Miksi suomalaisilla on niin huonot käytöstavat?
Tuntuu siltä että nykyään ei osata edes "kiitos" tai "anteeksi", mihin hyvät käytöstavat ovat jääneet?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta, että joku kehuu saksalaisia kohteliaiksi.
a) Saksalaiset ovat aivan äärimmäisen pelokkaita ja epäsosiaalisia. Kaikki ulkkarit valittavat samaa. Saksalaisia ystäviä ei saa, vaan ainoa sosialisoinnin muoto on liittoutua yhteen muiden ulkkareiden kanssa.
b) Saksassa on täysin hyväksyttyä käyttäytyä töykeästi. Erityisesti tämä koskee vanhempia ihmisiä. He saattavat tulla huomauttamaan mistä tahansa, esimerkiksi pukeutumisesta. Yhtäkkiä bussissa istuessa vanhempi ihminen voi tulla arvostelemaan pukeutumista.
c) Ihmisten arvo perustuu koulutukseen. Suomalaiselle on hyvin kummallista, kun saksalainen ei välttämättä ole kiinnostunut nimestä vaan koulutuksesta. Keskustelu voidaan aloittaa koulutusta kysymällä.
d) Eri sosiaaliluokat kammoavat toisiaan. Esimerkiksi omalla työpaikallani korkean koulutuksen työtä tekevät eivät tervehdi vakituisia vahtimestareita. Kun minä olen tervehtinyt, olen saanut siitä huomautuksia. Kun olen kysynyt, miksi he eivät itse tervehdi, vastaus on kuulunut, että se olisi kömpelöä. Saksalaisten mielestä olisi kömpelöä tervehtiä työyhteisön vakituisia jäseniä.
e) Kaikki on aivan sietämättömän jäykkää ja siksi epäkohteliasta. Saksalaisuudelle on hyvin kuvaavaa sana Feierabend. Se tarkoittaa työn ulkopuolista aikaa, jolloin rohkein saksalaisista uskaltaa avata ylänapin. Muuten sitten jäkitetäänkin infarktiin saakka.
Jos ette usko omia kokemuksiani, niin tuolta niitä voi lukea lisää.
Suomalaisten käytöstavoista valittavat ovat ihmisiä, jotka joko eivät ole asuneet ulkomailla tai sitten ovat liikkuneet hyvin valikoiduissa porukoissa.
TÄMÄ
t. Saksassa 7 vuotta (ei enää, onneksi)
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mä olen huomannut, että ne ihmiset, jotka pitävät itseään sivistynein ja hienoina, ovat juuri niitä, jotka eivät kiitä esimerkiksi kaupan kassalla tai ravintolassa kun tarjoilija tuo annoksen. Esimerkiksi mun nuorempi siskopuoli, joka on saanut tosi hyvän kasvatuksen ja on omasta mielestään tosi hieno, ei kiitä tarjoilijaa joka tuo ruoka-annoksen pöytään. Ilmeisesti hän ajattelee, ettei pa*skaduunia tekevää duunaria tarvitse kiittää.
Tämä! Hyvin sanottu tuo ” ihmiset, jotka pitävät itseään sivistyneinä ja hienoina”! Oikeasti sivistyneet osaavat käyttäytyä. Aikoinaan tuli suosittu TV-sarja Dallas, jossa arkkikonna JR
huijasi ja petti sumeilematta liikekumppaneitaan ja perheenjäseniään. Mutta: ravintoloissa puhutteli aina tarjoilijoita kohteliaasti ja ystävällisesti ja muisti kiittää kun ruokaa/ juomaa tuotiin. Käytöstavat ovat ne, joilla vaikutus tehdään; ei luuloteltu usko omasta paremmuudesta.
Kyllä! Niin monen rikkaan tapa osoittaa A: Huonoa käytöstä ja B: Kehnoa logiikantajua, nimittäin monikohan rikas/varakas öykkäri ymmärtää sen, että ilman näitä "paskaduunareita" tulisi heidän omasta elämästään melko vajavaista: Jos ei duunarit tekisi töitään, kuka värjäisi heidän kutrinsa jos ei parturikampaaja, kuka ompelisi vaatteensa jos ei ompelija, kenen luona lounaat ja illalliset jos ei ravintoloitsijan, kuka tarjoaisi taide-elämyksensä jos ei taiteilijat, kuka hoitaisi lapsensa jos ei lastenhoitaja, kuka veisi roskat pois jos ei roskakuskit jne. Sivistynyt ja hyväkäytöksinen ihminen osaa antaa arvon sille hyvälle mitä saa toisilta.
