Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisilla on niin huonot käytöstavat?

Vierailija
29.02.2020 |

Tuntuu siltä että nykyään ei osata edes "kiitos" tai "anteeksi", mihin hyvät käytöstavat ovat jääneet?

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitytti tuo HS:n etusivun mainos jossa suorastaan kannustettiin röyhkeään ja itsekkääseen käytökseen. Mutta se taitaa olla sitä mitä kansa haluaa...

Pah!

Se on sitä, mitä kyseinen media haluaa: Sekasortoa ja anarkiaa.

Kansa kyllä haluaa keskimäärin käyttäytyä fiksusti, mutta media hankaa vastaan.

Vierailija
122/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika uskomatonta, että joku kehuu saksalaisia kohteliaiksi.

a) Saksalaiset ovat aivan äärimmäisen pelokkaita ja epäsosiaalisia. Kaikki ulkkarit valittavat samaa. Saksalaisia ystäviä ei saa, vaan ainoa sosialisoinnin muoto on liittoutua yhteen muiden ulkkareiden kanssa.

b) Saksassa on täysin hyväksyttyä käyttäytyä töykeästi. Erityisesti tämä koskee vanhempia ihmisiä. He saattavat tulla huomauttamaan mistä tahansa, esimerkiksi pukeutumisesta. Yhtäkkiä bussissa istuessa vanhempi ihminen voi tulla arvostelemaan pukeutumista.

c) Ihmisten arvo perustuu koulutukseen. Suomalaiselle on hyvin kummallista, kun saksalainen ei välttämättä ole kiinnostunut nimestä vaan koulutuksesta. Keskustelu voidaan aloittaa koulutusta kysymällä.

d) Eri sosiaaliluokat kammoavat toisiaan. Esimerkiksi omalla työpaikallani korkean koulutuksen työtä tekevät eivät tervehdi vakituisia vahtimestareita. Kun minä olen tervehtinyt, olen saanut siitä huomautuksia. Kun olen kysynyt, miksi he eivät itse tervehdi, vastaus on kuulunut, että se olisi kömpelöä. Saksalaisten mielestä olisi kömpelöä tervehtiä työyhteisön vakituisia jäseniä.

e) Kaikki on aivan sietämättömän jäykkää ja siksi epäkohteliasta. Saksalaisuudelle on hyvin kuvaavaa sana Feierabend. Se tarkoittaa työn ulkopuolista aikaa, jolloin rohkein saksalaisista uskaltaa avata ylänapin. Muuten sitten jäkitetäänkin infarktiin saakka.

Jos ette usko omia kokemuksiani, niin tuolta niitä voi lukea lisää.

Suomalaisten käytöstavoista valittavat ovat ihmisiä, jotka joko eivät ole asuneet ulkomailla tai sitten ovat liikkuneet hyvin valikoiduissa porukoissa.

https://www.reddit.com/r/germany/

Hah, tuo huomauttelu!

Minulle tuli aikaan Saksassa asuessani samalla kadulla (ei edes naapurissa) asuva vanhempi herrasmies huomauttamaan että olen pysäköinyt auton (omalle pihalleni) vinoon ja että se olisi syytä suoristaa !  Ja olihan se  tosiaan asteen tai parikin vinossa pihatiehen nähden.

Sitten taas esim. Sellaisen viestin minkä täällä laittaisi " Moikka, kumpiko huomenna onkaan lasten harrastukseen vientivuorossa" mupyoillaan Saksassa tyyliin " Hyvää päivää, Hyvä rouva Makkonen. Toivottavasti sinä ja perheesi voitte hyvin. Huomenna on jälleen lasten harrastuspäiväja ystävällisesti kyselisin onko huomenna ken vuoro viedä lapset harrastukseen. Hyvää päivän jatkoa ja kuulemisiin.. Ystävällisin terveisin Frau Neorall

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan voi huomata jos liikaa pokkuroi.

Vierailija
124/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse katson asiaa kyllä iha eri nnäkövinkkelistä. Suomalaiset ovat hyvinkin kohteliata, mutta suomalainen kohteliaisuus on pidättyväistä. Missään muualla ei kunnioiteta toisen ihmisen tilaa ja yksityisyyttä samalla tavalla. 

