Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa... Appivanhemmat myivät mökkinsä miehen siskolle

Vierailija
28.02.2020 |

Eivät kysyneet mieheltäni tai hänen veljeltään, olisiko kumpikaan heistä kiinnostunut. Meitä olisi kyllä kiinnostanut ja olisi ollut mahdollisuus ostaa. Ja ollaan ihan avoimesti puhuttukin, että suunnitellaan mökin ostamista. Mieheni ja veljensä ovat aina auttaneet vanhempia mökin kunnossapidosta, sisko on vain lomaillut vapaamatkustajana. Turha sitten jatkossa odottaa ainakaan meiltä apua.

Kommentit (425)

Vierailija
321/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jotenki ajattelen, että ku en ole enää tilivelvollinen vanhemmilleni eivät hekään ole mulle. Laittakoot vaikka palamaan omaisuutensa tai antakoot mun veljelle. Olen elämäni yrittänyt rakentaa itseni varaan.

Mitä ajattelet siitä, että vanhempasi ja siskosi kuitenkin olettaisivat, että juuri sinä ole velvollinen siellä mökillä tekemään hommia, vaikka et omista tai saa enää käyttää mökkiä?

Miks ne niin olettais? Ne voi kysyä, jos mua huvittaa/ pystyn voin auttaa, mutta jos ei niin en auta. En lupaa asioita oma hyöty mielessä, vaan autan ihan vaan auttamisen ilosta. Ja mitä joku selittää tasapuolisesta kohtelusta, niin mä olen päästänyt irti sillee mun vanhemmista, että odottaisin heidän hyväksyntää tai todistelua rakkaudesta. Ehkä myös mun vanhemmat on sen verran fiksuja, että heihin voi luottaa siinä mielessä, että heidän ratkaisuilla on joku järkiperusra vaikkei he sitä mulle avaiskaan.

Vierailija
322/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jotenki ajattelen, että ku en ole enää tilivelvollinen vanhemmilleni eivät hekään ole mulle. Laittakoot vaikka palamaan omaisuutensa tai antakoot mun veljelle. Olen elämäni yrittänyt rakentaa itseni varaan.

Mitä ajattelet siitä, että vanhempasi ja siskosi kuitenkin olettaisivat, että juuri sinä ole velvollinen siellä mökillä tekemään hommia, vaikka et omista tai saa enää käyttää mökkiä?

Miks ne niin olettais? Ne voi kysyä, jos mua huvittaa/ pystyn voin auttaa, mutta jos ei niin en auta. En lupaa asioita oma hyöty mielessä, vaan autan ihan vaan auttamisen ilosta. Ja mitä joku selittää tasapuolisesta kohtelusta, niin mä olen päästänyt irti sillee mun vanhemmista, että odottaisin heidän hyväksyntää tai todistelua rakkaudesta. Ehkä myös mun vanhemmat on sen verran fiksuja, että heihin voi luottaa siinä mielessä, että heidän ratkaisuilla on joku järkiperusra vaikkei he sitä mulle avaiskaan.

Minä olen puhunut tasapuolisesta kohtelusta, mutta missä sinä ajattelet itsesi lapseksi, minä katson asiaa vanhemman näkökulmasta. Vanhempana en voi käsittää aloituksen vanhempien käytöstä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt hain sitä ajattelutapaa, mitä tässä ap:n kuviossa on, tietenkin.

Vierailija
324/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikenlainen puolueellisuus on kurjaa lasten kanssa.

Ihan riippumatta miniöistä tms. ketjussa arvailluista syistä vanhempien olisi pitänyt keskustella kolmen lapsensa kanssa avoimesti siitä, että haluavat myydä mökin ja kysyä, onko joku lapsista halukas ostamaan sen ja jos, niin mihin hintaan ja millä ehdoin.

Lopputulos olisi voinut olla tuo sama, mutta niin, että kaikki lapset olisivat kokeneet tulevansa kohdelluksi samalla tavalla.

Sisarusten välille ei tarvita yhtään lisää katkeruutta ja epäluuloa, yleensä sitä on hiukan kumminkin, vaikka kuinka olisi vanhemmat kohdelleet tasaveroisesti.