Minulla johtuu varmaan siitä, että vanhempani eivät sanoneet minulle koskaan kiitos tai anteeksi.
Kerran tässä koku tuntematon nuori mies käveli vastaan kaupungilla ja yhtäkkiä aivasti tarkoituksellisen oloisesti minua päin ja kommentoi perään "Ole hyvä!" En käyttänyt maskia eli ei ollut mikään maskivihaaja persu ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tähän vastaa rehellisesti, viesti ja todnäk koko ketju poistuu nopeasti. Syynä on neurologinen ominaisuus, eli suomalaiset ovat keskimäärin kirjolla hyvin selvästi. Se on toisaalta vahvuus, koska sääntöorientuneina tunnekylminä suorittajina olemme nimenomaan menestyneet. Käytöstavat, tilannetaju ja tunne-elämä eivät meiltä toisaalta keskimäärin suju.
Kyllä tämä on kasvuympäristöstä kiinni, ei mistään autistigeeneistä. Suomessa on autismia maailman keskiarvoa vähemmän, skitsofreniaa sitä vastoin hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tässä koku tuntematon nuori mies käveli vastaan kaupungilla ja yhtäkkiä aivasti tarkoituksellisen oloisesti minua päin ja kommentoi perään "Ole hyvä!" En käyttänyt maskia eli ei ollut mikään maskivihaaja persu ainakaan.
Nuoriso hajoaa käsiin. Siinä meidän loistava tulevaisuutemme... Kiitos heikkojen ja selkärangattomien kasvattajien. Ihmiskunta tulee kuolemaan mielisairauteensa jonka siemenet on jo kylvetty.
Suomessa on paljon autismikirjon häiriöitä ja aleksytymiaa. Empatiakyvyttömyys siis loistaa. Me olemme myös Euroopassa kovimpia kiusaamaan, niin netissä, kouluissa kuin työelämässä. Jopa naapurille on vaikea sanoa hei. :D Tämä aina naurattaa mua. Niin röyhkeitä naapureita kyllä oon tavannut, että ei tosikaan!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon autismikirjon häiriöitä ja aleksytymiaa. Empatiakyvyttömyys siis loistaa. Me olemme myös Euroopassa kovimpia kiusaamaan, niin netissä, kouluissa kuin työelämässä. Jopa naapurille on vaikea sanoa hei. :D Tämä aina naurattaa mua. Niin röyhkeitä naapureita kyllä oon tavannut, että ei tosikaan!
Nimenomaan ei ole autismia Suomessa paljonkaan, aleksitymiaa sitä vastoin on hatusta heitettynä vähintään 95 prosentilla.
Itse sain kettuilua duunaritöissä kun olin oma kohtelias itseni. Se oli aika kyllästyttävää. Heille pitää kai täräyttää vaan mitä haluaa, eikä sanoa esim "voisinko ottaa tän", "mä otan tän" pitäisi varmaan tokaista, tai parempi että murahtaa vaan tai ei sano mitään. Aina tuli joku muka vitsikäs "no voisithan sinä :P". Tai "voinko pitää tauon?" "ET VOI hahahahha". Hei oikeasti. Paikkakunnalla josta olen kotoisin on myös tuollainen tyly tapa puhua ihan normaalia, muu on jotain hienostelua. Tällaisia ongelmia ei ole ollut kun olen ollut koulutusta vastaavissa töissä. Opin kohteliaisuuden itse aikanaan ulkomailla ja siellä siitä on hyötyä, saa kavereita helposti jne.
Täälläkin kustiin muroihin, ks. tehty uusi aloitus 14.7.
Mäkin huomasin duunarialalla tuon, että tällaisesta kiltistä, avoimesta ja kohteeliasta ihmisestä ei oikein pidetty. Miksi pitäisi olla kova ja kylmä? Tuntuu että vain sillä saa arvostusta, eikä herkkyyttä pidetä minään. Sinua poljetaan silloin alas.. ei tosin kaikki, olen löytänyt ystäviä kaltaisistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suomenkieli jotenkin jäyhää?
Ei.
Suomi ei ole kohtelias kieli, meille on esim. luontevaa sanoa, annatko, teetkö, tuotko jne ilman "ole hyvä" lisäystä.