Sellainen tietty pintasilaus täällä usein puuttuu, eikä se ole välttämättä huono juttu. Kun ensimmäisen kerran muutin rapakon taakse töihin, ihastuin siihen kuinka kohteliailta, lämpimiltä ja vieraanvaraisilta ihmiset vaikuttivat mutta kun olin asunut siellä pidempään niin se alkoi tuntua vähän teatterilta. Ihmiset puhuivat paljon, mutta sanoivat vähän eivätkä olleet erityisen kiinnostuneita siitä mitä muutkaan sanovat.  Arvostan sitä että suomalaiset osaavat sen kummemmin kiusaantumatta olla myös hiljaa silloin kun ei ole sanottavaa.

Luulen me kaikki arvostetaan erittäin paljon toisen ihmisen, suomalaisen, tilaa ja kunnioitetaan hiljaisuutta. Kyky olla vaiti, omiin ajatuksiin vaipuneena on 👌. Jatkuva small talk, että ei ole mitään sanottavaa todellisuudessa, ei ole hyvä aivoillekaan! Itse asiassa amerikkalaiset voisivat pienentää volyymiäkin (oletteko koskaan katsoneet tubesta Wendy Williams -showta, se porukka on liki kahjoa sillä t o i s t u v a l l a queek queekillaan, alussa pari minuuttia pelkkää ankkojen ja hanhien erittäin kovaäänistä - niin mitä...).

Mutta hiljaisuus on meille suomalaisille pyhää.

Mutta huono käytös. Se on, ei edes pidetä ovea auki jälessätulevalle, ei väistetä, ei kiitetä, ei kysytä voinko auttaa, ei juurikaan toivoteta matkalle lähtevälle naapurille hyvää lomaa.

Sanoin naapurille 'se on renkaanvaihtoaika'. Vastaus kuului: njaoää. Sama naapuri ajaa autonsa talojen edessäkulkevalle pelastustielle (ehdoton kielto muille kuin hälytysajoneuvoille). Prismasta tullaan. Jättää auton ovensa eteen puoleksi tunniksi (autosta purkautui kolme aikuista, eli kassin kantaminen viisikymmentä metriä per hlö on liikaa). Tällainen ööh-käytös, ainoa inhimillinen mitä olen heiltä kuullut, on haikea pierun ääni hiljenevässä toukokuun illassa, kun sumu nousee järveltä ja tuo avautuvien tuomenkukkien lupausta tähän itsekeskeiseen ja ylipainoiseen ihmisyhteisöön.

Omia käytöstapoja ei koskaan päivitetä. Niistä on viimeksi keskusteltu kansalaistaidon tunnilla vuonna 1964. Ne ovat, tai niiden puute on ikäänkuin niin syvällä omassa ytimessä, että jos korjaat jotakin, se ystävällisin vastaus on öyrr. Muutoin yleensä mikään ei mene perille.

Huonon käytöksen syy -perillemenemättömyys.

Minua ihmetyttää tuo, että hiljaisuuden pyhyydestä puhutaan Suomessa paljon, mutta se tuntuu menevät romukoppaan siinä vaiheessa kun puhutaan kerrostaloasumisesta. Suomessa on mielestäni valtava ongelma siinä, että kerrostaloissa ei oteta naapureita huomioon melun kanssa.

Ja sitten joku tulee tietysti sanomaan että kerrostalossa ei pitäisi asua, jos ei kestä melua. Joo, okei, mutta ei se muuta sitä faktaa että tuo on kulttuurillinen piirre, että ihmisiä joita ei "näe" kasvotusten paljon, ei tarvitse kunnioittaa tai ottaa huomioon. Se on hyvin suomalaista mielestäni.

Joka ikisellä tutulla jolla olen käynyt kerrostalossa, on aina ollut jonkinlainen heippalappujen sota käynnissä meluongelmien takia.

Tästä olen eri mieltä. Olen asunut Englannissa vaikka minkälaisissa asunnoissa ja kaikissa, mukaan lukien monen miljoonan euron asunnot, naapurit ovat olleet kovaäänisempiä kuin yhdessäkään suomalaisessa kodissani. Eikä siellä voi melusta valittaa kuin suoraan sen aiheuttajalle. Tosin eivätpä naapurit toisaalta itsekään valita joka asiasta kuten Suomessa. Sanoisin, että ainakin Englannissa on enemmän sellainen 'live and let live'-asenne kun taas Suomessa häiriinnytään hyvin pienistä asioista.

Sama kokemus etelä-Euroopasta. Suomalaisissa kerrostaloissa on hiljaista kuin huopatossutehtaalla sikäläisiin verrattuna ja kynnys melusta ärsyyntymiselle Suomessa paljon alempi. 

