhoissa sivistysmaissa. Niissä aateliset ovat opettaneet tavalliselle kansalle käytöstavat.
Kyllä Suomessa on ollut aatelisia, Merovingeistä lähtien. Keskiajalla aatelia edustivat Rooman kirkon valtaan nostamat metsäläishurrit, joilla ei itselläänkään ollut käsitystä mistään, eikä takamaasta haluttu kuin verot.
Suomesta lähti paljon arjalaisia sakoja, gootteja, taneja jne. viikinkiajalla muualle sotimaan ja perustamaan kaupunkeja. Siinä meni varsinaiset suomalaiset ja loppu on jotain mitä onkin. Itä-ja länsirikastusta.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mä olen huomannut, että ne ihmiset, jotka pitävät itseään sivistynein ja hienoina, ovat juuri niitä, jotka eivät kiitä esimerkiksi kaupan kassalla tai ravintolassa kun tarjoilija tuo annoksen. Esimerkiksi mun nuorempi siskopuoli, joka on saanut tosi hyvän kasvatuksen ja on omasta mielestään tosi hieno, ei kiitä tarjoilijaa joka tuo ruoka-annoksen pöytään. Ilmeisesti hän ajattelee, ettei pa*skaduunia tekevää duunaria tarvitse kiittää.
Miksi pitäisi kiittää asiakaspalvelijaa siitä, että hän tekee työnsä?
Siksi että asiakaspalvelijakin ansaitsee ihmisarvon. Siinä viedään hyvänmielen sanomaa eteenpäin, se on kuin siunaus sille ihmiselle joka kestää asiakaspalvelutyötä. Se on parasta mitä voi tehdä asiakaspalvelijalle suorituksesta. Jos vähääkään ymmärtää ihmisen psykologiaa, ymmärtää tämänkin asian tärkeyden.
Tätä minäkin ihmettelen. Täällä vallitsee sellainen omituinen kylmyys toisia kohtaan. Ihan sama vaikka joku lyyhistyisi kadulle, ohi kävellään.
Kasvatus voisi lähteä ihan perusasioista. Se, mikä on muiden, ei ole omaa. Tätä voisi soveltaa arkeologian ja historiantutkimukseenkin. Nykyisen populaation päälleliimattu 'suomalainen' identiteetti ei oikeuta omimaan arjalaisten suomenheimojen historiaa tai selittämään sitä pseudotieteeksi, tai arjalaisten suomenheimojen kieltä omaksi alkuperäiseksi kieleksi. Tällaisia pikkujuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kaupassa, kun joku jonossa takana oleva töni minua kärryllä selkään. En ensin edes viitsinyt kääntyä, kun luulin, että se oli lapsi joka pelleili tai teki vahingossa. Kohta tönäisi uudestaan ja silloin käännyin ja huomasin sen olevankin päälle 30v mies jolla oli vielä lapsi mukana. Menin niin hämilleni, etten osannut edes sanoa mitään . Töni minua sen takia, että halusi minun päästävän hänet toiselle kassalle, joka aukeaa kohta. Olisiko voinut vain avata suun ja sanoa "Anteeksi, voinko mennä tästä" ?
Tällainen käytös on valitettavan yleistä. Samoin kuin se, että esim. juuri kaupassa tungetaan kylkeen kiinni sanaakaan sanomatta kurottelemaan jotakin. Joku hyväkäytöksisempi sanoisi esimerkiksi, että 'Anteeksi, voisinko ottaa..' tai 'Anteeksi, pääsisinkö..' jne. Mutta ei, se näyttää olevan liikaa vaadittu isolta osalta ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jurous on hyve. Jos astut toisen varpaille, niin meillä kohteliaita on ettei kumpikaan ole huomaavinaan asiaa. Jos menet auttamaan kaatunutta, on se kaatuneelle noloa. Silloin tavallaan vedät huomion häneen tai ainakin osoitat, että hän on heikko ja tarvitsee apua.
Tämä on juuri tämä suomalainen häpeä, Myös jos suomalainen kaatuu, se hävettää kaatujaa paljon. Miksi?? Suomalaisilla tuntuu olevan joku teennäinen rautahaarniska moodi päällä. En vaan saa pahoitella, kaatua jne. Minkähän takia jos pyytää anteeksi ihmiseltä jota on tönäissyt on jotenkin noloa? Miksi kaatuminen on noloa?
Ulkomaalaisten näkökulmasta suomessa kunnioitetaan hyvin suunnattomasti muiden ihmisten rauhaa: ei istuta viereen, ei small talkia, valitaan kauimaiset lavuaarit ja odotetaan lavuaarilla, kunnes toinen on pyyhkinyt kätensä ja lähtemässä…
Jos joku tuuppasee vahingossa tai astuu varpaille, suomalainen ei sano ”anteeksi,” vaan kävelee nopeasti pois, koska on jo toiminnallaan rikkonut toisen rauhan. Eihän sitä voi toista vielä puheella häiritä :D
Sellanen seputus.
Ps. Minä aina kuiskaan ”kiitos.” En tiedä miksi niin teen/tehdään,pitää varmaan lopettaa