Toisitko minulle, kiitos. Antaisitko tuon minulle, kiitos jne.
Miksi tämä tulee joiltakin ihmisiltä luonnostaan, toisilta ei? Tämä on mysteeri.
Miehenä en voi sanoa noita. Kirjain "i" on liian feminiininen ja saa mut kuulostamaan alistuvalta väs*ykältä jos toitotan sanoja joille on topakampi muoto olemassa ilman sitä "i"tä. Tuo on muuten se syy miksi helsinkiläisten miesten puhe kuulostaa feminiiniseltä, kun ne pitkittää sitä "ii"tä puheessaan tyyliin "ostin tänää uusii vaatteit" ja jättävät usein a ja n kirjaimmet pois, jotka vastaavasti kumoaisi hieman i:n feminiinistä vivahdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) Saksalaiset ovat aivan äärimmäisen pelokkaita ja epäsosiaalisia. Kaikki ulkkarit valittavat samaa. Saksalaisia ystäviä ei saa, vaan ainoa sosialisoinnin muoto on liittoutua yhteen muiden ulkkareiden kanssa.
b) Saksassa on täysin hyväksyttyä käyttäytyä töykeästi. Erityisesti tämä koskee vanhempia ihmisiä. He saattavat tulla huomauttamaan mistä tahansa, esimerkiksi pukeutumisesta. Yhtäkkiä bussissa istuessa vanhempi ihminen voi tulla arvostelemaan pukeutumista.
c) Ihmisten arvo perustuu koulutukseen. Suomalaiselle on hyvin kummallista, kun saksalainen ei välttämättä ole kiinnostunut nimestä vaan koulutuksesta. Keskustelu voidaan aloittaa koulutusta kysymällä.
d) Eri sosiaaliluokat kammoavat toisiaan. Esimerkiksi omalla työpaikallani korkean koulutuksen työtä tekevät eivät tervehdi vakituisia vahtimestareita. Kun minä olen tervehtinyt, olen saanut siitä huomautuksia. Kun olen kysynyt, miksi he eivät itse tervehdi, vastaus on kuulunut, että se olisi kömpelöä. Saksalaisten mielestä olisi kömpelöä tervehtiä työyhteisön vakituisia jäseniä.
e) Kaikki on aivan sietämättömän jäykkää ja siksi epäkohteliasta. Saksalaisuudelle on hyvin kuvaavaa sana Feierabend. Se tarkoittaa työn ulkopuolista aikaa, jolloin rohkein saksalaisista uskaltaa avata ylänapin. Muuten sitten jäkitetäänkin infarktiin saakka.
Suomalaisten käytöstavoista valittavat ovat ihmisiä, jotka joko eivät ole asuneet ulkomailla tai sitten ovat liikkuneet hyvin valikoiduissa porukoissa.
TÄMÄ
t. Saksassa 7 vuotta (ei enää, onneksi)
Luulin Englantia luokkayhteiskunnaksi, mutta että Saksakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tähän vastaa rehellisesti, viesti ja todnäk koko ketju poistuu nopeasti. Syynä on neurologinen ominaisuus, eli suomalaiset ovat keskimäärin kirjolla hyvin selvästi. Se on toisaalta vahvuus, koska sääntöorientuneina tunnekylminä suorittajina olemme nimenomaan menestyneet. Käytöstavat, tilannetaju ja tunne-elämä eivät meiltä toisaalta keskimäärin suju.
Kyllä tämä on kasvuympäristöstä kiinni, ei mistään autistigeeneistä. Suomessa on autismia maailman keskiarvoa vähemmän, skitsofreniaa sitä vastoin hieman enemmän.
Siksi koska Suomessa se on normaalitila. Täällä pitää olla aivan totaalisen umpiautisti, että saa diagnoosin. Muualla maailmalla ihan tavallinen suomalainen saisi vähintään asperger-diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ
t. Saksassa 7 vuotta (ei enää, onneksi)Luulin Englantia luokkayhteiskunnaksi, mutta että Saksakin.
Ei luokkayhteiskunta tarkoita, että ihmiset olisivat jäykkiä. Britit ainakin ovat kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suomalaisten geeneissä lienee kulkevan jokin ihme "itsetunto-vaje ongelma".. Tämä kansa syö sisältä päin, eli suomalaiset ovat ilkeitä ja armottomia toisiaan kohtaan. Sen näkee mm. somessa erittäin räväkästi. Jos joku kertoo siellä vaikka olevansa henkisesti lopussa ja onneton, se tuntuu olevan suurinta herkkua valitettavan monelle kun pääsee lyömään lyötyä ja tukahduttamaan avunhuudot. Ei mikään ihme, että Suomi on itsemurhatilastojen kärkimaita!