Teoriani mukaan tämä liittyy ihmispelkoon. Suomessa on ylipäätään hyvin pelokas ja arka ilmapiiri ja ihmiset jotenkin olettavat aina kanssaihmisten olevan vihamielisiä. Jossain muussa maassa ihmiset eivät pelkää toisiaan eivätkä häpeile itseään, joten esim. naapurien melua ei koeta uhkana, koska sen aiheuttaa tutut ihmiset tai ainakaan melunaiheuttaja ei ole lähtökohtaisesti pahantahtoinen ja ilkeä. Ja kun itsekin eletään, omastakin asumisesta kuuluu ääniä: kavereita kutsutaan kylään, soitetaan musiikkia pihalla yms. Kyllä maailmaan melua mahtuu, paitsi Suomessa, jossa lääniä on sata kertaa enemmän kuin maailmassa keskimäärin, mutta kaikkien pitäisi olla aina hiljaa.

Hys, hiljempaa 😊

Vierailija
125/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan ja haist /c

Vierailija
126/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt millään pahalla mut ulkomaalaiset varastaa pankkikortteja ja irvistää jos katsot niitä päin.

Vierailija
127/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu uskonnosta riippuu uskonnosta ja kotimaataustasta mikä raivotauti milloinkin on ja kuka sylkee muita.

Vierailija
128/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

viher punikit koko aika toitottaa yksilön ja sanan vapautta. mistä pitäs kiittää tai kätellä. kättely jo ennen koronaakin ällöttävä tapa kyllä on moni katsonut pitkään kun en ole ojennettuun paskaiseen spermaiseen kännyyn tarttunut. onko teillä huono itsetunto vai pelkäättekö kun kaikkien kanssa pitäs paskaa jauhaa muka ystävyyttä

Vierailija
129/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna britteihin ainakin suomalaisilla on keskinmäärin todella hyvät käytöstavat - poislukien känniset ja teinipissikset, jotka molemmat luulevat todistavansa kuinka kovia ovat käyttämällä v*ttua välimerkkinä puheessaan.

Itse asun mieluummin jäyhien jököttäjien maassa kuin sellaisessa missä ei ole mitään yksityisyyttä ja missä auton rattiin ei uskalla kuin panssaroidulla ajoneuvolla, koska liikennesääntöjä ei noudata kukaan.

Vierailija
130/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lässyn lässyn kättelyä kirjoitti:

viher punikit koko aika toitottaa yksilön ja sanan vapautta.

Mitä ovat viher punikit?

Vierailija
131/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotatraumat, monessa  sukupolvessa, orjuuden kaltainen tila jossa maksetaan ulkomaille pääosa tuloista,eli on tehty liikaa töitä ja koko kansa burn outissa. nythän äideiltä yrittää hallitus  viedä äitiysrahat,et saa kasvattaa rauhas omia lapsia. 

mones maas sallitaan siestat eli perheille yhteinen ruokailu kesken työpäivän esim. pyhä päivät mones maas saa vapaaksi.suomestahan kirkolliset vapaa päivät poistettu eli ei aikaa perheen kans.

tuttava piiris kotiäitien lapset huomaa rauhallisuudesta ja paremmasta käytöksestä. koko yhteiskunta vastustaa virkistävää vapaa aikaa, jossa olisi aikaa huomioida läheisiä ihmisiä. aika lasten kanssa vanhemmilla vähäinen,aika keskustella ja opettaa käytöstä ja sosiaalisia taitoja vähäinen.

Vierailija
132/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu vaahdossa kritisoidaan muiden maiden tapoja ja elamista mutta Suomesta ei saa sanoa mitaan kriittiseen vivahtavaakaan. Huono kansallinen itsetunto?

En ole missaan muualla huomannut tallaista, eletaan ja annetaaan muidenkin elaa.

Vierailija
133/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verrattuna britteihin ainakin suomalaisilla on keskinmäärin todella hyvät käytöstavat - poislukien känniset ja teinipissikset, jotka molemmat luulevat todistavansa kuinka kovia ovat käyttämällä v*ttua välimerkkinä puheessaan.

Itse asun mieluummin jäyhien jököttäjien maassa kuin sellaisessa missä ei ole mitään yksityisyyttä ja missä auton rattiin ei uskalla kuin panssaroidulla ajoneuvolla, koska liikennesääntöjä ei noudata kukaan.