Entäpä kun todennäköisempää on se, että kaikki olisi halunneet sen itselleen? Kerran asiasta on nyt noin mieli pahoitettu. Miten tämä pattitilanne olisi ratkaistu? Huutokauppa lasten kesken? Jättää se yhteisomistukseen? Myydä ulkopuolisille? Mikä tyydyttäisi parhaiten tätä itsekästä minäminä-sukupolvea?

Vierailija
325/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kykyin tätä jo eilen, mutta kun en saanut vastausta, niin kysyn sitten uudestaan. Teettekö te itse samoin omien lasten kohdalla vastaavassa tapauksessa eli myytte mökin yhdelle lapsellenne ettekä edes kerro muille lapsille, että laitatte mökin myyntiin?

En missään tapauksessa. Jos myisin jotain isompaa omaisuutta (mökki, asunnot, taide, jalometallit) juttelisin toki ensin perillisten kanssa onko kiinnostusta. Jos kaikilla olisi, pitäisi katsoa tilanteeseen sopiva ratkaisu. Mökki on meillä jo nyt yhteisessä käytösssä, joten sen osalta luontevaa olisi yhteisomistus. Toki kaikki kaupat junailisin niin, että verot minimoituisivat ja, jos joku saa selvää rahallista hyötyä, niin hoitaisin saman verran kompensaatiota muille.

Miksi ihmeessä myisin ensin jollekin lapselle ja vasta sen jälkeen kertoisin ohimennen, että by the way mökki on nyt siskon.

Vierailija
326/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motä tavaroita teilöä siellä on?

Tärkeimpänä arvokkaita työkaluja. Kuitit on tallessa, eli todistettavasti meidän tai veljen. Jotain vanhoja vaatteita, peitot ja tyynyt, pyyhkeet, lasten leluja, ne sisko saa pitää ettei voi syyttää varkaaksi.

Enemmän kuin mökin menettäminen harmittaa mieheni sivuuttaminen ja se millainen sotku tästä on tullut.

ap

Eihän tässä ole mitään sotkua. Täysvaltaiset aikuiset ihmiset möivät omaisuutensa kenelle halusivat. Millaiset aikuiset ihmiset itkee perään kun on ilmaiseksi saatu ties kuinka kauan loisia toisten mökillä. Miksi ihmeessä ette ole laittanut omaa mökkiä? Selvintähän se on, että jokainen ostaa sen oman mökkinsä ja tekee sillä mitä lystää.

Vierailija
327/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota salailua voitaisiin laajentaa ihan kaikkeen elämiseen. Puoliso haluaa avioeron, mutta toinen kuulee siitä vasta sitten, kun käräjäoikeus lähestyy asian tiimoilta. Työpaikalla on mahdollisuus ylennykseen, mutta työkaveri saa sen etkä saa mitään perusteluja, miksi sinua ei valittu. Vanhemmat myyvät asuntonsa ja muuttavat toiselle puolelle Suomea ja sinä saat asiasta tiedon, kun ventovieras avaa vanhempiesi oven ja kertoo, että hän on uusi omistaja.

Ihan aina tulee tilanteita, jotka ovat itselle kielteisiä. Silti on helpompi kuulla niistä etukäteen ja saada kuulla perustelut, miksi noin tapahtuu ja miteen ratkaisuun on päädytty.

Vierailija
328/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeimpänä arvokkaita työkaluja. Kuitit on tallessa, eli todistettavasti meidän tai veljen. Jotain vanhoja vaatteita, peitot ja tyynyt, pyyhkeet, lasten leluja, ne sisko saa pitää ettei voi syyttää varkaaksi.

Enemmän kuin mökin menettäminen harmittaa mieheni sivuuttaminen ja se millainen sotku tästä on tullut.

ap

Eihän tässä ole mitään sotkua. Täysvaltaiset aikuiset ihmiset möivät omaisuutensa kenelle halusivat. Millaiset aikuiset ihmiset itkee perään kun on ilmaiseksi saatu ties kuinka kauan loisia toisten mökillä. Miksi ihmeessä ette ole laittanut omaa mökkiä? Selvintähän se on, että jokainen ostaa sen oman mökkinsä ja tekee sillä mitä lystää.