Me suomalaiset olemme lisäksi kateellista kansaa. Jos naapuri tai tuttava menestyy, tavalla tai toisella, se on jotain aivan kestämätöntä. Toiselle suomalaisellehan ei missään nimessä kuuluisi yhtään mitään enempää kuin itse on tässä elämässä saanut. Sitä ei peitellä, vaan vilpittömän onnittelun sijasta kipitellään kertomaan happamia mielipiteitään siitä, miksi ei olisi kannattanut ostaa taloa siltä ja siltä alueelta sillä ja sillä hinnalla tai sen ja sen merkkistä autoa, tai että lottoaminen on silkkaa idiotismia, se ja se lomakohde on aivan yliarvostettu jne..
Suomalainen vanha oppi sanoo: "Ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa", eli kannustetaan hautaamaan unelmat ja onnellisuuden tavoittelu. Tyydytään olemaan perusduunareita ja sitten halveerataan niitä joilla on intoa tehdä jotain aivan muuta, ymmärtämättä lainkaan, että ei sen toisen menestys ole omista mahdollisuuksista mitenkään pois.
Suomalaisveri on hapanta. "Suomi suomii", ironista, eikö? 😉
Aika paljon totta. Toisessa ketjussa on Suomen muinaiskuningaskunnasta asiaa. Metsäläiset, joilla itsellään ei ole mainittavaa kulttuurihistoriaa, selittävät yliopistoissa arjalaisten suomenheimojen historian pseudotieteeksi. Yritetään ikäänkuin selittää kehittyneempien kansojen historia omalle rypevän apinan tasolle.
Kristiina xx kirjoitti:
Mä olen huomannut, että ne ihmiset, jotka pitävät itseään sivistynein ja hienoina, ovat juuri niitä, jotka eivät kiitä esimerkiksi kaupan kassalla tai ravintolassa kun tarjoilija tuo annoksen. Esimerkiksi mun nuorempi siskopuoli, joka on saanut tosi hyvän kasvatuksen ja on omasta mielestään tosi hieno, ei kiitä tarjoilijaa joka tuo ruoka-annoksen pöytään. Ilmeisesti hän ajattelee, ettei pa*skaduunia tekevää duunaria tarvitse kiittää.
Miksi pitäisi kiittää asiakaspalvelijaa siitä, että hän tekee työnsä?
Luin joskus sellaisen kolumnin, joka sai innoituksen siitä kuinka kirjoittaja oli Ranskassa joutunut bussikuskin puhutteluun, kun ei sanonut "Hyvää iltaa" kuljettajalle autoon noustessaan. Bussikuski oli sitä mieltä, että hän on nähnyt ihmisiä puukotettavan moisen loukkauksen takia. Kolumnissa tultiin lopulta johtopäätökseen, että syy on se että Suomessa ei ole ollut kunnollista aateliskulttuuria historian aikana toisin kuin vanhoissa sivistysmaissa. Niissä aateliset ovat opettaneet tavalliselle kansalle käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla johtuu varmaan siitä, että vanhempani eivät sanoneet minulle koskaan kiitos tai anteeksi.
Ymmärrän.. Minuakaan ei juuri kiitelty, ja vielä vähemmän anteeksipyydelty. Silti minulta vaadittiin käytöstapoja. Opin lapsena kiittämään ja pyytämään anteeksi ja asettamaan toiset aina itseni etusijalle, päivänselvää, että en oppinut sitten arvostamaan itseäni pätkääkään. Kynnysmattona ja sylkykuppina elämä meni oikein epämukavasti kolmisenkymmentä vuotta. Nykyään olen suorastaan misantrooppinen luonne, aina vaan harvemmalta löytyy käytöstapoja ja meno käy villimmäksi koko ajan. Silti kannatan perus käytöstapojen vaalimista, jos ei kukaan enää niin tee, tämä maailma muuttuu lopullisesti pahaksi.
Tämä aistiyliherkkyys liittyy varmaankin muihin neurologisiin erityispiirteisiin, jotka ovat Suomessa tavallisia.