Oletko ymmärtänyt, että silloin sinunkaan ei tarvitse hissutella ja pelätä? Paljon mukavampi elää rennosti ja antaa muiden elää.

Vierailija
134/167 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sotatraumat, monessa  sukupolvessa, orjuuden kaltainen tila jossa maksetaan ulkomaille pääosa tuloista,eli on tehty liikaa töitä ja koko kansa burn outissa. nythän äideiltä yrittää hallitus  viedä äitiysrahat,et saa kasvattaa rauhas omia lapsia. 

mones maas sallitaan siestat eli perheille yhteinen ruokailu kesken työpäivän esim. pyhä päivät mones maas saa vapaaksi.suomestahan kirkolliset vapaa päivät poistettu eli ei aikaa perheen kans.

tuttava piiris kotiäitien lapset huomaa rauhallisuudesta ja paremmasta käytöksestä. koko yhteiskunta vastustaa virkistävää vapaa aikaa, jossa olisi aikaa huomioida läheisiä ihmisiä. aika lasten kanssa vanhemmilla vähäinen,aika keskustella ja opettaa käytöstä ja sosiaalisia taitoja vähäinen.

Juuri näin. Koko maa on pysyvästi kriisitilassa, jossa kukaan ei uskalla hetkeksikään rentoutua nauttimaan mistään. Yhtä suorittamista koko elämä Suomessa. Ns. elämisen taito on tässä maassa harvinaista erikoisosaamista.

Vierailija
135/167 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suomalaisten geeneissä lienee kulkevan jokin ihme "itsetunto-vaje ongelma".. Tämä kansa syö sisältä päin, eli suomalaiset ovat ilkeitä ja armottomia toisiaan kohtaan. Sen näkee mm. somessa erittäin räväkästi. Jos joku kertoo siellä vaikka olevansa henkisesti lopussa ja onneton, se tuntuu olevan suurinta herkkua valitettavan monelle kun pääsee lyömään lyötyä ja tukahduttamaan avunhuudot. Ei mikään ihme, että Suomi on itsemurhatilastojen kärkimaita!

Me suomalaiset olemme lisäksi kateellista kansaa. Jos naapuri tai tuttava menestyy, tavalla tai toisella, se on jotain aivan kestämätöntä. Toiselle suomalaisellehan ei missään nimessä kuuluisi yhtään mitään enempää kuin itse on tässä elämässä saanut. Sitä ei peitellä, vaan vilpittömän onnittelun sijasta kipitellään kertomaan happamia mielipiteitään siitä, miksi ei olisi kannattanut ostaa taloa siltä ja siltä alueelta sillä ja sillä hinnalla tai sen ja sen merkkistä autoa, tai että lottoaminen on silkkaa idiotismia, se ja se lomakohde on aivan yliarvostettu jne..

Suomalainen vanha oppi sanoo: "Ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa", eli kannustetaan hautaamaan unelmat ja onnellisuuden tavoittelu. Tyydytään olemaan perusduunareita ja sitten halveerataan niitä joilla on intoa tehdä jotain aivan muuta, ymmärtämättä lainkaan, että ei sen toisen menestys ole omista mahdollisuuksista mitenkään pois.

Suomalaisveri on hapanta. "Suomi suomii", ironista, eikö? 😉

Vierailija
136/167 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kaupassa, kun joku jonossa takana oleva töni minua kärryllä selkään. En ensin edes viitsinyt kääntyä, kun luulin, että se oli lapsi joka pelleili tai teki vahingossa. Kohta tönäisi uudestaan ja silloin käännyin ja huomasin sen olevankin päälle 30v mies jolla oli vielä lapsi mukana. Menin niin hämilleni, etten osannut edes sanoa mitään . Töni minua sen takia, että halusi minun päästävän hänet toiselle kassalle, joka aukeaa kohta. Olisiko voinut vain avata suun ja sanoa "Anteeksi, voinko mennä tästä" ?

Vierailija
137/167 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytöstapoja ja sosiaalisia taitoja ei ole ennen tarvittu kun kun asuttiin yksin keskellä metsää ilman että sadan kilometrin säteellä asui ketään muuta. Jos joku tunkeutui reviirille niin se ei ollut ystävä vaan rauhaa ja uhkaava vihollinen josta oli päästävä mahdollisimman nopeasti eroon. Se on syvällä suomalaisten geeneissä eikä lähde sieltä pois.