Et nyt ymmärrä kaikkia pointteja. Sisko kielsi veljiä hakemasta veljien omia tavaroita mökiltä pois ja sen lisäksi sisko ja vanhemmat edelleen olettavat, että veljet menee tekeen puuhommia, vaikka sisko ei ole ole tehnyt mitään mökillä, vaan ollut vapaamatkustaja.

Vierailija
329/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kykyin tätä jo eilen, mutta kun en saanut vastausta, niin kysyn sitten uudestaan. Teettekö te itse samoin omien lasten kohdalla vastaavassa tapauksessa eli myytte mökin yhdelle lapsellenne ettekä edes kerro muille lapsille, että laitatte mökin myyntiin?

Miksi en tekisi kun kerran mökin olen omilla rahoillani aikanaan ostanutkin? Jos joku lapsista haluaisi sen ostaa niin miksen möisi? Meistä kukaan ei halua mitään yhteisomistusta. Hiljan mummo sai purettua oman kolhoosinsa, jossa alunperin oli osakkaana hän kahden sisaruksensa kanssa. Sisarukset kuoli ja sitten osakkaina oli hän ja yhdeksän sisarusten lasta. Kukaan ei suostunut myymään kellekkään osuuttaan tai ylläpitämään mökkiä ja se oli suunnilleen oman onnensa varassa 15 vuotta.

Luetun ymmärrys, huhuu...?

Ei ollut kyse siitä, etteikö mökkiä saa myydä. Vaan siitä, onko se ok suosia yhtä lasta ja pitää muut pimennossa. Lapsia pitää kohdella avoimesti ja tasapuolisesti.

Ohis

Miten tämä ketään suosii? Täysin ulkopuolisillekko sen olisi saanut mielestäsi myydä? Vanhemmat ovat asian halunneet näin hoitaa omista syistään ja napinat pois. Aivan laillisesti on menetelty.Sillehän ei voi mitään, että mielensäpahoittajat pahoittaa kaikesta, mikä ei mene oman mielen mukaan, mielensä. Tässä myyntiasiassa aina olisi joku jollain perusteella pahoittanut mielensä kuitenkin. Jokaisen kannattaa muistaa , että viime kädessä vanhempienkin omaisuus on heidän omaansa ja tällöin he saa tehdä sen suhteen omat ratkaisunsa ihan muilta kyselemättä.

Vierailija
330/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan riippumatta miniöistä tms. ketjussa arvailluista syistä vanhempien olisi pitänyt keskustella kolmen lapsensa kanssa avoimesti siitä, että haluavat myydä mökin ja kysyä, onko joku lapsista halukas ostamaan sen ja jos, niin mihin hintaan ja millä ehdoin.

Lopputulos olisi voinut olla tuo sama, mutta niin, että kaikki lapset olisivat kokeneet tulevansa kohdelluksi samalla tavalla.

Sisarusten välille ei tarvita yhtään lisää katkeruutta ja epäluuloa, yleensä sitä on hiukan kumminkin, vaikka kuinka olisi vanhemmat kohdelleet tasaveroisesti.

Kun kyseessä on vanhempien rakkaudesta ja suosiosta kilpaileminen, niin ei ole tilannetta, jossa kaikki lapset kokisivat tulleensa kohdelluksi tasavertaisina. Vaikka mökin myynnistä olisi puhuttu etukäteen, niin silti olisi ollut tilanne se, että vanhemmat valitsevat yhden lapsista, jolle mökin myyvät ja kaksi lapsista olisi kokenut tulleensa syrjäytetyksi. Sitten täällä olisi ollut aloitus, että harmittaa, kun appivanhemmat myivät mökkinsä miehen siskolle, vaikka ap:n perhekin teki ostotarjouksen. Todennäköisesti täällä valitettaisiin siskon suosimista lellikkinä, tilanteen epäreiluutta, epäiltäisiin myynnin olevan ennakkoperintöä, ja tultaisiin siihen johtopäätökseen, että vanhempien olisi pitänyt myydä mökki jollekin perheen ulkopuoliselle. Mikä luultavasti sekään ei olisi oikea vaihtoehto, onhan kyseessä kaikille rakas suvun kesäpaikka, josta olisi mieluusti pidetty yhdessä huolta ja vietetty rakkaudentäyteisiä sukujuhannuksia, jos mökki olisikin pysynyt perheessä...

Tämä. Kumminkin kaikissa tapauksissa joku/jotkut olisi pahoittaneet mielensä ja mussunmussun.

Vierailija
331/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kun todennäköisempää on se, että kaikki olisi halunneet sen itselleen? Kerran asiasta on nyt noin mieli pahoitettu. Miten tämä pattitilanne olisi ratkaistu? Huutokauppa lasten kesken? Jättää se yhteisomistukseen? Myydä ulkopuolisille? Mikä tyydyttäisi parhaiten tätä itsekästä minäminä-sukupolvea?

Sanomattakin selvää, että jos kolme haluaa saman itselleen, kaksi joutuu pettymään. Pettymystä olisi kuitenkin voinut tasoittaa kertomalla kahdelle muullekin etukäteen ja perustelemalla miksi valittiin juuri tämä yksi. Nyt tuli sitten kaupanpäällisiksi aiheutettua ihan turhaa katkeruutta. Pahimmassa tapauksessa se vielä kertautuu isovanhempien ja lastenlasten ja serkkujen väleihin. Ei tuota selitä mikään muu kuin surkeat sosiaaliset taidot tai silkka pahantahtoisuus.

Vierailija
332/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskasti ketjussa on yksi alapeukuttaja kaikissa kommenteissa, jossa järkevästi vaaditaan vanhempia olemaan tasapuolisia ja neuvottelemaan avoimesti lastensa kanssa asioista. Onko ap:n käly tai vastaavalla tavalla suosittu tytäs langoila vai miksi tuo käsittämätön alapeukutus? Eikös se nyt ole aivan päivänselvää, että ap:n appivanhemmat mokasivat?

Minä ainakin olen alapeututtanut useita tuon kaltaisia viestejä, koska tämä on aivan naurettava asia loukkaantua. Ja oma siskohan mökin osti eli se säilyy suvussa.

Vierailija
333/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskasti ketjussa on yksi alapeukuttaja kaikissa kommenteissa, jossa järkevästi vaaditaan vanhempia olemaan tasapuolisia ja neuvottelemaan avoimesti lastensa kanssa asioista. Onko ap:n käly tai vastaavalla tavalla suosittu tytäs langoila vai miksi tuo käsittämätön alapeukutus? Eikös se nyt ole aivan päivänselvää, että ap:n appivanhemmat mokasivat?

Minä ainakin olen alapeututtanut useita tuon kaltaisia viestejä, koska tämä on aivan naurettava asia loukkaantua. Ja oma siskohan mökin osti eli se säilyy suvussa.

Jos ap miehensä kanssa hankkii lapsen, niin onko miehen vanhemmilla oikeus loukkaantua, jos heille ei ole kerrottu mitään raskaudesta, lapsen syntymästä tai pidetyistä ristiäisistä? Eihän tuossa kenellekään ole aiheutettu mielipahaa.

Vierailija
334/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa tyytyväisiä! On sata kertaa parempi ostaa oma mökki, jossa kukaan ei ole ennen käynyt. Noilla perintömökeillä on usein omat erikoiset "sääntönsä", vaikka omistaja vaihtuu. Tunnen usean tällaisen perintömökin uuden omistajan, ja ainakin noilla mökeillä suku kulkee kuin omassa, arvostellaan joka muutosta ja jupistaan jopa "kunnioituksen puutteesta", jos jotain uusii tai hui, uskaltaa purkaa! Huonekalujen uusiminen koetaan loukkaavana jne. "Meille kyllä kelpasi, mutta teillä tuntuu olevan blaablaablaa".....

Vierailija
335/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Et nyt ymmärrä kaikkia pointteja. Sisko kielsi veljiä hakemasta veljien omia tavaroita mökiltä pois ja sen lisäksi sisko ja vanhemmat edelleen olettavat, että veljet menee tekeen puuhommia, vaikka sisko ei ole ole tehnyt mitään mökillä, vaan ollut vapaamatkustaja.

Tuo mökillä talkoilu on ollut yksi keino yrittää ilmentää kuinka mökki on omaa omaisuutta, jotta muilla ei olisi siihen mahdollisuutta tulla ilmentämäänkään ostoaikeitaan. Oma veljeni tekee ihan vastaavaa.

Vierailija
336/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanomattakin selvää, että jos kolme haluaa saman itselleen, kaksi joutuu pettymään. Pettymystä olisi kuitenkin voinut tasoittaa kertomalla kahdelle muullekin etukäteen ja perustelemalla miksi valittiin juuri tämä yksi. Nyt tuli sitten kaupanpäällisiksi aiheutettua ihan turhaa katkeruutta. Pahimmassa tapauksessa se vielä kertautuu isovanhempien ja lastenlasten ja serkkujen väleihin. Ei tuota selitä mikään muu kuin surkeat sosiaaliset taidot tai silkka pahantahtoisuus.

Mitä väliä? Ihan sama katkeruus ja pettymyshän olisi tullut ,olipa asia kerrottu missä vaiheessa tahansa. Ehkä vanhemmat tunsi tämän porukan niin hyvin, että ajattelivat olevan helpointa kertoa kun asia on viety päätökseen ja on valmista. Eikä kuunnella sitä napinaa ja jurnusta mitä etukäteen kertominen olisi aiheuttanut.

Vierailija
337/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen, miksi niin monessa viestissä on tehty siitä siskosta pahis, vaikka kuten itsekin sanoit, appivanhemmat mokasivat?[/quote]

======

Jos minä olisin tuo sisko, niin olisin itse veljilleni kertonut ennen kuin kauppakirjat olisi allekirjoitettu, jos jostain syystä vanhemmat eivät halua/ uskalla/ viitsi/ tai piruuttaan/ajattelemattomuuksissaan eivät kerro kaikille lapsilleen. Haluan omalla osallami pitää huolta että välit sisaruksiin ja heidän perheisiinsä ovat mahdollisimman hyvät.

Vierailija
338/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap miehensä kanssa hankkii lapsen, niin onko miehen vanhemmilla oikeus loukkaantua, jos heille ei ole kerrottu mitään raskaudesta, lapsen syntymästä tai pidetyistä ristiäisistä? Eihän tuossa kenellekään ole aiheutettu mielipahaa.

Ei aiheuttaisi minulle mielipahaa. Jos täysi-ikäiset ihmiset haluaa noin menetellä, niin ihan vapaasti. Mitä tuo asia minulle kuluu? En itsekkään kertonut raskaudestani vanhemmilleni ennenkuin hieman ennen synnytystä . Lapsiani ovat nähneet ehkä kerran vuodessa. Vanhempani elävät omaa elämäänsä ja minä perheineni omaani.

Vierailija
339/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aiheuttaisi minulle mielipahaa. Jos täysi-ikäiset ihmiset haluaa noin menetellä, niin ihan vapaasti. Mitä tuo asia minulle kuluu? En itsekkään kertonut raskaudestani vanhemmilleni ennenkuin hieman ennen synnytystä . Lapsiani ovat nähneet ehkä kerran vuodessa. Vanhempani elävät omaa elämäänsä ja minä perheineni omaani.

Ilmeisesti jatkat samaa omien lastesi kanssa, myöhemmin he saavat elää omaa elämääsi ja sinä omaasi. Miksi ihmeessä edes hankit lapsia? Eikö sinua häiritse, että pidät yhtä lapsistasi muita rakkaampana?

Vierailija
340/425 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä paremmin voi verrata, jos lisätään, että toisille isovanhemmille oli kerrottu.