Itseasiassa, ennen vanhaan, kun asuttiin hajallaan, suomalaiset olivat vieraanvaraisia, eikä ollut mitenkään tavatonta antaa matkustavaiselle yösijaa ja laittaa parasta pöytään vierasta varten, kahvit ainakin tarjottiin, jos sitä talosta löytyi. Kun joku tuli kylään, silloin puhua hölkytettiin sydämen pohjasta, kun ei joka päivä päästä rupattelemaan uusien ihmisten kanssa. Silloin elettiin aikaa, kun köyhät ja kurjat erämaan asukit olivat erittäin hyvää pataa lähimmän naapurinsa kanssa joka saattoi sijaita useiden kymmenienkin kilometrien päässä, koska lähimmän naapurin apua on voitu tarvita milloin hyvänsä. Kaupunkilaistuminen on johtanut siihen, että naapuria ei todellakaan kaivata, apua ei anneta eikä oteta vastaan, apua tarvitsevat ihmiset koetaan pelkkänä riesana, tuntematonta ei moikata, ei aina edes asiakaspalvelutilanteessa, kylään ei sovi mennä sopimatta etukäteen. "Talo elää tavallaan ja vieras kulkee ajallaan"-ei päde enää, ainakaan eteläsuomen kaupungeissa. Nykysuomalaiset ovat aivan perseestä. Ennen voitiin uskoa "miehen sanaan", suomalaiset olivat rehellistä kansaa, johtuen siitä, että pienissä kyläyhteisöissä ei ollut varaa kantaa valepukin ja petturin mainetta, jutut kiersivät. Todellakaan ei voi sanoa samaa nykysuomalaisten rehellisyydestä. Kateellisia on oltu aina toisillemme, mutta ennen kova elämä piti nöyrempänä toisiamme varten. Nyt meidät on ahdettu kaupunkeihin, hemmoteltu pilalle mukavuuksilla ja avoimesti vaan vihaamme toisiamme, koska emme tarvitse samalla tavalla enää toisiamme kuin ennen. 😒

Vierailija
138/167 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus ja 1970-luvun "vanha maailma"-romukoppaan ajattelu

Vapaa kasvatus oli 1970-luvulla kasvatusmetodi, jota ei Suomessa koskaan ole noudatettu! Siihen sisältyvä sana ” kasvatus” kertoo, että tarkoituksena oli tosiaan kasvattaa yhteiskuntakelpoisia ja onnellisia ihmisiä. Se ei tarkoittanut, että jätetään kokonaan kasvattamatta ja opettamatta. Hyvin kasvatettu ihminen osaa käyttäytyä ja ottaa muut huomioon. Se, jolle jo kotona opetetaan, että muut ihmiset ovat huonompia ja alempiarvoisina ei ota muita huomioon vaan käyttäytyy öykkärimäisesti.

Vierailija
139/167 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin huonon käytöksen lisääntyneen, kun toistuvasti olen yllättynyt kohteliaisuudesta...

Eli ennen ihmettelin huonoa käytöstä...

Ihan pienillä eleillä, ilmeillä, oven avaamisella, hymy, kiitos, ole hyvä, anteeksi pärjää jo pitkälle ja molemmille voi jopa tulla hyvä mieli 😉😉😉

Vierailija
140/167 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mä olen huomannut, että ne ihmiset, jotka pitävät itseään sivistynein ja hienoina, ovat juuri niitä, jotka eivät kiitä esimerkiksi kaupan kassalla tai ravintolassa kun tarjoilija tuo annoksen. Esimerkiksi mun nuorempi siskopuoli, joka on saanut tosi hyvän kasvatuksen ja on omasta mielestään tosi hieno, ei kiitä tarjoilijaa joka tuo ruoka-annoksen pöytään. Ilmeisesti hän ajattelee, ettei pa*skaduunia tekevää duunaria tarvitse kiittää.

Tämä! Hyvin sanottu tuo ” ihmiset, jotka pitävät itseään sivistyneinä ja hienoina”! Oikeasti sivistyneet osaavat käyttäytyä. Aikoinaan tuli suosittu TV-sarja Dallas, jossa arkkikonna JR

huijasi ja petti sumeilematta liikekumppaneitaan ja perheenjäseniään. Mutta: ravintoloissa puhutteli aina tarjoilijoita kohteliaasti ja ystävällisesti ja muisti kiittää kun ruokaa/ juomaa tuotiin. Käytöstavat ovat ne, joilla vaikutus tehdään; ei luuloteltu usko omasta paremmuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi